Paard eet hout kapot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 13:32

Hallo allemaal,
Mijn ruin van 12 eet hout kapot van balken die in het bos liggen tot de zijkant van de stal etc etc.

Hij staat 24/7 buiten en heeft 100 meter bos dan kan hij zelf de brug over en heeft hij nog eens 250 meter land, vooraan op het bestrate deel krijgen ze elke ochtend zga onbeperkt goed kwaliteits hooi en water en ik geef hem ong. 3x per week een halve pavo vitamine koek.
Ik rijd hem ook ong 3x per week maar bijna dagelijks kom ik hem even knuffelen,
Hij staat met nog 2 ruinen en een falabella merrie dus verveling lijkt me uitgesloten.

Ook lijkt me dat er best nog wat vitaminen in het gras zitten maar hij krijgt ook goed hooi en die koeken dus het lijkt me ook geen vitamine tekort.
Hij word deze week wel weer ontwormt maar lijkt me sterk dat die hout bijt ivm kans op wormen?

In maart is de tandarts geweest en alles was goed eind dit jaar komt ze weer tegelijk met de inentingen.

Heeft iemand hier nog ideeen over wat de reden kan zijn waarom hij nog steeds hout bijt?

Hoor het graag!


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:34


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:39

Onze merrie deed hout eten toen ze hier net aankwam. Ze had toen toch ruwvoer tekort, inmiddels is ze er mee gestopt. Krijgt de jouwe naast het gras genoeg kg hooi? In het gras zit momenteel niet gek veel meer namelijk :)

Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 13:42

Hij knaagt er echt op, het is geen luchzuigen! Knaagt aan de bomen, latten, balken.

Ja hij krijgt zga onbeperkt hooi voer!

Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 13:44

De rest van de paarden krijgt btw hetzelfde en die doen het niet

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:44

Dan zou dat het probleem niet kunnen zijn.. Kan het zijn dat hij de smaak gewoon lekker vind? Is het steeds op hetzelfde stukje hout? Anders zou je er eens iets (niet giftig uiteraard) aan kunnen smeren wat vies smaakt? Of een stroomdraadje boven het hout spannen?

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:45

antibijtspray erop van de boerenbond. Verschrikkelijk spul.
Maar zorgt er wel voor dat de paarden uit de kudde van mijn hengst van zijn staart afblijven.

Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 14:53

Thanks voor jullie reacties al is het wel heel veel wat ik moet smeren ivm het 100 meter bos gedeelte .
Ik ga op de belangrijke dingen wat spul smeren inderdaad en de bomen.. tja kan er weinig aan doen.
Zal ook maar weer beginnen met haver en/of biks erbij voeren klein beetje. Kijken hoe het dan gaat maar normaal doen we dat pas als het echt koud gaat worden.
Verder weet ik het inderdaad ook niet meer.

Pfff.. paarden

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:02

Als je alles hebt uitgesloten wat betreft tekorten is het misschien zijn manier van snoepen en moet je je er misschien maar bij neerleggen. Wij eten ook wel dingen waar we eigenlijk niet beter van worden maar waar we wel echt van genieten, een marsje of chips. Genieten is ook wat waard of je nu paard of mens bent.

Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 15:09

Mooi gezegd troi alleen maak me druk om de splinters die ze binnen kunnen krijgen. Maarja meer dan mijn best kan ik natuurlijk niet doen

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:14

Misschien de pavo koek vervangen door vitamine korrel. Die pavo koeken zijn niet geweldig. Marstall heeft een goeie vitamine korrel elke dag 80 gram voor een paard.

Qua splinters zal dat bij bomen wel meevallen. Bij balken en stalhout zou ik idd kijken met die stinkspray of je kan voorkomen dat hij dat doet. En je kan overwegen wat stro door zijn hooi te doen. Das groter en geeft misschien meer vezels

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:23

Mijn pony begon ook hout te eten toen hij een mineralen te kort had. Simpele mineralen blok in de stal gelegd en nu doet ie het niet meer! En over die pavo koeken, dat is troep. Is meer troep dan vitaminen. Een liksteen en eventueel vitaminen spuit is het beste wat je kan doen, volgens mij.

Everything will be alright.

Cas89
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 15:26

Ze hebben een mineralenblok maar doen ze niks mee.. ik ga beginnen met die vitaminenkorrel of biks ga het even overleggen met de eigenaar van de andere paarden. Die voert ze elke dag namelijk misschien wil ze ook al wel met biks starten.

Bedankt voor de reacties!

Nobodylikes

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-10-14

Re: Paard eet hout kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:49

Ik zou de boel gewoon insmeren met cribbox of iets dergelijks wat paarden vies vinden. Vaak eten ze hout uit verveling, zit een lekkere zoete smaak aan..

RJ Hosting Flynnagan Rider RIP Buddy...
RJ Hosting Elsa of Arendelle de teller is gestrand op Z1+1, helaas zal deze niet verder oplopen wegens studie..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frutsel05 en 27 bezoekers