Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:30

Manda schreef:
Ze hebben inmiddels de deksel aangepast wat betreft de eerdere versie.
De nieuwe deksel is veel steviger en beter/ makkelijker door de mens goed stevig erop te draaien.

Ik trap mijn deksel erop, anders gaat dat rotding altijd scheef erop. Met als gevolg dat ik hem bijna niet los krijg zo stevig zit ie :')
Verder zijn de pony's er blij mee.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:26

Ik vraag me af, hoe gaat dat bij mensen die m in de wei gebruiken? Ik ben bang dat hij m continu bij de buren in de wei gaat gooien/trappen.

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:42

Geven jullie elk paard hun eigen bal, of kunnen ze samen met 1 bal doen? Ik heb bijvoorbeeld 2 Shetlanders samen staan.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:11

Ik zou hun elk een bal geven..ik had het in de Baddock en dat ging goed. Jammer genoeg zyn ze kapot(sluiting draaide door.) ik had er ook 2.is een mooie bezigheid voor de paardjes.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:53

Oud topic maar onder het mom van "een gewaarschuwd mens telt voor 2"

Op advies van een tandarts bij kliniek utrecht, gebruik de hayplay NIET
(Een weekje tijdens boxrust of een enkele keer in de paddock is oké, dagelijks/wekelijks gebruik niet)

Meerdere paarden die er een slecht gebit aan overhouden. Hetzelfde effect als kribbebijten volgens hem. Gelukkig bij mijn pony al na 1 maand achter gekomen. Tandarts zei dat hij al erger had gezien helaas.

Ter illustratie, ondertanden spreken voor zich
Afbeelding

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:05

Maar wat heeft die pony dan met de bal gedaan? Is het niet gewoon een kribbebijter die toevallig een bal ter beschikking had?
Bij ons spelen ze met de bal totdat al het hooi er uit is en dan kijken ze er niet meer naar om.
Bal wordt enkel in de wei gebruikt, nooit op stal, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bal door de mest gaat.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 17-10-19 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:09

Bij mij trekken ze echt alleen aan het hooi om die uit de gaten te trekken. Ik denk dat zelfs hun slowfeedernet misschien nog meer schade zou doen. Maar ook daar trekken ze alleen aan het hooi.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:20

Sclimpre schreef:
Maar wat heeft die pony dan met de bal gedaan? Is het niet gewoon een kribbebijter die toevallig een bal ter beschikking had?
Bij ons spelen ze met de bal totdat al het hooi er uit is en dan kijken ze er niet mer naar om.
Bal wordt enkel in de wei gebruikt, nooit op stal, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bal door de mest gaat.


Eerste plukken hooi gaan uiteraard prima, naar mate de bal leger raakt moet er meer moeite gedaan worden (logisch) en op deze manier raken de tanden te vaak het harde plastic.

Kribbenbijten doet ze absoluut niet en heeft ze ook nooit gedaan, we hebben haar al 12 jaar en staat ook al 12 jaar op dezelfde wei/paddock. in eerste instantie hadden wij ook niet het idee dat het door de hayplay kwam, maar nadat de tandarts noemde dat dit dus vaker voor komt, kwamen alle puzzelstukjes samen

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:17

Ja ik heb een paard dat lucht zuigt. Die heeft geen tanden. Wat moet je daar dan mee doen? Zo een bal.. Alst op is is't op e, dan ligt hij daar. En dan doen ze wat anders..buiten een luchtzuiger doet dit contstant Oh ja zo is't wel altijd iets zeker...

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:02

CandyArmando schreef:
Ja ik heb een paard dat lucht zuigt. Die heeft geen tanden. Wat moet je daar dan mee doen? Zo een bal.. Alst op is is't op e, dan ligt hij daar. En dan doen ze wat anders..buiten een luchtzuiger doet dit contstant Oh ja zo is't wel altijd iets zeker...


In mijn ogen is dit een hele andere situatie, dan zou ik inderdaad toch lekker de hayplay houden!

Nogmaals een gewaarschuwd mens telt voor twee! Dat dit voor anderen anders is is logisch. Maar het gebit van mijn pony krijg ik er helaas niet meer goed door :\

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:21

Bij mij weigeren ze dan ook de laatste plukken eruit te peuteren, ze eten er eigenlijk alleen uit als hun hooinet leeg dreigt te raken.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:46

Ik had hem ook voor mijn 3 jarige.
Hij heeft er een hele tijd veel plezier van gehad en er zat ook geen strengeltje hooi meer in.

Alleen heb ik hem weggegaan. De deksels lieten te snel los. En zijn ook kwijt geraakt.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:40

Loody schreef:
Ik had hem ook voor mijn 3 jarige.
Hij heeft er een hele tijd veel plezier van gehad en er zat ook geen strengeltje hooi meer in.

Alleen heb ik hem weggegaan. De deksels lieten te snel los. En zijn ook kwijt geraakt.


Idd was bij mij ook het probleem... Ik was dan meer bang dat hij zou vast gaan zitten.. Daarom was het ook sebiet de container in..

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:49

Ik heb hem deze zomer gekocht. Vooral de shet vindt het helemaal super. In de paddock krijgen de shet en fjord 2 slowfeeders, 2 bakken los hooi en de hay play. De fjord dendert gelijk op het losse hooi af. Terwijl de shet de hay play boven het losse hooi verkiest.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:56

Ik woon op een berg, LOL, dat zou bij mij zo het weiland uit rollen...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:28

Er is er een (2e hands) onderweg naar mij.
We gaan zien wat mijn paard ermee doet. Hij heeft een langdurige blessure waardoor hij niet teveel mag lopen dus ik hoop dat hij er niet té ruw mee omgaat haha

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:09

Icelandshet schreef:
CandyArmando schreef:
Ja ik heb een paard dat lucht zuigt. Die heeft geen tanden. Wat moet je daar dan mee doen? Zo een bal.. Alst op is is't op e, dan ligt hij daar. En dan doen ze wat anders..buiten een luchtzuiger doet dit contstant Oh ja zo is't wel altijd iets zeker...


In mijn ogen is dit een hele andere situatie, dan zou ik inderdaad toch lekker de hayplay houden!

Nogmaals een gewaarschuwd mens telt voor twee! Dat dit voor anderen anders is is logisch. Maar het gebit van mijn pony krijg ik er helaas niet meer goed door :

Ik weet niet hoe oud / jong je pony is, maar... toen ik mijn pony kocht was ze 9 en een kribbenbijter. Ze had ook een typisch afgesleten gebit. Met de jaren groeien de tanden langzaam verder en groeit de rare slijtage er weer uit. Bij haar was na verloop van tijd niet meer te zien dat het een kribbenbijter was.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:17

Hoe lang doen die van jullie in de wei of paddock met een bal?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:19

Volle bal toch wel 2 uurtjes. Nadeel hier is dat die helaas vaak de bak uit rolt.
In de stal zie ik het niet zitten met door de mest rollen enzo.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:22

Die van mij is binnen en gister voor het eerst gevuld. Had er ook wat wortels ingedaan om hem wat aantrekkelijker te maken. Dit werkte! Ik vond hem net wel aan de andere kant van de draad, nog bijna vol, dus geen idee hoe lang hij er daadwerkelijk mee kan doen.
Hij heeft ook 24/7 los hooi dus zodra de wortels er grotendeels uit zijn gok ik dat de lol er wel af is :')

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:36

Hier verkiest de shet de bal boven het hooi wat klaar ligt in de bak.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:54

Hier ook leuke ervaring :j 4 jarige is er enorm blij mee en kiest zijn bal boven het losse eten, het lijkt ook alsof ie er altijd erg veel lol mee heeft :D
Gebruik hem gewoon in de stal, kan prima, maakt alleen af en toe wat herrie waar sommige stal genootjes iets minder blij mee zijn :Y)

Nog nooit problemen met de deksel gehad en heb m onderhand bijna een jaar :j

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:07

Wat trouwens ook goed werkt - voor de mensen met chubbie paardjes -: hayplay in een kleinmazig hooinet. Bij honger (ahem 'voldoende motivatie') krijgen ze dat prima leeg hoor.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:10

Hoppit schreef:
Wat trouwens ook goed werkt - voor de mensen met chubbie paardjes -: hayplay in een kleinmazig hooinet. Bij honger (ahem 'voldoende motivatie') krijgen ze dat prima leeg hoor.



Oehh goeie! Hang je dat dan los of tegen een wand?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ervaringen gezocht met de Hay Play Ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:59

Wij hebben van die slowfeeder bakken. Hing ze met een musketon aan een van de ogen binnenin, dan kunnen ze ze ook niet door de hele paddock slepen of er in gaan staan.
Nu hangen wij onze netten aan een paal, kan ook prima met een bal er in.