Laadvermogen vrachtwagen B-rijbewijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Laadvermogen vrachtwagen B-rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 13:28

Wie kan mij vertellen hoe het hier mee zit?
Bij hoeveel laadvermogen mag je 2 paarden mee nemen? En is dit haalbaar met een B rijbewijs?
Hoe word er hier op gecontroleerd?

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:35

Voor elk voertuig wat een maximaal laadvermogen heeft van meer dan 3500 kg heb je een C-rijbewijs(vrachtwagen) nodig. Alles wat dus onder de 3500 kg blijft mag nog met B.
Het ligt er dus ook aan hoe zwaar de auto is en hoe zwaar je paarden zijn, of je er 2 mag meenemen of niet.
Ik zou niet weten hoe er op gecontroleerd word, maar je moet je wel bedenken, dat je wel flink in de nesten zit als je een ongeluk ofzo zou krijgen en je rijdt met het "verkeerde"rijbewijs. Dus of je dat risico wilt lopen..?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:54

Reken op 1600kg laadvermogen, als je twee paarden erop wilt zetten. paard a 600kg, persoon met spullen 125kg. De rest is voor reserve, heb je hard nodig.
Dat zou betekenen dat je 1900 voertuiggewicht mag hebben. Dat kun je in principe wel vergeten, tenzij je een behoorlijke som geld te besteden hebt. Anemone heeft tegenwoordig paardenwagens op klein rijbewijs die verantwoord zijn, reken echter op een nieuwprijs van 50.000 euro. Tweede-hands ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Specialized
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Ranst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:56

De lading dat geladen mag worden met een rijbewijs B is afhankelijk van het laadvermogen van het voertuig. bij het ombouwen van voertuig voor dierentransport is speciale keuring nodig. Daarom is het beter voor rijbewijs C te gaan. Ben je onder de 21 dan mag je met een C tot 7.5 ton rijden. Boven de leeftijd van 21 speelt de tonage geen belang.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:21

Specialized schreef:
De lading dat geladen mag worden met een rijbewijs B is afhankelijk van het laadvermogen van het voertuig. bij het ombouwen van voertuig voor dierentransport is speciale keuring nodig. Daarom is het beter voor rijbewijs C te gaan. Ben je onder de 21 dan mag je met een C tot 7.5 ton rijden. Boven de leeftijd van 21 speelt de tonage geen belang.

Uh Verward Deze versie is nieuw voor mij. Waar staat dat van die 21 jaar?

Wat je mag laden is altijd afhankelijk van het laadvermogen, ook boven 3500kg. Ik mag in mijn 608 echt niet meer dan 2200kg stoppen.
Die speciale keuring hoeft niet de reden te zij om voor een vrachtwagen te gaan. Die keuring stelt niks voor, eisen kun je zo opvragen bij de RVV, eraan voldoen en klaar is kees.