Waarom schrikken paarden zovaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Waarom schrikken paarden zovaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 00:40

Omdat ik nu steeds vaker een buitenrit maak en dan niet in een groep maar met zijn 2en kom ik ook vaak punten tegen die voor mij totaal niet eng zijn maar waar de pony een hele moeilijkheid van kan maken.

Bijvoorbeeld: men neme een sloot en stoute mensen. Die mensen hebben s'nachts een vuilniszak in de sloot gegooid. Paardje moet dr langs en alleen maar kijken en schrikken.
Voor schapen op hol slaan Verward
Shetlander zijn eng.
Vogels en eenden zijn ook eng.
Markering op de weg.......ook heel eng.

Maar buldozers weer niet Verward

Waarom schrikken die paarden toch zo? Toch nergens voor nodig?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:46

Dat begrijp ik idd ook niet. En de ene dag kan iets niet eng zijn en de volgende dag weer wel. Verward

K denk dat ze t gewoon doen om ons te pesten Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:05

Fleury schreef:
Waarom schrikken die paarden toch zo? Toch nergens voor nodig?


Mocht je hier een manier voor ontwikkelen om ze dit duidelijk te maken: mail het me even aub... Haha!

Sorry, ik weet het niet. Soms wil het wel helpen als je een tank als ander paard meeneemt die even laat zien: "Ach, makkie, waar maak jij je druk om sukkel, wordt je alleen maar moe van..."

Misschien dat eens proberen?
Succes in elk geval...

Stoeipoes

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:12

Ligt eraan hoe ze opgevoed zijn wat je band met het paard is. Als dat allebei goed is valt dat schrikken wel mee hoor.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:19

Stoeipoes schreef:
Ligt eraan hoe ze opgevoed zijn wat je band met het paard is. Als dat allebei goed is valt dat schrikken wel mee hoor.


Opvoeding heeft er niet veel mee te maken, ras wel. Een haflinger of fjord is in de meeste gevallen anders dan een volbloed, toch?

Ligt aan de afstamming en misschien deels aan de opvoeding, maar als je een echte etter hebt met dit soort dingen krijg je dat er niet snel uit hoor...

Stoeipoes

Berichten: 44
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:27

Dan zijn die pony's waar ik het over heb vast allemaal uitzonderingen...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:29

Tja paarden zijn nou eenmaal vluchtdieren.. Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:30

Stoeipoes schreef:
Dan zijn die pony's waar ik het over heb vast allemaal uitzonderingen...


Dat denk ik dan ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:42

Carlaa schreef:
Sorry, ik weet het niet. Soms wil het wel helpen als je een tank als ander paard meeneemt die even laat zien: "Ach, makkie, waar maak jij je druk om sukkel, wordt je alleen maar moe van..."

Je kunt in ieder geval een proberen om je zelf zo te gedragen naar je paard toe, als je zelf kalm en relaxt bent, scheelt dat al heel erg. Heel erg veel mensen gaan namelijk al onbedoeld allerlei alarmsignalen naar het paard sturen, waardoor de dus juist onzeker wordt en na een tijdje hebben ze de boodschap wel begrepen en zijn ze overal onzeker en bang voor.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:02

Lovely"]
[quote="Carlaa schreef:
Sorry, ik weet het niet. Soms wil het wel helpen als je een tank als ander paard meeneemt die even laat zien: "Ach, makkie, waar maak jij je druk om sukkel, wordt je alleen maar moe van..."

Je kunt in ieder geval een proberen om je zelf zo te gedragen naar je paard toe, als je zelf kalm en relaxt bent, scheelt dat al heel erg. Heel erg veel mensen gaan namelijk al onbedoeld allerlei alarmsignalen naar het paard sturen, waardoor de dus juist onzeker wordt en na een tijdje hebben ze de boodschap wel begrepen en zijn ze overal onzeker en bang voor.
[/quote]

Daar was ik dus ook altijd totaal van overtuigd, echt waar... Nu heb ik alleen vaak het levende bewijs onder mijn kont... Het is echt een etter en wanneer ze ergens van is geschrokken buiten, blijft ze nog een hele tijd na-etteren... Hoe rustig ik ook blijf, ga diep en zwaar zitten, ze gaat gewoon rustig een half uurtje door.
Bij de meeste paarden is het inderdaad een oplossing, zolang je zelf maar "cool" blijft is het zo over... Maar deze... *zcht héél diep* Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:27

paarden zijn idd vluchtdieren,
als ze iets engs zien gaan ze denken met hun linkerhersenhelft, en dat is dus vluchten,
het lichaam van een paard is ook gebouwd op snelheid,
niet als bij en ezel om doodstil te blijven staan, haha en te kijken wat er verder gebeurd...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

AnimalRescue
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:51

Paarden zijn vluchtdieren en het zit in hun karakter.
Gewoon doorrijden, zeker van jezelf zijn, niet doen alsof hij zielig is, maar gewoon op normale toon ( niet alsof hij braaf is maar ook zeker niet boos ) tegen hem praten en been geven ( als hij stopt ) en als hij op hol gaat, terug nemen en verder gaan waar je mee bezig was.

www.animalrescue.tk tegen dierenleed !

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:36

Soms kan het ook komen door verveling, dan gaan ze dingen zoeken die leuk zijn. Op hol slaan of schrikken is natuurlijk dikke lol!
Ook kan het zijn dat ze er nooit komen en dus al gespannen zijn en dan is iets onverwachts, of iets wat ze normaal nooit zien een bedreiging voor hen.

De enige remedie is volgens mij het paard ook buiten aan het werk zetten (kan op verschillende manieren) en vaak naar buiten en veel verschillende routes enzo. OK dan!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-04 19:01

Ja, ik weet dat dieren vluchtdieren zijn en ik snap ook wel dat als ze iets engs zien dat ze dan gaan rennen en schrikken.

Maar waarom schrikken ze van een vuilniszak en niet van een buildozer?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:19

Ja, precies, een vluchtdier blijft een vluchtdier.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:59

Een vuilniszak ligt op de grond en kan je aanvallen. Een bulldozer is hoog en van boven komen geen vijanden. Die liggen op de grond en besluipen en bespringen je, net zoals nieuwe witte zebra-pad strepen!!!!
En opspringende vissen in een sloot zijn ook levensgevaarlijk, dan spring je zelf als paard in een boom van schrik!! Schijnheilig

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 19:59

Misschien dat een buldozer minder eng lijkt doordat het geen glimmende dingen heeft. Een vuilniszak wel en een vuilniszak is klein en dan is het denk ik dreigender (omdat ze dneken maar een stuk te zien?)
Moet je maar eens als de paarden in de wei staan op de grond gaan zitten of liggen, er zijn paarden die dat ook eng vinden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:11

tja paarden... begrijp ze maar eens. Ik heb hier zo een typisch voorbeeld van een vossemerrie rondlopen..

Evita heeft al weken niet meer fatsoenlijk gereden door het rotweer. Dus ik kruip er gisteren na een dikke anderhalve week weer op, met mijn hart vast. En ze liep perfect, netjes overal lang, stap draf galop... geen probleem allemaal .

Denk je oh die is braaf dat zal vandaag ook wel goed gaan. Dus dan stap je vol vertrouwen op want gisteren ging die zo goed, en dan stap je lekker naar de andere kant van de paddock...
En dan ineens voel je je paard een ommekeer van 180° maken, staart omhoog neus vooruit en wegwezen! Draai je haar weer om, en er was NIKS maar dan ook NIKS te zien of te horen, en mevrouw stond daar te knorren en te trillen op haar benen alsof ze een verschijning zag Geef je haar been, gaat ze netjes in draf maar dan wel in de achteruitversnelling...
Na 10 keer erlangs geweest zijn en 10 mijn bijna-dood-ervaring te hebben meegemaakt was ik het zo beu dat ik vlug de longe erbij pakte en haar maar eventjes daaraan liet lopen...
En ja hoor, longe eraan, naar die plaats, en netjes op de cirkel blijven lopen en geen een keer meer omspringen, plots was al dat eng weer verdwenen... >;) . Toen ik er daarna weer opkroop ging het wel stukken beter Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:23

Misschien omdat de zintuigen van een paard sterker wekren dan die van een mens, ze zien sneller dingen, en kennen dingen niet die wij kennen, logisch dat ze dan dingen eng vinden lijkt mij.
Ze horen ook dingen die wij niet zien, daarom snappen wij niet waarom ze zijn geschrokken, omdat het paard het alleen hoorde ofzo.
En natuurlijk dat hele verhaal over dat het een vluchtdier is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sintara en 85 bezoekers