Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toeka

Berichten: 1001
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:55

@Pinda_dipje; leuk te horen! We zien je bestelling tegemoet.
Mocht er iemand verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag!

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:16

Dat zijn wel wat aangenamere gewichten als de HIT of die m2 rubber noppen matten die ik nu heb.
Alleen voor een stal van 3x3 zijn de maten wel wat ongunstig met die dikke noppenmatrassen. Een maat van 2x1 was dan handiger geweest.

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:00

Ja de maten zijn altijd al apart geweest. Ierland had vroeger het imperiaal meetsysteem en in 2005 is het metrisch pas definitief afgerond. Die arme Ieren hebben dus 35 jaar lang met inches én centimeters moeten werken :(:) :))

Maximale maat voor de 44mm is dus 183x120 en de 24mm doet tegenwoordig 200x140cm. Op maat snijden en/of hoeken, leidingen e.d. uitsnijden is makkelijk zelf te doen met mes of decoupeerzaag.

stal van 3x3 heb je dus 5 matten van 44mm nodig en heb je 100% belegd.

wil je het iets zuiniger aan doen en vind je een strookje van 10cm x 200cm wat niet belegd is niet erg zou je voor de 4 matten van 24mm mat kunnen gaan.

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:10

Ter informatie, ik doe trouwens iedereen die een mailtje gestuurd heeft via de website een proefstuk opsturen van het matras. Anders ben ik een week bezig heel Nederland door te rijden :Y)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:25

toeka schreef:
Mocht er iemand verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag!

Nou... ik heb in het verleden al eens een mailtje gestuurd, maar nu begint het bij ons echt concreet te worden met het bouwen van een nieuwe stal. Ik zit niet al te ver bij jullie vandaan, is het mogelijk om eens te komen kijken?

toeka

Berichten: 1001
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:04

Wendy schreef:
toeka schreef:
Mocht er iemand verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag!

Nou... ik heb in het verleden al eens een mailtje gestuurd, maar nu begint het bij ons echt concreet te worden met het bouwen van een nieuwe stal. Ik zit niet al te ver bij jullie vandaan, is het mogelijk om eens te komen kijken?


Ja hoor je bent van harte welkom.
Als je me laat weten welke dag het schikt

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:34

Ik heb net een proefstuk aangevraagd, zijn er inmiddels meer ervaringen hiermee?

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 16:21

Wij hebben ze inmiddels 1,5 jaar liggen, maar het zal de paarden echt aan hun bips hoesten of ze op beton+vlas staan of op rubber + vlas. Ik heb het destijds in twee stallen uitgeprobeerd en besloten om voor de andere boxen niet bij te bestellen.

Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:52

Wij hebben eens een Hynder matras in een stal laten plaatsen, dit met het idee we konden besparen op strooisel. Echter ondanks het een mooie verende vloer was vond ik het geen succes omdat de paarden de boel onder pisten en het een natte bende werd ondanks een beetje strooisel in een hoek. Moest de stal steeds droog trekken en na spoelen omdat het stonk.

Ik heb nu pot stallen van gehakseld koolzaadstro. Bevalt me prima.

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:37

Ik heb dit topic even doorgelezen, de Mayo matrassen lijken wel interessant voor wat wij willen;
een betegelde schuilstal omtoveren tot ligplaats. Vanwege wind die toch weleens net in de stal kan draaien en vanwege de eventuele bende is strooisel geen optie, normaal liggen de paarden ook liever in de zandpaddock maar soms is dat te nat of hard bevroren.
Ik verwacht niet dat ze er een wc van gaan maken, het is vooral om een zachte plek aan te bieden.
Ik heb ook gekeken naar de 1x1 tegels met noppen eronder, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaring over het comfort, wat is zacht en toch duurzaam? En waar hangt een normaal prijskaartje aan, zo'n softmatras van HIT gaat echt ver boven budget bijvoorbeeld.
De stal is zo'n 4x2,5.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 03:35

Ik zit er ook aan te denken om dikke rubber matten of matrassen te plaatsen. We hebben de boxen tegenwoordig altijd open staan omdat ze direct uitloop hebben naar de paddock. Ze kunnen dus zelf kiezen binnen of buiten te staan.

Normaal gebruiken we stro, maar daar maken ze best een bende van en het loopt ook de stallen uit dus vegen vegen vegen elke dag.

Vandaar dat ik graag een andere bodembedekking zou willen proberen waarbij strooisel niet meer nodig is.

Plassen op het rubber heb ik ook minder goede ervaringen mee qua stinken, maar toen stonden mijn paarden nog vast op stal snachts. Nu is mijn hoop dat alleen rubber hun teveel zal spetteren en dat ze dus liever buiten gaan plassen in het zand.

Ik ben wel benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met rubber in een uitloopstal.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:43

Dat was precies wat ik ook hoopte: dat ze een comfortabel ligbed hadden waar ze niet op zouden willen plassen. Helaas....
Plassen gingen ze binnen doen op het rubber :roll: maar liggen niet.
Het 'niet liggen' ligt er waarschijnlijk meer aan dat ze uberhaupt niet meer IN een stal willen liggen tenzij er echt extreeem weer is.
Inmiddels heb ik het matras er weer uit gedaan. Lijkt mij nog steeds een prima concept maar bij ons werkte het niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:51

Hier ook rubber. Onder het korte afdakje wordt er niet geplast op de doorlatende speelgoedtegels. Ook gaat mijn oudje er niet op liggen. Dat gebeurd in de opgestrooide stal of in het zand van de paddock.

In de inloopstal met losse dunne rubber matten van rol en twee 2e hands gekochte hit-matrassen wordt wel geplast. En niet alleen in het hoekje met wat strooisel.

Sommige paarden komen er speciaal voor naar binnen lopen uit de paddock.

De urine loopt helaas ook onder de matten. Verder is het wel makkelijk uitmesten. Ik heb er een rubber trekker bij en schuif de urine in een Sneeuwscheppen of het bakje van de mestbouw of vermeng het met de mest en strooisel dat er ligt en schep het zo goed mogelijk weg.

Zonder strooisel liggen ze helaas niet op de hit matrassen hier, maar in de extreem natte of vorst perioden hoef ik minder dik op te strooien voor een zachte droge ligplek. Ik heb twee matrassen tegen elkaar aan liggen. 1 vond ik te klein.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:30

Ik heb er eentje, een dik paardenmatras maar zit ook te denken om er eentje naast te leggen. Ik heb inloop zand in mijn stallen, urineren doen ze er zelden, de ene mest er ook nooit in de ander wel als het hard regent. Nadeel van zo'n dik matras is de opstaande rand.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:14

Ja ik heb een partij koematrassen op het oog op marktplaats. Zijn wel al 10 jaar oud, maar daar is de prijs dan ook naar. Op de foto zien ze er nog wel goed uit.
Om te proberen vind ik dat dan nog wel te doen.
Als ze er inderdaad lekker op blijven plassen is het niet echt fris. Deze matrassen laten geen vocht door, wat denk ik wel beter schoon te krijgen is, want de laatste keer hadden we van die vocht doorlatende matten, maar het waren meer vocht vasthoudende matten en dat was echt heel vies.
We hebben wel een goede drainage onder de boxen dus dat zou dan weg vallen, maar als ze er niet op plassen maakt dat niet uit.

Het zou natuurlijk mooi zijn als we matten konden hebben zonder strooisel en toch ook nog het gebruik van de drainage onder de boxen, maar onze ervaring met de vorige matten is dat het vocht onder en in de matten blijft zitten en alsnog niet wegloopt. Vandaar dat compleet dichte matten mij dan beter lijkt. Dan alleen nog afwachten of ze er wel of niet op gaan staan plassen...

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:00

Ik heb vorig jaar een matras gekocht om uit te proberen. Nu wil ik er 3 bij bestellen en mag ineens 75 Euro meer betalen mbt transport. Raar verhaal, slechte reclame voor Paardenmatras.eu

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:13

Ik heb de mayo matrassen....de urine loopt er tussen en gaat onder de matten....dat vonden we deze zomer zo...vond al een nare lucht in de stal....mat opgetild en in een kuil een verrotte grote plas urine...zak houtkorrels opgegooid en er uit geschept....de mayo matten kregen we ook niet mooi strak tegen elkaar aangelegd.

We hebben daar waar hij zijn plasplek heeft de mat er uit gelaten, volgestort met houtkorrels tot hoogte van de mat er naast...over de hele mattenstal hebben we een dikke laag houtvezel.

Het enige voordeel vind ik dat ze zacht liggen, dat het vocht van het beton niet opkruipt en je een dikke vochtige koek krijgt in je stalbedekking, dus houtvezel gaat veel langer mee en dat het de warmte isoleert als ze liggen, beter voor de buikorganen.

Maar zoals het bij de koeien hoort, die liggen met hun kont naar de gang en dit wordt aangeveegd, werkt het absoluut niet met paarden...de mat die we wr uit hebben gehaald stinkt zo erg dat hij niet meer terug gaat.

Dus bedenk wat je echt wil! Is een dure operatie...de andere stal heeft de dunnere variant, die blijft beter liggen en voldoet eigenlijk net zo goed, wellicht beter..maar je zult goed opneembare stalbedekking ook nog nodig hebben, ook al doe je daar wel een stuk,langer mee dan zonder matten.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:00

sunny43 schreef:
Ik heb vorig jaar een matras gekocht om uit te proberen. Nu wil ik er 3 bij bestellen en mag ineens 75 Euro meer betalen mbt transport. Raar verhaal, slechte reclame voor Paardenmatras.eu
- ze gaan het oplossen YES! *\o/*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:31

Fijn!

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:55


Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:33

Daar heb ik een offerte aangevraagd voor 3 boxen was ik meer dan 2000 euro kwijt :=

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:26

Kaitlyn schreef:
https://paardenmatras-comfort.nl

Echt een top product! Heel comfortabel en eigenlijk geen bodembedekking meer nodig.



Dit lijkt mij ook super, maar ik denk zeker ook super duur...geen stalbedekking kan niet, de plas moet opgrnomen worden...die kan niet blijven liggen...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:27

sunny43 schreef:
Ik heb vorig jaar een matras gekocht om uit te proberen. Nu wil ik er 3 bij bestellen en mag ineens 75 Euro meer betalen mbt transport. Raar verhaal, slechte reclame voor Paardenmatras.eu



Dus jij hebt geen last van urine die onder de matrassen door loopt? Hoe heb je de naden verzegeld?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:49

Uhm... mijn paarden zijn zindelijk en... plassen buiten!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:02

Mijn paard is ook zindelijk, vandaar die vijver met plas :+ in zijn stal...overdag plassen ze buiten, maar in d nacht helaas dus niet omdat ze dan op stal staan....voor een uitloopstal zullen ze wellicht wel voldoen, voor een stal dus niet zoals ze het promoten.