Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:06

Ik heb uitloopstallen vandaar. Dus nog geen ervaring met Urine gelukkig

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:36

Ik geeft toe, we zijn beroerd in online markting, social media, etc. etc. dagen lang komen de aanvragen binnen en het duurt even voordat we er achter komen dat ze via bokt komen :z

Hoe dan ook. Urine afvoer. hoe op te lossen.

Heb je een paard wat zindelijk is. TOP
Nieuwe stal met afvoer TOP

Bij een oudere stal die er niet op voorbereid is kan het wat lastiger zijn en moet je creatief zijn. Oplossingen die we voorbij hebben zien komen is beton eruit en klinkers erin leggen. Urine kan zo de grond in zakken. Of nog beter betonnen roosters op de kop tikken.

Is de stal groot genoeg dan kun er ook voor kiezen om de helft van een matras te voorzien, daar hebben wij bijvoorbeeld kunststof balkjes voor om de stal in tweeën te splitsen.

kijk dan even op de site welke matras het beste past
http://paardenmatras.eu/assortiment/

of op het twitter account van onze Engelse collega's zie je regelmatig foto's voorbij komen.
https://twitter.com/MayoHorseMats Al moet ik zeggen dat in Engeland de stallen vaak groter en luxer zijn. De sport is daar ook echt groter en MAYO heeft daar al een geschiedenis van 30 jaar.

Daarnaast is onze nieuwe website online en werken met bedrijven samen om mensen beter van dienst te zijn. Matrassen zijn bij meerdere maneges en fokkers te zien en ze zijn bijvoorbeeld ook op te halen in Woubrugge.

bij vragen, mailen of bellen kan altijd.

gr. Rob

Anoniem

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:44

Ik ben een groot voorstander van de vocht doorlatende speeltuin tegels. Nu is het natuurlijk wel erg handig dat er een rooster in de stallen ligt waardoor het vocht voor het grootste gedeelte naar de gierput eronder loopt.
Maar ze zijn handelbaar; vierkanten van 50 bij 50 cm of een rechthoek van 1 meter bij 50 cm. Je kunt ze vrij makkelijk met een decoupeerzaag in alle vormen en maten zagen, waardoor je ze goed strak kunt leggen in je stal. En niet zo schreeuwend duur.
En het allerbelangrijkste: mijn overleden merrie die groot was en rugproblemen had, durfde alleen maar op haar matten te gaan liggen in stal. Of buiten in het gras of zand, maar zaagsel/stro hielp allemaal niets op het beton.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:32

Die koe-matrassen zijn ook maar 12 kg vlgs mij, dus ook goed te handelen. Kunt ze evt overeind zetten, afspuiten, even drogen en weer terug.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:46

MiniMeLona schreef:
Ik ben een groot voorstander van de vocht doorlatende speeltuin tegels. Nu is het natuurlijk wel erg handig dat er een rooster in de stallen ligt waardoor het vocht voor het grootste gedeelte naar de gierput eronder loopt.
Maar ze zijn handelbaar; vierkanten van 50 bij 50 cm of een rechthoek van 1 meter bij 50 cm. Je kunt ze vrij makkelijk met een decoupeerzaag in alle vormen en maten zagen, waardoor je ze goed strak kunt leggen in je stal. En niet zo schreeuwend duur.
En het allerbelangrijkste: mijn overleden merrie die groot was en rugproblemen had, durfde alleen maar op haar matten te gaan liggen in stal. Of buiten in het gras of zand, maar zaagsel/stro hielp allemaal niets op het beton.



Hier ben ik het mee eens! _/-\o_

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:37

Dan heb je wel,een put nodig, ik vraag mij dan wel ens af, die matten moeten dan op de plasplekken doorweekt met urine zijn en enorm stinken. Mijn matten zijn ondoorlaatbaar, en met het juiste stalbedekkig wordt de urine geabsorbeerd en kun je dit makkelijk wegscheppen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 01:20

Ja dat klopt. Wij hadden die doorlatende tegels ook. Nou het zijn eerder vocht vasthoudende matten.
Wij hebben drainage onder de stal, maar heel veel urine bleef in en onder de matten zitten.
Echt heel smerig en heel erg ongezond! :n

Wij gaan koeienmatrassen proberen. Heb via marktplaats een mooie partij voor weinig op de kop weten te tikken. Zodra ze er in liggen zal ik weer een update doen hoe het bevalt!

Ik hoop echt dat ze er niet of heel weinig op gaan plassen. We willen de rest van onze schuur en traditionele stallen ook gaan verbouwen tot inloop stal en dan komen ook daar zulke matten in. :D

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:14

Klopt, Mayo matrassen zijn (afhankelijk van het type) meer dan 2,7 vierkante meter en wegen ca. 12 kg. Zijn ze nog goedkoper dan speeltuin / drainage tegels zit ik mij net uit te rekenen (tweedehands/marktplaats spullen daar gelaten dan) en de afvoer is beter omdat de matrassen zelf niets opnemen.

Afvoer van mest en urine in bestaande stallen die er niet op gebouwd zijn kan lastig zijn. Als het in een kuil gaat staan kun je het beste met reparatiemortel de vloer vlak maken, of nog beter, afschot in de stal maken zodat het één kant op loopt.

Ik zal eens wat foto's verzamelen en er een artikel over plaatsen op onze website binnenkort.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:19

Ik blijf het hier zeggen... ben reuze tevreden over de matrassen van Hit en onze paarden ook. Ze liggen er nu negen jaar en na een schoonmaakbeurt zijn ze nog steeds zo goed als nieuw. Echt perfecte kwaliteit! Ze zijn dan ook loodzwaar.
Onze paarden liggen het liefste buiten, maar bij slecht weer liggen ze veel op de matrassen in de schuilstal. Ook plassen ze buiten. Alleen als daar de boel hard bevroren is wil één van de paarden nog wel eens op het matras plassen. Geeft niks, is ook weer makkelijk schoon te maken.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:54

Dat loodzwaar dat lijkt mij dan weer echt niet fijn. Moet je ze er een keer uithalen - til je je een breuk, dat is wel het voordeel van die Mayo matrassen, met mijn poppenkracht lukt dat ook gewoon.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:58

RobMB schreef:
Klopt, Mayo matrassen zijn (afhankelijk van het type) meer dan 2,7 vierkante meter en wegen ca. 12 kg. Zijn ze nog goedkoper dan speeltuin / drainage tegels zit ik mij net uit te rekenen (tweedehands/marktplaats spullen daar gelaten dan) en de afvoer is beter omdat de matrassen zelf niets opnemen.

Afvoer van mest en urine in bestaande stallen die er niet op gebouwd zijn kan lastig zijn. Als het in een kuil gaat staan kun je het beste met reparatiemortel de vloer vlak maken, of nog beter, afschot in de stal maken zodat het één kant op loopt.

Ik zal eens wat foto's verzamelen en er een artikel over plaatsen op onze website binnenkort.


Heb even gekeken in de stallen, maar wij hebben ook de matten van Mayo liggen. Deze zijn meegekomen van ons melkveebedrijf, waar ze altijd in de boxen hebben gelegen. De matten zijn dus al heel wat jaartjes oud, maar zijn nog prima. Liggen los in de paardenstal, waar nodig op maat gesneden. Ik gebruik weinig strooisel en door de matten voelt de ondergrond fijn zacht aan.

Anoniem

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:03

Wat zijn de indicatie-kosten voor de mayo matrassen? Kan ik nergens op de site vinden helaas.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:50

Ben ik ook wel benieuwd naar

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:43

http://paardenmatras.eu/veelgestelde-vragen/ - zoekt en gij zult vinden:
wat kosten de matrassen?
MAYO 44mm Matras €112,- per stuk incl. BTW
MAYO 32mm mat €112,- per stuk incl. BTW
MAYO 24mm mat €100,- per stuk incl. BTW
MAYO multi mat €100,- per stuk incl. BTW
Bezorgkosten €75,- incl. BTW

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:51

Citaat:
suffie
Heb even gekeken in de stallen, maar wij hebben ook de matten van Mayo liggen. Deze zijn meegekomen van ons melkveebedrijf, waar ze altijd in de boxen hebben gelegen. De matten zijn dus al heel wat jaartjes oud, maar zijn nog prima. Liggen los in de paardenstal, waar nodig op maat gesneden. Ik gebruik weinig strooisel en door de matten voelt de ondergrond fijn zacht aan.


Leuk om te horen :) Zelf kwam ik laatst ook MAYO matrassen tegen van +/- 25 jaar oud. Die mensen hadden ze gekocht op een show in Engeland en mee terug genomen. Nog even zacht en licht als de eerste dag 8-)
Laatst bijgewerkt door RobMB op 24-09-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:52

De mayo’s eens even onthouden zo te lezen

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:11

Ik heb juist geen fijne ervaring met het mooi recht blijven liggen en de urine die onder de matten loopt en blijft liggen...dus op de plasplek maar een mat er uit gehaald en dit opgehoogd met houtkorrels, wat natuurlijk niet de bedoeling is...de matten waren ook niet mooi recht gesneden, waardoor ze niet mooi aansloten en zelf dus nog moesten bijsnijden..al met al dus een dure grap, juist vanwege de fixe kosten bij aanschaf laat ik ze liggen, maar heb in de open plek flink wat houtkorrels nodig om geen urine rivier te kweken onder de matten..

Anoniem

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:21

Welk merk matten had jij?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:05

Ik heb ook al heel lang drainage matten in de boxen liggen. Ze liggen op een soort van plastic roosters die in elkaar klikken en daaronder hebben we een goot gemaakt waardoor de urine wegloopt.
We halen alles in de zomermaanden los, halen het zand er uit en spoelen alles door. Vies klus maar we hebben een douche. Paarden lopen altijd zand naar binnen omdat ze overdag buiten staan.
Mocht het nodig zijn gaat de tuinslang er op. Uitspraak van de DA: ze drogen het gras buiten ook niet af voor ze gaan liggen!
We hebben heel lang vlas er op gehad maar nu alleen de kale matten. Dat maakt niets uit in geur of schoon blijven. Voor ons wel in uitmesten! Ik hark 's avonds alles wat ze gemest hebben naar 1 hoek of ik pak de kruiwagen erbij (deed ik met vlas ook) en overdag schep je het zo weer op.

Speeltuin tegels gaan buiten ongeveer 10 jaar mee als valondergrond. Afhankelijk van de hoogte van de speeltoestellen worden er bepaalde diktes voorgeschreven. Mocht er bij jullie in de buurt iets wijzigen, probeer dan uit te vinden wie dat werk doet. Mogelijk kan je de tegels overnemen, afvoeren is ook nogal prijzig. Of benader fabrikanten.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:21

Mijn paard is verhuisd van stal en kwam op stro te staan. Sindsdien had hij continu zijn hakken openliggen (paard ligt anders en staat anders op dan de meeste paarden) Het maakte niet uit hoeveel stro we erin deden (hij maakt het alleen maar viezer) en zijn hak bleef opengaan tot bloedens toe. We deden het al elke avond inpakken met watten en verband maar dat vonden we ook niet een handige oplossing. Toen hebben we matten gekocht van 50x50 cm en daarmee de stal betegeld. Het voordeel van mijn stal is dat hij schuin afloopt naar beneden en er zitten 2 gaten in aan de achterkant voor de afvoer. Hierdoor loopt alle urine goed af naar buiten toe. Stalgenoot heeft ook matten en samen zullen we 2x per jaar de matten schoonspuiten met een hogedrukspuit.

We zien veel meer stro in zijn staart en zien hem ook vaker liggen als we op stal komen 's avonds (eerder had hij weinig stro in zijn staart of manen en zagen we hem nooit liggen) en zijn hak is sindsdien niet meer open geweest.

Kwa stroverbruik zijn we nu om de 3 dagen een baal kwijt en dat was om de 2 dagen. Nu is mijn paard ook wel echt een smerig paard. Ik heb de dikke variant van de tegels genomen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:18

xyzutu2 schreef:
Welk merk matten had jij?



Bedoel je mij? Ik heb de mayo matrassen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:25

Een paar dagen geleden hebben wij de nieuwe matrassen opgehaald. Het zijn matrassen van het merk spinder, officieel koematrassen maar voor ons prima aan te passen in de paardenstallen :j

Het bestaat uit een dikke onderlaag van een soort traagschuim en daar komt dan een rubber bovenlaag op.
Het lijkt zo op het eerste gezicht heel erg fijn spul en heerlijk zacht voor de paarden.

We hebben gister de boxen helemaal schoongespoten met de hogedruk dus nu moet het een paar dagen drogen. Daarna kunnen we de matrassen gaan leggen en zien wat de paarden er van vinden. :D

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:38

sunny43 schreef:
Dat loodzwaar dat lijkt mij dan weer echt niet fijn. Moet je ze er een keer uithalen - til je je een breuk, dat is wel het voordeel van die Mayo matrassen, met mijn poppenkracht lukt dat ook gewoon.

Waarom zou je ze uit de stal willen halen? Er komt echt geen viezigheid onder de Hit matrassen te liggen. Daar zijn ze te zwaar voor. De eerste tijd hebben we ze jaarlijks voor de vorm naar buiten gesleept en schoon gespoten. Maar dat is echt niet nodig. We hebben ze nu al zeker vier jaar niet meer verplaatst.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:45

Er komt toch zand en nattigheid onder? Als ik hier kijk dus wel en dat maken we iedere zomer schoon.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:08

Bij ons niet hoor. Voor de stal hebben we straatstenen liggen, er wordt geen zand naar binnen gelopen. De schuilstal is kurkdroog.