Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:29

Ik heb ze vorig jaar gekocht voor €82,23 per mat van 1.22m x 1.83m. Daar kwam nog €75 bij voor het verzenden.


DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:31

En die waren nieuw ?? Dat is geen geld ivm de Hit-matras én deze zien er best zacht uit.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:33

Ja, waren nieuwe. Je hebt er per stal natuurlijk wel meerdere nodig.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:41

Een HIT-matras ligt ook niet stalbreed (iig die van mij niet). Die is groot genoeg voor een paard om op te gaan liggen (180x240), dus als je er hier 3 van zou hebben is dat de breedte van mijn stal en dan hou je een randje stenen over voor de ingang.
Ik vraag me alleen wel af of ze dan idd goed klem blijven liggen.

De gewone rubber matten die in in de schuilstal heb liggen heb ik ook op de hoeken vast moeten zetten omdat die aan de wandel gingen (175/200x100) en hier wordt nu veel zand onder gelopen zodat ze erg bobbelig gaan liggen.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:54

De Mayo matrassen zijn dus half zo groot als het HIT matras.
Ik verwacht dat de Mayo's goed blijven liggen als je er een stenen bandje omheen legt. Hier, geheel los op het zand, aan twee kanten begrensd door de stalwand, liggen ze al behoorlijk stabiel, er komen wel kieren, maar ze wandelen niet door de stal.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:30

Waar heb je die matrassen aangeschaft Xanne?

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:49


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:40

DubbelDun schreef:
En die waren nieuw ?? Dat is geen geld ivm de Hit-matras én deze zien er best zacht uit.



Heb ook gelijk maar geinformeerd ;)
prijs voor de 44mm dikke matten (183-120) is 88 euro per mat exclusief BTW, de dunnere 24mm matten 70 euro exclusief btw, die zijn 205-135. transport nog steeds 75,-. Nog steeds erg aantrekkelijk. Ik ga proberen binnenkort te kijken bij een koeienboer hier vlak bij die ze heeft. Dan kan ik zien of ik ze zacht genoeg zijn en even kijken hoe ze zich in gebruik houden. De verkoper zei dat ze 10 jaar garantie geven en wel meer dan 20 jaar mee gaan.

de site voor de paarden: http://www.paardenmatras.eu zelfde aanbieder.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:58

@joyce: ben benieuwd naar je ervaring aldaar. Ik hoor het graag van je.
Hij zit hier redelijk in de buurt (50 km).

Overigens hebben alleen die 44 mm de hamerslag, die andere zijn glad.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:49

Oh, ze zijn dus wel wat duurder geworden.
Wie wil mag ze hier ook wel zien, ik woon in de buurt van Zwolle.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:26

Het verschil tuasen gebruik van koeien en paarden is op zich ook wel interessant.
@xanne: hebben jouw paarden ijzers bijvoorbeeld ??

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:24

Daar zat ik ook net over te denken
Hoe houden die matrassen zich met ijzers

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:59

Hallo Allen,

Mijn naam is Rob van zowel http://www.paardenmatras.eu alshttp://www.koematras.eu. Vandaag kreeg ik bijzonder veel aanvragen voor paardenmatrassen en de bron daarvan lijkt dit topic te zijn :)

Vaak word mij gevraagd het verschil uit te leggen tussen koeien en paarden matrassen. Als het om stalinrichting gaat is misschien het verrassende antwoord: niets! Zoals ze in Engeland zeggen, beide dieren zijn "pasture animals" en hebben beide Comfort, Grip en Hygiëne nodig.

Wij hebben daar 2 soorten matrassen voor, één van 44mm dik en de andere is 24mm. Doordat de 24mm wat dunner is en groter in oppervlakte is deze wat goedkoper. Ervaringen die ik altijd hoor is: de 24mm is goed! de 44mm is beter! (comfortabeler)

Het feit dat de 24mm een glad oppervlakte heeft wil niet zeggen dat deze ook echt glad is. De dieren zullen ALTIJD grip hebben doordat ze met hun gewicht er in zakken. Een technisch verhaal, de werking en de verschillen tussen rubber en EVA heb ik ooit eens in een artikel geschreven op een rundvee site http://www.melkveebedrijf.nl/nieuws-detail/2015/de-techniek-achter-koecomfort/b22g4c10o995/. Ook voor gebruik van hoefijzers hoef je niet bang te zijn.

Ook klopt het dat deze matrassen al 30jr marktleider zijn in Ierland (daar komen ze vandaan) en Engeland. Wij zijn er sinds 5jr importeur van voor de Benelux en Duitsland, maar ik moet eerlijk zeggen dat onze website voor paarden pas een klein jaar online staat :oo

Hopelijk heb ik alle vragen beantwoord, maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:00

Nee, die van mij hebben geen ijzers. Moeilijk in te schatten hoeveel verschil dat zou maken. De matten zijn best robuust, maar ijzers zorgen natuurlijk wel voor veel hogere druk.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:04

RobMB schreef:
Hallo Allen,

Mijn naam is Rob van zowel http://www.paardenmatras.eu alshttp://www.koematras.eu. Vandaag kreeg ik bijzonder veel aanvragen voor paardenmatrassen en de bron daarvan lijkt dit topic te zijn :)

!


Haha, geen dank voor de gratis reclame :D De matrassen bevallen mij uitstekend!
Ik heb trouwens de dikke matrassen van 44 mm., als het gaat om matrassen om op te liggen, raad ik zeker deze dikke variant aan.
Laatst bijgewerkt door Xanne op 19-07-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:09

@RobMB: bedankt voor je uitgebreide antwoord... waar een forum al niet goed voor is :D

@xanne: het is niet zozeer de hoge druk van de ijzers, maar meer dat die scherpe randjes kunnen hebben en de matras hierdoor kapot zou kunnen gaan.

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:34

@Xanne Thanks!, goed om te horen :)

@Dubbeldun

Druk is inderdaad geen probleem, Onze Duitse verkoper heeft ooit eens een beurs lang 1600kg stier op laten dansen :D
Afbeelding

Een scherpe rand aan een hoefijzer zou de matras misschien iets bekrassen of sneller laten slijten. Dan zou het matras geen 20jr maar 10jr mee gaan bij wijze van spreken :j Ik heb overmatige slijtage nog nooit gezien, ook niet in de rundvee sector waar koeien soms 2 á 3 keer per jaar bekapt worden en messcherpe klauwen kunnen krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:51

Thanks voor de info :)
Scheelt een heleboel mailtjes beantwoorden denk ik ;)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

toeka

Berichten: 1001
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:51

Mochten er mensen zijn die een referentie adres willen, oa wij (Nafiesa Arabians / paardenmatras.eu) hebben beide matrassen in de stallen liggen. Wij zitten in de Achterhoek, Etten.

NAFIESA ARABIANS
Breeder of high quality Arabian horses
http://www.nafiesaarabians.com

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 22:10

RobMB schreef:
Hallo Allen,

Mijn naam is Rob van zowel http://www.paardenmatras.eu alshttp://www.koematras.eu. Vandaag kreeg ik bijzonder veel aanvragen voor paardenmatrassen en de bron daarvan lijkt dit topic te zijn :)

Vaak word mij gevraagd het verschil uit te leggen tussen koeien en paarden matrassen. Als het om stalinrichting gaat is misschien het verrassende antwoord: niets! Zoals ze in Engeland zeggen, beide dieren zijn "pasture animals" en hebben beide Comfort, Grip en Hygiëne nodig.

Wij hebben daar 2 soorten matrassen voor, één van 44mm dik en de andere is 24mm. Doordat de 24mm wat dunner is en groter in oppervlakte is deze wat goedkoper. Ervaringen die ik altijd hoor is: de 24mm is goed! de 44mm is beter! (comfortabeler)

Het feit dat de 24mm een glad oppervlakte heeft wil niet zeggen dat deze ook echt glad is. De dieren zullen ALTIJD grip hebben doordat ze met hun gewicht er in zakken. Een technisch verhaal, de werking en de verschillen tussen rubber en EVA heb ik ooit eens in een artikel geschreven op een rundvee site http://www.melkveebedrijf.nl/nieuws-detail/2015/de-techniek-achter-koecomfort/b22g4c10o995/. Ook voor gebruik van hoefijzers hoef je niet bang te zijn.

Ook klopt het dat deze matrassen al 30jr marktleider zijn in Ierland (daar komen ze vandaan) en Engeland. Wij zijn er sinds 5jr importeur van voor de Benelux en Duitsland, maar ik moet eerlijk zeggen dat onze website voor paarden pas een klein jaar online staat :oo

Hopelijk heb ik alle vragen beantwoord, maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!


Kijk, zo maak ik als aanstichter van dit topic toch nog iets los. :D
Onze bestelling is onderweg!

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:17

RobMB schreef:
Wij hebben daar 2 soorten matrassen voor, één van 44mm dik en de andere is 24mm. Doordat de 24mm wat dunner is en groter in oppervlakte is deze wat goedkoper. Ervaringen die ik altijd hoor is: de 24mm is goed! de 44mm is beter! (comfortabeler)


Hopelijk heb ik alle vragen beantwoord, maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Hoe zwaar zijn deze matrassen eigenlijk?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:18

Hoi Pinda dipje.... Ik zou idd gewoon kiezen voor een een fijne dikke strostal....
Ik zie hoe mijn meisjes daarvan genieten.... Liggen doen ze het liefst in strostal of paddock......
Afbeelding

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-16 22:29

Monmaster: Een strostal is hoe dan ook een no-go voor ons. Al onze paarden staan op vlas.
En met mijn wijlen ruin heb ik hele positieve ervaringen gehad met rubber matten, maar ik zoek nu gewoon een hoger comfort.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: Stalmatrassen, welke en wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:34

Ok.. Ik dacht ( misschien te snel gelezen) dat je nog twijfelde..

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:50

@pinda_dipje Je hebt inderdaad wat los gemaakt ;) normaal zijn we veel drukker rondom de melkkoeien :) Collega "Toeka" heeft zich ondertussen ook gemeld, zij zit iets meer in de paardenwereld ;)

@Tamary de matrassen wegen ca. 11-12kg. Makkelijk tijdens periodieke onderhoud in de stal dus :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Liiesjjj, maaaikkee, YandexBot en 114 bezoekers