Slaan met voorbeen -> richting mij !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Slaan met voorbeen -> richting mij !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 17:48

Remy slaat de laatste tijd regelmatig met zijn voorbeen in mijn richting. Dit doet hij elke keer als ik hem ga longeren, en dan voor hem sta en vraag naar links of rechts te gaan. Scheve mond

Hij komt zo dicht in de buurt van mij met z'n hoeven dat ik het een beetje gevaarlijk begin te vinden. Hij zal me niet expres willen raken maar toch...

Natuurlijk probeer ik het hem af te leren maar dat wil ik graag op de goeie manier doen...
Gisteren sloeg hij weer, dus ik had een zweepje in m'n hand en heb hem direct een tik op zijn been gegeven. Meneer vliegt meteen omhoog de lucht in en is helemaal door het dolle heen. Verward
Vervolgens wilde ik 'm gaan longeren, gewoon rustig aan maar zodra hij niet luisterde heb ik hem telkens vrij fel aangepakt. Hij bleef namelijk slaan met z'n voorbeen en probeerde telkens om te draaien tijdens het longeren. Hij bleef daardoor natuurlijk heel onrustig en maf lopen doen en heeft zich helemaal in het zweet gerend.
Uiteraard heb ik na het longeren lekker met 'm staan knuffelen en was hij weer de schijnheilige Remy als altijd... Knipoog

Iemand nog tips hoe ik hem dit kan afleren ? Hoe zouden jullie het doen ?


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:52

Ik weet niet hoe lang je zweep is als je longeert, maar ik zou een flinke longeerzweep nemen en zo gauw als ie stilstaat, met de zweep knallen. Als ie dan nog niet loopt gewoon een pets geven. Wat hij doet is gewoon gevaarlijk=> jij bent de baas, dus het mag niet. Flink streng zijn, hij moet niet eens de kans krijgen om stil te staan, dan kan hij ook niet slaan met z'n voorbenen. Succes ermee.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:58

Het slaan met de voorbenen is meestal een teken van ongeduld. Om je pony zich weer lekker te laten voelen kan je zorgen voor veel afwisseling.
En zorg ook dat je geen uren aan je pony zit te poetsen, want ongeduldige pony, vinden het vreselijk saai, dus doe als je gewoon gaat rijden de nodige plekken.

Verder wens ik je nog veel geluk met dit probleem, en hopen dat er iets aan verandert OK dan! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:01

Hem zo ongenadig op z'n sodemieter geven dat ie zich nog wel 3x bedenkt voordat ie dat nog eens doet... >;)

Hij wil je dus wel expres raken, dat moet je even goed in je oren knopen!

Wat ik zo lees heb je verder IMO prima gehandeld hoor. Gewoon paar keer zo volhouden. Zet er ook een flink boze stem bij op, na een paar keer hoef je alleen maar even boos te praten.

Als ik longeer sta ik eigenlijk nooit op die manier recht voor een paard. Ik doe alles vanaf de cirkel. Waarschijnlijk vat hij jouw aanwijzing voor links of rechts op als een uithaal naar hem toe, en reageert hij daarop. (maar dat kan verder wel wezen, er word gewoon niet geslagen, onder wat voor omstandigheden ook!!)

Bij zo'n paard moet je zelf heel duidelijk zijn in wat je wilt. Je moet hem gewoon niet eens de ruimte geven om te denken aan wat voor vorm van etteren dan ook.

Hou de commando's heel strict. Als je gaat longeren neem je hem mee aan de hand, je maakt de bijzet vast, rolt de longe op en dan laat je hem direct voorwaarts stappen een kleine cirkel op. Ik gebruik daarvoor het commnando "walk on" omdat ik in het NL niks beters kon bedenken daarvoor (wat niet teveel lijkt op de andere commando's) Hij mag onder geen beding zelf omdraaien, naar jou toe draaien, gaan vliegen/springen/bokken uit zichzelf. Jij bepaalt wat er gebeurt, einde discussie. Je laat hem dus wegstappen, en van daaruit laat je hem aandraven en ga je aan het werk. Houd hem goed opgesloten tussen je zweel en de longeerlijn. Let ook op je eigen houding: drijf hem echt van je af, draai dus heel iets naar de kant waarheen je paard ook gaat. (als je linksom longeert linkerschouder heel iets naar links) anders geef je hem ook de ruimte om om te draaien.

Als je van hand wilt veranderen laat je hem halthouden op de volte, en dan moet ie gewoon in de richting van de cirkel blijven staan totdat jij hem naar je toe laat stappen! Dat is een heel belangrijke gehoorzaamheidsoefening. Oefen dus ook veel overgangen naar halt en ga van daaruit weer gewoon verder. In het begin zul je waarschijnlijk een hele kleine cirkel moeten maken om hem echt opgesloten te houden.

Kortom: gehoorzaamheid!
Veel belonen als het goed gaat!

(NH volgens Zep Knipoog )

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:04

Hoe je het ook wendt of keert, het is slaan naar de baas. Slaan naar de baas is nooit toegestaan of het nou bewust mis is of niet. Ik vraag me af hoe jullie verhouding verder is, misschien wil je teveel "vriendjes" zijn en te weinig "leider". Probeer altijd duidelijk te zijn in wat wel en niet mag, zet hem aan het werk als hij dingen doet die niet mag. En knuffel achteraf alleen als dat verdiend is. Succes ermee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:06

Ik ga met Zep mee, dit is dominant gedrag naar jouw toe, en het is wel degelijk de bedoeling dat hij je wil raken. Ik zou hem de volgende keer echt alle hoeken van de bak laten zien als hij het nog eens flikt, jij bent de baas en hij niet.

Je suis Charlie.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 18:23

Ok bedankt Lachen

Ten eerste: misschien was het niet helemaal duidelijk hoe ik het erin heb gezet, maar wanneer hij dit gisteren weer voor het eerst deed was toen ik met hem de bak in kwam. Dan zet ik 'm altijd stil en moet hij netjes wachten tot ik klaar ben met de lijn netjes oprollen en zo. Dat gaat altijd perfect. Tussendoor zet ik hem stil om touwtjes te veranderen, en meestal ga ik dan even voor hem staan om hem te belonen of om tel laten zien dat we verder gaan en hij om mij heen moet.

Luisteren doet hij verder echt heel goed; ik pak hem vrij streng aan, altijd en dat heeft hij gewoon nodig. Maar dit is een puntje waarbij hij gewoon niet luistert.

Een langere longeerzweep gebruik ik liever niet; daar wordt hij heel snel bang van en alleen maar gekker. (houdt hij gewoon niet van)

Vanavond ga ik weer rijden (wat afwisseling erin houden) maar zal hem van tevoren even 10 minuutjes longeren. Eens kijken wat hij dan doet en anders krijgt hij gewoon weer net zo op zijn fl****r als gisteren Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:29

ik ga helemaal met Zep mee, die van mij deed het ook, en ik nu nog alleen maar mn stem te verheffen en meneer staat doodstil Lachen

hij doet het nu alleen nog als ik bij een vreemd paard ben geweest, of eerst 1 van onze 2 merries heb gepoetst terwijl die hengstig zijn
dan sta ik daarna bij hem in de stal, begint ie wat aan mn kleren te snuffelen en dan ineens gaat ie gillen en met zn been naar voren slaan

en het is toch echt een ruin Verward

maar dan ziet hij daarna dus alle hoeken van de stal, is ie helemaal gek!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:32

Ik sluit me ook helemaal aan bij Zep !
Consequent zijn in alles wat je doet en als hij de fout in gaat meteen genadeloos afstraffen (stem verheffen in combinatie met een flinke tik).
Het is niet leuk om te doen, maar je zult zien dat het effect heeft.
Beter nu een paar keer flink corrigeren dan straks met een paard zitten waar je geen kant mee op kunt.
Gelukkig is het de meeste paarden al na een paar keer duidelijk dat ze zo'n kunstje niet hoeven te flikken en meestal blijft het bij een paar keer flink corrigeren.
Je kent het spreekwoord over de zachte heelmeesters he ? Knipoog

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:08

Het lijkt mij heel gevaarlijk een paard dat slaat en dan ook nog naar jezelf ik zou wel streng maar niet te streng want dan gaat die mischien juist meer en extra slaan en dan mischien niet perongeluk.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:21

Mijne heeft het één keer gedaan.
Nu bedenkt ie zich wel drie keer voor ie een been optilt Extreme duivel
Dat kan ik dus echt neit hebben hè? Bijten of trappen, bah!

Ik heb altijd een lange longeerzweep, is meestal net wat effectiever ~~}>

Verder ben ik het met Zep eens

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:27

euh nog iemand die gaat zeggen dat ze het met Zep eens is Haha!

Wij hebben vroeger ook zo een ruin gehad die als hij geen zin had om aan de longe te lopen gewoon eens lekker naar je toe kwam en met zijn voorbenen begon te kappen, tot zelfs eens proberen te steigeren toe.

Klinkt misschien een beetje hard(of misschien niet) maar nadat hij geen berouw toonde na een stemverheffing en iemand die zicht goed boosmaakte was het toch vlug over toen hij eens goed voelde wie de baas was ~~}> . Flinke mep en een flinke uitbrander en toen liep hij weer verder, en als hij dan braaf was werd hij uitbundig beloond. hij heeft het maar een keer of 2 geprobeerd om lastig te doen, en daarna ging hij keer op keer super aan de longe.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 00:10

Zozo Zep; je NH-theorie is flink populair op bokt !! Haha!

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met jullie eens ben allemaal.....

Vanavond heb ik Remy eerst lekker gepoetst en daarna gezadeld. Hij was van het begin af aan al poeslief Schijnheilig . Nou, de bak in, touwtjes vastgemaakt aan het zadel en precies dezelfde handeling gedaan als gisteren (voor hij uithaalde). Hij reageerde wel even met z'n hoofd zo van 'eh; okay dan...." en liep netjes bij me weg. Precies zoals ik 'm vroeg. OK dan! OK dan! en dat zonder ook maar één pas verkeerd te zetten of een been op te tillen...

Heb 'm een kwartiertje gelongeerd, gewoon wat overgangen en wat stukken sneller en langzamer laten lopen. Ging perfect ! Hij luisterde erg goed maar had er duidelijk ook wel plezier in.
Daarna opgestapt en heerlijk gereden. Hij was lekker soepel en deed alles wat ik 'm vroeg.

Heeft die tik en die paar keer flink schreeuwen van gisteren toch meer effect gehad dan ik verwachtte .... Haha!

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:36

he remy ga je stout worden als bejaarden moet wel naar de baas blijven luisteren he anders krijg je ruzie met mij

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:09

Als hij zich wil draaien: Probeer meer richting zijn achterhand te lopen/staan/draaien... Ik heb dit probleem ook zelf gehad, en dan stond ik te veel naar voren t.o.v het paard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:08

Trouwens, nog een opmerking: nooit VOOR je paard gaan staan, als hij wel de benen neemt is de kans groot dat hij over je heen walst. bBij het longeren schuin voor het paard gaan staan ter hoogte van de schouder is voldoende/moet voldoende zijn om hem tegen te houden/af te remmen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:50

Foei toch , die Remy!

Ik denk dat hij zich in een baldadige bui een keer erg opstandig voelde en het heeft uitgeprobeerd. Toen ben je waarschijnlijk geschrokken en heeft hij aan jou gezien dat het effect had. Dat onthoudt hij wel natuurlijk.

Maar Remy is verder netjes opgevoedt dus als je nu duidelijk hebt gemaakt dat dat dus echt niet door de beugel kan denk ik dat hij het wel laat om het nog eens te doen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 09:04

Haha! Hij is nog steeds erg braaf, gisteren weer eventjes uitgeprobeerd en hij bleef netjes met 4 voeten op de grond. OK dan!

Toch wel blij dat ik 'm meteen op z'n sodemieter heb gegeven...

Ben benieuwd wat zijn volgende aktie is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 bezoekers