aankoops keuring wel betrouwbaar??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 09:05

beste mensen

ik begin steeds meer te twijfellen aan die aankoops keuringen en zeker nadat ik al jullie verhalen heb gelezen zoveel paarden die gekeurd worden en achteraf worden ze kreupel of krijgen iets anders waardoor de nieuwe eigenaars 2 of 3 weken stilstaan ik moet heel eerlijk zeggen dat ik liever op mijn eigen instincten afga dan is er ook niemand anders schuldig behalve ik als zo'n beeske achteraf niet helemaal 100% blijkt te zijn wat is jullie mening hierover ik ben toch niet de enige die het opvalt ofwel? groetjes suus


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:09

Een keuring is nooit een garantie, maar wel een indicatie. En je paard kan natuurlijk altijd wat krijgen, je werkt nu eenmaal met levende wezens. Door je paard te laten keuren op een goede paardenkliniek, krijg je al een beter beeld dan wanneer je dit door de doorsnee koeien-varkens-paarden DA uit de maatschap laat doen. Vooral in de beoordeling van het bewegingsapparaat en de effecten van buigproeven e.d. is een getraind oog echt goud waard.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:21

toen ik mijn paard kocht hem ik hem ook laten keuren.
Ik ben er zelf helaas niet bij geweest Verward
Later hoorde ik dat de buigproeven niet gedaan zijn omdat pendro zo vervelend was.
Ik heb hem toch gekocht en heb verder nog nooit last met hem gehad.
Ik snap dan dus alleen niet waarom ze de buigproeven niet gedaan hebben aangezien pendro bij mij nog nooit vervelend met iets heeft gedaan.
Ik heb er dus voor gekozen om hem toch te kopen maar je kan idd je paard ook helemaal laten keuren en 2 maanden later moet hij 9 maanden stil staan.
dit is bij ons op de manege ook al een paar keer gebeurt. Het geeft dus nooit 100 % zekerheid.

linda

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:00

een aankoopskeuring is maar een moment opname. Tuurlijk kan er naderhand nog van alles fout gaan. Maar je hebt wel een indicatie.

Ik vond het wel prettig dat er iemand naar gekeken had.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:27

De laatste jaren laat ik de pony's niet meer keuren door een dierenarts. Soms waren ze nog nooit in handen geweest, of ik had ze alleen in het land gezien of zelfs puur op het papier en ongezien gekocht.

Tis een groot risico, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:54

buiten het feit dat een veearts niet met het blote oog inwendig naar evt. blessures kan kijken heb je vaak een keuring nodig voor de verzekering, ligt aan de prijsklasse van het paard of hij klinisch of rontgelogisch gekeurd moet worden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 23:01

Ik ben laatst naar een 3-jarige groene merrie wezen kijken die te koop stond.
Die is door de veearts klinisch en rontganologisch helemaal gekeurd. Klinisch (buigproeven) was ze helemaal goed, geen enkel probleem.
Maar toen ze foto's gingen maken bleek ze achter 3tjes en 4tjes op de sesambeentjes te hebben, dat is dus absoluut niet goed. De veearts adviseerde dan ook niet met dit paard aan het werk te gaan, omdat dat vragen om narigheid zou zijn.

Zou je zo'n paard niet of alleen klinisch gekeurd hebben loop je dus grote kans op een een kreupel paard als je ermee aan de slag gaat.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 14:10

Daar ben ik het niet me jou eens Nouvel. Foto's hebben geen enkele voorspellende waarde. Die misvatting is ontstaan door een waardeloos en absoluut verkeerd uitgevoerd onderzoek door prof. Kees Dik in de jaren 70. Verward

Meer info hierover vind je in dit artikel :
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... kansen.htm

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 14:23

Het belang van foto's vind ik wat overschat. Tuurlijk moeten de paardenbeentjes goed zijn, maar ook een paard met een drietje kan best nog vele jaren meegaan ook in de sport. De aard van de bewegingen zijn veel belangrijker vind ik. Liever een goedlopend paard met een drietje dan een stijve hark met een keurig rontgen-rapport.
Waar ze bij keuringen niet naar kijken is de rug, het zenuwstelsel en het verteringsproces. En dat zijn net zulke essentiele dingen als een sesambeentje. een paard met een gave buigproef kan namelijk nog steeds koliek krijgen en sterven.
Helaas komen paarden niet met garantie. Alhoewel, een PROK-goedgekeurd paard geeft toch een geod idee van een gezond uitgangspunt. het is fijn om het te weten, maar na een halfjaar kan ook een Paard met allemaal 1-tjes finaal in de poeier liggen. Wie zal het zeggen?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:40

Tuurlijk hebben jullie gelijk dat foto's weinig zeggen. Ik ken ook paarden die op de foto's goed waren bij aankoop en binnen een jaar erna niet meer.
En als je een paard alleen klinisch laat keuren (wat ik ook heb gedaan toen ik mijn eigen paardje kocht) en dat in orde is kun je misschien wel jaren lang (zonder problemen) rijden terwijl hij op de foto's misschien wel heel slecht is. Daar ben ik het absoluut mee eens.
Maar als er toch foto's van een paard gemaakt worden en dat paard is pas 3 en nog nooit belast en die foto's zijn niet goed ga je denk ik toch wel twijfelen of je zo'n paard wel zal kopen.
Stel je voor dat 'ie er wel kreupel op wordt, dan zegt iedereen dat je daar van te voren rekening mee had kunnen houden vanwege de uitslag van die foto's...

Dit is toch wel begrijpelijk? of denk ik nu helemaal niet logisch...

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 08:59

Nee hoor, El, ik ben het helemaal met je eens.

En dat artikel waarover jij rept Tim, die dierenarts ken ik en ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik dat een fantastische man vindt. Hij heeft ideeen die mij niet echt aanstaan, dus vandaar dat ik dat artikel ook met een korreltje zout neem.

Blijft het feit dat mijn paard binnen een half jaar na de keuring kreupel werd en niet meer goed kwam. Je kunt dan dus zeggen dat ik weinig waarde aan foto's hecht maar dat is niet zo. Ik vind dat een paard gewoon 100 % goed op de foto's moet zijn, anders ga je idd problemen opzoeken.

Hebben jullie bv. al eens gedacht aan de verzekering? Boven een bepaalde waarde zul je toch echt je paard rontgenologisch moeten laten keuren anders kun je hem niet eens verzekeren.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 10:36

Heb je het over dr. Warmerdam Fitzroy?
Of je dat nu een goede of een slechte dierenarts vind is hier buiten de kwestie.

Ik studeer geneeskunde en heb dus wel wat ervaring in hoe een goed onderzoek moet opgesteld worden. Maar als je het artikel leest dat ik aangehaald heb, dan kan zelfs een leek begrijpen dat er daar appelen met peren vergeleken werden.

Eigenlijk is het schandalig dat die onderzoeksresultaten nog steeds in rekening worden gehouden.

Als je wil weten of je kans maakt op kreupelheid moet je kijken naar ruimte in de bewegingen, temperament, exterieur en vooral naar rechtgericht zijn. En naar je eigen kwaliteiten als ruiter natuurlijk.

_________________
http://www.hoefkatrol.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-09-15 10:37 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 10:41

Ik heb daar eens een gesprek over gehad met de DA en hij zegt toch veel kreupele paarden te zien die ook daadwerkelijk problemen hebben op de foto's. Maar ook hij zei dat het geen waterdichte indicatie is. Hij kent die zo ongeveer met gaten erin probleemloos lopen, en paarden die nog maar net aan 3-tje zitten die al stokkreupel zijn. Het is niet het enige wat meespeelt. Hoe dan ook vind ik: als je koopt, wil je iets dat goed is en ga je geen problemen opzoeken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:17

Ik denk dat je zeker als leek -en dat was ik in feite toen ik m´n Dikke 5 jaar geleden kocht!- beter een grote keuring kan laten doen. De buigproef was wel-is-waar okay, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen . Ik heb trouwens voor het röntgen van de 4 benen ong. 120,- betaalt. Dat vond (en vind ! ) ik niet te duur. Natuurlijk is het geen garantie dat je daarna nooit problemen hebt, maar toch...
Toen ik Dikke net 2 weken had, stond ´ie opeens met een dik been in de box. Hij had toen nog een box op de binnenplaats, en omdat hij een uiterst charmant paardje is, werd hij door de kinderen altijd helemaal verwend met worteltjes e.d. . Als hij dus kinderen aan zag komen begon hij al tegen z´n deur te trappen zodat ze hem vooral niet zouden vergeten Lachen *hijisslim* , geen wonder dat íe dus een dik been had ! Helaas waren de andere boxen, die aan de hal gebouwd werden, nog niet klaar (daar staan de privée paarden en mogen de kinderen niet komen), zodat ik hem tot die tijd z´n -voor- benen gebandageerd heb. Daarna heeft ´ie nooit meer wat gehad *klopophout* en ik heb hem nu al bijna 5 jaar!
Bij Beer heb ik geen aankooponderzoeking laten doen. Die was, voordat ik hem kocht, van de compagnon van mijn man en die hadden de keuring één jaar daarvoor (bij aankoop) al laten doen, ook nog eens bij een DA die ik ook ken. Dat was dus lekker goedkoop *LOL* .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, Josien_, Paardengek81, Symke en 104 bezoekers