Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:06

Dat biedt hoop! Ga ik het morgen direct voorstellen, dan ben ik weer op stal.

Oh ja, belangrijke vraag: hoe verwijder je het en hoe voer je het af? Uit de wei slepen en richting stort?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:07

Uit de wei slepen en richting stort voor die tapijten die van niet-natuurlijke materialen zijn gemaakt, en de andere... die vind je na een goed jaar niet meer terug, die zijn volledig vergaan.

Pluk de dag!

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:15

Eén tapijt, spiksplinternieuw kamerbreed tapijt van vorig jaar ligt nu nog even goed zijn werk te doen. Daar is nog niets aan te zien, behalve dat de kleur niet meer origineel meer is. Was nieuw, moest weg omdat mevrouw ook haar echtgenoot de deur had gewezen... en net hij had dat tapijt gekocht(en nooit gelegd). Duidelijk goede kwaliteit, dat wel!

Pluk de dag!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:11

Hier liggen de steviger stukken tapijt ook nog goed, de goedkopere stukken van de Kwantum beginnen nu te rafelen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:23

Hoe lang heb jij ze liggen DD? Die liggen toch al een paar jaar?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:47

De 1e stukken zijn ergens in 2011 voor de schuiltent gelegd. Maar die zullen nu al wel grotendeels vergaan zijn. Ik weet wel dat toen ik vloerbedekking in de tent heb gelegd er een stuk overlappend over het eerdere stuk gegaan is.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:52

Bij ons ligt nu ook sinds een aantal weken tapijt. Ik sta op een pensionstal, maar heb met 3 stalgenootjes tapijt mogen leggen in de wei waar onze paarden in staan.
We hebben in eerste instantie gratis tapijt dat op beurzen wordt gebruikt gelegd. Maar merken dat dat nu toch te slechte kwaliteit is. Het is te dun en de stukken zijn niet breed genoeg (we hebben ze wel aan de zijkanten ingegraven en overlapt, zie foto) waardoor het is gaan bobbelen en op sommige stukken ook wat is gaan verschuiven.
Inmiddels is met de mega hoeveelheid aan regen en sneeuw ook op het tapijt een dusdanig moeras ontstaan, dat het tapijt niet eens meer zichtbaar is. En je alsnog flink diep wegzakt in de modder.. :(


Afbeelding


Nu is mijn vraag aan jullie, waar hebben jullie het tapijt vandaan, hoe dik is het en hoe groot zijn de stukken die jullie hebben liggen?
En hebben jullie het tapijt ingegraven, overlapt en/of nog extra zand op gegooid?

Ik hoor het heel graag! :)

Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:48

Tapijt van beurzen is idd niet dik genoeg. Je moet echt een goede stevige kwaliteit hebben wil het genoeg nut hebben en langer meegaan.
Wáár je het haalt is niet zo van belang, de truc is om er zo goedkoop mogelijk aan te komen.
Bij mij ligt het vooral langs de randen van de PP zodat ik (en de paarden) een moddervrij pad hebben om vooral in mijn geval met de kruiwagen over te kunnen lopen.
Nu zit ik op zand en heb dus niet echt modder zoals op kleigrond, het is meer zandsmurrie. Ik heb de stroken neergelegd op een goed glad aangeharkt/aangetrapte ondergrond en het is nog steeds vlak. Sommige stukken ligt wat zand op en andere stukken niet. Ik heb wel de randen naar de paddock toe wat af laten lopen zodat die wat 'ingegraven' liggen. De stukken die elkaar overlappen komen idd wel eens wat omhoog, maar daar gooi ik dan een klomp zand overheen tot ze weer plat liggen.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:19

Figo88 schreef:
Nu is mijn vraag aan jullie, waar hebben jullie het tapijt vandaan, hoe dik is het en hoe groot zijn de stukken die jullie hebben liggen?
En hebben jullie het tapijt ingegraven, overlapt en/of nog extra zand op gegooid?

Ik hoor het heel graag! :)


Mijn huidige tapijt komt bij mevo vandaan. Het is 5mm dik naaldvilt.
Ze bezorgen het keurig en omdat de paddock droog was wilde de chauffeur het met het karretje zo op de juiste plaats leggen.

Ik heb drie stukken van 4x13(zoiets) meter.
Het eerste stuk ligt nu 4 jaar, de laatste twee 3 of 2jaar.
Het ligt dwars op de ingang van de paddock.

De zijkanten zijn ingegraven en aan de palen vast gezet met een kram.
De stukken overlappen een centimeter of 30.
Ik heb er alleen een dun laagje zand over gedaan omdat het zo rood was. Verder lopen ze er zand op uit de rest van de paddock. Maar ik schuif het er af als het te veel wordt.

Ik denk dat je ondergrond wel belangrijk is. Ik zit op hele natte klei. Onder het tapijt zit een dikke laag zand. Dat heb ik gevlakt en aangestampt. Het loopt af richting de sloot. Bij regen stroomt het water er zo af. Soms is het wel even nat of staat er een plas. Maar nooit lang en als het me irriteert pak ik een wisser en schuif het er af.

Onder het zand zit drainage maar die werkt niet goed op het voorste stuk van de paddock.
Op mijn vorige plek had ik geen drainage, wel een laag zand zodat de ondergrond stabiel was. Daarop lag woltapijt met jute en tapijt met actionback uit huiskamers. Ik denk dat die 4x6 waren. Dat heeft meer dan 10 jaar gelegen.

De paddock naast mij is dit jaar gedaan. Ook drie stukken van 4 en 5 meter breed en 13 lang dwars op de ingang. Dat komt uit (ik dacht) een woningzaak. Gratis gekregen. Daar zit ook hoogpolig bij. Dat ligt mooi vlak. Pony’s liggen er ook steeds op te slapen. Helemaal gelukkig met hun creme kleurige graslandje :+
In mijn paddock liggen ze liever in het zand.

De randen van het naaldvilt groeien wel wat sneller vast met gras dan het andere tapijt. Maar dat vind ik een voordeel. Het waait hier altijd en nu gaat het mooi nergens heen.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:22

Bij mijn paarden ligt ook vloerbedekking dat van beurzen af komt, maar dat blijft prima liggen, wel heb ik er, ongeveer 5cm, zand overheen liggen, met de regen van afgelopen tijd is het wel nat, maar het wegzakken valt alles mee, scheelt wel dat ze niet 24/7 op dat stuk staan.

[o]

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:34

Ik heb vloerbedekking in mijn nieuwe hooihok, wel ideaal. Was erg modderig en dan is een stukje gratis tapijt zo neergelegd. Afbeelding

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:23

Iemand ervaring met het plaatsen van grastapijt( dat spul wat je op een balkon oid plaatst) op kleigrond?
Zou dit werken?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:24

Daarin heb je zóveel verschil dat je eerst de juiste soort moet weten :)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:16

DubbelDun schreef:
Daarin heb je zóveel verschil dat je eerst de juiste soort moet weten :)


Geen echt kunstgras he...maar grastapijt dus naaldvilt met doppen eronder...meestal 0.2 poolhoogte en denk ik 0.5 cm dik

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:59

Dat lijkt me lang niet stevige genoeg.

Sanet

Berichten: 7850
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:49

Ik had dat, maar dat was echt helemaal niets..

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:09

Leggen jullie ook wel eens meerdere lagen op elkaar? Of als de oude slecht wordt gewoon een nieuwe laag erover heen?

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:14

Ik wel, het oude is loodzwaar, verzadigd van nattigheid en slijk...
De tapijten van vorig jaar, de "natuurlijke" zijn volledig vergaan, de "synthetische" liggen nog gewoon hun werk te doen.

Pluk de dag!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:15

Ja, ik leg ze ook wel over elkaar mits ze nog recht genoeg liggen.

marjonneke

Berichten: 218
Geregistreerd: 01-07-09
Woonplaats: Een klein gat vlakbij Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:10

Voor de mensen die interesse hebben... Tapijt, bijna 200 m2 gratis op te halen bij ons op stal! Over bij interesse. Het komt vrij ivm verhuizing.

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:05

marjonneke schreef:
Voor de mensen die interesse hebben... Tapijt, bijna 200 m2 gratis op te halen bij ons op stal! Over bij interesse. Het komt vrij ivm verhuizing.


Waar is jouw stal?
Wat voor tapijt is het?
Nog goede kwaliteit?

I love you to the moon and back

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:34

Mijn tapijten zijn allemaal vergaan, vind wat losse stukjes her en der...

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:00

Bij mijn tapijt hebben ze er van het weekend met een trekker op gedraaid. Ik kon wel janken. Nog steeds trouwens. Het lag zo strak als een betonplaat. Al het water stroomde er zo vanaf. Werkte prachtig.

Er gaat wel vaker een trekker overheen maar altijd in een rechte lijn. Geen probleem. Mijn stalhouder past ook altijd op maar blijkbaar was even appen dat ze er vroeger aan kwamen dan verwacht te veel moeite. Dus nu hebben ze het verkeerde hek los gemaakt en er op gedraaid met strokarren.

Rimpels er in en de onderlaag verschoven. Het ligt al vier jaar vlak en in 1x gedaan met de strakke lijn. Ik heb al het opgelopen zand er af geschept, tapijt weggevouwen, de onderlaag weer gevlakt en toen de uitgerekte stukken er weer overheen. Kon 10 cm afknippen. Drie uur werk, hartstikke zwaar. Nog mazzel dat het droog was.

Maar zo als het was wordt het niet meer. En nog zit er een kuil die ik niet weg krijg. Dus straks natuurlijk plassen er op. Ik baal zo. Heb dit speciaal aangeschaft omdat ik lange stukken wilde. Goedkoper dan bestrating of rubber maar toch een beste uitgaaf voor een gehuurd stuk. Mag nog blij zijn dat het niet gescheurd is.

En het ergste vind ik nog dat er zo luchtig over gedaan werd. Het viel toch wel mee. En ik overdreef.
We gaan het wel redden deze winter maar ik ben nog steeds gigantisch pissig.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:57

Hier merk ik dat het ook slechter wordt. De afgesneden randen gaan rafelen en ik trek er soms lange draden vanaf. Het stuk wat in de schuilstal ligt is op sommige plekken gescheurd omdat daar de bodem ongelijke/'scherpe' randen heeft van de kunststof pallets die scheef liggen.

@sybelle: balen zeg ;(

TiSento98
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:28

Het lijkt mij echt super!

Zijn er mensen die het gebruiken in de rijbak? Wel met een flinke laag zand er op natuurlijk.

En is er iemand omgeving Meppel/Ruinerwold waar ik een keer mag kijken? Ben erg benieuwd :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_ en 31 bezoekers