'sporenplekjes'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 13:33

Mijn nicht is pas naar een paard gaan kijken, dat ze eventueel zouden kopen. Het paard heeft op beide flanken een wit vlekje, duidelijk van een spoor.
Wat kan ik daaruit afleiden?
Is er te hard omgegaan met de sporen, of kan iedereen dat eens 'overkomen' Verward .

Het is een fantastich springpaard dat ook dressuur rijdt. Wel al 14 jaar en eigenlijk niet echt meer om in de topsport te gaan, maar wel nog midden-wedstrijdjes te doen.

Femke


Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 13:39

De eigenaar heeft heet het paardje met sporen gereden en uiteindelijk open gereden. Als er dan weer haren opkomen worden het negen van de tien keer witte haren. }>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 14:09

Ja, dat heb ik wel door, maar is het dan normaal dat je een paard openschuurt? Overkomt dat iedereen wel eens, of is die mens te hard met zijn sproen? Dat is mijn vraag.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:15

nee, dat is niet normaal.
Of de eigenaar kan niet met sporen of ze zit alleen maar te prikken met haar sporen.
Ik heb in ieder geval medelijden met het dier!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 19:18

Tja, ik heb het ook nog nooit gezien, dacht ik... Scheve mond\

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 19:45

Het kan wel voorkomen hoor. Bij Arabieren of volbloeden. Die hebben zo'n dun huidje. Maar een 'gewoon' paard spoor je zo gauw niet door.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 20:29

Het kan met "gewone" paarden ook gebeuren hoor. Ik had het in mijn inmiddels 15 jaar rij-ervaring ook nog nooit mee gemaakt en vond het altijd sadistisch, totdat ik van de zomer mijn nieuwe paardje op stal zetten en zelf hetzelfde had gedaan. De huid van mijn paard (een Z) kan er dus ook niet tegen en ik reed haar met zeer korte spoortjes. Het kan dus wel gewoon. Beide instructrisches die ik heb, zeiden erop dat ik stomweg pech had gehad. Mijn beenligging is namelijk zeer stil, krijg ik vaak complimenten op.
Neemt allemaal niet weg dat ik mezelf wel voor mijn hoofd kon slaan toen het gebeurd was... Hoop dat het niet nog een keer gebeurd. Heb daarna erg lang helemaal zonder sporen gereden, om het te laten helen. Bij het M moeten ze toch weer om.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:28

Het geeft in ieder geval wel aan dat het paard een erg gevoelige huid heeft. Dus let ook op drukplekken van hoofdstel, zadel, halster en peeskappen. Het is dan moeilijk om goed passende spullen te kopen.

Ik ken zelfs een paard wat drukplekken had van het schabrakje... En die was wel schoon en zacht!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 20:55

Drukplekken kunnen ook wel van het zadel liggend at op het sjabrakje ligt hé Knipoog
Het paard waar ik het over heb, heeft oko witte vlekjes op de schoft. Als de haartje zijn teuggegroeid, kan je in elk geval afleiden dat er ooit een slecht zadel op gelegen heeft en dat het huideige zadel beter is.
Mar, je weet natuurlijk inet wat voor ravage het zadel buiten de witte vlekjes vanbinnen ook nog heeft aangericht.
Het paard wordt in elk geval wel eerst helemaal gekeurd voor het eventueel gekocht wordt *LOL* .

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 12:28

het hoeft niet door slecht gebruik of verkeerd gebruik te komen, het ene paard kan er gevoelig voor zijn en het andere niet, het ene paard heeft een dunnere huid als het andere.
Het ene paard heeft het meer nodig dan het andere, en ga zo maar door.

-Maaike-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers