Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:15

Meelezer meldt zich :+

Ik zie dat iedereen worstelt met het vele water op het moment, het is ook echt vreselijk nu.
Sinds ruim 2 jaar hebben we de ponies aan huis staan en vorig jaar hebben we onze paddock laten draineren, ben nog steeds zo blij dat we dat gedaan hebben. Nu met die extreme waterval staan er wel wat plassen maar de volgende ochtend zijn ze grotendeels weer weggetrokken.

Hiervoor huurden we een stuk land waar we in de winter vaak tot wanhoop werden gedreven door de modder, vooral bij de doorgangen op het weiland was er geen doorkomen aan, je werd gewoon de modder ingezogen en kwam soms zelfs vast te zitten.
Toen hebben we de grup (koeien-varkens) roosters ontdekt en was een groot deel van de blubber-ellende voorbij. Maar ik snap als een accommodatie niet van jezelf is, je geen drainage laat aanleggen.
De roosters zijn dan wel een goed alternatief (niet voor een rijbak natuurlijk) om een plek te creeeren waar je dieren blubbervrij kunnen staan.

En _suus19_ : je hebt het erover dat het op jullie plek donker is (geen stroom aanwezig dacht ik?) heb je er al eens aan gedacht om bij bv de Action van die lichtslangen te kopen? Ik heb ze voor de lol gekocht en bij ons achter de hal (waar het 's avonds echt aardedonker is) in de bomen gehangen als lange lichtlijn..het was voor de grap maar die dingen geven een licht, niet normaal. Volgens mij heb je die dingen ook met batterijen.


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:27

Ja wij zaten ook te denken aan lichtslangen. Dat werkt dus super?

Afbeelding
Zo was het vandaag bij ons.
Echt al heeeeeel stuk minder dan eergisteren.

Stalgenootje ging in vervolg sneeuw in het bos gooien :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:29

Ja ik vind van wel, ik heb nu een heel verlicht pad en hoef de gewone lichten niet eens aan te doen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:44

Lichtslangen op batterij zou super zijn. Ga eens kijken.

Bouwlampen op accu hebben we wel. Maar ik ben er nog niet uit of ik ze nou handig vindt werken. Moet ze continue mee sjouwen en of ik sta in mn eigen licht of ik wordt verblind. Werk nu vooral met hoofdlamp, die schijnt tenminste waar ik kijk. Maar geeft zo weinig licht.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:36


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:59

_suus19_ schreef:
Lichtslangen op batterij zou super zijn. Ga eens kijken.

Bouwlampen op accu hebben we wel. Maar ik ben er nog niet uit of ik ze nou handig vindt werken. Moet ze continue mee sjouwen en of ik sta in mn eigen licht of ik wordt verblind. Werk nu vooral met hoofdlamp, die schijnt tenminste waar ik kijk. Maar geeft zo weinig licht.



Betere hoofdlamp kopen.
Ik heb er 1 van decathlon.
Oplaadbaar. Lichtsterkte neemt niet af. Hij gaat dan wel opeens echt uit als de batterij leeg is.


Afbeelding

Met mijn hoofdlamp
Normaal is het pik donker.
Licht van het huis verderop merk je echt niets van

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:05

_suus19_ schreef:
Lichtslangen op batterij zou super zijn. Ga eens kijken.

Bouwlampen op accu hebben we wel. Maar ik ben er nog niet uit of ik ze nou handig vindt werken. Moet ze continue mee sjouwen en of ik sta in mn eigen licht of ik wordt verblind. Werk nu vooral met hoofdlamp, die schijnt tenminste waar ik kijk. Maar geeft zo weinig licht.

13500LM XML-T6 2xR5 Led-koplampen Waterdichte Koplamp Koplamp Vissen Lamp Lantaarn 2x18650 Batterij Auto/USB/AC Charger
http://s.aliexpress.com/AZ3uiaeq
(from AliExpress Android)
Ik heb 1 van ali expres met 3 lampen erop.
Verder in hooi hok een bouwlamp op accu. Van craenebroek

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:14

Die ziet er idd wel vrij professioneel uit!

Vandaag is de verhuurder langs geweest op stal. Als de bak wat droger is komt hij 2 vrachtwagens zand brengen. Zijn we iig weer voor even geholpen :D
En vandaag eindelijk weer gereden, lekker lang rondje buiten.
Ben alweer wat positiever! Bedankt voor alle tips!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:36

Als je geen stroom hebt zijn deze ideaal https://www.lidl-shop.be/nl-BE/LIVARNOL ... p100220083 ik heb ze samen met 10 watt ledbouwlampen op stroom.Wij kunnen gewoon in de bak rijden s,avonds.

Bij mij was het ook even drama met het water,gelukkig is nu ook het meeste weg.

Ik heb een kleine pensionstalling van 8 paarden op 4 ha.Een schuilstal van 200M2 en een bak van 20x40.Ik huur de grond.Het is beschermd landbouw gebied.De bak en stal worden getollereerd verharding helaas niet.We zijn dus nog steeds op zoek na een oplossing voor het stuk tussen de wei en de stal wat een blubberboel is,zeker met dit weer.
Al ben ik wel blij dat de wei op een paar plassen na gewoon droog is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:46

beatje schreef:
Als je geen stroom hebt zijn deze ideaal https://www.lidl-shop.be/nl-BE/LIVARNOL ... p100220083 ik heb ze samen met 10 watt ledbouwlampen op stroom.Wij kunnen gewoon in de bak rijden s,avonds.

Bij mij was het ook even drama met het water,gelukkig is nu ook het meeste weg.

Ik heb een kleine pensionstalling van 8 paarden op 4 ha.Een schuilstal van 200M2 en een bak van 20x40.Ik huur de grond.Het is beschermd landbouw gebied.De bak en stal worden getollereerd verharding helaas niet.We zijn dus nog steeds op zoek na een oplossing voor het stuk tussen de wei en de stal wat een blubberboel is,zeker met dit weer.
Al ben ik wel blij dat de wei op een paar plassen na gewoon droog is.


Mogen roosters ook niet?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:53

Die solars met een bewegingsmelder kun je dus niet zelf aan/uit doen?

Onze rijbak is tevens zandpaddock, waar de paarden zelf in lopen en slapen. Met een bewegingssensor is dat dan minder handig.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:04

Ik zou dan ook voor dikke kwaliteit gras/paddockroosters gaan... in droge periode aanleggen (misschien wel doek er onder tegen verzakken) opvullen met goed doorlatende grond en graszaad er door en in begin maaien zodat je een vlakke maar stevige grasmat krijgt. Doordat het gras snel groeit zie je de roosters niet meer dus kans op problemen is dan niet zo groot. Je kunt het ook weer weghalen bij vertrek.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:27

Chubby schreef:
Die solars met een bewegingsmelder kun je dus niet zelf aan/uit doen?

Onze rijbak is tevens zandpaddock, waar de paarden zelf in lopen en slapen. Met een bewegingssensor is dat dan minder handig.

Dat is minder handig dan zou je moeten kiezen voor een zonnepaneel en een gewone lamp.Ik geloof dat een paneeltje op 100 euro komt.Zelf heb ik van de gamma 10 wat led breedtestralers,die gebruiken weinig en geven veel licht.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:29

joyce B schreef:
Ik zou dan ook voor dikke kwaliteit gras/paddockroosters gaan... in droge periode aanleggen (misschien wel doek er onder tegen verzakken) opvullen met goed doorlatende grond en graszaad er door en in begin maaien zodat je een vlakke maar stevige grasmat krijgt. Doordat het gras snel groeit zie je de roosters niet meer dus kans op problemen is dan niet zo groot. Je kunt het ook weer weghalen bij vertrek.

Gras blijft er niet opstaan het is het doorloopstuk,dus gras word zo kapot gelopen.Paddock rooster zijn prijstechnisch niet zo interessant het is nogal een groot stuk al gauw 20x20

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:52

beatje schreef:
Chubby schreef:
Die solars met een bewegingsmelder kun je dus niet zelf aan/uit doen?

Onze rijbak is tevens zandpaddock, waar de paarden zelf in lopen en slapen. Met een bewegingssensor is dat dan minder handig.

Dat is minder handig dan zou je moeten kiezen voor een zonnepaneel en een gewone lamp.Ik geloof dat een paneeltje op 100 euro komt.Zelf heb ik van de gamma 10 wat led breedtestralers,die gebruiken weinig en geven veel licht.


Of op de oplaadbare die ik al zei, laden erg snel op en zijn zuinig., goedkoper dan de zonnepanelen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:18

beatje schreef:
joyce B schreef:
Ik zou dan ook voor dikke kwaliteit gras/paddockroosters gaan... in droge periode aanleggen (misschien wel doek er onder tegen verzakken) opvullen met goed doorlatende grond en graszaad er door en in begin maaien zodat je een vlakke maar stevige grasmat krijgt. Doordat het gras snel groeit zie je de roosters niet meer dus kans op problemen is dan niet zo groot. Je kunt het ook weer weghalen bij vertrek.

Gras blijft er niet opstaan het is het doorloopstuk,dus gras word zo kapot gelopen.Paddock rooster zijn prijstechnisch niet zo interessant het is nogal een groot stuk al gauw 20x20


Maar grubroosters zijn mss dan interessanter. Op mp goedkoop te krijgen. Ze zijn zo n 20 euro voor een paneel van 1.50 bij 1 m. Soms goedkoper.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:59

Die paddockroosters zijn er ook voor €11,- per m2...

Je mag niet verharden, geen zand storten? Wat wil je dan?

Je hoeft natuurlijk niet het hele stuk te doen. Je kunt ook een breed pad maken. Grote kans dat ze die vaker gaan gebruiken en de rest meer rust krijgt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:01

Dat valt dan nog mee, inderdaad.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:58

Maakt er iemand gebruik van zonnepanelen op bijvoorbeeld schuilstal voor bijvoorbeeld verlichting? Zag ik laatst voorbij komen op zo'n website waar je een schuilstal kan huren....

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:32

Nadeel daarvan is dat ie bijna niet oplaad in de winter :(
Hebben we gehad. En was super fijn. Maar doordat ie niet oplaad heel snel leeg.

Toch eens kijken naar een lichtslang. Met oplaadbare accu. Als we dan 2 accu's hebben :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:36

beatje schreef:
Als je geen stroom hebt zijn deze ideaal https://www.lidl-shop.be/nl-BE/LIVARNOL ... p100220083 ik heb ze samen met 10 watt ledbouwlampen op stroom.Wij kunnen gewoon in de bak rijden s,avonds.

Bij mij was het ook even drama met het water,gelukkig is nu ook het meeste weg.

Ik heb een kleine pensionstalling van 8 paarden op 4 ha.Een schuilstal van 200M2 en een bak van 20x40.Ik huur de grond.Het is beschermd landbouw gebied.De bak en stal worden getollereerd verharding helaas niet.We zijn dus nog steeds op zoek na een oplossing voor het stuk tussen de wei en de stal wat een blubberboel is,zeker met dit weer.
Al ben ik wel blij dat de wei op een paar plassen na gewoon droog is.


Heb je toevallig een foto van hoe je de bouwlampen opgehangen hebt bij de bak? Hangen ze erg hoog? Ik ben een beetje bang dat de paarden snel verblind worden door het felle licht wat eruit komt.

Hoe werken die dingen op bewegings melder? Zijn die ook uit te zetten? En gaan ze steeds aan en uit of blijven ze aan zo lang als je er af en toe langs komt met rijden?

Wij hebben een zonnepaneel op de schuilstal. Het schrikdraad apparaat zit hieraan verbonden. Het is ons onduidelijk hoeveel stroom er over zou zijn voor verlichting. Wsl een kwestie van uitproberen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:43

joyce B schreef:
Die paddockroosters zijn er ook voor €11,- per m2...

Je mag niet verharden, geen zand storten? Wat wil je dan?

Je hoeft natuurlijk niet het hele stuk te doen. Je kunt ook een breed pad maken. Grote kans dat ze die vaker gaan gebruiken en de rest meer rust krijgt.

Uhh,ik maak toch nergens geen probleem van de modder?Het is maar een doorgang van droog naar droog.Het liefste had ik er een betonnen plaat gehad maar dat mag niet.Dus moeten ze nu door de modder om van de wei naar stal te lopen en terug.Grubroosters heb ik ook aangedacht maar die kan ik niet alleen leggen en ophalen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:56

_suus19_ schreef:
beatje schreef:
Als je geen stroom hebt zijn deze ideaal https://www.lidl-shop.be/nl-BE/LIVARNOL ... p100220083 ik heb ze samen met 10 watt ledbouwlampen op stroom.Wij kunnen gewoon in de bak rijden s,avonds.

Bij mij was het ook even drama met het water,gelukkig is nu ook het meeste weg.

Ik heb een kleine pensionstalling van 8 paarden op 4 ha.Een schuilstal van 200M2 en een bak van 20x40.Ik huur de grond.Het is beschermd landbouw gebied.De bak en stal worden getollereerd verharding helaas niet.We zijn dus nog steeds op zoek na een oplossing voor het stuk tussen de wei en de stal wat een blubberboel is,zeker met dit weer.
Al ben ik wel blij dat de wei op een paar plassen na gewoon droog is.


Heb je toevallig een foto van hoe je de bouwlampen opgehangen hebt bij de bak? Hangen ze erg hoog? Ik ben een beetje bang dat de paarden snel verblind worden door het felle licht wat eruit komt.

Hoe werken die dingen op bewegings melder? Zijn die ook uit te zetten? En gaan ze steeds aan en uit of blijven ze aan zo lang als je er af en toe langs komt met rijden?

Wij hebben een zonnepaneel op de schuilstal. Het schrikdraad apparaat zit hieraan verbonden. Het is ons onduidelijk hoeveel stroom er over zou zijn voor verlichting. Wsl een kwestie van uitproberen.

Ik heb de bouwlampjes want ze zijn maar klein, aan de stalwand hangen ik denk op 3 meter hoogte.De stalwand staat langs 1 kant tegen de bakrand aan.
De paarden hebben er bij ons geen last van 10 wat is niet heel fel en doordat het een breedte straler is schijnt hij niet heel fel in je gezicht. https://www.gamma.be/nl/assortiment/gam ... /p/B538304
Ik heb de kleinere versie van deze die was maar 9.95 alleen hebben ze die niet meer.
Het voordeel van een zonnepaneel is dat je er meerdere op aan kan sluiten.

Ik heb ook een oplaadbare bouwlamp maar die geeft minder licht als die breedte straler.
Eentje met bewegingsmelder blijft aan zolang er beweging is.Die van de lidl heb ik hier thuis en die geeft ook licht met deze donkere dagen,het zal er aan liggen hoeveel en vaak je hem gebruikt.Iemand zei tegen mij dat ze ongeveer 3 jaar mee gaan,de mijne is nu 2 jaar dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:24

Hierboven in de quote zie je waar ik op reageer... Dat jullie voor dat stuk nog steeds op zoek zijn naar een oplossing omdat het zo erg modderig wordt.

En de uitleg dat er weinig mag...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:43

Tussen een oplossing zoeken en een probleem hebben zit een groot verschil.Maar goed dat is het geschreven woord en de interpretatie er van denk ik.
Ik zou het fijn vinden mocht ik de modder weg kunnen krijgen op een manier die voor de gemeente aanvaardbaar is en voor onze portemoinee :D .
Dus word het waarschijnlijk het land ophogen,ik vermoed dat door de jaren het zand er gewoon weggelopen is omdat het de doorgang is.
De gemeente is best coulant ,hoewel in belgie schuilstallen zijn toegestaan ,is die van ons 200M2 en hebben we een bak,wat eigenlijk ook niet mag.Er is al wel eens gevallen dat onze omheining niet natuurlijk oogt.
Wel heel dubbel allemaal ,aangezien 1 kant van de wei grenst aan industrie gebied en tegen 2 enorme fabrieken aan,dus dan denk je wat zeur je.Er stond ooit een stal van staalplaten met verharde vloer,mooie stallen maar dat mocht niet meer.Dus die is vervangen door een grote houten schuilstal van Bielzen gemaakt,dat mocht weer wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge, GoogleAdsense, Homerup en 85 bezoekers