Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 


_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:15

Ik ben inmiddels de wanhoop nabij. Ons 24/7 buiten paradijs is veranderd in een ware 24/7 overstroomde bende.

Begin februari zijn we gaan staan waar we nu staan, na tijden gezocht te hebben.
We hebben 10 jaar lang dagelijks langs deze plek gereden, 365 dagen per jaar stonden de twee paarden die er stonden in de wei en het bleef er vanaf de weg altijd prima uitzien tot onze verbazing.
Toen het vrijkwam dus geen moment getwijfeld en we zijn het gaan huren.
Altijd paarden gestaan, zonder problemen, dus dan denk je dat het prima in een staat is waarin het bruikbaar is.
Maar wij hebben blijkbaar erg lastige paarden (ze zijn ook wel heel verschillend met verschillende behoeften), dus voor ieder paard moest er wel iets aangepast worden om het te laten werken. We hebben duizenden euro's en een heleboel uren geïnvesteerd om alle paarden happy te maken (o.a. hekken om alles individueel af te kunnen sluiten, houten bakomheining omdat de kleinste er steeds doorheen ging, stroomapparaat (+ zonnepaneel want er was geen stroom) omdat de bakomheining als schuurpaal werd gebruikt, stallen gebouwd omdat de oudste het niet goed deed op 24/7 in de groep, afwatering/dakgoten/regenvaten, paddocktegels met zand tegen de blubber, rubber matten omdat de oudste zere voetjes kreeg van het lopen op de tegels, en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Maar vanaf het begin hebben we al problemen met wateroverlast en met dit weer wordt het steeds erger. Al het water loopt de stal in, dus in een deel van de schuilstal en onze zadelkamer staat continue een grote plas water van 10/15 cm diep. Dakramen zijn al vervangen, we hebben dus allerlei dingen aan afwatering geplaatst, maar niets lijkt te helpen. Daarnaast wordt de bak iedere week slechter, vanaf oktober is er eigenlijk al bijna niet meer in te rijden en inmiddels zitten er zulke zuigende gaten in, dat de paarden er ook bijna niet meer in vrijheid in willen.

Ik zit echt met m'n handen in het haar. We huren de plek. Hoeveel geld en tijd gaan we er nog in steken om het goed te krijgen en zal dat ooit wel lukken? Fatsoenlijke pensionstallen zijn er ook niet in de buurt... Zeker niet stallen die 4 zulke verschillende paarden allemaal kunnen bieden wat ze nodig hebben. En allemaal verschillende stallen zie ik echt niet zitten. Dus weinig andere opties dan doorzetten waar we mee begonnen zijn..

Zijn er meer mensen die hun paradijsje niet zo'n paradijsje meer vinden op dit moment?

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:59

Absoluut! De laatste weken breken ons echt op vanwege de kou en vele regen. Zo veel modder... Ik zit op de kei en heb geen bak, dus sowieso een verplichte winterstop kwa training. Terwijl ik toch merk dat 1 paard behoefte heeft om aan het werk te gaan. Het andere paard vindt het niet erg maar valt terug in spieren, dit paard mag maar zo min mogelijk op een zachte ondergrond lopen vanwege beschadiging aan diepe buigers. Ze hebben een loopstal met onbeperkt hooi, maar hebben allebij verschillende speciale voedselbehoefte kwa hooi/krachtvoer/supplementen. Ik heb geen stroom en water, dus moet elke dag jerrycans sjouwen van thuis af.

De paarden moeten een deken op, vind maar eens dekens die echt waterdicht zijn, dus niet na een stortbui alsnog doorlekken in lastige maten natuurlijk :') . besluit 1 paard vorige week om tot 3x toe vol in de modder te gaan liggen, met als gevolg dat ik 2 300 grams dekens in huis heb hangen die dus niet meer droog willen worden en paard nu bij gebrek aan beter met 3 dekens op elkaar gestapeld staan omdat madam het anders koud krijgt. Dan zakt de moed je toch onderhand in de schoenen.

Daarbij moet ze nog behandeld worden tegen mijt (lang leve sokken), omheining opgeknapt worden in de wei voor de zomer, de vloer van de stal krom trekt, er een lek in het dak van de zadelkamer/hooi opslag zit en al die modder....

Helaas kunnen bijde paarden niet achter een dichte staldeur staan, anders had ik het onderhand wel geweten :')

oliebol winter

doe-het-zelf stalhouder in opleiding :+

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:21

Ai, dat is erg naar suus! Vooral als je al zoveel geïnvesteerd hebt en het heeft niet het gewenste effect. :( Lastige overweging dan inderdaad. Waarom loopt het water uit de stal niet weg? Bij mij is de stal ook een soort kuil, de bodem is heel stom aangelegd, maar gelukkig komt er weinig water binnen.

Mijn plekje is oké. De sloten rondom stromen bijna over nu en het is erg modderig, maar het stoepje is nog wel oké op wat kleine plassen na.
Ik ben wel blij dat ik niet op mijn zomerplekje sta, dat overstroomde 2 jaar terug ook bijna helemaal in de winter.

Dekens zijn inderdaad erg lastig nu, ik ben blij dat mijne zonder staan. Ik vraag me af of er überhaupt dekens zijn die zoveel regen aan kunnen en niet door lekken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:27

Hier hebben wij eind van de zomer flink geïnvesteerd in een nieuwe bodem van de paddocks en schuilstallen. Zó blij mee :o

Dit was gister. Op kleigrond.

Afbeelding

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:35

xApple schreef:
Hier hebben wij eind van de zomer flink geïnvesteerd in een nieuwe bodem van de paddocks en schuilstallen. Zó blij mee :o

Dit was gister. Op kleigrond.

[ [url=m/AFeXPV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw! Nu ben ik toch wel effe jaloers :+

doe-het-zelf stalhouder in opleiding :+

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:49

Herkenbaar hoor...
hier strijd ik al jaren tegen de wateroverlast...

Ik baal ook... had in het najaar de bak willen laten lostrekken en de verharde paddock uitbreiden. Helaas kwam het Water al in augustus en heb ik nog net mijn 2e snee binnen kunnen halen en de rest van de tijd is het zelden langer dan 3 dagen achter elkaar droog geweest. Ik heb ook alles blank staan. Door die sneeuw stond er gisteren 10cm water/sneeuwrsten op het gras. 10cm ijswater op het pad en deels op de paddock.

Ik ben bang dat de het moeten uitzingen tot het voorjaar. En dan ga ik bak en pad en paddock weer opknappen. Schoon schrapen en nieuwe laag zand op het pad, de paddock en in de bak en gelijk weer op hoogte brengen. De bak lostrekken en zorgen voor afwateringsgootjes en putten bij de verharding. Dat het water daar ook beter weg kan.

Voor nu is het even behelpen met mijn slecht regelbare "Eb en Vloed" bodem, de verharde paddock en de inloopstallen en afdak.

De paarden kunnen droog onder dak staan en liggen en rondlopen op de stenen. En als het een dag of nacht droog is is de paddock ook weer vrijwel droog.

Hopelijk kunnen we er na de opknapbeurt weer een aantal jaren tegenaan dat hij ook echt droog blijft.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:04

Het is nu overal janken, denk ik. Al die sneeuw en regen is gewoon teveel. Ik gebruik dus koeien(grub)roosters, heb een deel bestraat (met roosters en bestrating ong 150m2) en een dompelpomp. Dan heb je inderdaad wel stroom nodig. Het stond hier vandaag geheel onder water. Dan ben ik wel blij met mijn verharde deel. De pomp heeft de hele dag staan draaien. Niet dat t nu droog is (ben inderdaad ook jaloers op xApple), maar er zijn wel weer drogere plaatsen te vinden waar ze kunnen liggen.

Verder is de Weatherbeeta het meest regenproof. Ook met dit weer. Maar moet zeggen dat die van vorig jaar wel alweer lekt met zulk slecht weer. De nieuwe (nog) niet gelukkig.

Ik denk dat je je stallen moet ophogen en verharden. Daar wil je geen water in hebben. En paarden met verschillende behoeften zijn inderdaad lastig. Weet ik zelf ook alles van.... :')

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:31

Ik herken het wel, maar dan vanuit het verleden (toen ik nog geen eigen plek had en de eerste paar winters op onze eigen plek). Gelukkig is modder- en wateroverlast hier (voorlopig) verleden tijd, m.n. door een gigantische oppervlakte aan verharding. Er staan nu natuurlijk wel plassen op de verharding door de wegsmeltende sneeuw, maar dat zakt ook snel weer weg. Verder is de verharding met een goed afschot gelegd dus ook bij flinke regen loopt het meeste water goed weg.
Het was een gigantische investering, maar dat is het helemaal waard.

Wat Fabster ook zegt: sneeuw is gewoon een heel lastige. Dikke laag sneeuw die ineens gaat smelten en dus een enorme plens water op je land achterlaat...
Wel vreselijk balen suus, dat het land altijd zo goed leek en met jullie huidige gebruik zo'n ramp is!

koeien op de weg...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:37

Ook bij ons. De paddock die vrijwel altijd droog is.
Boeeehoeee. Echt om te janken.

Gisteren heeft stalgenoot het harde sneeuw en ijsvrij gemaakt. Heeft ze alles op hopen aan de zijkant geduwd. Vandaag 1 groot zwembad. Boehoe. Heb 10 kruiwagens ijs weggeschept. Geul naar het bos verder gegraven.

Maar blijft maar regenen. Zo zakt het water nooit. :(

Gelukkig zakken ze niet ver. Alleen hun hoeven in de blub en water

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:00

Niwla schreef:
Lekker ondanbaar Maartje. :') Mooi gedaan die slow feeder! Ik heb hetzelfde principe, maar bij mij gaan de randen snel los. Hoe heb jij het vast gemaakt? Is dit een aanhangernet?

Hier staan ze ook op blote voeten, dus hoefde geen sneeuw te schuiven.


Slowfeedernet van www.barefoot-saddle.nl heb het net om de buis geslagen en vervolgens vastgereden met touw

Detailfoto

Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:37

Pfff fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Ik doe echt mn best, maar ik zie zelf ook wel dat onze plek zo niet werkt.

Dekens overigens geen problemen mee hier gelukkig. Mijn paard heeft al 9 jaar een Amigo 1200D 200gr deken, ieder jaar was ik hem zelf en hij lekt niets door. De ander een Amigo regendeken met onderdeken en ook daar geen problemen mee.

Verharding hebben we genoeg van liggen, maar onze cushing en chronisch HB pony werd kreupel door daar veel overheen te lopen. Dus we hebben er rubber matten overheen gelegd. Maar dat wordt glad nu, er komt super veel vieze drap tussen en is slecht schoon te maken. Om over het schuiven onderling nog maar niet te spreken.

De stal is wel verhard en daarom loopt al het water wat erin gaat er ook niet meer uit. Helaas niet slim aangelegd allemaal. Maar zie dat maar eens aan te passen...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:44

Hier is t ook drama hoor. Mijn weiland was altijd heel sterk. Eigenlijk nooit bagger. Nu is het 1 grote puinzooi. Overal water, modder tot over je enkels en weinig droge plekken. Ze hebben gelukkig een verhoogde stal. Heb in die 19 jaar dat we een wei hebben nog nooit zoveel regen gehad.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:01

Watvoor vloer hebben jullie dan suus? Tegels zijn uiteraard vrij simpel te verleggen, met beton is dat wat anders. Daar zou je nog sleuven in kunnen laten zagen (niet door en door) zodat het vocht daardoor naar buiten kan. Je kunt ook nog een goot leggen voor de stal, in geval van beton ook iets meer werk, zodat het niet de stal in loopt.

Hier ook een hoop regen inmiddels. Vervelend van de nattigheid maar wel lekker voor de grond die weer een beetje water oo kan slaan, de afgelopen 2 jaar heeft het niet heel veel geregend en dat zie je snel terug in je gras.

De paarden zakken hier op de meeste plaatsen niet heel ver weg door de harde ondergrond.
Ben ook blij met de 4x4 op de trekker anders had ik de paarden geen hooi meer kunnen geven :+ we glibberen langzaam de helling weer op.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:17

Het is ook extreem weer, ik heb hier (Drenthe) ook een zwembad. Als ze maar ergens droog kunnen staan? Jammer van het water in de stal, zou fijn zijn als daar wat aan te doen is denk ik.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:19

Zusje van suus hier, laat ik even illustreren met wat plaatjes:

Zo was het toen we hier kwamen in februari:
Afbeelding
Afbeelding nat maar nog wel loopbaar

Zo was het van de zomer:

Afbeelding
Afbeelding


En zo is het nu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu is de bak dus nat maar echt wegzak-nat. En de rubber matten voor onze HB pony worden glad met deze regen +vorst

Voor de stal liggen dus die matten, en het loopt af richting stal. Dus al het water stroomt naar binnen. Hier liggen nu wel deels van die rubber tegels, waar het water dus onder staat, maar het loopt onder de muur door de zadelkamer in en blijft onder al die tegels liggen. Dus we moeten iets bedenken waardoor het water niet de stal in loopt, maar gezien alles dus beton is kan je niet iets ingraven voor afwateringAfbeelding

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:23

Randje ervoor metselen? Of loopt het daar gewoon doorheen? Ben geen metseldeskundige :+ . Of inderdaad sleufje fresen zodat bet er aan de achterkant weer uit loopt?

Maar verder ziet het er hier nu ook zo uit. Het is gewoon slecht weer.

Verder zou je nog roosters kunnen leggen. Grubroosters kun je vrij goedkoop krijgen. Als er vee blubber is, kun je ze er zo in gooien. Zakken ze een stuk weg. Ligt t meteen vast en voor je hb pony mss genoeg om niet kreupel te worden, maar indiep genoeg, zodat ze niet heel ver weg zakken.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:28

Ja we hadden al wel wat gaten in het beton geboord naar buiten, maar die zaten binnen no time vol met zand wat met het water mee kwam dus dat werkte ook niet zo goed. Zitten nu inderdaad te denken aan een drempel, moeten ze alleen wel leren om hun benen op te tillen, ook als ze elkaar wegjagen enzo

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:36

Hier zit ook een randje. Dat hebben ze snel door hoor. Paarden zijn niet gek.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:38

Dompelpomp? Heb je inderdaad wel stroom nodig. Maar mss zijn ze er ook op accu of iets dergelijks.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:07


xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:15

Fabster schreef:
En mensen doen vanalles met oude vloerbedekking. Is hier nog een topic van:

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

Dus wie weet is dat ook nog iets.


Ik heb dit vorig jaar als noodoplossing gedaan en het was echt heel fijn. (Wel voor maar 1 seizoen hoor dan is het ‘op’)

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:32

Wij hebben hier voor de stal inderdaad ook een stuk tapijt liggen. Ik voer daar ook op en veeg het iedere dag even aan en ik moet zeggen dat dat echt prima lijkt te werken!
Voor de stal werd het iedere keer erg blubberig en nu voel je met erover heen lopen wel dat het modderig eronder is, maar het blijft wel heel erg stevig.

Voor de rest houdt onze paddock aan huis het bijzonder goed. Er is de laatste dagen enorm veel gevallen met gisteravond ook nog eens 18mm erbij, maar buiten wat plassen is de bodem nog goed stevig. Zeker omdat de paddock maar klein is.

Afbeelding

Stienetje
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:01

Pff bij mij ligt momenteel alles verzopen. Ik ben van west-vlaanderen en het water wil hier maar niet weg... grote delen van de weide staan onder water en de inloopstal staat ook deels onderwater. Ik zit nog maar op dit plekje sinds eind augustus en had dus jammergenoeg nog geen verharding kunnen regelen. Ik zit met mijn handen in mijn haar. Is het momenteel beter om ze te verhuizen en dan op stal te zetten of om ze te laten staan? Op sommige plaatsen zak je met een halve bot weg in de modder...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:04

Dat ziet er inderdaad goed uit, Mirriejj. Ik zal zo eens wat foto’s van hier maken. Erg nat, maar ik ben echt niet ontevreden. Ze kunnen droog staan en ondanks dat er enorme plassen staan, is er na een paar uur droog weer altijd wel weer een olekje te vinden waar ze kunnen liggen of rollen. Als het echt heel erg is, laat is ze even op het gras. Niet dat er veel staat, maar dan kunnen ze even een uurthe liggen/rollen.

Dus Fioon en Suus. Volgens mij is er met wat kleine aanpassingen best wat van te maken.

Dat water moet wel uit die stal. Dus mss sleuven. Maar mss kun je nog een stuk bodem erop ‘metselen’ of leggen, zodat het water er goed uit loopt? En met tapijt kun je de blubber wat tegen gaan en is zacht genoeg voor je Cushie.

Dan ben je al een geel eind, denk ik. En verder is het gewoon de tijd van het jaar. Tenzij je het zwaar gaat draineren, is het in de winter gewoon heel erg nat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IngeK, Joyce, Trendiction en 116 bezoekers