Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:43

Afbeelding
Het pad waar de pomp in zit. Dit stond tussen de hekjen geheel onder water. Pomp heeft m nu aardig leeg getrokken. Wel modderig.


Afbeelding
Bestrating met schuilstallen


Afbeelding
Bak/paddock. Staat onder water. Dus voorlopig wordt het daar niet rijden :D


Afbeelding
Hier zie je de roosters voor de bestrating liggen. Scheelt heel veel modder. Nu ook plassen, maar ze zakken er niet in weg en het water kan gewoon wegzakken.


Afbeelding
Hier rechts een pad van roosters gemaakt voor Beau. Die heeft gebroken hoefkraakbeen en een kapotte knie. Als het dan nat is en daarna gaat t vriezen, wordt t een maanlandschap en kan hij letterlijk niet meer lopen. Vandaar het roodterpad. Dat blijft vlak.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:49

Ik reageer hier heel weinig omdat ik mijn paard (+1) nog niet bij huis heb. Maar wou wel even reageren op de stal met water.

In de stallen bij mijn huis is een goot gemaakt in het beton, hier zit dan een rooster overheen, en daar overheen water doorlatende rubberen matten. De goot is bij mij aangesloten op het riool. Maar lijkt mij dat dit ook kan op een sloot (geen idee overigens of dat milieu technisch mag i.v.m. urine). Weet alleen niet wat de kosten zijn om in de betonnen vloer een goot te maken.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:54

Gelukkig zijn de stallen en waar ze hooi eten droog.

Ben benieuwd wat ik vanmiddag aan ga treffen. Gelukkig bosgrond. Zand dus. Water zakt snel. Dus hopelijk is het beter dan gisteren.

Zo'n dompelpomp is ook een goed idee. Geen stroom, maar wel een aggregaat.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:52

Afbeelding


Hier ziet het er nu bij mij uit. Verder grotendeels droog met paar plekken wat plassen

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:28

Een goot in het beton lijkt me lastig. Eerst maar een verhoging proberen als drempel. En misschien een luifel voor de ingang zodat het minder inregent.
Morgen ga ik onze verhuurder bellen, ze hebben per mail gezegd dat ze wel mee willen denken wat ze kunnen doen aan de natte stal en bak, maar dat ik even moest bellen. Dus dat is iig fijn.

lizet_lara schreef:
Absoluut! De laatste weken breken ons echt op vanwege de kou en vele regen. Zo veel modder... Ik zit op de kei en heb geen bak, dus sowieso een verplichte winterstop kwa training. Terwijl ik toch merk dat 1 paard behoefte heeft om aan het werk te gaan. Het andere paard vindt het niet erg maar valt terug in spieren, dit paard mag maar zo min mogelijk op een zachte ondergrond lopen vanwege beschadiging aan diepe buigers. Ze hebben een loopstal met onbeperkt hooi, maar hebben allebij verschillende speciale voedselbehoefte kwa hooi/krachtvoer/supplementen. Ik heb geen stroom en water, dus moet elke dag jerrycans sjouwen van thuis af.

De paarden moeten een deken op, vind maar eens dekens die echt waterdicht zijn, dus niet na een stortbui alsnog doorlekken in lastige maten natuurlijk :') . besluit 1 paard vorige week om tot 3x toe vol in de modder te gaan liggen, met als gevolg dat ik 2 300 grams dekens in huis heb hangen die dus niet meer droog willen worden en paard nu bij gebrek aan beter met 3 dekens op elkaar gestapeld staan omdat madam het anders koud krijgt. Dan zakt de moed je toch onderhand in de schoenen.

Daarbij moet ze nog behandeld worden tegen mijt (lang leve sokken), omheining opgeknapt worden in de wei voor de zomer, de vloer van de stal krom trekt, er een lek in het dak van de zadelkamer/hooi opslag zit en al die modder....

Helaas kunnen bijde paarden niet achter een dichte staldeur staan, anders had ik het onderhand wel geweten :')

oliebol winter


Dit is best makkelijk en betaalbaar te realiseren als je een schuilstal hebt. Scheelt je een heleboel tijd en gesjouw. En als je eens een been moet afspuiten, je handen wilt wassen of je paard heel vies is, heb je ook gewoon stromend water bij de hand.

Afbeelding

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:12

Staat hoog op het wensenlijstje suus19! Ik heb twee zeecontainers staan als stal/opslag dus zal ik eerst een golfplaten dak moeten realiseren :$ ik heb wel al een ibc tank staan met een vlotter naar de waterbak, om water op te slaan.

Even wat foto's voor het idee, aangezien ik ook graag bij jullie in de stallen kijk :') 0.8 hectare voor een 6 jarig dressuurpaard en een belgische trekpaard van 12 jaar, zomers kunnen we 3 paarden hebben, maar winters is twee wel genoeg vanwege tijd en ruimte in de schuilstal. In de schuilstal staat voor het schot altijd een groot pak hooi, zodat ze onbeperkt kunnen eten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:49

Oh zo fijn die verharde paden! Hier is het wederom een bende met al die sneeuwval. De rijbaan staat opnieuw volledig blank, de looppaden zijn 1 modder bende. Alleen de kleine weiden zijn nog kurkdroog en daar maken ze dankbaar gebruik van: Helaas is onze demente pensionado door de omheining heen gerend die de twee weilanden splitst, dus we kunnen vandaag of morgen weer nieuw lint spannen.

Ik heb momenteel het grootste probleem zitten in het opruimen van de mest. Ik kan momenteel vanwege rug- en bekkenproblemen zelf niet uitmesten, maar mijn man komt met zijn bovenbeenverlamming onmogelijk door de losgetrokken/mulle paddock heen vol waterplassen. Ik probeer het nu op te lossen door steeds met de mestboy heen- en weer te lopen maar het is dweilen met de kraan open met 4 paarden. Ik heb er nog geen fijne oplossing voor gevonden. Knap waardeloos!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:46

Ik had altijd op ‘strategische punten’ kruiwagens staan langs het hek. Dan hoef je niet door de modder met dat ding en hoef je ook nooit ver te lopen. Heb je mss 4 kruiwagens nodig, maar ach....

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:22

Wat ben ik blij dat het hier meevalt, alles droogt erg snel op.ik denk dat iedereen een hekel aan dit weer heeft. het is gewoon bikkelen. Elk jaar bedenk je wel weer nieuwe oplossingen en is het aftellen naar het voorjaar

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:52

Bij ons is het ook al stuk gezakt.
Hopelijk kan ik morgen alweer aan het werk met der :)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:54

Ja dat is waar, het wordt ook vanzelf weer voorjaar. Daar moet ik maar vooral mn aandacht op vestigen.

Nu denk ik vooral 'dit was toch hobby?!' Beetje discussie in mn hoofd voor wie ik het eigenlijk doe. Op dit moment vooral voor mn paarden. Er zou toch een oplossing moeten zijn dat het voor mijzelf jaarrond leuk is en dat de paarden er niet teveel onder lijden. Maar nog niet gevonden..

Die stalling met binnenbak wordt steeds aantrekkelijker, dan zou het weer hobby worden :) maarja.. hier in de omgeving zijn alleen de opties 100% voor jezelf kiezen óf 100% voor je paard heb ik het idee :')

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:57

Een diervriendelijke stal vlak bij een binnenbak is ook nog een optie... even 10 minuten stappen langs de weg/fietspad om dan lekker droog op goede bodem te trainen is ook wel fijn...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:03

_suus19_ schreef:
Ja dat is waar, het wordt ook vanzelf weer voorjaar. Daar moet ik maar vooral mn aandacht op vestigen.

Nu denk ik vooral 'dit was toch hobby?!' Beetje discussie in mn hoofd voor wie ik het eigenlijk doe. Op dit moment vooral voor mn paarden. Er zou toch een oplossing moeten zijn dat het voor mijzelf jaarrond leuk is en dat de paarden er niet teveel onder lijden. Maar nog niet gevonden..

Dit was toch hobby. Dat gevoel heb ik momenteel inderdaad ook. Kan mij dat van de vorige 19 jaar niet herinneren. Is het dan echt zo slecht weer dit jaar?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:23

Dit weekend was wel heel slecht inderdaad. Veel regen. Toen veel sneeuw. En toen enorm gaan smelten. Dat is echt enorm veel water in heel korte tijd

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:38

Ja en met het smelten ook nog nog de hele dag regen. Werd niet voor niks over extreem weer gesproken.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:43

Het enige wat hier tegen het water heeft geholpen is het aanleggen van nieuwe paddocks met de juiste soorten en hoeveelheid zand plus veel drainagebuizen onderin.
Als je het verkeerd aanlegt, teveel zand of het verkeerde zand zal het water ook niet doorlopen tot de drainage en heb je alsnog een bende. Helaas ervaring mee nadat bedrijf hier 1 paddock verkeerd had uitgelazerd en dus te diep uitgegraven, dat gecompenseerd met een dikkere zandlaag en 2 jaar terug hadden we in die paddock dus een vieze baggerbende waar je net niet tot je knieën inzakte.

Nu is het allemaal gelukkig goed en als we goed blijven onderhouden blijft dat hoop ik ook zo. Het heeft natuurlijk wel de hele winter veel te verduren met de paarden erop en er is nu ook wel echt bizar veel water gevallen, dat we ook her en der plasjes hebben staan. In de zomer gaan ze het land weer op, dan pakken we de boel weer even aan. Het beste is geen los hooi op de grond, want dat verstopt de boel ook, maar ik moet de eerste (slow-)feeder nog vinden die helemaal niet knoeit... Elke dag scheppen we het gemorste hooi weg, maar in het voorjaar zullen we denk ik nog wel flink wat tegen gaan komen als we de boel lostrekken. Het mooiste is hooi voeren op harde ondergrond, maar dat lukt hier helaas niet.

Onze bak is wel super, maar die heeft het ook minder zwaar dan de paddocks waar de paarden heel de dag in staan te stampen en te poepen :+ We ruimen daar ook meteen de poep op en in de bak wordt ook niet gevoerd en zo weinig mogelijk los gegooid.
Foto van de bak gister:
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:24

Ziet er goed uit, Feline. Zal wat gekost hebben.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:02

Gedeelde smart is halve smart.. en als ik sommigen van jullie hoor/ lees, dan plaatst dat voor mij mijn geploeter ook wel weer in perspectief :')

Pindadipje, kun je niet een tiener vinden die een paar keer per week komt uitmesten voor een paar euro?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:04

Afbeelding

Zo zag het er deze week bij ons uit -O- Niet uit te mesten haast, al lag de stal vol zat. Inmiddels is alle achterstand weer weggewerkt. Mirgen mag ik weer een buitenritje van mezelf :')

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:05

En nog even wat fijnere fotos van gisteren en vandaag:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik ben heel blij met een overdekte rijbak op 10 trailerminuutjes. Pony ook ;)
Afbeelding

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:21

Hier was het ook bizar nat, tot en met gisterochtend, toen begon het langzaam op te drogen.
De onderlaag was bevroren, daardoor kon het water niet weg.
Ook onze stal stond deels blank, dat is nog nooit gebeurd hier.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:13

Dat zijn inderdaad fijne plaatjes Chubby! Valt ook mee qua natheid. Hier is het ook alweer een heel stuk gezakt gelukkig!!
Ik heb wel een binnenbak op 15 minuten stappen, maar daar mogen ze niet los :( baal ik altijd wel van, maar snap het ook wel, haha.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:32

@Suus, ik kan mij jouw topic wel herinneren dat mensen al zeiden dat het wel erg klein is en dan 4 paarden erop dat dat blubber ging worden. Met dan toch al natte grond loop je alles dicht en loopt het water ook niet goed meer weg. kun je voor de stal geen verhoging maken dat het water niet wegkan? Evt in die natte maanden op stalling zetten? Op zulke grond is het moeilijk om droge voeten te houden maar zeker als je al lager ligt en naar mijn idee erg veel paarden op een klein stuk hebt staan

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:34

Fijne bakken komen er voorbij :)
Een binnenbak in de buurt zou ook nog een idee zijn inderdaad. Maar met de trailer vind ik veel te veel gedoe dus dan moet het wel op stap afstand zijn.

De afgelopen jaren was het naar mijn idee ook wel nat hoor. Geen idee wat de statistieken erover zeggen.

Klopt dat wij geen groot stuk grond hebben voor onze paarden. Maar alle pension stallen in de omgeving hebben niet meer grond per paard. Hooguit voor de zomer, maar in verhouding tot de rest hebben wij voor de winter best wat ruimte. Dus ik weet niet goed wat ik dan moet doen..
2 paarden staan al de nachten op stal bij ons. Naar een pension stal brengen voor alleen de winter kan ik niet betalen, we betalen hier al een vermogen aan huur.

Opzich denk ik niet dat de paarden er echt onder lijden. Ze spelen lekker in de bak, ondanks de nattigheid, en ze kunnen altijd rondscharrelen. We hebben 100m2 verhard dus opzich kunnen ze altijd met droge voetjes staan. Maar het is gewoon zoveel werk en dat in het donker, zonder licht...

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:01

Led bouwlampen op accu? Helpt niet tegen de nattigheid helaas :D