Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:41

Jeetje! Kwam ze daar weer zelfstandig uit?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:49

Haha jahoor, gewoon wat harder aan je benen trekken :+ (en anders hebben we een grote trekker staan waarmee we ze er wel uit krijgen) maar ze moest wel wat moeite doen. En vervolgens loopt ze een meter verder weer de modder in en zakte net zo ver weg..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:05

Wow! Wat is inderdaad wel heel diep. :7 Gelukkig geeft ze er dan blijkbaar niet zo heel veel om. ;)

Zo nat is het hier gelukkig niet ;), maar het wordt alweer weer natter helaas. Ik heb een stoepje wat ongelukkig is gelegd zodat het niet afloopt, waardoor het water op de stenen blijft staan. -O- Dus dat moet ik dagelijks even aan vegen. Maar hopelijk de komende dagen even iets minder regen!
En voor volgend jaar toch maar de hele boel opnieuw gaan leggen.
Verder heb ik nog wat rubber matten over de modder liggen, waardoor ik zelf ook aardig droog bij ze kan komen.
Verder is het zand gelukkig en geen grond. Dus verder dan een halve voet zak je niet weg.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:09

Pinda_Dipje schreef:
Wij hebben ons paddock 3 weken geleden open laten trekken en zelfs met extreme regenval blijft het nu op wat plasjes na, redelijk droog. Ik kreeg van kennissen de tip om mijn bestaande bodem met een laagje grof paddockzand te laten vermengen de volgende keer dat ze met een cultivator komen, zodat de bodem meer 'lucht' krijgt....
Ik hoop zo snel mogelijk een stukje te kunnen bestraten voor een mooi voederplaatsje. Hebben jullie dat zelf gedaan?



Ja, maar niet als er modder ligt, stuk wat uitgraven en stratenzand in en dan iets laten aflopen naar de lage kant dmv een plank en een waterpas. Stoeptegels zijn meestal gratis te krijgen en vrij makkelijk te leggen. vergeet alleen de bandjes rondom niet

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:56

Hier valt de modder mee, maar kan nu 30 meter verderop zien hoe het kan zijn dus ben blij met mijn verharding.
Links mijn paddock, glad maar stevig. Rechts een ongeveer even groot weitje, ziet er voor ongeveer een derde zo uit.
Afbeelding

Houd ze met regen dus maar iets meer op de tegels, als ze er eenmaal zo ver doorheen gaan als daar kunnen ze de rest van de winter er niet meer op. Overigens betekent dat nog steeds 8+ uur per dag de hele paddock dus het valt nog mee.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:27

Het blijft maar regenen en de blijven maar pompen... Het droogt wel weer op maar als er dan weer een flinke bui valt of langer doorregend dan is het gelijk weer nat.

Ze lopen nu Denk ik al 2 weken niet meer op het land. Echt te nat. Heb nog gras genoeg maar het kan gewoon niet. Blij dat ik mijn deels verharde paddock en zandpaden/paddock paradijs heb... Ook verzopen maar wel bruikbaar.

Ik kijk uit naar een grote opknapbeurt! Vieze zand er af graven, schoon grof zand er op en ophogen, lostrekken bodem en het groffe zand er wat door trekken. Hopelijk kunnen we dan weer een paar jaar vooruit.

We hebben ook steeds maar van de aardlekschakelaar die om schiet met dit natte weer. Door de bakverlichting. Lastig want zonder baklicht valt er niet goed te rijden.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:35

Mijn plaatsje voor de paarden

Schuilstal van 2,5 op 7,5m (waar ze eigelijk nooit instaan :') )

Afbeelding

Dan hebben ze een stuk paddock (alles wat zand is was ervoor gras )

Afbeelding

De weide loopt door tot aan de hoge bomen op bovenstaande foto


Daarachter een draadje dat altijd openstaat, dat stukje gebruiken we als piste/longeerring en wordt enkel ff afgesloten als er met een paard gewerkt wordt


Afbeelding

En dan daarachter is nog een heel stuk weide dat ook open staat als het weer het toelaat!

Dit is natuurlijk enkel voor in de winter
In de zomer staan ze veeeeeel ruimer!

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:21

Lynn_Nikita schreef:
Ja, maar niet als er modder ligt, stuk wat uitgraven en stratenzand in en dan iets laten aflopen naar de lage kant dmv een plank en een waterpas. Stoeptegels zijn meestal gratis te krijgen en vrij makkelijk te leggen. vergeet alleen de bandjes rondom niet


Ik hoop dat mijn schoonvader het binnenkort voor ons wil doen. Paarden staan nu echt te nat naar mijn zin, maar het lukt mij fysiek momenteel gewoon niet om daar zelf verandering in te brengen. Afgelopen dagen wat aan het slepen geweest met oude grindtegels maar voor het mooie moet het er gewoon netjes strak in.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:26

Die foto's van dat [ras]... _O- Dat is wel heel erg extreem! Lekker modderbadje. :+:

Hier hebben we even terug een paar extra drainage buizen aan laten leggen.
Scheelt een heleboel.
Twee dagen geleden stonden er achterin was plasjes, maar het droog binnen een uur allemaal weer op.
Nu onze rijbak netjes dicht blijft met de regen, blijft deze ook een stuk beter.

Dit was onze rijbak vanochtend:
Afbeelding

En dit was onze paddock gisteren:
Afbeelding

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:00

bij ons is het droog met hier en daar nog een plas.

@palousa: ooh wat extreem diep zeg. Nog dieper dan hoe mijn paard 2 jaar geleden stond. En daar ben ik van ellende uiteindelijk weggegaan.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:31

Nessa schreef:
bij ons is het droog met hier en daar nog een plas.

@palousa: ooh wat extreem diep zeg. Nog dieper dan hoe mijn paard 2 jaar geleden stond. En daar ben ik van ellende uiteindelijk weggegaan.


Dit is ook maar een paar m2 hoor dat zo erg is, de rest valt opzich mee, beetje afhankelijk van waar je staat.
Dit stukje is langs een klein greppeltje waar elke winter het water rijkelijk doorheen en langs stroomt, ala dit

Afbeelding
Ongeveer 2 meter breed wat normaal een greppeltje was van ongeveer 20cm, die heb ik nu een flink stuk breder gemaakt

Afbeelding
Alles dat blauw is dat was toen we hier net woonden erg nat in de winter. De doorlopende streep onderin is het "greppeltje" en de streep die diagonaal loopt kwam van de weg af en uit een erg actieve bron in de buurt. Als het hard regent dan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding
(Hier had ik al een greppeltje gemaakt zoals je kunt zien maar dat was niet genoeg, vorig jaar heb ik met de ploeg een grotere en diepere greppel gemaakt)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:20

Wauw KBK, het ziet er bij jullie echt perfect uit! Heel goed voor elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:42

Kost ook wel wat... :x
Ik ben echt jaloers op de mensen op zandgrond. _O-
Maar geen blubberpootjes is heel wat waard. :j

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:49

Zand zou hier gewoon van de heuvel af spoelen :+
Hebben bovenin wel een hoekje dat verhard is met steenpuin maar daar staan ze zelden. De rest van de wei is dus op sommige plekken droger/natter dan op andere plekken, dat heeft weer te maken met ondergrondse water bronnen en het graniet onder de grond.

Moet zeggen dat ze hier eigenlijk weinig problemen hebben ondanks de modder en drek af en toe. De enige momenten dat ze hier mok hebben bijvoorbeeld is als het 40 graden is en de zon de hele dag op de witte voetjes staat.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:01

Maar jullie hebben ook enorm veel ruimte, PB. Dat scheelt veel. Dan wordt de zooi niet zomaar helemaal verrot getrapt. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:06

Ze lopen het hier ook wel stuk hoor maar dat lopen ze in het voorjaar weer dicht :+
Daarna gaan ze naar de andere wei en bereiden we de wei thuis voor op het hooien.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:13

Wat ik hier op de kleigrond merk, dus onze wei en onze rijbak, dat het ontzettend glad wordt als het nat wordt.
Plus je wordt echt vastgezogen als je het te ver zou laten komen.
Ik merk dat nu we de rijbak in de natte periodes dicht laten, deze veel netter en droger blijft en ze er dus dan ook eigenlijk vaker in kunnen en beter gebruik van kunnen maken.
Maar we hebben voor de toekomst wel plannen voor extra hectare(s), want ik vind 1 hectare voor 3 pony's en 1 paard te weinig oppervlakte. :o

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:29

Wie heeft er verstand van dompelpompen? Ik word echt gek van die dingen {:)-:( . Ze doen het hier altijd maar heel kort, door de modder. Zijn met een oaar maanden kapot. Welke zijn sterk en kunnen veel prut aan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:56

Heb je er een voor "schoon" water of voor water met veel vuil? Dat wil nog weleens verschil maken namelijk. Ook wil de vlotter nog weleens wat twijfelachtig worden, die kun je natuurlijk ook (laten) vervangen wat waarschijnlijk wat goedkoper is dan een nieuwe goede pomp.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:04

Fabster, wij deden de dompelpomp in een sinterklaaszak (zo'n juten ding). Dan 'eet' je pomp minder zand.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:19

Ik heb er 1 voor vuil water. Maar zo n jute zak is ook nog een idee!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:27

Over rijbakken als paddock gebruiken gesproken..
Wij hebben een bakje van 15 x 25 ongeveer. Deze wordt ook 24/7 als paddock gebruikt. We voeren er overigens niet, dus dat scheelt wel iets hoop ik.
Maar we hebben het nu sinds februari in gebruik. Toen is er nieuw zand op gekomen en bleef het eigenlijk perfect droog. En als het al nat was was het niet glad ofzo, er stonden gewoon plassen op het zand.

Nu is het (sinds 2 maanden) een grote modderige glijbaan, waar je helemaal in gezogen wordt. Het witte zand is niet meer terug te vinden, alles is donker zand. Is het normaal dat een bak na 8 maanden intensief gebruik al aan onderhoud toe is?

*bak wordt regelmatig gesleept en de mest 2 keer per dag verwijderd.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:40

Suus19, ik heb ook een bak van 15 x 30 die in gebruik is als onderdeel van de paddock paradise track. Ook ik voer daar niet. Zand erop gooien heeft echt geen nut. Of in ieder geval alleen op korte termijn. Het ligt natuurlijk wel aan de onderdgrond. Ik zit wel op zandgrond (alhoewel bij mij de zandlaag in een ver verleden eruit is gegraven voor de aanleg van de weg bij mij voor de deur, dus ik lig met mijn perceel lager dan mijn buren aan weerskanten. In een soort badkuip dus :+ ), dus hier wordt het wel (heel erg) nat. Maar de bak loopt een beetje af en al het water gaat naar 1 kant, waar we buizen de tuin in hebben gemaakt. Als het even een dagje droog blijft, is een groot deel van de bak ook wel weer aardig te doen. Als je klei of leem hebt, wordt het inderdaad redelijk dramatisch. Dus zo zand er op gooien is zonde van je geld. Dat zou je dan mss wel2 x per jaar moeten doen om er een beetje wat aan te hebben. Ik heb het hier op een stuk gedaan van de paddick van mijn Belg, die een jaar apart miest vanwege een pittige blessure. Het leek even leuk in het begin, maar ik had daar echt spijt van. Wat een ellende. Dus vandaar de roosters daar. Maar die kun je natuurlijk niet in je bak leggen. Dan zal he echt aan seieuze drainage moeten denken (met doek en kiezel en nog meer doek en zand). Maar dat is een dure hobby. Wil ik ook wel, maar heb ik nog even geen centjes voor.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:48

@suus: dat ligt er maar net aan hoe je de bak aangelegd hebt. Het klinkt alsof je alleen een laagje zand op de bestaande grond gegooid hebt.

koeien op de weg...

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:32

_suus19_ schreef:
Over rijbakken als paddock gebruiken gesproken..
Wij hebben een bakje van 15 x 25 ongeveer. Deze wordt ook 24/7 als paddock gebruikt. We voeren er overigens niet, dus dat scheelt wel iets hoop ik.
Maar we hebben het nu sinds februari in gebruik. Toen is er nieuw zand op gekomen en bleef het eigenlijk perfect droog. En als het al nat was was het niet glad ofzo, er stonden gewoon plassen op het zand.

Nu is het (sinds 2 maanden) een grote modderige glijbaan, waar je helemaal in gezogen wordt. Het witte zand is niet meer terug te vinden, alles is donker zand. Is het normaal dat een bak na 8 maanden intensief gebruik al aan onderhoud toe is?

*bak wordt regelmatig gesleept en de mest 2 keer per dag verwijderd.


Hoeveel cm zand is erop gegaan?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Vinny12511 en 92 bezoekers