ben radeloos, paard weg of niet!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

ben radeloos, paard weg of niet!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 21:32

hallo,

ik heb een probleem, Bloos!
Ik heb nu een paard, die heb ik anderhalf jaar nu. En ik heb goed nagedacht over de vraaag of ik wel een paard wou. Maar niet goed nagedacht over de vraag: Wat voor een paard wordt het dan. Aangezien ik zo ie zo mijn paard bij een pensionstal zou stallen, zocht ik naar een beetje dressurpaard. Maar nu ik deze heb ben ik bang dat ik ooit de verkeerde beslissing heb gemaakt. Want ik kan mijn paard vaak niet onder controle houden. Ze is te fel voor me, terwijl ze op weinig voer staat, het zit gewoon in haar bloed en karakter misschien.
Doe ik er goed aan om dit paard te verkopen en misschien een ander ras paard te kopen meer in de richting van een haflinger!

Ik ben een beetje radeloos mnet deze situatie, ik heb echt jullie hulp nodig.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:46

Hey,
Tja net wat je zelf zegt de vraag als je er wel 1 wou.
Geen slimme zet.
Het makkelijkste is natuurlijk je paard verkopen maar denk is eerst goed over na.
Als het nog een jong beesie is (leefdtijd is niet gemeld) dan kun je er nog wel veel aan doen.
Goed trainen.
Maar als je haar niet aan kan kun je mischien iemand anders erop laten zodat hij/zij je paard rustiger kan maken.
En als je weer een nieuwe wilt vraag dan iemand met veel ervaring in paarden die met je mee wilt als je opzoek gaat naar een ander paard.
En je zegt dat je een dressuur typ. paard wilt, kun je volgens mij beter een KWPN nemen.
Maar daarin is de keuze van jezelf.
Niet dat een Haflinger niet geschikt is.
Maar dan neem je bijv. een sport type die zijn wat ranker geloof ik.
Ik heb zelf ook een Halfinger alleen die van mij is al 21 Knipoog en is een type voor buitenritten en vooral geen wedstrijden ofzo.
Niet omdat ze te oud is (ook wel een beetje) maar ook omdat ze er geen type voor is.
Denk er nog eens goed over na en veel suc6!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:47

Heb je goed les? Want dat kan heel veel helpen om met je paard te leren omgaan. Heb je dat wel, en ben je al anderhalf jaar bezig maar wil het gewoon niet... tja, dat kan gebeuren, dat je paard geen goede 'match' is voor je en dat het gewoon echt niet lukt. Dan zou ik toch na gaan denken over haar goede en slechte eigenschappen, en wat zij niet heeft dat je wel zoekt in een paard.

Maak eens een lijstje van plussen en minnen aan je huidige paard. Als je dat hier dan neerzet kunnen mensen je een beetje raad geven over wat je realistisch gezien in een ander soort paard kan vinden. Want een Haflinger is niet per definitie makkelijk (al zijn ze vaak op een andere manier moeilijk als een warmbloed) en een warmbloed is niet altijd een hete klier. Wat wil je met je paard doen? Wat ontbreekt er aan je huidige paard dat je in een eventueel nieuw paard wel zou willen zien?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:51

wat arwenlune zegt vindt ik ook. En inderdaad, mijn verzorghaf is/was nou niet echt bepaald makkelijk en haflingers zijn ook vaak nogal sterk dus...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:53

Is ze bij je vader ook zo dan?
Weet je zeker dat ze niet de baas over je speelt ofzo?
Vaak kan les van een andere instructeur ook heel veel helpen, iemand bij ons op stal ging ook de hele bak door met dr pony. Totdat ze les kreeg van iemand anders en nu gaat t heel goed!
Suc6 ermee..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:56

volg je gevoel. Als jij niet met je paard overweg kan, kun je beter een andere liever paard nemen en deze verkopen aan iemand bij wie hij wel past. Want als je op een paard moet rijden die niet bij je past, is dat niet leuk voor zowel jou als je paard.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:58

Zoek eerst eens goed les en laat hem eventueel bijrijden.
Haflingers kunnen vaak ook etters zijn.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:59

het is maar waarvoor je je paard wilt gebruiken, wil je je paard puur voor de lol, lekker met een lang teugeltje rijden, lekker veel lol maken en af en toe eenss hard werken zou ik een ander ppaard nemen. maar wil je cht wedstrijden gaan rijden moet je haar zeker houden! het is zoizo moelijk om een paard weg te doen. dat moet je ook goed besefen en een goed paard is ook niet makkelijk te vinden. het beste is om een paard eerst op proef te nemen, een aantal maanden dan kun je kijken of jullie goed bij elkaar passen en zo niet weet je altijd dat je de goede keus hebt gemaakt.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:02

verootjoo schreef:
volg je gevoel. Als jij niet met je paard overweg kan, kun je beter een andere liever paard nemen en deze verkopen aan iemand bij wie hij wel past. Want als je op een paard moet rijden die niet bij je past, is dat niet leuk voor zowel jou als je paard.


idd verootjoo!

ff offtopic: jouw onderschrift is lol! Lachen

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:02

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande. Als het echter niet goed klikt tussen jouw en je paard dan is daar niet zo veel aan te doen. Dat lijstje met plussen en minnetjes is inderdaad een goed idee. In dien je besluit een andere paard te kopen probeer je dan niet blind te staren op een bepaald ras. Zoek "gewoon" een pony/ paard die qua karakter en mogelijkheden bij je past. Doe wat goed voelt en in ieder geval succes.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:05

ik zou haar niet verkopen... had ook ongeveer het zelfde probleem maar als iemand je helpt kon je al een heel stuk verder

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:08

Heb je al eens geprobeerd om anders met je paard om te gaan? Natural Horsemanship? In wat voor situaties geeft je paard je het gevoel dat hij te heet voor je is?

Ik mis in je beschrijving het patroon waarmee je met je paard werkt. Hoe vaak per week rij je? Hoe hard train je? Heeft je paard de mogelijkheid om overdag los te komen, is er weidegang bij? Heb je er al eens een andere ruiter op gehad, een bijrijder gezocht?

En nog een opmerking vanuit de westernsport: wet pads make sweet horses. Zet haar aan het werk, laat haar hard werken. Dan is ze niet zo nerveus en schrikkerig....

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:13

jeetje maris, hier schrik ik ff van Scheve mond
heb je ook in de zomer dat je denkt dat ze te fel is of niet? wat cassidy zegt zijn wel goede dingen om over na te denken. welke beslissing je ook neemt, denk er heel goed over na he!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:38

Om je even op weg te helpen wat betreft Natural Horsemanship:

http://www.parelli.nl/ indien je Engels goed genoeg is: www.parelli.com

En mijn excuses vooraf voor wat ik nu zeg, want dat gaat zeer doen: je gooit een kans weg door een paard weg te doen zonder te proberen aan jezelf te werken. Want het ligt niet aan je paard. Het ligt aan jezelf....de kans is groot dat je bij een volgend paard tegen een ander probleem aanloopt. Wil je de rest van je leven weg blijven rennen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:48

Cassidy: je hebt gelijk. Maar het komt ècht voor dat een paard niet bij je past en dat ook nooit gaan doen. Dan kan je wel eindeloos door vechten, maar als je elkaar niet ligt, lig je elkaar niet. Vaak helpt 'beter communiceren' daar ook niet tegen. Met een mens kan je optimaal communiceren - je kunt met elkaar praten. Toch kan je het nog steeds niet met ieder mens goed vinden. Soms lig je elkaar gewoon niet, en dan is het zinloos om door te blijven modderen omdat het per se moet. Soms ben je beter af als je allebei op zoek gaat naar iemand waar je wel goed mee op kunt schieten.

Ik ben geen voorstander van iets zomaar opgeven - anders had ik mijn vorige paard nooit 5 jaar gehad, want het duurde ruim 2 jaar voor ik het met hem eens was - maar er is een moment dat je je af kunt vragen of jij en je paard niet beter af zouden zijn met een ander.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:56

Je paard kan veranderen en jij zelf kunt veranderen. Tot op zeker niveau. Pas als je daar naartoe hebt gewerkt kun je zeggen: dit gaat niet. Maar niet bij het eerste beste obstakel opgeven en zeggen: lukt niet, volgende!

Ik heb bij mij in de omgeving de nodige gevallen meegemaakt waar het in het begin heel stroef bij ging. En waar het goed is gekomen.

En ik ken ook gevallen waar men het heeft geprobeerd, en waar het niet goed bij ging. In zo'n situatie geef ik ze altijd gelijk. Maar ze moeten wel laten zien dat ze het hebben geprobeerd...

In dit geval is Mariska niet de enige die op het paard rijdt. Haar vader - begrijp ik - rijdt ook op het paard en vraagt meer. In hoeverre is dat eerlijk t.o.v. het paard, en t.o.v. Mariska?

Edit: Uit eerder geplaatste berichten van Mariska lees ik dat het probleem van felheid en frisheid vooral in de winter voorkomt. Nogmaals, hoe vaak rijdt ze erop, en hoe lang? Ik rij western, en het komt bijna dagelijks voor dat ik in een uur tijd zeker 20 Minuten galoppeer. Ik heb ook op een gemengde stal gestaan, en daar werd door sommige dressuurruiters in een les van een uur tijd van A naar C gegallopeerd, en dit welgeteld drie keer. Daarna werd het paard uitgestapt en op stal gezet. Vind je het gek dat een paard springerig wordt? Wet pads make sweet horses. Zet haar aan het werk, en vind het niet zielig als ze nat is...

Ik stel voor: stap op het paard, ga rijden, neem in een uur tijd een galop mee, en doe dat 20 Minuten. Gaat je paard heus niet dood aan, maar hij raakt er heel erg ontspannen van. Ben je bang dat hij aan de kletter gaat? Doe het dan aan de longe.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 23:38

ik zal eerst mijn verhaal nog een beetje aanvullen:
Mijn paard is bijna 9 jaar en is een afstameling van zeoliet. Ze is gek op springen en dressuur een beetje. Als je met haar rijd moet je haar heel goed aan het werk zetten omdat ze anders kijkerig en schrikkerig gaat doen. Maar ze wil wel dat je echt contact met haar houd met been en hand (daar haalt ze haar kracht uit, als ze langs een klapperend zeil moet lopen ofzo). Ik rijd mijn paard denk ik 5 x in de week en mijn vader 1x.
Ik doe 4 x dressuur waarvan 1x les (dit gaat goed) en 1x springles. Mijn vader rijd met dressurles en de andere dag krijgt ze vrij.
ze staat ongeveer 23 uur per dag in de stal, ik rijd dan meestal een uur of anderhalf. Ze heeft alleen in de zomer een weidegang tot beschikking.

Ik val echt iedere week wel een keer van haar af, simpele reden; hele rare sprongen, hierdoor ben ik de eerste maanden dat ik haar had een beetje bang voor haar geworden, maar nu ik de meeste spriongen kan uitzitten, heb ik de angst overwonnen. Ik rijd heel soms wedstrijden met haar en ben nu L1 dressuur met 1 wp.

Ik vind haar soms echt zo een bange kip, ik probeer stoer naast haar te gaan lopen en er geen aandacht aan te besteden en zo leetee te laten merken dat er niets engs is. Ik ben al eens met haar naar buiten geweest met een halster en een halstertouw en haar proberen elke dag een stukje verder van het erf weg te krijgen en te kijken of ik haar vertrouwen kon winnen. Ik dacht dat dat allemaal zou lukken als ik haar maar vertrouwde.
En dit leverde echter geen resultaat. Ik heb wel eens met haar in de wei gecrosd samen met een andere ruiter te paard, ze word zo heet, je kan haar nietmeer houden en hebt geen controle ze bokt en springt en je valt en ligt weer op de grond.
Dat gevoel ben ik zat.....
Maar ik wil haar eigenlijk helemaal niet wegdoen, maar ik weet niet of dot allemaal op deze manier nog wel lukt. Ik heb het gevoel dat ik veel opgeef voor mijn paard maar er maar weinig voor terug krijg. Vertrouwen is er iig niet, terwijl ik dat zo graag wil. wat het ook kost.. Ik heb inmiddels ongeveer 20 boeken over natural horsemanship en ik vind het gewldig maar het lukt me niet met leetee, misschien probeer ik te weinig ofzo..maja....

Soms heb ik zin in een buitenrit ofzo maar dat gaat niet ze durft niet in haar eentje, ik heb dit ook zeer zeker vaak genoeg gebropeert maar het lijkt wel of ze het vertikt ofzo.. soms wil ik naar de bossen, oeps probleem.

Na hier zo over nagedacht te hebben denk ik dat ik vor mezelf al een conclusie heb gevonden; ik denk dat ik serieus ga trainen in dat ze vertrouwen in me krijgt, met misschien wel Natural Horsemanship.
Ik weet nog niet hoe, maar ik weet nu ten minste wel weer dat ik zielsveel van mijn paard hou en dat ik haar denk ik eigenlijk niet kwijt wil, maar ben zo zat van an onze problemen tot nu toe.

sorry voor het lange verhaal..

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 23:40

Cassidy schreef:

In dit geval is Mariska niet de enige die op het paard rijdt. Haar vader - begrijp ik - rijdt ook op het paard en vraagt meer. In hoeverre is dat eerlijk t.o.v. het paard, en t.o.v. Mariska?

.



Dit snap ik niet helemaal?
maar eigenlijk ik vraag meer dan mijn vader! zeker!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:47

Als je paard 23 uur op stal staat, moet je hem even de kans geven zijn energie kwijt te raken, zonder dat jij erop zit. Dus gooi haar los, is daar geen mogelijkheid voor op jullie pensionstal, dan zou ik een andere stal zoeken. Maar praat erover met de eigenaar, misschien kan ze overdag wel los? Hebben jullie een paddock buiten, een stapmolen, een omheinde buitenbak waar ze in los kan? Praat met de eigenaar van de pensionstal, leg hem uit wat je probleem is. En als hij niet met zich laat praten of niet bereid is je tegenmoet te komen, zou ik gaan uitkijken naar een andere stal.

Voor de rest, is ze echt bang, of loopt ze te zieken? Als een paard de winter over binnen staat, zal ze altijd raar gaan kijken of fris gaan doen in ongewone situaties. Ook hier weer: ga het gevaar niet opzoeken met een buitenrit.

Zet haar hard aan het werk, longeer haar vooraf, ga aansluitend rijden en gallopeer door. En als het een keertje zo uitkomt dat je 2 uur op je paard zit, dan is dat alleen maar van voordeel voor je paard.

En als jij al problemen hebt met je paard, hoe zit het dan met je vader?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:51


Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 23:59

Cassidy schreef:
Als je paard 23 uur op stal staat, moet je hem even de kans geven zijn energie kwijt te raken, zonder dat jij erop zit. Dus gooi haar los, is daar geen mogelijkheid voor op jullie pensionstal, dan zou ik een andere stal zoeken. Maar praat erover met de eigenaar, misschien kan ze overdag wel los? Hebben jullie een paddock buiten, een stapmolen, een omheinde buitenbak waar ze in los kan? Praat met de eigenaar van de pensionstal, leg hem uit wat je probleem is. En als hij niet met zich laat praten of niet bereid is je tegenmoet te komen, zou ik gaan uitkijken naar een andere stal.

Voor de rest, is ze echt bang, of loopt ze te zieken? Als een paard de winter over binnen staat, zal ze altijd raar gaan kijken of fris gaan doen in ongewone situaties. Ook hier weer: ga het gevaar niet opzoeken met een buitenrit.

Zet haar hard aan het werk, longeer haar vooraf, ga aansluitend rijden en gallopeer door. En als het een keertje zo uitkomt dat je 2 uur op je paard zit, dan is dat alleen maar van voordeel voor je paard.

En als jij al problemen hebt met je paard, hoe zit het dan met je vader?



Het klopt wel wat je zegt, van mijn instructrice en van mijn ouders mag ik niet op mijn paard voordat ze minimaal een kwartier is gelongeerd, zodat ze haar ei kwijt kan, en als ik les heb moet ik veel meer doorrijden en echt oefeningen doen en idd gewoon 20 minuten in galop op een volte enzo.. maar het blijft moeilijk..

Ehmm we hebben een stapmolen deze gebruik ik ergg vaak, maar ze heeft hier een keer raar in staan doen en toen is ze gevallen maar nu durft ze volgens mij niet echt raar meer te doen in de moelen.
We hebben ook een losgooibakje momenteel bevroren maar normaal staat het bakje meestal vol met andere paarden, het grootste probleem is echter dat ze eruit springt (ook niet echt een optie dus)

ze is helemaal gek van springen, ik dacht wel eens in het longeerbakje met haar een keer een leuk spel te doen (las ik in een NH boek), maar ze sprong eruit!
Ook als ik haar in het losgooibakje heb staan van zeker anderhalve meter hoog springt ze eruit!, ook losgooien in de bak gaat niet.

Mijn vader rijd alleen na een uur longeren en hij rijd met elastiek (halsverlenger) en hij rijd altijd met les, zonder gaat het ook niet !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:06

IK zou kijken of er een mogelijkheid is tot het aanpassen van de losgooibakken die je tot je beschikking hebt, en anders zou ik een andere stalling zoeken.
En losgooien in de binnenbak als niemand rijdt? Hebben jullie spiegels hangen, kan ze door een ruit? Echt hoor, die moet regelmatig haar ei kwijt, en niet alleen aan de longe. Mijn merrie moet er al eens in de week uit, even knetteren....dan is het weer een week goed.

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 00:12


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:17

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere stalling, dan maar geen binnenbak en luxe spuitplaats.


Eigenlijk is het een beetje zielig om een paard met zoveel energie met een hulpteugel te gaan rijden, maar natuurlijk staat veiligheid voorop.

Wil het dan nog niet lukken kun je altijd nog verkopen, tenzij je nu echt zegt dat het niet meer gaat.

Verder denk ik ook niet dat NH zal helpen bij een paard met zoveel energie.

Dit paard moet naar buiten en contact krijgen met andere paarden..
Ik heb zo al vele paarden zien opknappen en rustig worden.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:18

Eén ding Cassidy: 'het eerste de beste obstakel' dat kan je zeggen tegen iemand die een paard twee maanden heeft, maar anderhalf jaar...

Voor de rest: succes Mariska, en als het gewoon echt niet klikt, dan moet je gewoon op zoek gaan naar een kouwe kikker, of dat nou een haflinger is of een koele kwpn'er