Ervaringen welzijnverhogende stallingen, en hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Ervaringen welzijnverhogende stallingen, en hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 12:41

Bokkers,

Ik lees (gelukkig) op internet steeds vaker dat er, oa in het buitenland, wordt gewerkt aan ideeen om stallingen paardvriendelijker te maken.

Dus niet meer tussen 4 dichte wanden en 2x per dag krachtvoer en een plukje hooi, maar bijvoorbeeld lage tussenwanden, uitloopjes die 24/7 open zijn maar wel individueel gestald, slowfeeders voor 10 uur ruwvoer, tot paddock paradises, en dit allemaal zoveel mogelijk gecombineerd?

Ik heb zelf als stage paar jaar terug mee gewerkt aan welzijnsmonitor en ben heel blij dat men er zo serieus mee bezig is, om ook de 'risicovolle' paarden een beter bestaan te geven. Ik zelf heb hier met mijn paard altijd hard voor gevochten en het was niet altijd makkelijk iets te vinden.

Ik lees hier: http://www.thehorse.com/articles/36052/ ... nnovations bijvoorbeeld over een tussenwand met bredere tralies zoals een voerhek zodat bijvoorbeeld hengsten ook met elkaar kunnen snuffelen zonder dat ze elkaar kunnen verwonden, zo wordt het tenminste gezegd in het artikel.


Nu ben ik erg benieuwd of iemand ervaringen heeft met zulke stallen in Nederland, die op grote schaal paardvriendelijker houden? Paarden in de achtertuin/prive weide etc even buiten beschouwing gelaten, want dat heeft gewoon niet iedereen.
Wat hebben deze stallen? hitactief? Paddock paradise? uitloop? Hoe gaat het in zijn werk en wat zijn jullie ervaringen?

Andere vraag; hoeveel van deze stallen laten hengsten toe?
Om een hengst in (gedeeltelijke) groepshuisvesting te stallen moeten natuurlijk sowieso al merries/ruinen gescheiden zijn, en je moet natuurlijk ook wel een hele sociale makkelijke hengst hebben en dat zijn ze niet allemaal dat snap ik (zelfde geld natuurlijk ook voor merries en ruinen, maar goed).

Ik ben benieuwd naar ervaringen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Arlette1991, ComscoreBot, Fudge, Iris94, Plonspony, rocky_1995, Sjors050, turtlelito en 166 bezoekers