Halster om in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 21:14

Hallo beste bokkers!
{Excuus als het fout staat of er al een topic over loopt, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar er kwam niet uit wat ik wou.}

Mijn pony staat 24/7 in de wei. Natuurlijk poept hij, en ik maak 1 x in de 2 weken de wei schoon. Maar er zitten allemaal vliegen. Eerst op de poep, dan op zijn oog. En dat vind ik niet fris + hij kan er ontstoken ogen door krijgen. Nu heb ik zo een vliegen frontriem maar ik vind een halster om in de wei een beetje eng. Hij kan zichzelf verwonden en ergens aan blijven haken.... maar zonder vliegen frontriem vind ik het gewoon vies. Mede omdat hij vaker traanogen heeft door de vliegen wil ik ze gewoon niet bij zijn ogen hebben. Verder spuit ik hem in met vliegen spray maar hij heeft niet zo veel last van vliegen.
Mijn vraag is wat vinden jullie? Halster om of af. Nu heb ik zijn halster af maar ik merk toch dat hij zichtbaar last heeft van de vliegen bij zijn ogen. Wat is raadzaam?
*volgens mij heb ik het wat raar neergezet, hoop dat jullie het snappen*
groetjes! :D


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:15

Staat er inderdaad wat verwarrend maar ik snap het wel. Ik ben fel tegen halsters in de wei of op stal. Heb paarden gekend die zich hebben opgehangen.

Wij gebruiken hier vliegenkappen, die hebben geen halster nodig, schieten los als een paard eens blijft hangen en beschermd zeer goed tegen vliegen op het hoofd.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:16

Je hebt ook zo'n vliegenfrontriem die je zonder halster kan gebruiken! Ik heb namelijk zo eentje :)

Esmeralda, forever in my heart ♥
Eluna, the best thing that ever happened to me ♥

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:18

De mijne gaat niet zonder halster het land op, anders is ze niet meer te pakken te krijgen. Gaat al 6 jaar goed, nooit vastgezeten of verwond, wel een paar keer een halter gesneuveld in het spelen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 21:19

ELUNA schreef:
Je hebt ook zo'n vliegenfrontriem die je zonder halster kan gebruiken! Ik heb namelijk zo eentje :)

Dan zal ik daar eens voor kijken :)

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:19

Wei vaker mesten zodat er ook minder vliegen zijn!

1x in de twee weken is echt weinig. Zo krijg je ook sneller wormbesmetting. Verder zou ik kijken voor zo een vliegenmasker. Dan hoeft er geen halster omheen. Vind ik ook beter beschermen tegen de vliegen dan zo een frontriem.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 21:21

Percy schreef:
Staat er inderdaad wat verwarrend maar ik snap het wel. Ik ben fel tegen halsters in de wei of op stal. Heb paarden gekend die zich hebben opgehangen.

Wij gebruiken hier vliegenkappen, die hebben geen halster nodig, schieten los als een paard eens blijft hangen en beschermd zeer goed tegen vliegen op het hoofd.

Dankjewel! Een vliegenkap is ook een optie maar een stal genoot had die voor haar paard en die was zo kapot.....

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:22

Paarden staan bij ons ook altijd met halster op de weide. Nog nooit problemen gehad! Vliegenkap zonder halster werd altijd professioneel verwijderd door mijn paard Door de rekkers was dit geen uitdaging!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:23

Je hebt er zulke:
http://www.horseshopinternational.nl/vo ... extra.html

Die heb ik ook, als de daar ergens mee achter blijven hangen gaan ze ook snel uit. Dus ze kunnen nooit echt vasthangen en zich bezeren.
Wij hebben er ook zo, enige wat soms gebeurd is dat het door het wrijven tegen hun been oid. het netje omdraait en de sliertjes aan de onderkant hangen.

Vliegenkappen blijven hier ook niet aan, alleen in combinatie met een deken waar de oortjes na de kap nog eens door gaan. Maar ook dan is de kap toch elke 2 dagen uit.
Edit: daarbij beginnen wij over een paar dagen weer aan vliegenkap nr. 4 sinds begin juni. Elke keer prijzen tussen 15 en 18 euro. Helaas prult dat paard nogal graag tegen de haakjes aan de palen waar de draad door zit (geen stroom op).
Laatst bijgewerkt door Leen op 17-07-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 21:24

liedjuh2 schreef:
Wei vaker mesten zodat er ook minder vliegen zijn!

1x in de twee weken is echt weinig. Zo krijg je ook sneller wormbesmetting. Verder zou ik kijken voor zo een vliegenmasker. Dan hoeft er geen halster omheen. Vind ik ook beter beschermen tegen de vliegen dan zo een frontriem.

Zou wel willen maar ik doe 2 grote weien voor 3 pony's en 1 paard. Verder op stal doet niemand het en ik doe dit op eigen houtje. Want de staleigenaar doet dit niet. Heb uiteraard wel toestemming. Het is best veel werk 2 weien in je eentje. :)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:25

ik heb een fieldsafe halster om in de wei, hier zit een stukje klittenband in, wat bij zoveel kgs druk losscheurt. inderdaad ook na ervaring met een dier met een halwervelbeschading door dat hij ging hangen.
te koop bij o.a. de paardendrogist

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 21:28

Dankjewel jade! Ik zal eens kijken

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:14

liedjuh2 schreef:
Wei vaker mesten zodat er ook minder vliegen zijn!

1x in de twee weken is echt weinig. Zo krijg je ook sneller wormbesmetting. Verder zou ik kijken voor zo een vliegenmasker. Dan hoeft er geen halster omheen. Vind ik ook beter beschermen tegen de vliegen dan zo een frontriem.


Ik mest de wei nooit en heb niet meer vliegen dan een ander, op beesten komen vliegen af.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:28

Hangt ervan af of er veel is in de wei waaraan de paarden zouden kunnen haken/schuren. Hengst heeft ook vaak halster om in de wei, en soms zelfs op stal (als mijn pa die 's morgens moet buitenzetten, die is niet zo handig met halsters) en geen problemen. Neem je best geen al te stevig halster.

Die vliegenfrutsels aan een halster liggen er echter na een uur weer af als ik het aan eentje in de kudde doe, dus dat werkt niet.

Zo'n masker heeft een pensionpaard ooit aangehad, moesten die na een halfuur of zo altijd uitdoen omdat het paard er horendol van werd, die stond plots gewoon te steigeren in de wei van woede. Zodra het masker uit was, was de bui over.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:58

Cas123 schreef:
liedjuh2 schreef:
Wei vaker mesten zodat er ook minder vliegen zijn!

1x in de twee weken is echt weinig. Zo krijg je ook sneller wormbesmetting. Verder zou ik kijken voor zo een vliegenmasker. Dan hoeft er geen halster omheen. Vind ik ook beter beschermen tegen de vliegen dan zo een frontriem.

Zou wel willen maar ik doe 2 grote weien voor 3 pony's en 1 paard. Verder op stal doet niemand het en ik doe dit op eigen houtje. Want de staleigenaar doet dit niet. Heb uiteraard wel toestemming. Het is best veel werk 2 weien in je eentje. :)

Ik heb 4 grote weides waaronder 2 van ongeveer 0,8ha groot. En ik doe het ook in mijn eentje.
De 4 paarden staan nu in zo een grote wei van 0,8ha en ik doe er ongeveer anderhalf uur over om alle mest te verwijderen.
Dat zijn 3 kruiwagens vol. En ik kom ook niet dagelijks op de wei maar doe de wei nu wel minstens 2x per week uitmesten.

Ontopic:
3 van de 4 paarden hebben dag en nacht een halster aan op de wei.
De haflinger niet omdat die elk halster uit krijgt. Hoe vast je die ook omdoet hij krijgt ze altijd uit, een echte houdini.
De fjord heeft een halster om omdat hij erg moeilijk te vangen is.
De merrie en mijn jonge new forester hebben een halster om omdat wij dat makkelijker vinden, ook omdat mijn new forester al eens door de poort geglipt is en bijna het spoor op gelopen was. Het paard is dus makkelijker te vangen als het een halster om heeft.
Ik geloof zelfs dat je strafbaar kan zijn als je paard ontsnapt en geen halster aan had. Heeft een oud collega met springpaarden en dekhengsten tegen mij gezegd.

Leef en laat leven.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:00

lastig, je paard kan zich ophangen dat hoeft natuurlijk niet!maar als je hem niet kan pakken is misschien een halsriem een alternatief. er zijn altijd positieve en negative dingen, kijk wat het beste bij jou situatie past. ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:03

Mijn paard had ook nooit een halster om op het land totdat we op de nieuwe stal stonden en hij meerdere malen mee gerend is met andere het hek uit. Dus toen maar besloten zijn halster om te laten. Ik heb wel z'n dun halster wat makkelijk breekt en met een schuifje inplaats van een echte gesp ( weet niet hoe je het anders noemt haha) Deze schiet dus makkelijker los.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:07

Mijn paard staat in de zomer al jaren op de weide met een halster, ook vanwege de lintjes die ik aan het halster hang. Nog nooit problemen mee gehad. :)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:09

Ja en nee.

Mijn Tinker gaat zonder halster de wei op. Mijn Shetlander met halster i.v.m. zijn graaskorf.

In de winterperiode gaan ze overigens altijd zonder halster de wei op want dan hoeft mijn Shet geen graaskorf om.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

amandananana

Berichten: 4110
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:11

Je hebt ook vliegen frontjes waarbij je geen halster nodig hebt. Mijn verzorgpaarden stonden altijd met halster op de wei, maar de shet is ermee blijven hangen dus sindsdien staan ze zonder.

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-15 08:54

flettie schreef:
Ja en nee.

Mijn Tinker gaat zonder halster de wei op. Mijn Shetlander met halster i.v.m. zijn graaskorf.

In de winterperiode gaan ze overigens altijd zonder halster de wei op want dan hoeft mijn Shet geen graaskorf om.

Haha is bij mij omgekeert! In de winter juist wel omdat ze dan binnen gehaald worden. :)

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-15 08:57

cas123 schreef:
liedjuh2 schreef:
Wei vaker mesten zodat er ook minder vliegen zijn!

1x in de twee weken is echt weinig. Zo krijg je ook sneller wormbesmetting. Verder zou ik kijken voor zo een vliegenmasker. Dan hoeft er geen halster omheen. Vind ik ook beter beschermen tegen de vliegen dan zo een frontriem.

Zou wel willen maar ik doe 2 grote weien voor 3 pony's en 1 paard. Verder op stal doet niemand het en ik doe dit op eigen houtje. Want de staleigenaar doet dit niet. Heb uiteraard wel toestemming. Het is best veel werk 2 weien in je eentje. :)

Ik heb 4 grote weides waaronder 2 van ongeveer 0,8ha groot. En ik doe het ook in mijn eentje.
De 4 paarden staan nu in zo een grote wei van 0,8ha en ik doe er ongeveer anderhalf uur over om alle mest te verwijderen.
Dat zijn 3 kruiwagens vol. En ik kom ook niet dagelijks op de wei maar doe de wei nu wel minstens 2x per week uitmesten.[/quote]


Mijn topic is niet bedoelt om hier commetaar op te geven. Ik vraag of het slim is om het halster aan te doen in de wei. Ik denk dat de andere stalgenoten blij mogen zijn dat ik hun wei ook doe. Maar daar geliefde geen reacties meer op.

JSeine
Berichten: 185
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:59

Zie het zelf liever ook niet, maar als het nou voor een uurtje of twee is dan zou ik het zelf ook nog wel doen. Gisteren fietste ik naar mijn werk en onderweg kom ik langs een heleboel boerderijen. Op één van die boerderijen hebben ze een pensionstalletje. Staan sommige paarden 24/7 per dag buiten. Dat is nou geen probleem natuurlijk, maar één van die paarden had het halster zo allemachtig gedraaid om zitten, dat het zo strak zat dat het binnen de kortste keren wondjes kan achterlaten. Ik dacht dat er wel iemand zou komen die dag om dat te veranderen, maar nee hoor. 's avonds nog steeds zo. Ik vond het er niet fraai uit zien en ik ken die mensen ook wel dus ik aangebeld, maar ze waren niet thuis. Ik kon er ook niet bij om het stroom eraf te halen anders had ik het zelf wel even gedaan. Diezelfde avond die man opgebeld en het kleine probleempje was weer opgelost! :)

Mijn eigen paarden gaan zonder halster naar buiten. Dit omdat ik ze gewoon zelf naar de wei laat lopen en natuurlijk ook weer naar stal. Kennen ze uit hun hoofd. In de winter doe ik idd ook een halster op.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:04

Die vliegen frontjes had mijn paard zo af. Ik had van kalvalkade een halster met elastiek. Neuriem en kopstuk waren elastisch en daardoor schiet ie af als ze er aan vast zitten. Ik heb hem een enkele keer in de wei gevonden dus het werkte wel goed.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:05

Hier staan ze alle 4 met vliegenkap. En die gaan nu al goor het tweede seizoen mee. Ze laten ze netjes om, nooit problemen mee.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers