Weidegang hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rakjetakje
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: Tilburg

Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:14

Hoi!

Momenteel volg ik op school het vak Dierverblijfinrichting. Hiervoor hebben wij een stalling bedacht met ruimte voor 10 hengsten. Momenteel zijn we aangekomen bij het onderdeel beweging.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met meerdere hengsten op 1 stal? Het gaat hier om een denkbeeldige stal met enkel 10 hengsten (dus geen merries en ruinen), maar we weten niet hoe wij deze groep het beste weidegang aan kunnen bieden. Vragen die opkomen zijn: kunnen hengsten zonder problemen naast elkaar komen te staan? Is het verstandig om ze in een paddock te houden of kunnen ze ook in een weide? We hadden al bedacht dat de omheining voldoende hoog moet zijn, aangezien er ook de mogelijkheid is om merries van derden op het bedrijf te insemineren. Het zou dus zo kunnen zijn dat ze deze merries ruiken (we hebben de paddocks/ weides wel aan de andere kant van het bedrijf geplaats dan waar de merries worden uitgeladen en het dekstation binnen kunnen. Moeten er nog meer maatregelen genomen worden dan hoge omheining?

Ik hoor graag jullie advies en/of ervaringen met hengsten. Ook over andere onderwerpen zoals stalling en dergelijke mag advies gegeven worden! Wellicht kunnen we ook dat meenemen. Maar momenteel zitten we vooral vast op de weidegang.

Alvast bedankt!

Dancing Joyride: Concorde x Krystal, 24 jaar oud, M2 + 5


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:19

Denk dat je met het onderdeel merries de problemen aantrekt...

Hier hebben we al jaren probleemloos hengsten in groepjes gehuisvest.
Gaat prima, zolang er geen dames in het spel zijn ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:26

Mijn jongens zijn ook tot hun derde jaar samen geweest, was geen enkel probleem. Lekker stoeien met z'n tweeën ... Toen kwam mijn merrie in de wei vlak bij, en toen werd de ene wat onrustiger maar nog steeds lief naar mij toe en zijn maatje. In het voorjaar begonnen toch ineens de hormonen aardig te werken en heeft hij één keer de andere bij zijn nek gegrepen en toen ging het er aardig heftig aan toe. Niemand raakte gewond gelukkig maar dat heeft er wel voor gezorgd dat de castratie zo snel mogelijk werd uit gevoerd. De andere is in het najaar pas gecastreerd samen met mijn toen jaarling, maar die bleef nog steeds lief, nooit problemen gehad verder.

Ligt ook een beetje aan het paard denk ik. De ene kan er beter mee om gaan dan de andere ;)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:53

Ik verplaats je topic van BEH naar VSW omdat het meer om het houden van paarden gaat.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:54

Maar je gaat er wel vanuit dat de dieren apart gehuisvest dienen te worden? Ik zou daar goed over nadenken. Bevriende fokkers hebben bijvoorbeeld voor elke hengst een (niet-dominant) shetruintje als maatje, die staat bij ze in de stal (is wel groot hoor je zou het ook als buurman kunnen doen), bij ze in het weiland en gaat mee naar wedstrijden. Dat werkt fantastisch en de hengsten zijn dermate veel rustiger dat het goed uit kan.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:55

Zouden het alle 10 dekhengsten betreffen?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:45

Hier had ik op een gegeven moment 4 hengsten samen staan, geen enkel probleem ook niet met een merrie in het spel.
Merrie liep erbij en zij was de alfamerrie, no way dat ze bij haar iets durfden te doen.. was 1 dekhengst ervan en die weet ook goed genoeg dat hij in vrijheid niet mag dekken,probeert hij dit krijgt hij alsnog stamp. :)

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:34

Hoge omheining, goed stroom, en zorgen dat er een paar meter tussen de paddocks/weilanden zit, zodat ze niet met de neus bij elkaar kunnen komen. In dat tussenstuk zou je weer beplanting kunnen plaatsen, om ook het zicht op elkaar te verminderen, en de kans op doorbreken ook te verkleinen. Weide of paddock kan beide. Op de wei is meer te doen (eten), dus iets kleinere kans dat ze druk met elkaar bezig zijn.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:36

Ik heb op een stalling gewerkt met verschillende dekhengsten en die konden gewoon in de groep naar buiten. Het staat en valt met opvoeding. Je hoeft ze niet als dinosauriërs op te sluiten in een stuk land met zwaar stroom om te zorgen dat ze hermetisch van elkaar afgesloten zijn. Gewoon goed koppelen en dan zijn het bijna net echte paarden. :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:38

Mijn vriend heeft zijn 2 hengsten gewoon samen in de wei.
En daarnaast nog 4 kleine hengsten ook samen in de wei :)

Daarnaast staan de 3 merrie's er gewoon naast. Omheinig is wel wat hoger, ongeveer 1.40 denk ik.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:45

Ik heb d'r ooit 4 op stal gehad
Stonden met de stallen apart van de andere paarden stonden overdag in paddocks 2 konde bij elkaar de andere 2 stonden apart maar wel alle 3 de paddocks aansluitend aan elkaar
Omheining van 160 hoog konden neuzen als ze wouden

Ik had 1 hengsten wei hier kwamen ze z'n 4 uur per dag op in het weide seizoen
In de winter niet
Lente en herfst 2 uurtjes ongeveer

Nooit geen problemen gehad stallen hadden 2 luiken een na buiten een na de gang en tussen de stallen zaten spijlen
3 waren dek hengsten en 1 niet

3 grote paarden 1 pony

Nu heb ik nog 1 hengst de pony (156 cm)
Die is gesteriliseerd en staat bij een ruin en merrie gaat prima als ze hengstig is gaat hij wel apart want dat wilt hij nog wel eens dekken (heeft nooit gedekt verder)

Verder kan ik je geen informatie voor je
Denkt dat het veel aan de opvoeding ligt en of ze altijd in groepen gelopen hebben van jongs af aan of niet
En of er merries in de buurt zijn
Of mensen die met merries werken

Succes

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:52

Angela schreef:
Hoge omheining, goed stroom, en zorgen dat er een paar meter tussen de paddocks/weilanden zit, zodat ze niet met de neus bij elkaar kunnen komen. In dat tussenstuk zou je weer beplanting kunnen plaatsen, om ook het zicht op elkaar te verminderen, en de kans op doorbreken ook te verkleinen. Weide of paddock kan beide. Op de wei is meer te doen (eten), dus iets kleinere kans dat ze druk met elkaar bezig zijn.

Deze klinkt mij perfect in de oren. Met als aanvulling een ruimte voor een gezelschapspony in een hoek waar je een hoek voor afzet op een dusdanige hoogte dat de pony er onderdoor kan en het paard niet.
En als het past kunnen de hengsten dan ook samen. Al die ik dat in de praktijk nog niet zomaar gebeuren.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:56

Mij is ooit verteld, 2 hengsten samen kan problemen geven, 3 hengsten samen niet, dus groepjes van 3 hengsten maken.

Verder denk ik dat als de hengsten gewend zijn met andere hengsten of ruinen te lopen, ze sociaal vaardig zijn ze dit ook blijven doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:07

Tazzey schreef:
Je hoeft ze niet als dinosauriërs op te sluiten in een stuk land met zwaar stroom om te zorgen dat ze hermetisch van elkaar afgesloten zijn.

Ik was dus niet de enige die bepaalde beelden kreeg

Afbeelding


Tazzey schreef:
Gewoon goed koppelen en dan zijn het bijna net echte paarden.

Ik zou het zelf gezegd kunnen hebben :D De één is een schatje, de ander een draak, de meesten ergens er tussenin. De een goed opgevoed en weet hoe paardentaal werkt, de ander veel minder. Aangezien het hier om een dekstation gaat mag je hopen dat het om dieren gaat die veel in de hand zijn komen en geleerd hebben om zich te gedragen.

Piekosjj

Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:13

Tijdens mijn stage in Estland stonden alle hengsten (Akhal Tekes dus geen duffe dingen) 24/7 buiten, zelfs twee 'dekhengsten' stonden samen. Eentje stond er apart omdat 'ie wel ging vechten met de ander, maar die stond wel gewoon in een landje naast de rest. Ook tijdens het dekseizoen was 1 v/d hengsten vaak langs het hek aan het lopen, maar verder geen gedoe of gezeur. De jonkies stonden bij de ouderen en voedden elkaar zo op.

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:19

Wij hadden onze Friese hangen gewoon met 4 bij elkaar staan (deze waren wel jong, 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar en 5 jaar). De oudste 11 jaar heeft ook een tijd samengestaan met de 5 jarige. Was ook geen enkel probleem. (anders stond hij samen met een kwpn ruin en shetlander)
Wij hadden de merries aan de andere kant van het water staan, gaf bij de oudste hengst vooral in het voorjaar wel wat onrust. Maar was prima te doen met wat extra eten. Ze stonden ook gewoon op stal in dezelfde stal als de merries met 1 ruin ertussen. Alleen er langs lopen werd de oudste soms wat druk, maar dat was het.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:26

Ah, deze info zocht ik nog:
Cassidy schreef:
Dankjewel ElCid, had hem zelf al gevonden.

Vergelijkbare situaties krijg je in Oostenrijk, als na het dekseizoen bijv. de Noriker Dekhengsten de Alm opmogen. Ze laten ze in het dal de rangorde even uitvechten, en daarna mogen ze in de groep de rest van de zomer het land op.

[VN] Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

[ITP] Noriker stamboek hengsten de wei op

Uit [VN] Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten
Filmpje erbij: https://youtu.be/HIvUovSkHVc
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 03-07-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:27

Waar mijn paardje staat, staan de hengsten gewoon in kuddes.
De wat jongere dieren (onder de 5/6), staan bij elkaar, soms met zicht op merries. Daar staat er dan één bij die dekt. De andere die weleens gedekt hebben staan apart wanneer er merries zijn. Zonder merreis staat de hele kudde gewoon samen. Heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 11:29

Onze tinkerhengsten staan gewoon bij elkaar op wei, naast de merrie wei in principe en beide hengsten dekken ook. Maar ze zijn braaf dus heb een problemen, als ik op het dekstation die warmbloeden echter zie flippen... Veel succes :+

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:39

In die link met die Noriker dekhengsten, wat een pracht dieren!, zie ik stoeien ipv vechten....

Dit speel/stoei wedstrijdje heb ik met de regelmaat tussen mijn ruin en hengst gezien, de ruin was de baas...is gewoon macho gedrag waarbij ze hun kracht, snelheid en balans testen...pootje bijten wie het eerst knielt heeft verloren...

Ik genoot ook van dit spel elke keer weer...ze waren de meest dikke vrienden die je maar kon bedenken .....en oudje bleef tot het laatst baas over de jonge hengsr, ook kwestie van respect...leiderschap is iets wat er van nature in zit en dat ziet de club al op het moment dat zo een paard aan komt lopen of alleen maar stil staat.....trouwens heel leerzaam om te observeren..

Rakjetakje
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: Tilburg

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 11:54

Bedankt voor alle reacties!
We hadden inderdaad de gedachte dat het dekhengsten zouden zijn (of worden), maar vanuit het welzijn bekeken zou het natuurlijk het beste zijn wanneer ze in groepjes konden komen als dat mogelijk is. Er zijn uiteraard altijd paarden die het tijdens de opvoeding niet helemaal begrepen hebben of die niet in een kudde zijn opgegroeid. Hier kan uiteraard rekening mee gehouden worden door deze hengsten apart te kunnen zetten. Aangezien het om hengsten gaat die ook hoog in de sport lopen hebben we ervoor gekozen om ze niet in 1 grote groep te zetten.
Wellicht kunnen we in het verslag verwerken om ook voor een voorzorgprogramma te zorgen zodat de hengsten die aangehouden worden sowieso in groepshuisvesting de opfok hebben doorlopen zodat groepshuisvesting op latere leeftijd voor minder gevecht/gestoei/problemen zal zorgen.

En inderdaad die Noriker hengsten, wat een prachtig machtige dieren! _/-\o_

Dancing Joyride: Concorde x Krystal, 24 jaar oud, M2 + 5

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:04

Ik ken iemand met 2 dekhengsten die altijd samen op het land staan.
Het kan dus wel degelijk.

Heb op een stal gestaan waar meerdere hengsten (vaak jong voor de HK) in training stonden.
Daar hadden we 3 hengsten landjes.
Daar gingen ze om beurten een halve dag in.
Veel trainings paarden mochten toch niet op het land.
Die landjes waren hoog met draad afgezet.
Dik stroom erop
En een pad van minimaal een meter tussen de landjes.

Zolang ze sociaal gehouden blijven kunnen ze ook op latere leeftijd best met andere hengsten dan wel ruinen gehouden worden

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:07

Ik denk bij sportpaarden, in dat genre komen ruinen en merries al amper in groepen te staan, dus van (dek)hengsten hoef je al helemaal niet te verwachten dat eigenaren ze in een groep willen hebben.

Je kan het dierwelzijn wel voorop stellen maar de eigenaren bepalen hoe het dier staat, en dierwelzijn is bij sportpaarden en dekhengsten meestal niet het belangrijkste, ze moeten namelijk vooral geld op leveren, en kapot getrapt hebben ze er zo weinig aan.

Nu is die kans vrij klein dat ze kapot getrapt worden, maar als je dieren samen zet is er wel altijd een risico, of het nou merries, ruinen of hengsten betreft.

Mijn hengst staat zonder problemen bij een kudde, met merries er naast. Geen probleem. Voorjaar is wel merkbaar, dan is hij wel veel meer bezig met de merrie(s) aan de andere kant van het draad, maar de kudde waar hij in staat is net zo rustig als altijd. Maar goed, dit gaat wel om een onderdanige hengst. Zo zullen ze heus niet allemaal zijn.

Rakjetakje
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: Tilburg

Re: Weidegang hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 17:32

Ja dat was inderdaad ook een beetje onze insteek. Als je naar de grote hengstenhouders in Nederland kijkt zie je ook maar weinig hengstenkuddes met hengsten die serieus meedraaien in de sport.
Maar aangezien het hier om een denkbeeldige stal gaat, denk ik dat we in ons verhaal toch groepshuisvesting gaan verwerken in kleine kuddes met daarnaast ruimte voor individuele weidegang voor de hengsten die niet te koppelen zijn. Dit omdat school natuurlijk graag ziet dat er is nagedacht over dierwelzijn. Hier lijnrecht tegenover staat natuurlijk duurzaamheid, aangezien groepshuisvesting grotere kans op blessures met zich meebrengt. Wel lastig hoor!

Dancing Joyride: Concorde x Krystal, 24 jaar oud, M2 + 5


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 106 bezoekers