pp van rijbak maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 15:53

Ik zit met een idee in mijn hoofd. Ik heb een rijbak thuis die ik niet of nauwelijks gebruik als zijnde.

De bak is 16/42 meter met een aansluitend verhard pad naar de schuil stal , van 3/15 meter.

Het eerste deel vd bak, de eerste 5 meter is in gebruik als paddock (aan de verharde uitloop vast) dit is dmv 2 palen en lint van de rest afgescheiden zeg maar.wat evt wel te verwijderen is.

Ik gebruik mijn bak in de winter in zijn geheel als paddock.

In de zomer alleen het voorste deel, dan staan de pony's overdag op de wei.
In de winter 24/7 paddock.

Nu bedacht ik me om het wat uitdagender te maken in de winter, voor de ponys.(fjord en shet) Maar is dit haalbaar op zo'n klein oppervlak?

Denk aan omlopen voor water, wel een lange zijde vd bak behouden voor een sprint. In het midden een voer plaats?

Zou het qua oppervlakte te dien zijn? Meer mensen die dit hebben en hebben jullie een foto/tekening?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:09

Kun je een tekening maken of een google-plaatje, dan krijg ik een beter idee hoe het er uit ziet :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:10

Ik maak wel foto's is dat een idee? Denk niet dat ie op google earth staat




boven de rode pijl zie je een donker vlak. Dat is deels de inloopstal. Rechts daarvan een smal licht strookje. Dat is het verharde pad naar de bak. Grote lichte vlak is de bak. Pad is 3 bij 15. Voor het idee.

Dus alleen de bak ter beschikking. Helaas geen omliggend gras..
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-06-15 18:03, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: foto op verzoek van poster verwijderd want adres staat er met naam en toenaam op.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:11

Foto's van boven is juist zo handig om als tekening te gebruiken :D

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:18

Toch een recente foto op maps!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:31

Afbeelding

Afhankelijk van de breedte van het PP-pad zou je zelfs nog een stukje gras van het midden kunnen maken.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:40

Ik zat zelf te denken om het midden evt rond te houden voor longeer werk(longeer cirkel) Dus dan idd wel aan weerszijden een pad en dan rond midden in. Ff kijken of ik dat op de telefoon kan bewerken. Gok van niet :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:54

Even iets anders: je vind het geen probleem als je adres op internet staat? :D

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:57

Je kunt de PP integreren vanuit een longeercirkel, maar makkelijker is het om er en longeervierkant van te maken :)

Afbeelding

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:59

antje_vip schreef:
Even iets anders: je vind het geen probleem als je adres op internet staat? :D


niet slim...kan het niet wijzigen. Had ik zo snel niet gezien. Zal ff temmen

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:01

Zo iets idd DD ! Thanx

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:03

Een rondje in een vierkant :)

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:05

Alsof iemand die plaatsnaam kan onthouden, goeiendag zeg, dat is me er wel eentje :P

Als je met de bak creatief bent met het zetten van een stukje hek hier en daar kun je er best wat leuks van maken waardoor ze wat extra moeten lopen :j

Inderdaad een longeerstuk maken waar ze altijd in kunnen, en dat je het pad verder open kan zetten.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:13

Knappe naam hè hihi....tong breker!

ik ga mijn hoofd er eens over buiten. Twijfel over prikpalen of houten. Hout is direct definitief. Mischien 1 winter aankijken met prikpalen maar die moet ik ook kopen en is dan zonde geld. Of op hoeken een houten voor opspannen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:58

Ik zou voor de hoeken hout nemen en de rest prikpaaltjes. Maar als je die toch ook moet kopen kun je beter meteen investeren in houten palen. Die kun je er ook weer uithalen en ergens anders neerzetten als een bepaalde opstelling niet bevalt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:24

Tip voor de palen: wij hebben boompalen gekocht; die waren 75 ct per stuk (2 meter lang), ipv de minder leuke prijzen die je voor 'echte' afrasteringspalen nog wel eens moet betalen...

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:40

Zag ik idd hilary. Hier 1 euro

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:50

pmarena schreef:
Alsof iemand die plaatsnaam kan onthouden, goeiendag zeg, dat is me er wel eentje :P


Grappig, ik woon zelf ook in die buurt, maar vind de namen helemaal niet lang (meer) :) . En als je dat al lang vind; hier in de buurt ligt een plaatsje met een nog langere naam: Gasselterboerveenschemond :+ (overigens ook nog eens de plaats met de langste naam van Nederland :D )


Maar idd, ik zou ook in de hoeken hout doen en de rest prikpalen. Als je dan volledig tevreden bent en je zeker weet dat je het zo wilt laten, kun je het altijd nog vervangen door hout :j

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:58

Ben ik blij dat ik maar 3 letters hoef te schrijven/tikken :D

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:00

Haha. ..Ja vroeger menig maal vervloekt...waar woon jij? Gasselternijveenschemond. Sorry, waar??!! Gasselternijveenschemond. ..
Nog een keer?!! GASSELTERNIJVEENSCHEMOND! !

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:05

Daarom, Gasselternijveen is nog wel te doen, maar dan dat laatste stuk er nog achter...dan worden het wel heel veel plaatsnaamlettergrepen achter elkaar en dreig je er toch ergens 1 te vergeten of in de verkeerde volgorde te zetten :P

Als je prikpaaltjes zou moeten kopen en daar verder niks aan hebt, dan zou ik als ik jou was gewoon kijken voor hout hoor :j

Misschien heeft er iemand in de buurt via Markplaats nog iets liggen, houten palen kun je altijd wel wat mee verzinnen om ze nuttig te gebruiken :j

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:26

Ik ga het zo doen als de eerste foto van dd. In het midden wil ik nog een bult geel zand neer leggen zodat ze een heuveltje krijgen. Dit komt dan binnen de omheining. Zouden jullie dan ook bang zijn dat ze vanaf dat heuveltje over de omheining klimmen?ze zijn niet baldadig ofzo hoor maar wil de pp omheining op 80 cm zetten, zonder stroom.

Stroom lijkt me niet nodig aangezien het geen noodzaak is dat ze binnen die pp omheining blijven, en zo wordt mijn strook lok ook niet extra belast

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:32

Als er geen gras in het midden staat is er ook geen noodzaak voor stroom en lijkt 80 cm me ook hoog zat. Als je zorgt dat het heuveltje niet te dicht bij de omheining komt dan zullen ze er ook niet overheen komen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: pp van rijbak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:36

Precies, dacht ik ook. Ga geen gras zaaien. Zal wel wat groeien in verloop van tijd maar dat schoffelen ze er wel uit.

wilde in het oplopende pad ook nog een stuk grind leggen maar daar zie ik maar vanaf. Mocht ik ooit wel weer de bak als bak willen gebruiken heb ik er tenminste geen kiezels in hihi

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:27

Je moet geen grind nemen maar lavagrit. Dat neemt goed vocht op en het is een poreuze steen die breekt als er teveel druk op komt. Overigens wordt het wel door het zand gemengd mettertijd.

Ik heb het ook op een 'oversteekppad' liggen en daar is het altijd droog (als in geen plassen/modder) en een stevige ondergrond om te lopen met de kruiwagen.