Kaptoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 15:39

Hoi. Barley is pas 2,5 en nog niet echt gewend aan een bit. Ik heb nu wel een hoofdstel met lage neusriem maar wil haar daar nog niet mee longeren.

Nu wil ik dus graag een kaptoom hebben. Ik heb begrepen dat het vaak nogal ondingen zijn en heel vaak niet goed liggen. Ik wilde er liever een hebben met riempjes waar ik het bit meteen in vast kan maken om haar meteen aan het bit te laten wennen.En heb begrepen dat die ook vaak beter zitten.

Gebruiken jullie een kaptoom? en welke dan?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:31

Ik vind het absolute ondingen, en ook bij jonge paarden gebruik ik geen kaptoom. Als ik bang ben om te veel druk op het bit te geven tijdens het longeren, dan gebruik ik een hoofdstel met lage neusriem en dan doe je de gesp van de longeerlijn door de binnenste bitring en achterlangs de neusriem, en dan aan de lijn vastklippen, snappie? Op deze manier kun je nooit te hard aan het bit trekken, omdat je ook vastzit aan de neusriem, en went het paard meteen aan het bit.
Als dat goed gaat, ga ik een tussenstukje gebruiken en de lijn daaraan vastmaken.

Succes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:35

TUSSENSTUKJE????
Ik heb altijd geleerd dat je daarmee eigenlijk alleen maar aan de buitenste ringen trekt. Heel fout dus. En over de neusriem oid? Hmm, alles geprobeert en dit is volgens mij ideaal:
longe door de binnenste bitring, achter de oren langs en aan de buitenste bitring vast maken. Je zet zo druk op het bit (heel weinig) en druk achter de oren, dus je houdt het hoofd ook meteen laag. Ik heb aardig wat geprobeerd, en dit longeert het stabielst.

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 03:53

NIET doen, wat een ondingen!!! Ik wou dat iemand me had gewaarschuwd dan had ik nooit zo'n 'duur' ding aangeschaft. Misschien is een leren beter, dat weet ik niet. Ik heb een nylon. Het leek me zo ideaal voor jonge paarden. Ik heb het eerst op Jur uitgeprobeerd en het ding ging helemaal scheef zitten in haar oog. Ik denk dat een jong paard meteen angst krijgt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 13:06

OK, jullie keuze dat je er niet mee werkt, maar ik vind het wel prettig, mijn keuze. Vind het bovendien makkelijk dat ik niet elke keer dat ik van hand verander eerst mijn warme paard stil moet laten staan en met die gesp moet gaan zitten klooien (tik ook altijd tegen het bit aan, is ook niet fijn). Ik vind het hartstikke handige dingen. Je trekt trouwens ook niet alleen aan de buitenste bitring als je een tussenstukje gebruikt met een losse ring ipv een vaste zoals bij de nylon tussenstukjes!
Maar iedereen heeft z'n eigen manier en ik moet zeggen dat ik ook vaak gelongeerd heb met de lijn over het kopstuk. Maar onze paarden zijn erg makkelijk te longeren en "hangen" ook absoluut niet aan de lijn; dat is het eerste wat ik een paard altijd meteen afleer want als ik ergens de pest aan heb zijn het die knollen die meteen een poging doen om je waterskiend de bak door te krijgen...

Overigens kun je ook de longeerllijn nog door de binnenste bitring doen, dan door de buitenste en dan aan de binnenkant aan zichzelf vastklippen, maar dan loop je het risico dat de lus rond de bitringen aangetrokken wordt en dat je dus valse druk op je bit krijgt.

Succes allemaal en grtz, Sonja.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 21:31

Heeej Heike,
Ik weet niet of dit wt is(waarschijnlijk is het behoorlijk dom;-)), maar waarom doe je niet eerst het hoofdstel om en het halster eroverheen?? Dan zit je niet aan het bit, en kan ze er toch aan wennen.
groetjes,
Manon

_________________
I can't be what I'm not...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nonnie op 2001-03-18 20:32 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-01 21:42

dat heb ik gedaan! Ik heb eerst een halstertje omgedaan en daarna een hoofdstelletje. maar dat blijft toch niet zo goed ziten. het halster verschuift. en komt in haar ogen te zitten. dat schiet ook niet echt op.

Ze heeft nogal eens de neiging om heel erg hard te gaan en mij waterskieend erachteraan te hebben. Ik moest vandaag met mijn volle gewicht eraan hangen. Tja ze moet nog veel leren en dat komt allemaal wel maar een kaptoom lijkt me stevig zittem zodoende..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:07

Een GOEDE kaptoom is inderdaad ook heel solide, maar helaas is er veel prut op de markt. Laat je goed voorlichten als je er eentje koopt! Veel riempjes en gespjes lijken vaak handig, omdat er dan lekker veel te verstellen valt, maar valt in de praktijk vaak tegen omdat er dan ook veel kan verschuiven!
Succes ermee, gr, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:53

hoi
ik longeer altijd met een halster en dan daar aan dat tussen stukje en dan blijft het halster wel op zen plek

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 13:27

Sonja, mijn paarden hangen absoluut niet aan de longeerlijn. Maar toch schuift dat ding. Dat komt dan in het oog. Misschien heb ik niet zo'n goede en moet je een hele dure kopen. Maar bij mij op stal zeiden ze ook dat het ondingen zijn, maar pas nadat ik er een had gekocht. Had ik toch wel graag even eerder willen weten.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:46

ik longeer altijd op een hele andere manier. OF met een bitstukje of zo:

Longeerlijn door de binnenste bitring, dan door de buitenste, dan over het hoofd en weer vastklikken aan de binnenste.Zo kan je nooit aan het bit trekken en heeft beide bitringen druk(of juist niet)

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 00:03

mar barley heeft pas twe keer een bit ingehad. Ik longeer nu met halster maar dat gaat steeds verkeerd zitten. Ze trekt nog wel eens en daarom wil ik niet meteen aan dat bit gaan hangen. daar leert ze het bit niet door waarderen. Daarom wil ik een kaptoom. Ga er dus toch maar gewoon een kopen. Als ie niet past mag ik hem terugbrengen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 12:28

Die van mij paste wel goed, maar ging toch heel onverwacht schuiven bij Jur. Bij Razinda durf ik dat ding niet te gebruiken, want ik wil niet dat ze bang wordt.

Ik kan me voorstellen dat je niet meteen aan het bit wil longeren, dat zou ik ook niet doen. Nou ja, misschien tref jij wel een goede kaptoom. Succes in elk geval!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 13:52

Hey halster over het hoofdstel heen of aan halster met het tussenstukje aan de ringen die in je halster aan de zijkanten zitten.
zorg wel dat je een goedpassend en niet te groot halster hebt.
zo deed ik het met jonge paarden altijd.
Ik heb nu zelf een kaptoom sinds een tijdje 1tje waar je niet het bit in kan hangen. altijd een los hoofdstel er onder met bit is het advies dat ik van iedereen kreeg en dat werkt super.
Ik heb zo'n onwijs dure maar lekker 2de hands en dat ding is al heeeeeeeeel erg oud dus koste me maar 3 tientjes.
Vind 'm zelf idiaal eigenlijk...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joanne_, judithM, laran, wodant en 135 bezoekers