Hoeveel uur gaan jullie paarden per naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:50

Citaat:
Wat doen jullie na de winter met die weilanden die nu blubberlanden zijn? Herinzaaien of gewoon de natuur z'n gang laten gaan? En hoe lang doet het land erover om te herstellen van die "mishandeling"?


daarom sta ik bij een boer, die weet daar wel raad mee, hij heeft zo vreselijk veel land en maar een stuk of 20 koeien en 25 (pension) paarden.

Overigens mogen de paarden nu niet meer op de wei tot mei, dan gaan de koeien er eerst in en dan de paarden, dan een maand rust, dan weer koeien dan weer paarden enz. zo gaan ze de hele polder door in de zomer

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:57

De boeren hier zijn zo verdomd GIERIG met hun land!!! Ze laten het liever meters hoog in het onkruid staan dan het te verhuren voor een "lief" paardje Boos! Ben al erg blij met het landje dat ik in het dorp gevonden heb, te samen met thuis kom ik op een hectare . Jammer genoeg is het niet voldoende om alle drie de paardjes aan te houden vrees ik (vooral omdat ik ze in de winter ook graag een aantal uurtjes buiten gun en er nog bij genomen dat het hier zware kleigrond is en dus met langdurige regen het hier een echte boetseerklei is Boos!). Ik had zo gehoopt op een weiland waarvan de eigenaar stopt met dieren houden, maar een andere boer is er alweer mee vandoor Boos! Nu, ik kijk het nog even aan, twee van de drie zijn dik van de lucht ... en wie weet hé Knipoog

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:57

mijn moppie staat in de zomer als het echt lekker warm is de hele dag buiten,
van de winter als het droog is dan gaat ze om 07.00 naar buiten, en gaat om 17.00 naar binnen,
als ik ga rijden dan pluk ik haar rond 14.30 uit de paddock (ligt eraan hoe laat ik thuis ben van school). en dan gaat ze na het rijden op stal, en dan stap ik savonds nog een rondje met haar aan de hand.
Wil wel graag dat ze er vaak uitkomt, als ze een hele dag op stal staat voel ik me schuldig, paard is toch een buitendier, en ik vind dat ze gewoon elke dag buiten kan lopen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:02

In de zomer dag en nacht buiten, waarvan 4 uur in de weide en de rest in een paddock. In de winter van 7u sochtends tot een uur op 10 's avonds waarvan ca. 2u in de weide en de rest in de paddock.
Buitenlopen, weidegang of paddock, is mijn eerste vereiste bij een stal.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:21

Mijnes lopen ook 24/7 buiten.

Dit is het 2e jaar dat ik het zo doe en het bevalt me prima en de paarden nog beter.

Er staat dit jaar een baal kuil op het land en ze kunnen ten alle tijden schuilen, het is een echt koppel van 9 stuks .

Bij slecht weer komen ze wel vaak naar voren toe en gaan ze even schuilen maar vaak genoeg duurt het te lang en gaan ze in de regen staan. Verward

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:21

Hi,
Ik vind weidegang en beweging erg belangrijk! Ook voor paarden die regelmatig gereden of in de sport lopen. Maar het verschilt natuurlijk per stal hoe en wat. Niet iedereen is in de gelegenheid paarden buiten te laten lopen. Dit jaar gingen mijn paarden 1maart naar buiten (voor de eerste keer), de eerste week bouw ik altijd op. Eerst 2uur, dan 4u en vervolgens 8 a 10u per dag. Wel afhankelijk van het weer, ik ben ook zuinig op het land, anders gaan ze de bak in. Het veulen wil ik volgend jaar met nog een soortgenootje van 1april tot 1oktober bij ons thuis laten beweiden, dag en nacht buiten dus. Mijn rijpaardmerrie gaat zomerdag van smorgens vroeg tot savonds laat naar buiten. Ik heb haar wel snachts op stal ivm krachtvoer maar is het erg warm blijft zij ook snachtsbuiten. Tot afgelopen maandag liepen die van mij nog van 8 tot 16.30u buiten op de wei, maar nu het gras ECHT op is, en het natter werd lopen ze die tijden in de bak...

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:26

Bij ons verschilt het een beetje, maar op zijn minst denk ik 8 uur. En in de zomer van 's morgens vroeg tot het donker word. En afgelopen zomer met de extreme hitte hebben ze een dag of 2 overdag binnen gestaan en zijn ze 's nachts naar buiten gegaan. Omdat er weinig schaduw is in de weilanden en ze werden opgevreten door vliegen.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 20:41

verschillt per verzorg paard.

max: soms 1 uurtje maar uit z'n stal om te rijden, ik vind het heel zielig maar heeft een druk baasje.
ik probeer hem zoveel mogelijk eruit te halen wanneer ik kan en dan lekker los in de paddock of wandelen ofzo.

Sagitta: verschilt per dag maar die komt er heel veel uit. soms 3 keer op een dag , bv eerst stukje wandelen daarna naar het park rijden , daarna nog los ofzo.
maarja wat wil je als 23 jarig paardje met 4 mensjes die voor je zorgen Haha!

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:30

In de zomer staan hij overdag op sde wei,en 's nachts op stal.In de winter staat hij ongeveer 6 uur buiten,maar zeker 'snachts op de stal.Maar als het erg koud is krijgt hij zijn deken om als hij naar buiten gaat Lachen

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:35

sonjabelgium schreef:
Wat doen jullie na de winter met die weilanden die nu blubberlanden zijn? Herinzaaien of gewoon de natuur z'n gang laten gaan? En hoe lang doet het land erover om te herstellen van die "mishandeling"?


De mijnes staan 24/7 buiten.

Vorig jaar was ons weiland een grote blubberzooi geworden. Toen hadden we ze s'nachts ook binnen gezet, zodat ze wel droog konden liggen. Aan het land hebben we verder niks gedaan, met als gevolg dat we de hele zomer heel weinig gras heben gehad.

Dit jaar hebben we een ander landje opgezocht, dit is zo groot, dat lopen ze niet kapot. Enige nadeel is dat ze loedik zijn, voordeel is dat ze gewoon gras hebben en zich niet hoeven te vervelen.

Ons landje hebben we helemaal opnieuw omgeploegd, bemest en ingezaaid, en ik hoop ook dat het gras nou wel weer wil groeien.

Saika
Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:59

Mijn paardje gaat zeker uur per dag naar buiten nu het winter is. Als het echt heel slecht weer zou zijn gaan ze overdag los in de binnenbak. In de zomer lopen ze veel langer in de wei. Daarnaast rij of longeer ik hem iedere dag dus hij verveelt zich niet!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:04

SymO schreef:
Hoe ziet jullie wei eruit?.


Foto van vandaag:
Afbeelding

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:06

24 uur per dag kan hij lekker paard zijn in een kudde van rond de 25, zeer riante grote loopstal met daaraanvast een paddock van zeer ruime omvang. Vroeger stond hij gewoon op stal maar van het leven in een kudde is hij heel erg opgeknapt, realiseer mij nu ook dat het helemaal niet leuk was dat hij toen hij op stal stond elke dag naar mij hinnikte als ik binnen kwam! Paard stond zich toen gewoon te vervelen en te wachten, voor mij nooit meer op stal!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:24

Het verschilt nog al hoeveel ze per dag buiten loopt. De ene dag meer dan de ander. Somers zoiezo 24/7. In de winter staat ze wel iedere dag op de wei, maar het hangt van het weer af in de winter. Veerle kan er wel goed tegen maar de andere pony's gaan dan naar binnen en ze kan niet alleen achter blijven. Meestal wel minstens een paar uur per dag.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:29

In de winter staan ze ongeveer van 9 tot 6 buiten. En in de zomer 24 uur, of als het echt té warm is staan ze overdag in stal en dan mogen ze s'avond om 9 uur naar buiten en dan worden ze 'smorgens rond 9 uur weer binnegezet Lachen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:42

Elke schreef:
In de winter staan ze ongeveer van 9 tot 6 buiten. En in de zomer 24 uur, of als het echt té warm is staan ze overdag in stal en dan mogen ze s'avond om 9 uur naar buiten en dan worden ze 'smorgens rond 9 uur weer binnegezet Lachen


Die van mij hebben met de hittegolf heerlijk buiten gelopen, wij hebben namelijk behoorlijk veel boswallen die schaduw bieden en zelfs bij een van de paardenweides een mega grote brede eik waar ze onder konden grazen en dus toch schaduw hadden...overigens heb ik ze wel vaak lekker nat gespoten, vonden ze geweldig!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:20

Ow, die van mij vonden het niet fijn om nat gespoten te worden. De besproeiing op het weiland aanleggen terwijl ze erin staan resulteerd hier in de vlucht naar de uiterste DROGE hoek Haha!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:27

ik kan mijn paard niet buitenzetten alleen in de zomer/lente want mijn pony staat op een manege en ehhh nou ja dan gaan ze niet zo vaak ik rijd wel elke dag ...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:30

Gelukkig hebben wij het bij ons op stal zo geregelt dat alle paarden smorgens om 9 uur naar buiten gaan en die van mij gaat dus meestal om 7 uur sávonds weer naar binnen.

Dan blijft ze natuurlijk niet binnen staan, we moeten immers ook nog werken die dag, dus al met al heeft ze het toch best wel getroffen kwa buiten zijn....alhoewel mevrouw zelf er niet zo gek op is....die staat liever binnen als het regent en trapt dan alvast het hek even naar de maan.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:01

Afbeelding

Afbeelding

Even foto van hoe onze paardjes staan met loopstal en paddock.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:23

Montana gaat elke dag zeker 8 uur op de weide. Ze zou gewoonweg gek worden moest ze elke dag in haar stal staan !!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:43

Samsam"]
[quote="SymO schreef:
Hoe ziet jullie wei eruit?.


Foto van vandaag:
**heb even foto verwijderd, zoveel plek Knipoog
[/quote]

Jullie wei ziet er dus nog heel goed uit. Bij mij op stal hebben we de pech dat alle 3 de weides, (We hebben 2 hectare weides (opgesplist in 2 stukken) en 1 kleine wei: langwerpig 20 bij 40/50 oid) lager liggen. De bak ligt hoger en daarna zie je het echt aflopen. Al het regenwater wat in de bak valt, stroomt naar de grote weides.
De kleine wei ligt ook duidelijk lager. Het regenwater wat op het erf valt, stroomt naar de kleine wei toe. Dat is echt nadeel. Kleine wei is echt modderig. Als ik 1 stap in die kleine wei zet, zak ik weg tot mn kuit. Paarden helemaal.

Je mag blij zijn met zo'n wei.....

Tis nog ff uitzingen en ze kunnen weer hele dagen op de grote weides!

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:04

M'n verzorgpony's staan vanaf 's ochtends (weet niet precies hoelaat) tot rond een uur of 5 buiten. In de zomer staan ze gewoon dag en nacht buiten Lachen

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:08

mijn verzorgpony's staan altijd het hele jaar door buiten

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:14

Sting staat nu overdag buiten en snachts binnen Haha!