Wat vragen over Spierbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 17:45

Wie kan mij wat meer vertellen over een paard met aanleg voor spierbevangenheid. Wat is het precies, hoe kun je het voorkomen, hoe kun je het genezen, wat gebeurt er als een paard spierbevangen raakt (ik had begrepen dat dit ook tijdens het rijden kan gebeuren) en wat moet je doen als dat gebeurt enz?

_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-09-08 19:24 ]</font>

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 17:49

volgens mij is het nooit helemaal te genezen, het gaat wel weg, maar als je paard er gevoelig is kan het zo weer terug komen. Als hij er erg last van heeft of extreem gevoelig voor is, kun je hem vitamine E & selenium geven. En goed warm rijden en daarna heeeel goed uitstappen dat is heel belangrijk.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 19:25

ben blond, maar 'k snap het niet helemaal.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 20:23

Spierbevangenheid:

oorzaak: spieren kunnen de afvalstoffen niet goed kwijt (meestal)

paard is extreem stijf, loopt als een 'oud mannetje' zeg maar.

Acute speirbevangenheid heet ook wel maandagziekte(vroeger werkten de boerenwerkpaarden op zondag niet, zij werden dan wel doorgevoerd - veel eiwit - als ze dan maandagmorgen weer aan het werk moesten, waren ze dus stijf) of tying up.

Mijn paardje is 'wat gevoelig op de spieren' en verzuurt dus snel. Het is zo erg geweest dat ze er onregelmatig van ging, nu heb ik het redelijk onder controle, ze heeft stijvere en lossere periodes. In het werk ben ik nu zover dat ik haar er meestal doorheen kan helpen.

Ter voorkoming voer ik Pavo (zit weinig eiwit in) en daarbij een supplement met Vitamine E, Selenium (anti-oxydanten) en Magnesium.
Ik houd haar goed warm, haar speiren zijn erg gevoelig voor kou etc., ik rijd waarschijnlijk langer los dan andere mensen en moet ook goed op letten dat ik na het 'echte werk' een cooling down doe, 's winters stap ik verder altijd in en uit met een deken. (dat is natuurlijk normaal, een cooling down, maar lang niet iedereen doet het).

Ik hoop dat je het nu wat beter snapt, anders raad ik je aan eens in de catalogus van de paardendrogist te kijken.