is nou eigelijk het onderhouden van een paard duur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:38

Een paard onderhouden is best duur ja de ene maand duurder als de andere..je verkijkt je eigen er snel op hoor

Celeste
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:44

Het is volgensmij best duur alleen ik weet het zelf niet precies omdat mijn ouders het betalen.. Cool Haha! Ook zit er natuurlijk verschil in of je stallen bij huis hebt of je pony / paard op een manege wilt stallen.
En als je dan ook nog bedenkt dat de rekening van de dierenart weleens aardig op kan lopen.. is het toch best duur

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:05

Kijk, ik heb zelf een shet en dat lijkt mij flink wat goedkoper als een paard. Zowel stalling als dierenarts én wormenkuur! Bij een paard jats je zo'n spuit er in 1x in met timon doe ik er 3x mee...

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:27

Ik denk ook dat het heel veel scheelt wat je met dat paard wil gaan doen.
Als je wedstrijden wil gaan rijden, zou je ook lessen moeten nemen en bij een vereniging gaan zitten, en dan komt daar ook weer een hoop bij.

Ik hebhet eerste jaar gratis gestaan, omdat ik de overige paarden daar op stal verzorgde, en voerde als hij weg was. (Dat was best vaak.)

Nu sta ik voor 75 euro per maand, en dan voer ik nog kruiden etc bij.
En moet ik mijn biks sinds deze week, omdat ik meer wil bijvoeren zelf kopen. Dan ben ik ook 10 euro voor 25 kilo kwijt, waar ik ruim 1,5 maand mee doe. Tja je kunt het zo duur maken als je zelf wilt..
Het 1e jaar, had ik geen geld voor extra dingen, maar redde het prima. Was alleen enten, wormenspuit en bekappen toen kwijt.

En ik ben echt niet meer dan 150 euro per maand kwijt. De ene maand ben ik meer kwijt als de andere, nu weer heel veel. Doordat ik dekens moest aanschaffen, en ook wel een nieuw hoofdstel etc wou.
Maar ook die hoef je niet nieuw te kopen en kun je tweedehans kopen.
Dus ik ben echt niet duur uit, ik krijg er veel meer voor terug Lachen
Wil misschien als ik rond kom met mijn tijd, geld sowieso een pony erbij kopen. Dan zou ik samen op de 200 stalgeld uitkomen voor 2 pony's.
Tja je staat dan niet luxe, maar sommige staan voor 1 paard duurder op een luxe pensionstal...

mel20
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:40

ja de onderhoud is zeker duur iedere maand je stalling (295 euro) de hoefsmid eens in de 8 weken wormenkuur en dan alles nog wat je voor je paardje koopt is het een aardig bedrag

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:44

mensen met paarden hebben een hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven.

je kunt t natuurlijk zo duur maken als je wilt, maar op sommige dingen kun je niet bezuinigen. zoals de hoefsmid, de DA, maar ik heb bijvoorbeeld een kunstof goedpassend zadel gekocht, ipv een hele dure leren. ik heb een fjord die ik niet scheer ofzo, dus ik heb alleen een zweetdeken. en hij heeft maar weinig biks nodig. we nemen het groenteafval van onze groentewinkel altijd mee, als extra.

ach en zo af en toe wat extra'smoet kunnen, een leuk dekje ofzo.

en ik koop zo min mogelijk dingen die ik wel wil, maar waarvan k weet dat ik ze toch niet gebruik. van die hebbe-hebbe dingen

maar 1 ding het is het alleaal waard, en zou niet meer zonder kunnen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:02

Ontario valt wel mee, waarom wil ik de goedkoopste nou weer verkopen Verward

Incl. hoefsmid, inenting(één keer in de negen maanden) en wormenspuiten ben ik per maand ongeveer 125 euro kwijt. Dat is nog wel te doen, maar wij hebben de stalling in eigen beheer.

Wat noureyev over die spullen zegt ben ik het trouwens niet helemaal mee eens Goed passend tweedehands spul kan veel beter zijn dan maatwerk(want dat is ook niet altijd super hoor...Bloos )
Twee van mijn drie zadels heb ik tweedehands gekocht en die liggen als een huis op mijn paarden

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:02

RUBYWHITE schreef:
Hoi,
Ik denk dat ik één van de weinigen ben die de luxe heeft dat de paarden thuis staan, en voor mij is dat errug goedkoop. Het bedrijf is van mijn man, ik heb de boxen zelf betaald, de wei die afgezet is gebruik ik van het bedrijf (afrastering mijn kosten)...en de rijbak heb ik als huwelijkskado van mijn mannetje gehad, lief hè? Ik houdt de kostprijs (voer, stro, hooi) relatief laag. Het scheelt dat wij als bedrijf de brok goedkoper kunnen inkopen dan dat je het uit de winkel moet halen, daarnaast wordt de brok en stro gebracht en kunnen we de btw ook nog eens terug ontvangen. Daarnaast is inkopen in grotere hoeveelheden goedkoper. Hooi winnen we van ons eigen land dus daar zitten wel arbeidskrachten in enzo, maar als je dat omrekent kost ons 1pakje hooi ca 80cent, als ik zie dat sommige 1pak hooi voor 2euro kopen...vin`k nog al wat...daarnaast spreek ik met mijn hoefsmid altijd vaste prijzen af voor het bekappen, (beetje bedingen, erg hè, maar zo ben ik dus...) en als de DA komt betaal ik die altijd contant en het scheelt, vanwege het bedrijf betaal ik geen voorrij kosten...wat ook handig is, toen ik mijn fokmerrie nog had liet ik haar scannen ivm drachtigheid, normaal kost een scan hier aan huis 25euro, als de da toch komt voor een koe oid vroeg ik hem direct mijn merrie even mee te nemen, hij schreef dan altijd op "opvoelen koe" en dan betaalde ik maar 13euro...jeetje, eigenlijk ben ik best wel erg...hihi...doordat ik ze relatief goedkoop kan houden, kan ik het geld uitgeven aan andere dingen (o.a. aan diegene die haar rijd)..maar dat is natuurlijk ieder zijn keus...


Ik heb de dieren ook aan huis staan maar als ik alle kosten bij elkaar optel, ben ik dus duurder uit dan wanneer ze in pension zouden staan. Het voer zijn de kosten niet maar als ik de bouw en het onderhoud van de stallen bij elkaar optel, de aanleg en onderhoud van de paddock, afwateringssysteem, afvoer van de mest etc. dan wil ik eigenlijk niet meer weten wat het allemaal kost! Daarbij de dierenartskosten (laatst weer een rekening van €975 vanwege een ontstoken kootgewricht). Verder nog de aanschaf van een trailer want een instructeur aan huis is niet altijd te vinden en ga zo maar door.......
[/u]

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:05

Het is geen goedkope hobbie, maar je krijgt er veel voor terug van je paardje, vind ik. Ik heb het er graag voor over!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:17

het is zeker geen goedkopen hobby.
ik heb gelukkig gratis stalling en hooi.
maar dan heb je ook nog brok, hoefsmid, wormenkuren, dierenarts, dekens (vooral als je pony een sloper is, errug duur!)
en daarnaast heb je regelmatig iets nieuws nodig.
per jaar ben ik aan onderhoud meer kwijt dan dat loulou in aanschaf heeft gekost

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:11

Ik vind het best duur ja, de hoefsmid, de verzekering, de dierenarts etc. En met alleen tuig en een paar borstels ben je er ook nog niet. Dan komt er nog al je dekens bij, als je wedstrijden gaat rijden de trailer en ga zo maar door.

En wij betalen om op een vrij luxe manege te staan, nog wel een aardig bedrag ook per maand. Daar zit dus het voeren, uitmesten etc allemaal bij.