Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 15:06

In de endurance maken ze veel gebruik van de hackamore. Voordeel is dat een paard kan eten en drinken tijdens de wedstrijd. *LOL*

Wie heeft hier ervaringen mee? En hoe kan je een paard leren te rijden met een hackamore?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:17

Ik rij sinds een tijdje met een hackamore en het bevalt me super.
Ik heb er niks voor hoeven doen om hem dat te leren, want een hack is ook behoorlijk pittig (vergis je daar niet in) dus luisterd een paard er echt wel naar.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 15:43

Hoe weet je dan of de hackamore past? Ben je meteen met de hackamore naar buiten gegaan of heb je eerst in de bak getraind? Waarom ben jij overgestapt? Is het zo dat wanneer een paard gewend is aan de hackamore ze niet meer kunnen rijden met een gewoon bit (voor dressuurproeven of zo? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:47

ik heb eerst getraind in de bak, wilde idd zeker weten of het gewoon ging, maar het ging prima.
Ik ben overgestapt omdat Kawa een bit nooit fijn heeft gevonden.
Hij accepteeert het wel, maar toch nooit in volle overtuiging.
Ik rij ook nog met een gewoon bit omdat ik idd wil dat hij daar ook op moet blijven lopen.
Ik heb geen idee als je daar jaren mee stopt hoe het dan zal gaan als je ineens met bit gaat rijden.
Maar aangezien ik over lekker acceptatie van het bit flink wat jaartjes heb zitten, wil ik dat risico ook niet nemen, dus blijf ik er ook mee rijden.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 15:49

Jij rijdt toch ook endurance? Gebruik je daarvoor ook de hackamore? Kan je ook dressuurmatig met de hackamore trainen?

Hoe heb je hem aangemeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:52

Ik rij geen endurance. Maar boscross zo wel graag Lachen
Maar ik kan wel dressuurmatig met hem rijden, maar met het bit kan ik hem net iets beter gesloten rijden.
ook springen gaat goed.

Ik heb verder gewoon gekeken of hij naar mijn idee goed past en toen iemand die er vaker mee gereden heeft er naar laten kijken.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:39

ik heb zelf een jaar op een E-pony gereden met Hackamore. Waarom die met Hack liep weet ik niet. Deze werd nooit bereden met bit.

Bedenk je goed dat een Hackamore heftiger inwerkt nog dan een bit. Het 'stangetje' heeft een hefboomwerking (je kracht wordt versterkt) en er komt veel druk op de neus, waardoor hij echt wel luisteren zal. Eng weetje: je kan er zelfs de neus mee breken! Maar ik ga er vanuit dat jouw hand zachter is Lachen

Qua rijden: ik kon zelf niet zoveel nog, maar ik kreeg hem prima aan de teugel nageeflijk...