Zonder ijzers hoe lang wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Zonder ijzers hoe lang wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 00:03

Mable heeft sinds gisteren geen ijzers meer ivm de winter.
Ze had nette hoeven dus het kon maar nu loopt ze erg gevoelig. Haar gangen lijken wel die van een pony. Ze is wel even gereden want op stal went ze niet aan haar blote voeten denk ik.
Hebben jullie hier ervaring mee?hoe lang duurt zoiets meestal?is het beter om even niet te rijden of juist wel?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:41

Hoe lang heeft ze wel op ijzers gestaan?
Mander heeft deze zomer voor het eerst (sinds hij bij mij is) ijzers gehad. daar heeft ie niet aan moeten wennen, dat ging gelijk goed. Toen ze er vorige maand afgingen (dus weer blote voeten) liep ie ook gelijk weer zonder problemen weg.

Als ze van blote voeten naar ijzers gaan laat ik ze altijd een dag overstaan en bij andersom ook.

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:45

Arti ging van de zomer ook van haar ijzers af, toen duurde het ruim een maand voordat ze echt goed liep (op het harde dan, op zand ging het wel goed)

Gewoon rijden, maar rustig aan en kleine stukjes op het harde stappen.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:47

Mijn draverhengst loopt zijn koersen zonder ijzers. Een kwartier voor de koers gaan zijn ijzers er pas af, en hij loopt er gelijk super mee weg, merk nooit iets van wennen.

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:52

Dat is elke keer maar kort...Arti had jaren op ijzers gestaan.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:58

Ineke2 schreef:
Dat is elke keer maar kort...Arti had jaren op ijzers gestaan.


Mijn merrie had 11 jaar op ijzers gestaan. Toen ze naar een stoeterij ging om daar haar veulen te krijgen, zijn de ijzers eraf gegaan. Niks van gemerkt, ook zij liep er probleemloos mee weg.

Maar dravers staan bekend om hun goede hoeven, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben Lachen.

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 01:01

Geen idee haha, nu loopt ze in ieder geval geheel zonder problemen nog steeds zonder ijzers rond

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:51

Mijn paard heeft heel lang gevoelig gelopen. Ze had blijkbaar ook altijd ijzers onder gehad en had ook erge brosse hoeven. Op advies van de hoefsmid nu dus zonder. Kan echt weken duren dus gewoon rekening mee houden als je de weg op gaat. En zeker met grindpaden.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:55

dat hangt ook van het paard af, de ene is er gevoeliger voor dan de ander...

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:18

Kobus heeft zeven jaar op ijzers gelopen en heeft er ongeveer een maand over gedaan om weer normaal te lopen op een harde ondergrond. Ik heb hem een weekkie met rust gelaten en ben toen weer op een zachte ondergrond begonnen met rijden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:47

Het verschilt idd. enorm per paard.
Als je besluit om niet te rijden, dan zou ik er de voorkeur aan geven om je paard wel beweging te geven (weidegang, los in de paddock of bak etc.).
Zo kan ze op eigen initiatief wat kilometers maken en raakt ze imo. sneller gewend dan wanneer ze een tijd lang op stal staat.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:14

Ik denk dat het idd verschilt van paard tot paard de een is er gevoeig voor en de ander niet.
Ik heb mijn paard een paar jaar terug ook zonder ijzers gehad en daar heeft hij flink aan moeten wennen, maar na ongeveer twee weken liep hij weer normaal.
Ik laat nu in januari ook weer zijn ijzers eraf halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:40

Scheelt idd erg veel van paard tot paard. Bij Mileen heeft het echt wel twee maanden geduurd voor ik er weer een beetje fatsoenlijke uitgestrekte gangen op had zitten. Liep echt een stuk korter. Ons andere paard kan gewoon echt niet zonder ijzers. Loopt na twee weken weer goed, maar krijgt kneuzingen in de witte lijn van z'n hoef.

Als je de ijzers eraf haalt, is het juist heel belangrijk om het paard in beweging te houden. Zo herstelt het hoefmechanisme (dat door ijzers toch altijd ietwat gehinderd wordt) beter, is de doorbloeding van de voet beter, en herstelt het dier dus sneller. Wil niet zeggen dat je vol door moet trainen, maar in ieder geval wel de box uit.
Zachte ondergrond is prettiger dan harde in dit geval, maar dat lijkt me logisch.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 18:13

Ze komt een uur in de wei en we rijden een half uurtje daarbij zet ik haar licht aan het werk dus daar kan ik gewoon mee door gaan dus. Fijn om te horen thanx bokkers!