Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:12

Ik zou idd eerst hooi voeren en ze ook probiotica bijvoeren.
Waarschijnlijk zijn der darmen wat overstuur en uit balans.
Probiotica helpt en goeie darmwerking weer op gang te brengen.


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:12

Bij mijn paard en pony werkt (naast langzaam opbouwen) ook de darmcompostium erg goed die ik bij de Paardendrogist koop. Van Groene Os.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:30

Fennadev schreef:
Mijne eten ook de eerste 1 à 2 uur na het gras geen hooi. Ze zitten dan gewoon vol en moeten eerst uitbuiken . Dus ze gaan altijd eerst staan slapen nadat ze van de wei komen.

SG1985 krijgen ze dan wel arm hooi/graszaadhooi ipv kuil of helemaal niks? Ik vind het echt niet goed als je paarden niet 24/7 wat kunnen eten, omdat paarden er niet op gebouwd zijn om een paar uur te vasten.


Ik voel mij nu schuldig. Heb er zelf onvoldoende verstand van. Het is geen vet of nat kuil. Het oogt droog.
Maar ze krijgen om 7.30 - 6 kilo, om 15.00 een klein plukje (bij terugkomst op stal), en om 18.00 - 9 kilo voor de nacht.
Normaal krijgen ze ook rond 13.00 6 kilo in de winter. Dat wordt nu omgezet naar een caviapluk.

Ik heb een groot paard 1.78. Dus vandaar deze kilo's.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:00

Hoe groot is dat kleine plukje, want als dat 1-2 kilo is en je paard eerst gaat staan uitbuiken van het gras, dan valt het wel mee en denk ik niet dat je paard zonder ruwvoer vulling komt te staan. Dan heeft ie wel genoeg buikvulling zeg maar, die van mij eten nu aanzienlijk minder hooi. Ook s nachts, dus gras vult best wel snel en goed.

Alex en Jorie <3

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:07

Fennadev schreef:
Hoe groot is dat kleine plukje, want als dat 1-2 kilo is en je paard eerst gaat staan uitbuiken van het gras, dan valt het wel mee en denk ik niet dat je paard zonder ruwvoer vulling komt te staan. Dan heeft ie wel genoeg buikvulling zeg maar, die van mij eten nu aanzienlijk minder hooi. Ook s nachts, dus gras vult best wel snel en goed.


Ja toch wel 1.5 kg!

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:38

Mijn minishet had er ook last van. Ik gaf haar iedere dag een flesje Yakult (is ook probiotica), dat kan je zo kopen in de supermarkt. Dat hielp goed.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:52

Taar_tje schreef:
Mijn minishet had er ook last van. Ik gaf haar iedere dag een flesje Yakult (is ook probiotica), dat kan je zo kopen in de supermarkt. Dat hielp goed.


Nooit van gehoord :o
Zelf drink ik het wel eens.


Friese_Meid
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:35

Yakult voor een paard? Is dat wel goed voor ze?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 89 bezoekers