Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:02

Hallo bokkers,

Mijn pony heeft best wel erge diaree sinds ze op de wei staat.
We hebben hier weinig mogelijkheid tot weidegang en was dus onwijs blij dat ze er lekker op mocht. We hebben een klein stukje af mogen zetten dus het betreft een klein weitje. We hebben het rustig opgebouwd qua tijd en ze staan er momenteel niet langer op dan 1,5 uur per dag. Maar nog heeft ze erg last van diaree.

Wat kan ik het beste doen? Heb haar al niet elke dag meer op de wei staan maar dat vind ik ook zo sneu omdat ze er helemaal naar uitkijkt dat ze op de wei mag.

Alvast bedankt!

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:04

Ik lees even mee omdat onze nieuwe shet ook diarree krijgt als ze op de wei staat (ook een schraal, klein weitje, net als jij).

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:05

Hooi erbij voeren?

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:24

Ze krijgen na de weidegang hooi..!

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:25

Niet erna, maar er voor aan hooi voeren. Dan grazen ze minder omdat ze al wat "gevuld zijn" en krijgen de darmen minder problemen.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:31

Dankjewel voor het advies.
Zal ze voortaan eerst voeren ipv daarna.
Maar kan ik haar wel gewoon op de wei houden? Of is het slimmer om haar even van de wei af te houden tot de diaree gestopt is?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:34

Als het maar 1,5 uur is, dan is het al erg weinig, dus eerst goed hooi en dan ze dat plezier toch even gunnen. Dan kan het lichaam aan grasopname wennen en dat lukt niet als je ze er nu niet meer op zet.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:36

Eventueel zou je een keer Darmofin pasta kunnen geven? Mijn pony had ook last van diarree, heb haar dit nu een keer gegeven en ik zie nu alleen nog maar stevige hopen liggen :). Bij Agradi is het nu voor een introductie prijs, dus misschien het proberen waard. Het bevordert de darmflora, geloof ik.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:52

Heel erg bedankt voor de reacties! Zal eens kijken voor die pasta. Ik neem aan dat dat sowieso goed is om te geven?

Rayaa
Berichten: 142
Geregistreerd: 04-05-13

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:12

ik zou inderdaad ook hooi voeren, en misschien 's nachts op stal :)? zo heb ik het in ieder geval gedaan bij de mijne toen die de overgang moest maken naar weidegang ;)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:14

Onze pony kreeg altijd diarree van nat gras, zolang het droog was ging het wel goed. Op natte dagen dus niet op de wei. Als die van jou het steeds heeft, zou ik inderdaad eerst hooi voeren, zoals hiervoor gezegd.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:15

Ik voer stro erbij om te voorkomen dat ze te dik worden, maar toch extra ruwstof binnen krijgen. Daarbij krijgen ze dan steeds stukjes gras erbij. En aan de hand van de hoeveelheid gras wat ze hebben gekregen krijgen ze nog 1 of 2 plakken hooi savonds. Zo hebben ze wel wat te knabbelen als hun gras op is en blijven de darmen beter getriggerd.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:16

Voordat ze de wei opgaat hooi voeren. Ik zou haar wel de anderhalf uur laten staan en daarna ook gewoon weer hooi voeren.

Zelf geef ik mijn paard (die daar ook gevoelig voor is + koliek gevoelig) 2x daags 1 eetlepel psyllium vezels door haar eten tijdens de opbouw fase.
http://www.daisypaardenshop.nl/a-261635 ... lo-100280/

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:23

_Dribbel schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties! Zal eens kijken voor die pasta. Ik neem aan dat dat sowieso goed is om te geven?


Ja, naar mijn weten kan het geen kwaad. En voor € 7 vond ik het de moeite waard, aangezien je het ook maar 1x in de 3 maanden mag geven.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 23:15

Ik geef ze nu van de voren hooi, en een beetje erna. Ben benieuwd of het einde van de week al wat beter gaat.

Een stal heb ik overigens niet (meer).

Bedankt allemaal voor de tips!

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:43

hoeveel gras staat er op dat kleine stukje? kort of lang gras?

barnekip
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:43

Vond een stukje op internet over je probleem, misschien handig om eens te lezen:

Paard en diarree
Je paard kan last hebben van diarree als de sappen in het spijsverteringsstelsel geen goede doorvoer hebben. Vaak heeft dit te maken met het veranderen van voer. Zelfs bij het overschakelen naar een ander merk van voer raad ik je aan dit te doen door het nieuwe voer te mengen met je vorige en dan de hoeveelheid nieuw voer dagelijks een beetje te verhogen. Dus niet plots veranderen.

In het voorjaar kan een paard last van diarree krijgen als het op de weide gezet wordt na een tijd op stal te hebben gestaan. Hierbij komt ook nog eens dat het verse gras een hoog eiwitgehalte heeft. Laat je paard daarom niet te vlug voor langere perioden grazen maar bouw dit altijd geleidelijk aan op!

In de winterperiode moet je het voer extra in de gaten houden. Door vocht kan er schimmel ontstaan of kan voer bevroren zijn. 'Een paard is een grote machine met een kleine motor', zei iemand ooit tegen me. Zo moet je het eigenlijk ook bekijken. Het zo sterke en gewillige paard is een gevoelig beestje waar je zeker met voeding voorzichtig mee moet omspringen.

Ook plotse veranderingen van omgeving (bijvoorbeeld door verkoop), transport, of andere zaken waardoor het paard zich kan opwinden, kan stress veroorzaken waardoor het paard tijdelijk last heeft van diarree.
Als je paard tijdens een zware wedstrijd of een lange rit diarree heeft kan dit ook een teken zijn van uitputting. Dit is een natuurlijke alarmbel waar je zeker rekening mee moet houden. Dus rusten!

Infecties van de inwendige organen en het spijsverteringsstelsel kunnen ook diarree veroorzaken. Je kan dan de diarree zien als het uit het lichaam verwijderen van de schadelijke stoffen.

Als een paard lang diarree heeft, bestaat de kans (net zoals bij de mens) dat het uitdroogt. Het paard verzwakt dan sterk omdat er ook heel noodzakelijke stoffen zoals eiwitten e.d. verdwijnen uit het lichaam. Zorg dus steeds voor voldoende water en verwittig je dierenarts als de diarree aanhoudt.

laikalove
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-06-14

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:23

Te weinig ruwvoer te veel jong gras is vaak de oorzaak

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:33

Het is een oud topic... maar ook mijne heeft er weer even last van. Zo aan het begin van het seizoen.

Meer mensen? Blaas het topic even nieuw leven in!

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:14

Die van mij heeft ook nog steeds erg dunne ontlasting, ik ben al vanaf maart aan het opbouwen op het gras en ze staat nu al 1,5 week dag en nacht buiten.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:20

bellehorses schreef:
Die van mij heeft ook nog steeds erg dunne ontlasting, ik ben al vanaf maart aan het opbouwen op het gras en ze staat nu al 1,5 week dag en nacht buiten.


Doe jij er verder wat extra’s aan?

Mijne heeft vorige vrijdag obv 4 u buiten met gaskoliek gestaan.
Zaterdag tm heden weer opgebouwd en zitten nu weer op 4.5.
Ik bouw max op van 9-15.00 (6u)
Dus nog even doorbouwen....

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:20

Hier ook eentje die al op gastro+ stond omdat anders zijn mest sowieso niet goed is. Nu gastro+ verhoogt, meer kan ik er niet aan doen. Komen sinds een goede week ongeveer op lang gras voor nu 3 uren. Ze hebben in de paddock onbeperkt hooi.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:23

Fennadev schreef:
Hier ook eentje die al op gastro+ stond omdat anders zijn mest sowieso niet goed is. Nu gastro+ verhoogt, meer kan ik er niet aan doen. Komen sinds een goede week ongeveer op lang gras voor nu 3 uren. Ze hebben in de paddock onbeperkt hooi.


Ja, ik begrijp dat hooi belangrijk is dan.
Op mijn pensionstal beperken ze de hoeveelheid paardenkuil juist.
Redenatie is te veel eiwitten en suikers op één dag... klopt dat?

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:04

SG1985 schreef:
bellehorses schreef:
Die van mij heeft ook nog steeds erg dunne ontlasting, ik ben al vanaf maart aan het opbouwen op het gras en ze staat nu al 1,5 week dag en nacht buiten.


Doe jij er verder wat extra’s aan?

Mijne heeft vorige vrijdag obv 4 u buiten met gaskoliek gestaan.
Zaterdag tm heden weer opgebouwd en zitten nu weer op 4.5.
Ik bouw max op van 9-15.00 (6u)
Dus nog even doorbouwen....


Nee, ik zou niet weten wat ik er aan moet doen. Ik bied haar elke keer hooi aan als ik haar uit het land haal maar daar heeft zo totaal geen behoefte aan..

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony met diaree op de wei, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:09

Mijne eten ook de eerste 1 à 2 uur na het gras geen hooi. Ze zitten dan gewoon vol en moeten eerst uitbuiken . Dus ze gaan altijd eerst staan slapen nadat ze van de wei komen.

SG1985 krijgen ze dan wel arm hooi/graszaadhooi ipv kuil of helemaal niks? Ik vind het echt niet goed als je paarden niet 24/7 wat kunnen eten, omdat paarden er niet op gebouwd zijn om een paar uur te vasten.