Belonen: hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:00

Tijdens het rijden met mn stem en als het kan een aai over de hals, na de les lekker lange teugel geven en een kroel als ze het goed gedaan hebben. Op stal krijgen ze dan een snoepje en soms een appel/wortel

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:18

er is mij altijd geleerd doot het paard na het rijden te belonen door klopjes op zijn hals te geven, alleen merkte ik op een gegeven moment dat sommige paarden hier heel erg van schrokken. Vandaar dat ik mijn paard na het rijden altijd beloon door zijn hals te aaien en tussen zijn oren te kriebelen Nagelbijten / Gniffelen .
Tijdens rijden gebruik ik altijd heel veel mijn stem, dus ook om te belonen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:36

Stem en een kriebel geven, belonen met eten doe ik eigenlijk niet, geef wel eens een wortel, maar niet als beloning.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:07

met me stem..

ze snappen het allebij super. Je ziet bij Sharir dat ie dan helemaal trots is. Junta doet dan iets meer d'r best. Als ik een oefening al een tijdje aan het oefenen ben en het lukt ineens. maak ik het eerst af. en dan beloon ik ze echt heel uitbundig. meestal snappen ze dan wat de bedoeling is.. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:33

Klopje op de hals tijdens het rijden en op de stem.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 10:37

stem en/of kriebel op de schoft. Na het rijden soms een snoepje.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:42

tijdens het rijden met mn stem en als ik klaar ben met rijden klopje op zn hals, als ik afgezadeld heb etc... krijgt ie als ie in stal staat meusli
en meestal heb ik wel pepermuntjes in mn jaszak zitten waar die af een toe 1 van krijgt, hij was vroeger nogal bang voor heel veel dingen dus als ie dan braaf was kreeg die een pepermuntje, of na zn hoofd aanraken of hoofdstel indoen wat ie eng vond....

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:55

Hoi,
Als ik bij stal aankom krijgt hij een worteltje dan pak ik hem en ga hem optuigen, voor dat hij zijn bit in doet krijgt hij nog 3 of 4 suikerklontjes, dan ga ik rijden en beloon hem met mijn stem nog erg veel, en als ik klaar ben met rijden krijgt hij nog een paar suikerklontjes, dan zet ik hem weer in de wasplaats en krijgt hij een lekkere douche (DAT ZIET HIJ OOK ALS ECHTE BELONING!) en dan zet ik hem onder het solarium (VIND HIJ OOK HEERLIJK) en dan zet ik hem op stal en krijgt hij 1 grote winterpeen, en 2 appeltjes.
zo beloon ik mijn pony Lachen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:53

Citaat:
flair schreef:
Aqua8horse schreef:
neem op de terug weg altijd een snoepje mee. Als ik dan vraag "Wat krijgen brave paardjes" dan reageert ze met wat zacht moedig paarden gemompel. Dat vind ik geweldig, die band die je kan hebben met je paard!

En jij denkt niet dat dat komt omdat ze weet dat ze een snoepje krijgt?

Ja natuurlijk maar het gaat om de communicatie.


Volgens mij is het zo geen communicatie meer maar operante conditionering...

Citaat:
Daarnaast kriebel ik haar wel eens of een aai over haar hals. Kloppen of slaan op de hals vind ik altijd zo'n typische beloning...alsof een paard dat fijn vindt....


Idd, heb en tijdje lesgegeven op een manege aan kleine kinderen (en af en toe volwassenen) en na het uur les gingen ze allemaal op de halzen kloppen/slaan. Ik loop naar zo'n kindje toe en begin her op der schouder te kloppen, ong net zo hard als ze deed bij der pony. Kijkt ze me heel verontwaardigd aan. Ik gevraagd of ze dat leuk vond als ik dat deed..'nee', gevraagd wat ze dacht dat der pony dan daarvan vond. De volgende les deed ze het niet meer Haha! . Raar dat niemand erover nadenkt of het voor het paard wel lekker is. Zoals Parelli eens zei tijdens een clinic, "alleen mannen en honden vinden het lekker op 'beklopt' te worden" Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:06

Met mijn stem, aaitje over hals. Alleen mijn stem vergeet ik wel eens als ik heel geconcentreert bezig ben. Verder krijgt hij na het werk Ɣltijd zijn beloning (Fiber P met zn kruiden waar hij dol op is, zodra ik de zadelkamer in ga om het klaar te maken loopt hij rondjes in zijn stal en te hinniken Lovers )

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:38

Tijdens het rijden met mijn stem ('braaf jongen' of 'goed zo') en af en toe een klopje of aai op zijn hals (dan gaan zijn oortje altijd even naar voren). Zo weinig mogelijk snoepjes, want daar wordt een hengst alleen maar bijterig van.