Vragen over aanschaf en onderhoudskosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Vragen over aanschaf en onderhoudskosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 17:34

hey,
ik wil een shetlander kopen! *LOL* ('t mag ook van me vader! Schijnheilig )
maar.. wat moet ik dan allemaal doen? Scheve mond
ik bedoel hoefsmid, wormkuur, influeza-spuit enz. enz.
maar.. weten jullie nog meer dingen die ik dan moet kopen enzo? Tong uitsteken
Gre@tzAh m!3j..

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:36

stalling, DA, voer, ondehoud, spullen, dekens, ehbo kist, zadel, hoofdstel. noem maar op. maar de da is ook belangrijk (en duur)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:36

een goed boek over de verzorging van paarden.........

maar stalling is ook altijd wel aan te raden

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:48

Ik ga met gijsenkim mee: een goed boek.
En ik ga nu heel bot doen, en je mag me gerust negeren, maar koop nou als-je-blieft geen pony als je niet weet wat er allemaal bij komt kijken!

Ook een shetlander is een levend wezen en heeft veel verzorging en aandacht nodig. En als je nieteens weet wat er allemaal bij gekocht moet worden, denk ik persoonlijk niet dat je er al aan toe bent. Zeker niet als je geen deskundige kennis hebt die bereid is je een beetje te helpen.

Maar goed, even een lijstje (wat ook ongeveer in De Boeken staat):
- Zorg eerst dat je een stal en/of weiland hebt.
- Koop een pony. Laat de pony ook keuren. Niet zozeer om de materiele waarde, maar het zou zo sneu zijn als je hem over een halfjaar moest laten afmaken aan iets wat nu al te zien zou zijn.
- Koop evt. spullen erbij, als die er nog niet bij zitten: borstels, een hoofdstel en zadel (zorg dat het goed past!), evt. een karretje en tuig.
- Koop spullen voor de stal, als dat nodig is (kruiwagen, riek, schop, hooivork, omheinig voor het weiland)
- Zoek een goede DA in de buurt. Altijd handig om alvast een nummer te hebben, mocht er iets aan de hand zijn. Laat hem eens per jaar inenten.
- Laat regelmatig zijn hoefjes bekappen (dit is niet bij elke pony even vaak nodig).
- Ontworm hem regelmatig (eens in de 2 maanden)
- Voer hem Knipoog

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:58

Ik ga met Nimue mee, gewoon alles wat in de meeste boekjes wel staat...waar wil je hem neerzetten?

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:59

Kijk, aan zulke tips heb je nog es iets!!!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:56

hmm ik hoop voor je dat het niet tegen gaat vallen omdat je er niet op kunt rijden. (zeg nie dah jij zo bent maar je hebt van die mensen...)

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:26

Heej Chelsea!!
Bij mij 0p stal k0mt tegen die tijd dat jij een shet mag vast wel weer plek =) k0m je dan bij 0ns =) w0rd het lekker gezellig !! Hahaha

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:29

eponaschatje schreef:
hmm ik hoop voor je dat het niet tegen gaat vallen omdat je er niet op kunt rijden. (zeg nie dah jij zo bent maar je hebt van die mensen...)



Ik rijd 0ok niet echt meer 0p mijn shet..! gewoon 1x in de week 0fz0 want hij h0ud me wel maar ik ben aardig aan de gr0te kant v0or hem =) (ben zelf 1.69 en weeg rond de 51..! ) hij vind het 0ok geen pr0bleem as er iemand 0p zit..! Chels had laatst 0okj ff een stukje gedraafd..! vind meneer geen enkel pr0bleem =)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:52

rijden? meelopen eerder, als je 1.69 bent

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:02

Nimue schreef:
En ik ga nu heel bot doen, en je mag me gerust negeren, maar koop nou als-je-blieft geen pony als je niet weet wat er allemaal bij komt kijken!

misschien is het anders een idee om eerst een verzorgpony te nemen

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 14:07

het lijstje van nimue is op zich wel goed, maar ik zou toch wel eerst een omheining om het weiland doen voor je de pony koopt. en het lijkt mij idd ook slim om eerst een poosje een pony te verzorgen/leasen/huren zodat je weet wat je kan verwachten.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:24

-shetrullez- ik weet dat shetties sterk zijn maar ben je niet echt ff aan de grote kant?

Idd een goed boek kopen waar alles in staat!Veel suc6 en veel plezier met je shettie!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 15:41

Er is een heel leuk boekje over de shetlandpony:
"De shetland pony"
van Yana van Tienen uitgeverij Abcoude,
Als die nou eens leest of koopt dan weet je al in ieder geval de basisdingen voor het houden van een shetlandpony.

Wat wil je met de pony gaan doen?
Je bent 1.69 m. dat lijkt mij aan de grote kant om erop te gaan rijden.
Mennen kan natuurlijk ook, maar vergis je niet in de kosten daarvan een goede wagen en tuig kost wel even iets meer dan een zadel en een hoofdstel en dan de lessen nog om een beetje te leren mennen.

De basisuitrusting van een shetlander is vaak minder uitgebreid dan dat van een paard, zo hebben de meeste shetlanders geen deken nodig, geen beslag nodig, tenzij je er mee gaat mennen of rijden.
je hoeft er niet 2 of 3 keer per dag heen om te voeren 1 keer is voldoende, ook met een wormenkuur doe je langer vaak kun je er 2 tot 3 keer mee doen.

natuurelijk heeft ie een stal of afdak nodig en een weiland, een drinkbak/voerbak/halster/touw.borstels dit zijn vaak de echt hoge kosten nog geeneens zo'n stal bouwen of een omheinig zetten tikt wel aan ja.

succes met je nieuwe pony

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 17:21

En ik ga nu heel bot doen, en je mag me gerust negeren, maar koop nou als-je-blieft geen pony als je niet weet wat er allemaal bij komt kijken!

Ook een shetlander is een levend wezen en heeft veel verzorging en aandacht nodig. En als je nieteens weet wat er allemaal bij gekocht moet worden, denk ik persoonlijk niet dat je er al aan toe bent. Zeker niet als je geen deskundige kennis hebt die bereid is je een beetje te helpen.

heey,
jah.. ik kom may-b wel bij jullie op stal dan Madiek Tong uitsteken
maar.. ik weet dat het heel veel geld kost! en daarom vraag ik ook eerst de dingen aan jullie die ik NIET moet vergeten Bloos!
daarom! en may-b ben ik nog lang niet aan een pony toe!
ik rijdt nu op het paard van me steif-zus en dat gaat ook wel goed
ik heb een verzorgshet gehad waar ik bijna alles mee kom doen!
en ik heb NU 2 verzorgshet's!
maarjah dat was het dan!
groetjes Chelsea

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:28

Je titel 'paardjuhs' heb ik veranderd. Graag hier de volgende keer zelf even aan denken.

MSN-taal en Breezah-taal is niet toegestaan op bokt.nl, omdat het daar erg slecht leesbaar van wordt. Daarom ook graag wat meer hoofdletters en dergelijke om je berichten een beetje overzichtelijk en leesbaar te maken. Bovendien wordt het op bokt niet zo gewaardeerd als je onder al je berichten 'groetjes' zet.

Dus graag even een beetje aanpassen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:34

Cody schreef:
Je titel 'paardjuhs' heb ik veranderd. Graag hier de volgende keer zelf even aan denken.

MSN-taal en Breezah-taal is niet toegestaan op bokt.nl, omdat het daar erg slecht leesbaar van wordt. Daarom ook graag wat meer hoofdletters en dergelijke om je berichten een beetje overzichtelijk en leesbaar te maken. Bovendien wordt het op bokt niet zo gewaardeerd als je onder al je berichten 'groetjes' zet.

Dus graag even een beetje aanpassen


En een o is een o. Geen 0 Haha!