wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cedanaatje
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-12-13

wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:35

Hoi Bokkers

Ik weet het, weer zo'n topic..
Maar kon met het lezen van de andere topics toch geen volledig beeld krijgen.

Mijn droom:
groepsstal aan huis met ruimte voor 4 paarden (50 m2) (1 van mezelf, 3 pension/van vrienden) en uitloop op 1 hectare land. Buitenbak met verlichting, weide afgezet met paaltjes en stroomdraad.
Binnen(zelfde gebouw als de stal) zadelkamer, poets- en spuitplaats en voeropslag.

Kosten:
-bodembedekking, een kleine strobaal kost volgens de meeste bokkers zo'n 3 tot 4 euro. Maar hoeveel stro verbruik je in zo'n groepssysteem als je elke dag drollen en natte plekken weghaalt en opstrooit en 2 keer per week alles vervangt?
-hooi. Wiki: bij onbeperkt voeren 1 baal per 1,5 dag per paard. Hebben ze in de zomer genoeg aan het land of moet er dan ook hooi bijgevoerd worden? En hoeveel maanden reken je dan voor onbeperkt hooi in de winter, 4, 5, 6? Betalen jullie ook 4 tot 5 euro per baal?
-weidebeheer en onderhoud omheining. Hier veel opmerkingen gezien dat eigen land niet gratis is, maar niet hoeveel tijd en geld je er nu precies aan kwijt bent. Dus hoeveel kost bemesten, kalken, opnieuw in laten zaaien, stroomdraadjes en paaltjes vervangen? Iemand schatte gem 200 euro per jaar, is dat reeel in jullie ervaring?
-hoeveel electriciteit verbruiken jullie voor omheining en verlichting?

Zie ik nog kosten in de verzorging over het hoofd? (heb het niet over hypotheek want kan daar nu toch nog geen getal op plakken)

Deze vragen gewoon omdat ik het leuk vind mijn droom een beetje uit te werken op papier. Voorlopig nog geen weiland in zicht, eerst studie afmaken en paar jaar werken en sparen(als ik werk vind..)

Alvast bedankt!!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:38

Wij hebben Dublin niet aan huis, maar moeten wel zelf het stro kopen. Wij kopen het bij een adres direct van het land, wij betalen dan ongeveer €2 per baal.

Cedanaatje
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:40

Zie net dat ik nog een vraag vergeten ben: hoeveel kost een mestonderzoek?

Cedanaatje
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-12-13

Re: wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:41

En wat de grondsoort betreft, ik zou een plekje zoeken in de achterhoek, dus meestal zandgrond.
Thanks Donnar :)

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:46

Als je nog zoekt, zou ik voor minimaal 2 hectare gaan. Je moet nl grofweg een halve hectare per paard rekenen. Dan kun je eventueel ook de helft laten groeien terwijl de andere helft begraasd wordt.

Ook even denken hoe ze aan water moeten komen. Een put slaan is meestal wel mogelijk, maar het grondwater moet dan wel onderzocht worden of het wel gedronken kan worden. Geldt ook voor ander water uit de natuur.

Verder kan ik je niet helpen, ik woon in Portugal.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:48

Ik zou zeggen graaf even in dit topic, kom je ook heel veel tegen wat je mee kan/moet rekenen en wat niet voor als je ze aan huis hebt staan.

Wel even spitten, is ondertussen al bijna 10 blz lang.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:49

Ik heb gehoord dat die regel alleen geldt als je paard echt het hele jaar gras moet kunnen eten als je hooi bijvoert hoeft het niet zo groot te zijn. Je moet alleen wel logisch nadenken en ze niet in een mini stukje proppen.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:52

Nou even denken wij hebben twee paarden, krijgen bijna onbeperkt hooi, grote baal hooi, geen kuil dus gaat twee weken mee.
Gieren is hier gratis.
Wij hebben 1,5 hectare.
hectare daarvan maken we zomers zelf hooi, 1e 2e 3e soms 4e snede
Aan het eind van de zomer gaan ze die wei op, eind okt ongeveer, vorig jaar hebben ze er gelopen tot maart maar dat was te lang het duurde eeuwig voor we weer gras hadden.
Dus dit jaar okt grote wei op maand later overdag hooi bij voeren avonds de stal in, dit kost om 1 grote baal per twee weken. in jan gaan ze de paddock op met hooi, dus nog steeds 1 baal per twee weken.
Zodra er weer wat gras is, mogen ze op de 0,5 hectare wat word begraas door middel van strook begrazing. ze krijgen overdag geen hooi meer, en we doen ruim een maand met een grote baal.
En dit grazen gaat zo door tot okt. juni juli aug gedeeltelijk sep staan ze 24/7 buiten zonder hooi.
Soms een plakje als ze diarree hebben door het gras.

Stro gaat bij ons ongeveer een halve baal per dag weg, stal is 2,5 bij 5, en een staat op vlas een baal per week, soms 1 baal per 1,5 week.

Toen we ons huis kochten moest de weide nog gemaakt worden, we hebben bruin breed lint twee stuks en robinia palen koste geloof ik 600 euro.
Onderhoud hebben we er nu nog niet aan tenzij er een door de draad vliegt.
kalken doen we niet, en inzaaien graszaad is 30-40 kg per hectare x 7 euro zegt me vriend hier.
En dna heb je het zaaien zelf nog maar dat weet ik zo niet hij zegt nu 150 euro voor de loonwerker ongeveer.

Stroom valt verder wel mee, op stal hebben we spaarlampen en bij de bak geen verlichting

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:57

Ja, donnar, die regel geldt als ze er van moeten leven, maar wat ik zeg, zo kun je het in tweeën verdelen en zit je niet na een tijd met een totaal kaal stuk met hier en daar wat hoge stukken dat ze niet lusten (oftwel en paardemoeie wei), maar heb je altijd een stuk "gespaard". Ook handig als blijkt dat je ze in twee groepjes van twee moet zetten omdat ze elkaar niet uit kunnen staan ofzo.

Het is ook nog zo dat hoe groter het land hoe minder ze het kapot lopen en hoe meer vluchtmogelijkheid een pispaaltje heeft bv.
En, als de rijbak ook nog van die hectare afgaat, steel je er best een stuk van.

Als je geen keus het, is het wat anders, alles KAN, ook een uitloop van formaat grote stal, maar als je gaat zoeken naar iets denk dan vooruit en ruim!!!

GerrittJarig

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:04

Vind persoonlijk vlas prettiger. Het is makkelijk schoon te houden maar moet wel wat vaker vervangen worden, dus als je stont eruit haalt moet er eig. ook weer wat bij in, stro kan je weer opschudden. Ook als je het op de mestbult gooit verteerd het snel.
Ik betaal 4 euro per baal, vaak als je een vracht laat komen is het al sneller goedkoper. (vanaf 40 pakjes is het voor mij 4 euro p baal)

Hooi voeren wij in porties. Ligt aan de behoefte van je paarden. Hebben ze onbeperkt nodig dan gooi je er gewoon onbeperkt neer (ik denk altijd, zoveel dat er nog iets ligt als ik vanavond weer kom).

Weidebeheer hebben wij eigenlijk niet omdat de koeien er op staan maar ik weet dat ze het afmaaien (1e snede voor de koeien, 2e ook en de 3e + 4e voor ronde balen in plastic voor de paarden). Loonbedrijf doet het en die is geloof ik 70 euro in het uur.
Wij mesten met de stront uit te kelder maar als je een boer belt weet ik wel zeker dat hij graag je land wil ondergieren.
Ik denk dat je rond 200 euro per jaar wel goed zit. Denk wel aan een paard wat perongeluk wel eens door de draden knalt, een paal kapot vreet en dat degelijke prik of houtenpalen ook wel een kleine investering is net zoals degelijk draad.

Denk ook aan de onderhoud van je rijbak. Als andere mensen erin rijden zijn er ook eisen , want ze betalen er ook voor. De meesten hebben een trekkertje of quad waarmee ze kunnen slepen of een stel banden om de bak aan te rijden.

Onderhoud van de stal. Eventuele kapot geknaagde balken, grote schoonmaak eens per jaar waarin je toch snel een nieuw likje verf aanbrengt en dus dingen vervangt.

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:05

Vergeetook de brok niet en eventuele mestafvoer waarvoor vaak betaald moet worden. Tenzij je het over landbouwgrond mag spreiden (dit laten doen kost ook een paar stuivers)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: wat kost mijn droom? vaste kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:06


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:11