Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:09

Als je de paarden thuis hebt staan hoef je toch geen stal huur te betalen? Wel hypotheek ja. Maar als je je huis verkoopt heb je het geld weer terug (Als het goed is). Je bent dan dus echt goedkoper uit dan steeds pension geld betalen. Dat geld ben je voor altijd kwijt.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:04

Yvette81 schreef:
Als je de paarden thuis hebt staan hoef je toch geen stal huur te betalen? Wel hypotheek ja. Maar als je je huis verkoopt heb je het geld weer terug (Als het goed is). Je bent dan dus echt goedkoper uit dan steeds pension geld betalen. Dat geld ben je voor altijd kwijt.


Ligt er aan hoe je het ziet.
Ik zie pension als vrijheid. Ik hoef niet te mesten, niet buiten te zetten en niet te voeren.
Als ik een weekendje weg wil kan dat zonder dat ik oppas hoef te regelen etc.

Dus geld "kwijt" is maar net hoe je het ziet.
Vergeet daarbij niet dat een grotere stal veel goedkoper hooi en stro in kan kopen als particulier.
En je hebt onderhoud aan de bak/weide/stal, dat tikt allemaal ook aan en is zeker niet te vergeten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:12

Daphara schreef:
Och hemel, ik ga ook weer mee doen.
Ik heb een bijrijpaard en mijn eigen jaarling (nu 2 weken van mij) gestald bij de eigenaresse van mijn bijrijpaard. Daar moesten we een oude stal weer helemaal klaar maken voor de mijne en een paddoc in de bak creëren, omdat mijn bijrijpaard een heks is naar vreemde paarden.
Geen les gehad deze maand, ik heb net het rijden weer opgepakt nadat bijrijpaard kreupel is geweest.

Kosten april:
- Aanschaf eigen paard reken ik even niet mee.
€100 - Vervoer jaarling van fokker naar pensionstal
€247,43 - Bestellingen agradi (voer- en drinkbakken, voertonnen, speciale brok, halsters, paddoc afzettingsmateriaal, borstels en verzorgingsproducten)
€36,47 - Extra afzetting materiaal bij de Welkoop
€87,50 - Rubberen Staltegels
€100 - pensiongeld vanaf half april (€200 p/m)

€472,40 - Totaal voor de maand april

Toch wel weer even een flinke eye opener. Al het materiaal blijft natuurlijk van mij en mijn bijrijpaard hoef ik niets voor te betalen, behalve mijn privé rij en grondwerklessen.


Mei - voor 1 eigen jaarling en bijrijpaard
€200 - Pensiongeld
€65 - Rij les
€90 - Grondwerk les
€55 - Agradi bestelling (weidepaaltjes, lintverbinders, manegeletters)
€300 - 2e hands Kiefer dressuur zadel
€190 - Hööks bestelling ( Hoofdstel, dekjes, leadrope, dressuursingel)
€35 - hoefsmid
€45 - ontwormingen

€980 totaal voor de maand mei - ik moet echt minder geld aan de paarden gaan uitgeven. Voornemen om voor de maand juni niets anders dan pensiongeld en lesgeld te betalen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:55

Afbeelding

zo dat was een betere maand!

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:06

Voor 1 shetlander mei:

- 90 euro aan stalgeld
- 20 euro aan hoefsmid
- 55 euro bij de agradi (longeersingel, liksteen, halster, longeerlijn)

Totaal: 165 euro

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:04

Yvette81 schreef:
Als je de paarden thuis hebt staan hoef je toch geen stal huur te betalen? Wel hypotheek ja. Maar als je je huis verkoopt heb je het geld weer terug (Als het goed is). Je bent dan dus echt goedkoper uit dan steeds pension geld betalen. Dat geld ben je voor altijd kwijt.


En dan heb je ook gewoon kosten aan onderhoud. Wat dacht je van bedradingen/omheiningen weiland, onderhoud en aanleg van rijbak en alles daar omheen? Als je weinig voorzieningen aanlegt zal het vast goedkoper zijn, maar nooit gratis. Maar goed, als je terugleest in dit topic zal je ook van mensen lezen die ze aan huis hebben en dat die kosten nog aardig oplopen wil je het een beetje goed doen.

Mei:

Stalling 425,-
Buitenzetservice 45,-
Smid 80,-
Startgeld 25,-
Privéles 25,-
Massage/clinic 30,-
Huur eigen stuk weiland op stal zomermaanden 500,-
Pavo easy excell 20,-
Singelhoes 60,-
Verzekering 66,-

Totaal 1276,-

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:19

Yvette81 schreef:
Als je de paarden thuis hebt staan hoef je toch geen stal huur te betalen? Wel hypotheek ja. Maar als je je huis verkoopt heb je het geld weer terug (Als het goed is). Je bent dan dus echt goedkoper uit dan steeds pension geld betalen. Dat geld ben je voor altijd kwijt.


Dan moet je het wel heel goed verkopen hoor. := je rente deel krijg je namelijk niet “terug”. Hooguit bij een goede verkoopprijs. Dus je betaalt altijd ìets. Daarbij is het nu je uitgave, dus zou je het gewoon mee moeten rekenen. Als je je huis uiteindelijk verkoopt kun je het verschil pas zien en wat het daadwerkelijk gekost heeft.

Ik denk trouwens dat ik in volpension met 100 euro goedkoper uit ben dan wanneer ik hier in mijn regio aan huis zou staan. (Stro, hooi, omheining, stroom, draad, stal bouwen, paddock aanleggen, rijbak, en als ik dan alle faciliteiten wil die ik nu heb: 2 buitenbanen, binnenbak, stapmolen, solarium, wasplaats, paddocks, weiland, 24/7 paddock, schuilstal etc) ik zie dat niet als geld kwijt zijn, maar juist besparen :D

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:23

Frummels schreef:
Yvette81 schreef:
Als je de paarden thuis hebt staan hoef je toch geen stal huur te betalen? Wel hypotheek ja. Maar als je je huis verkoopt heb je het geld weer terug (Als het goed is). Je bent dan dus echt goedkoper uit dan steeds pension geld betalen. Dat geld ben je voor altijd kwijt.


Dan moet je het wel heel goed verkopen hoor. := je rente deel krijg je namelijk niet “terug”. Hooguit bij een goede verkoopprijs. Dus je betaalt altijd ìets. Daarbij is het nu je uitgave, dus zou je het gewoon mee moeten rekenen. Als je je huis uiteindelijk verkoopt kun je het verschil pas zien en wat het daadwerkelijk gekost heeft.

Ik denk trouwens dat ik in volpension met 100 euro goedkoper uit ben dan wanneer ik hier in mijn regio aan huis zou staan. (Stro, hooi, omheining, stroom, draad, stal bouwen, paddock aanleggen, rijbak, en als ik dan alle faciliteiten wil die ik nu heb: 2 buitenbanen, binnenbak, stapmolen, solarium, wasplaats, paddocks, weiland, 24/7 paddock, schuilstal etc) ik zie dat niet als geld kwijt zijn, maar juist besparen :D


Inderdaad. Ik geloof dat alleen de bodem van de buitenbak bij ons op stal al 40.000 euro heeft gekost. Nou dat duurt wel even voordat je dat hebt 'terugverdient'. :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:33

Twiggy2008 schreef:
Hoi, ik heb mijn paarden (kruising Fjord en een Shetlander) op een mooie zandpaddock met betegeld pad naar de schuilstal staan. Ze staan elke dag een half uur op het land (veel en hoog gras), omdat mijn ruin helaas IR heeft en weinig tot geen gras meer mag. Ik ben rond de 60 euro per maand kwijt aan hooibaaltjes. Ik voer niet onbeperkt, wel 4 a 5x per dag een portie (hooi en 's avonds met extra stro voor de maagvulling). Werkt veel beter, deze verdeling, en ik heb twee happy en kerngezonde paarden.

Verder herken ik weinig van wat ik zoal lees hier. Ik sta op een doe-het-zelf plekje aan de overkant van mijn huis. Met bak en opslagplek. Ik heb momenteel veel veel les en volg een paardenopleiding, maar daar heb ik ook voor gespaard. Heb het na mijn scheiding financieel heel erg zwaar gehad, maar gelukkig heeft het bij mijn paarden nergens aan ontbroken. Ik weet nu hoe ik het kan doen, hoe creatief je kunt zijn met weinig. En ja, mijn ruin is een paar keer goed ziek geweest, maar na overleg met de dierenarts destijds heb ik die rekeningen in gedeeltes kunnen afbetalen. Gelukkig heb ik het nu ruimer en hoef ik me daar niet meer druk over te maken. Bovendien zijn mijn paarden inmiddels kerngezond. En ik betaal dus de hoofdprijs niet qua stalling, dat scheelt enorm. Wil ik ook niet, omdat ik op die stallingen niet krijg wat ik nu heb. Heel, heel veel vrijheid en rust. Maar feit is dat je geluk moet hebben dat je een gezond paard hebt op een betaalbare, fijne plek. Want goedkoop is het nou eenmaal niet, dat weten we allemaal. Maar wat je ervoor terug krijgt, is onbetaalbaar. Toch?


Dat is zeker waar. Ik had mijn paard net een jaar en toen moest ze geopereerd aan koliek. Gelukkig is ze verzekerd. Ik sta in de randstad in een semi-opfok op een volpension trainingsstal. Ik heb een quarter en we gaan uiteindelijk ook reinen, dus de plekjes waar wij heen kunnen zijn schaars. Ik zit qua kosten denk ik in de middenmoot. Ben erg blij met waar we staan, maar weet ook dat er goedkopere plekjes te vinden zijn.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:40

IK heb ook een aantal jaren een eigen weiland gehad. Dacht toen ik daar mee begon ook dat dat goedkoper zou zijn dan pensionstalling (daar bedoel ik gewoon pension bij incl weidegang). Nou echt niet. Alleen al de afrastering, weideonderhoud (bijv af en toe laten bloten, sloten maaien), mestafvoer (ik raapte de mest en bracht dat dus weg en had stalcontainer op de wei, daar kwam ook mest / stro afval van) en dan voerde ik toch ook nog krachtvoer bij. Plus dat je toch nog regelmatig op pad moest om te trainen, kostte ook weer geld voor huur bak, benzinekosten, trailerkosten etc.
Nee dan is die 275,- Euro die ik nu kwijt ben voor alles behalve mesten, dat doe ik zelf, toch wel een stuk goedkoper en zeker een stuk makkelijker.
Moet wel zeggen als er weer eens enorm gedoe is op stal, want dat is overal wel eens zo bij tijden, verlang ik soms wel erg terug naar mijn weiland maar dat is ook wel snel weer over als ik aan al dat gedoe denk wat je dan toch allemaal zelf weer moet doen :P
Maar goed ieder zijn/ haar ding uiteraard :)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:27

3 rollen gallagher schrikdraad 111 euro
2 puffers flixotide 61 euro
totaal 172 euro maand mei

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:10

Daphara schreef:
Daphara schreef:
Och hemel, ik ga ook weer mee doen.
Ik heb een bijrijpaard en mijn eigen jaarling (nu 2 weken van mij) gestald bij de eigenaresse van mijn bijrijpaard. Daar moesten we een oude stal weer helemaal klaar maken voor de mijne en een paddoc in de bak creëren, omdat mijn bijrijpaard een heks is naar vreemde paarden.
Geen les gehad deze maand, ik heb net het rijden weer opgepakt nadat bijrijpaard kreupel is geweest.

Kosten april:
- Aanschaf eigen paard reken ik even niet mee.
€100 - Vervoer jaarling van fokker naar pensionstal
€247,43 - Bestellingen agradi (voer- en drinkbakken, voertonnen, speciale brok, halsters, paddoc afzettingsmateriaal, borstels en verzorgingsproducten)
€36,47 - Extra afzetting materiaal bij de Welkoop
€87,50 - Rubberen Staltegels
€100 - pensiongeld vanaf half april (€200 p/m)

€472,40 - Totaal voor de maand april

Toch wel weer even een flinke eye opener. Al het materiaal blijft natuurlijk van mij en mijn bijrijpaard hoef ik niets voor te betalen, behalve mijn privé rij en grondwerklessen.


Mei - voor 1 eigen jaarling en bijrijpaard
€200 - Pensiongeld
€65 - Rij les
€90 - Grondwerk les
€55 - Agradi bestelling (weidepaaltjes, lintverbinders, manegeletters)
€300 - 2e hands Kiefer dressuur zadel
€190 - Hööks bestelling ( Hoofdstel, dekjes, leadrope, dressuursingel)
€35 - hoefsmid
€45 - ontwormingen

€980 totaal voor de maand mei - ik moet echt minder geld aan de paarden gaan uitgeven. Voornemen om voor de maand juni niets anders dan pensiongeld en lesgeld te betalen.

Je staat op pension, waarom heb je dan weidepaaltjes ed nodig? :o?

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:27

HiFive5 schreef:
Daphara schreef:
Och hemel, ik ga ook weer mee doen.
Ik heb een bijrijpaard en mijn eigen jaarling (nu 2 weken van mij) gestald bij de eigenaresse van mijn bijrijpaard. Daar moesten we een oude stal weer helemaal klaar maken voor de mijne en een paddoc in de bak creëren, omdat mijn bijrijpaard een heks is naar vreemde paarden.
Geen les gehad deze maand, ik heb net het rijden weer opgepakt nadat bijrijpaard kreupel is geweest.

Kosten april:
- Aanschaf eigen paard reken ik even niet mee.
€100 - Vervoer jaarling van fokker naar pensionstal
€247,43 - Bestellingen agradi (voer- en drinkbakken, voertonnen, speciale brok, halsters, paddoc afzettingsmateriaal, borstels en verzorgingsproducten)
€36,47 - Extra afzetting materiaal bij de Welkoop
€87,50 - Rubberen Staltegels
€100 - pensiongeld vanaf half april (€200 p/m)

€472,40 - Totaal voor de maand april

Toch wel weer even een flinke eye opener. Al het materiaal blijft natuurlijk van mij en mijn bijrijpaard hoef ik niets voor te betalen, behalve mijn privé rij en grondwerklessen.

Mei - voor 1 eigen jaarling en bijrijpaard
€200 - Pensiongeld
€65 - Rij les
€90 - Grondwerk les
€55 - Agradi bestelling (weidepaaltjes, lintverbinders, manegeletters)
€300 - 2e hands Kiefer dressuur zadel
€190 - Hööks bestelling ( Hoofdstel, dekjes, leadrope, dressuursingel)
€35 - hoefsmid
€45 - ontwormingen

€980 totaal voor de maand mei - ik moet echt minder geld aan de paarden gaan uitgeven. Voornemen om voor de maand juni niets anders dan pensiongeld en lesgeld te betalen.

Je staat op pension, waarom heb je dan weidepaaltjes ed nodig? :o?


Zie het dikgedrukte stuk

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:31

Mijn excuses :-)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:48

Maakt niet uit hoor, toen Pleun er kwam staan moesten we idd een stuk afzetten voor haar in de buiten bak, dus dat materiaal heb ik gekocht, even als de stalmatten en dergelijke. Ze staan nu sinds kort 500 meter van huis in een grote weide bij de uiterwaarden en het nieuwe afzettingsmateriaal was om een soort van bak te creëren om te kunnen rijden achter in de wei.
Nu in de wei is het pensiongeld ook maar €50 p/m

Ik heb geen maandelijkse bijdrage voor mijn bijrijpaard, ik hoef alleen mijn lessen te betalen. Aangezien de eigenaar zelf niet meer rijd, betaal ik ook het harnachement en dergelijke. Al die spullen blijven ook van mij.

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:03

Ik ben per maand zo rond de 700 euro kwijt aan mijn paard als ik snel even op m'n rekening kijk. Ik weet niet exact hoeveel precies waar naartoe gaat. Houden jullie dit bij in Excel, op papier of helemaal niet?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:46

Sinds dit topic let ik meer op wat ik uitgeef. Dus ik schrijf het gewoon op of ik herinner het me als ik hier een post doet. Het helpt echt wel om het wat inzichtelijk te krijgen. Dat is soms best wel shocking :oo := ik had natuurlijk de stallingskosten wel op een rijtje, maar al die extra's van slobbertje tot kleding tot halstertje of extra les of zoiets... pfff dat hakt er soms aardig in!

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:08

Ik ga voortaan ook alles bijhouden en voor de maand mei nu ook volledig af (verwacht geen kosten meer). Ook van geschrokken hoeveel het is :')

Visann
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:12

Omg wat geven sommigen veel uit! Ik ben heel het jaar door maandelijks +/- 200,- kwijt aan stalling en voer. De da kosten voor 2017 waren ong. 600,- en nu in 2018 zit ik op 500,-.
Voorgaande jaren had ze nooit wat dus dat waren altijd maar een paar tientjes jaarlijks. Hs is ook zelden nodig. Spullen alleen als het nodig is

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:17

Dat is deels keuze en deels omstandigheden. ;)

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:22

Mei voor mijn Engelse Volbloed merrie

Stalling: 245
Vitalbix: 63
Vliegenmasker: 15
Hoefsmid: 15
Chiropractor: 75

Totaal: 433

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:30

Anoniem schreef:
Dat is deels keuze en deels omstandigheden. ;)


Helemaal mee eens!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:41

Dais_ schreef:
Anoniem schreef:
Dat is deels keuze en deels omstandigheden. ;)


Helemaal mee eens!

Absoluut!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:47

Voor 1,5 pony (opoe mini+E pony) in de Randstad

Huur locatie €275
1x scheren €25
Hooi €90
Extra voer (daily complete, breed&grow, optiform en alfa beet) €95,55
Lidmaatschap KNHS €37
Hoefrasp + messen €62,26
Mestbak legen €35
Totaal €617,81

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:45

Dure maand...

Afbeelding

(3 rijpaarden, aan huis)