Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:46

Mijn lijst van mei

stal 150
Shoptegoed 21,5
Verzekering 49,63
les 40
Overig 121,94 (voornaamste kosten hier is een inrij vergunning voor de vroege uurtjes)
Cursus 100 (voorschot)

totaal 383,07

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:03

Visann schreef:
Omg wat geven sommigen veel uit! Ik ben heel het jaar door maandelijks +/- 200,- kwijt aan stalling en voer. De da kosten voor 2017 waren ong. 600,- en nu in 2018 zit ik op 500,-.
Voorgaande jaren had ze nooit wat dus dat waren altijd maar een paar tientjes jaarlijks. Hs is ook zelden nodig. Spullen alleen als het nodig is


Dat denk ik ook altijd, denk soms wel ben ik dan zo gierig? Hier 2-300 per maand kwijt gemiddeld. Inclusief die van mijn man iets van 500, hij lest niet, ik wel.

Maar DA kosten moet je geluk mee hebben. Vorig jaar 50€ voor enten terwijl ze dit jaar alles bij elkaar al richting de 3000 gaat...

Totaal onvoorspelbaar, paardenkosten

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:44

Mei:
Stalling:125
Vliegenspray:14
Enting: 40
Eczeem deken: 100.

Totaal:279

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:27

Maand mei overzicht;
Stalgeld 200,-
Totaal 200,-

Deze maand komen er enten, wormkuur en hoefsmid aan kosten bij.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:23

Mei
60 lucerne
130 Inenten
300 Hoefsmid 2 rondom op ijzers, 2 bekappen
840 Tuig nieuw
111 voer en poortgrepen
107 voer voor Det
1548 3 paarden en een Shetlander aan huis.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:02

Semi on topic.
Eerder bericht gekregen van de verzekering dat het jaar is afgelopen. Dit is het moment om stop te zetten of om te verlengen.

Alleen kom ik er zelf niet helemaal uit.
Het gros hier heeft geen verzekering, wat zijn jullie beweegreden hier voor.
En degene die het wel hebben, wat zijn de overwegingen om de verzekering te behouden.

Ik vind het toch wel prijzig en an sich is er een pot voor geval van nood. Hij is nu helemaal gezond, maar uiteraard kan ik niet in de toekomst kijken. €600pj "weg gooien" vind ik toch wel een post om eventueel op te besparen. (1x goede pech trekt natuurlijk wel snel alles weer recht)

Anderzijds, hij is nu 100% goed gekeurd. Als ik hem er uit haal en over een paar jaar hem er alsnog in wil hebben, moet er opnieuw gekeurd worden + er is een risico dat hij niet helemaal meer 100% goedgekeurd wordt.

Alenthe05

Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:33

Ik heb hem alleen verzekerd voor de dood en evt grote OK. Bij EFO kan je dat kiezen, betaal nu 300 pj oid

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:47

Ik heb mijn paarden nog nooit verzekerd, vind dat zonde van mijn geld.
Mijn paard is over het algemeen sober, mocht er iets onverwacht gebeuren, is daar een potje voor.
Het is zonde, zoals je zelf al zegt om €600 per jaar te betalen voor mogelijk niks.

Daar kan ik een heel paard (wel een jong, onbeleerd paard) van kopen :')


Maand mei: € 175 aan stalling.
Verder geen kosten gehad.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:04

Toen ik echte sportpaarden had (lees M/Z geklasseerd, jong veelbelovend en ook voor op termijn weer te verkopen) had ik ze wel verzekerd. Dat kostte wel wat maar met verkopen was het makkelijker (verzekering werd vaak overgenomen). Dat was toen mijn hoofdreden om te verzekeren.

Heb in al die tijd gelukkig maar een keer gebruik van moeten maken, paard was heel plotseling overleden. Stomme was dat ik haar incl een hele goede verzekering had overgenomen maar dat ikdat een beetje overdreven vond. Dus verzekerde bedrag en dekking terug gebracht. Ging ze me zomaar dood na paar maanden :oo

Maar tegenwoordig (rij recreatief, ook geen dure paarden meer en ook niet met oog op latere verkoop) dus niet meer. Heb wel spaarpot voor mogelijke koliekoperatie oid daar wil ik absoluut niet mee zitten als zoiets ooit zou voorkomen dat ik alleen voor de financien zou moeten laten inslapen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:23

Eerder wel verzekerd, na een jaar eruit gehaald omdat ik het niet gebruikte en dit bedrag + extra opzij gelegd.

Je kan hier trouwens het beste een los topic voor openen omdat je dan meer reacties krijgt. Dit kan op transport, afspraken en overige. Daarnaast zijn hier veel topics over geweest met veel ervaringen, wellicht ook interessant om met de zoekfunctie naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:37

Ik heb ze niet verzekerd. Maar voor mijn paarden is het qua waarde ook niet echt interessant. Ik heb zelf een spaarpot voor medische zaken en indien nodig springen mijn ouders bij. Ik heb nu 9 jaar een eigen paard/pony, pas vorig jaar echt kosten gehad toen ik de pech had dat paard en pony bijna tegelijkertijd ziek werden (paard had EMS en wat andere chronische aandoeningen en pony heeft cushing). Toen was ik wel in één keer een aardig bedrag kwijt aan DA kosten, maar in de zeven jaren ervoor is de DA twee keer geweest voor kleine dingen (<€100). Dus €600 premie per paard per jaar was dan weggegooid geld, dat hebben ze me in 7 jaar bij lange na niet gekost. Het sparen werkt voor mij prima, met een verzekering was ik veel geld kwijt geweest maar was er weinig vergoed geweest.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:15

KellyR schreef:
Semi on topic.
Eerder bericht gekregen van de verzekering dat het jaar is afgelopen. Dit is het moment om stop te zetten of om te verlengen.

Alleen kom ik er zelf niet helemaal uit.
Het gros hier heeft geen verzekering, wat zijn jullie beweegreden hier voor.
En degene die het wel hebben, wat zijn de overwegingen om de verzekering te behouden.

Ik vind het toch wel prijzig en an sich is er een pot voor geval van nood. Hij is nu helemaal gezond, maar uiteraard kan ik niet in de toekomst kijken. €600pj "weg gooien" vind ik toch wel een post om eventueel op te besparen. (1x goede pech trekt natuurlijk wel snel alles weer recht)

Anderzijds, hij is nu 100% goed gekeurd. Als ik hem er uit haal en over een paar jaar hem er alsnog in wil hebben, moet er opnieuw gekeurd worden + er is een risico dat hij niet helemaal meer 100% goedgekeurd wordt.

Ik vind het geen weggooien. Als je minder dan 3000,- op de bank hebt of geen mensen die dit zouden willen voorschieten zou ik altijd verzekeren. Lijkt me niks zo erg als de kosten mee moeten wegen in het besluit of je je paard laat behandelen ja of nee. Tenslotte heb je je brandverzekering voor je huis ook niet met het idee dat je'dat wel eruit moet halen' . Even als voorbeeld: onze merrie kreeg 3 maanden na aankoop een ongeluk en bleef met haar been in een hek hangen. Totale kosten van operatie en verblijf kliniek plus nazorg waren 4500,-. Omdat we haar net gekocht hadden was mijn spaarpotje niet zo groot meer helaas en in 3 maanden heb je dat over het algemeen niet bij elkaar gespaard. Heel blij dat ik haar verzekerd had dus! Paard was pas 7 en is geheel hersteld. Ongeluk zit in een klein hoekje en je zal maar net die pech hebben...Onze was ook geheel goedgekeurd maar dat sluit geen andere risico's uit.
[MD] Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:21

Bedankt voor de input, dit was het laatste stukje wat ik even nodig had.
Verzekering is stopgezet en automatisch sparen + speciale spaarrekening staan klaar :D

@C_arolo, in die topics heb ik inderdaad vorig jaar al veel gelezen, maar vond er niet heel veel toegevoegde waarde in terug op dit moment. Dus aangezien dit op zekere hoogte ook over kostenbesparing gaat voor de uitgaven van mn knollie, dacht ik waarom niet?! Mensen hier zijn niet opzoek naar dit topic en dus minder gebrand om iemand wel al dan niet over te halen tot het verzekeren van je paard. :)) Zeker hulpvol!

@DatBenIkNou, met die gedachten heb ik hem inderdaad ook nu het eerste jaar verzekerd gehad. En meneer komt eigenlijk overal goed van af. Dus heb de hoop dat hij het zo vol blijft houden, blijft altijd een gok natuurlijk. De kosten van een operatie meegenomen in mijn beslissing en een groot deel hier van opzij gezet. Mocht het wel ineens nu gebeuren, dan moet het ook geen probleem zijn.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:38

KellyR schreef:
Bedankt voor de input, dit was het laatste stukje wat ik even nodig had.
Verzekering is stopgezet en automatisch sparen + speciale spaarrekening staan klaar :D

@C_arolo, in die topics heb ik inderdaad vorig jaar al veel gelezen, maar vond er niet heel veel toegevoegde waarde in terug op dit moment. Dus aangezien dit op zekere hoogte ook over kostenbesparing gaat voor de uitgaven van mn knollie, dacht ik waarom niet?! Mensen hier zijn niet opzoek naar dit topic en dus minder gebrand om iemand wel al dan niet over te halen tot het verzekeren van je paard. :)) Zeker hulpvol!

@DatBenIkNou, met die gedachten heb ik hem inderdaad ook nu het eerste jaar verzekerd gehad. En meneer komt eigenlijk overal goed van af. Dus heb de hoop dat hij het zo vol blijft houden, blijft altijd een gok natuurlijk. De kosten van een operatie meegenomen in mijn beslissing en een groot deel hier van opzij gezet. Mocht het wel ineens nu gebeuren, dan moet het ook geen probleem zijn.


Dan geef ik je groot gelijk hoor! Ik vind het wel een prettig en veilig idee en houd haar lekker in de verzekering.
Iets met sparen en een paard gaat niet zo goed samen bij mij haha... :D

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:34

Ik heb er spijt van geen verzekering te hebben. Had mij een berg hoofdpijn en stress gescheeld.

Tessaaa

Berichten: 800
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:23

Tancreda4 schreef:
Ik heb er spijt van geen verzekering te hebben. Had mij een berg hoofdpijn en stress gescheeld.


Ik ook! Heb alleen dit jaar al zoveel dierenarts kosten dat ik veel meer jaar de premie had kunnen betalen ervan. En ik ben er nog niets eens qua kosten..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:59

KellyR schreef:
Bedankt voor de input, dit was het laatste stukje wat ik even nodig had.
Verzekering is stopgezet en automatisch sparen + speciale spaarrekening staan klaar :D

@C_arolo, in die topics heb ik inderdaad vorig jaar al veel gelezen, maar vond er niet heel veel toegevoegde waarde in terug op dit moment. Dus aangezien dit op zekere hoogte ook over kostenbesparing gaat voor de uitgaven van mn knollie, dacht ik waarom niet?! Mensen hier zijn niet opzoek naar dit topic en dus minder gebrand om iemand wel al dan niet over te halen tot het verzekeren van je paard. :)) Zeker hulpvol!

@DatBenIkNou, met die gedachten heb ik hem inderdaad ook nu het eerste jaar verzekerd gehad. En meneer komt eigenlijk overal goed van af. Dus heb de hoop dat hij het zo vol blijft houden, blijft altijd een gok natuurlijk. De kosten van een operatie meegenomen in mijn beslissing en een groot deel hier van opzij gezet. Mocht het wel ineens nu gebeuren, dan moet het ook geen probleem zijn.

Begrijp ik, mijn ervaring is dat ik blij ben dat ik de verzekering stop heb gezet na een jaar. De premie zou me meer hebben gekost dan de daadwerkelijke dierenartskosten die ik heb gemaakt. Maar elk situatie en dier is weer anders en zulke dingen zijn heel lastig te voorspellen van te voren.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:44

Ik heb ze niet verzekerd want ik heb er 3. 3x de premie is zo goed als 2.000 euro.
Ik heb al ruim 20 jaar paarden, ik heb nagenoeg nog nooit 2.000 veterinaire kosten in heen jaar gehad. Wellicht dat het dit jaar een keertje komt, heb er een pechvogel bij nu.


Wat vooral de afweging is bij verzekeringen (iedere verzekering!) is: kun je de schade uit eigen middelen betalen, mocht zich een schade aandienen? Is je antwoord 'nee', dan kan verzekeren verstandig zijn.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:41

Mijn paard heb ik ook niet verzekerd, en daar ben ik heel mij mee. Heeft mij veel geld bespaard. Het grootste dierenarts kostenplaatje in 8 jaar tijd was ongeveer €180,- toen ze koliek had.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:45

En laten we wel zijn.... verzekeringen zijn uiteindelijk altijd duurder dan gemeenschappelijke kosten anders maken ze geen winst ;-) natuurlijk is het super fijn als je verzekerd bent en ook datgene krijgt vergoed wat je laat doen. Maar veel verzekeringen vergoeden nog steeds bijv niet kosten acupunctuur, homeopatie, etc wat juist zo goed werkt bij vage klachten / chronische klachten en juist daar ben je veel geld aan kwijt), vaak verzekeren ze tot een bepaald bedrag en tot een bepaalde leeftijd en is er ook nog een eigen risico.
Spaarrekening en gezond verstand in omgang met paard plus preventie mbt goed trainen, goed materiaal etc is volgens mij handiger. Maar ieder zijn eigen ding uiteraard. Uitgezonderd de duurdere sportpaarden (die door sport en ook vervoer ed vaak ook meer risico lopen).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:19

Wat ik écht heel vervelend vind aan paardenverzekeringen is dat ze meepraten over de behandeling van je hulpbehoevende paard.
Heb al zo vaak gezien dat een paard eigenlijk een recreatie-doel of zelfs euthanisie verdiende, maar voor de sportwaarde verzekerd was en eigenaren omwille van dat verzekeringsgeld nog maar even door gingen met proberen....
Ik snap dat vanuit verzekeringsmaatschappij-perspectief nog wel, ik snap vooral zulke eigenaren niet.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:50

Ik heb mijn paarden tegenwoordig ook niet meer in de verzekering. Al ruim 20 jaar eigen paarden en de rekeningen die ik wél heb gehad wogen niet op tegen de premie.

Deze maand was wat duurder:

Nieuwe omheining paddock € 2.584,-
Nieuw M3c/kwartszand paddock € 1.211,-
Hardhouten roosters ter verharding € 200,-
Huur materieel € 300,-
Afvoer mest €100,-
Hoefsmid 2 stuks € 70,-
Sportbrok €24,-
Magnesium €20,-

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:28

PD, hoeveel kuub zand had je voor dat geld?

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:48

Hier een normale maand voor 1 shetlander en 1 haflinger

Paarden staan aan huis.

Hoefsmit voor beide 50 euro
Mest onderzoek en kuur 30 euro
2 x privé les 40 euro
Club geld 20 europ
Huur weide 30 euro

Kosten 170 euro voor beide.

Huur weiland is overigens 350 euro voor een jaar. Ze krijgen als krachtvoer pavo vital, daar doe ik echt maanden mee. Het zijn sobereikbaar paarden, dus gebruiken weinig.

Hiervoor had ik een kwpn er met heel veel medische kosten. Maar die at ook veel meer..Die at een baal hooi (a 20 euro per st) in de 10 dagen en een kilo seniores priores per dag. Plus de nodige dekens en medische kosten. Toen was het kosten plaatje heel anders....

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:24

Dees schreef:
PD, hoeveel kuub zand had je voor dat geld?

Bijna 80 kuub aan huis geleverd :) Heel blij mee