Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:36

Iedere keer weer worden er topics geopend met de vraag wat een paard kost per maand, per jaar of gewoon in het algemeen 'wat de extra kosten zijn'. En iedere keer weer komen er mensen met schattingen. "Mijn paard kost zoveel aan stalgeld, plus de hoefsmid, dus dit". Omdat ik nieuwsgierig van aard ben heb ik een volledig jaar bijgehouden wat mijn paard me gekost heeft. Ieder banketstaaf worteltje heb ik opgeschreven, ieder appeltje.

Ik open dit topic eigenlijk voor mensen die nog twijfelen of ze een paard kunnen betalen of niet. Wat je hieronder ziet is een héél realistisch beeld van wat een paard kost.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, en ik ben benieuwd of er anderen zijn die een soortgelijke balans opmaken aan het einde van het jaar?

Moderatoropmerking:
In de loop van het topic geven steeds meer mensen aan een app te gebruiken om dit bij te houden, de meest gebruikte app lijkt Money Manager te zijn. https://realbyteapps.com/



Totaal
Mijn paard heeft mij gekost in 2013.... €3.933,09. Per maand dus €327,75.


Waar heb ik dat geld aan uitgegeven?
Stalling €2.822,25.
In januari zijn we van stal gewisseld, van eentje die €260 per maand kost naar eentje die €230 per maand kost. Omdat ik de 29ste verhuisde heb ik in januari €22,25 extra aan stalgeld betaald voor de overige 3 dagen. Op deze stal wordt ze binnen en buiten gezet, 3x per dag gevoerd, is er 24/7 iemand aanwezig en wordt de stal gemest.
Ook hebben we in december een fotoshoot gedaan waarvoor ze 1 nachtje op een andere stal heeft gestaan à €10,-

Voer €127,27 .
Op de nieuwe stal kopen we zelf ons krachtvoer. Vjesta krijgt Havens Cool Mix Muesli à €13,20 per zak (€13,- aan het begin van het jaar). Daar krijgt ze maar 6 handjes per dag van, dus met een zak van 20 kilo doen we best lang: 7 zakken dit jaar, waarvan er nog 1tje ongeopend in de kast staat. Ook zit hier een zak slobber bij en alle wortelen, appels en koekjes die ze heeft gehad dit jaar.

Hoefsmid €98,90 .
Geen ijzers, alleen bekappen. Ook zit hier een fles hoefspray bij in die ik op aanraden van de smid gekocht heb.

Dierenarts €217,15 .
1x een enting à €21,-. Helaas heeft Vjesta dit jaar ook koliek gehad, en de rekening daarvan kwam op bijna €200,-

Tandarts €60,00.
Jaarlijkse checkup

Wormenkuren €69,38 .
4x per jaar een kuurtje. Ik doe niet aan wormeitellingen maar ontworm via een vaststaand protocol.

Overige gezondheid €101,41 .
Hieronder vallen Vjesta d'r anti-jeuk middeltjes, maar ook de vitamine pasta, thermometer, groene klei, lijnzaadolie en acederm die ik gekocht heb toen ze aangevallen was in het land en vol met wondjes en kale plekken zat.

Les €240,00 .
Spreekt voor zich. We lessen pas sinds Augustus, bij een ORUN gecertificeerd instructrice.

Trailerhuur €20,00.
Het verhuizen van de ene naar de andere stal was 100km, dus we hadden een trailer nodig. Verder heb ik nog een keer een trailer nodig gehad, maar die mocht ik lenen omdat ik veel help op stal.

Overigen €176,73 .
Dit is echt van alles. Van 2 halstertouwen tot een nieuwe poetskist, van kratjes om spullen in te bewaren en lederonderhoudsmiddelen tot een bezemkop voor in haar stal en nieuwe emmers. Ik heb 1x een nieuw dekje gekocht, 2de hands.


Waar heb ik mijn geld niet aan uitgegeven?
Vjesta heeft dit jaar geen setjes gekregen, geen ijzers, geen nieuw zadel of hoofdstel. Ook heb ik het niet uitgegeven aan voedingssupplementen, niet aan wedstrijden, niet aan (rij)kleding of jassen & schoenen. Dit jaar stonden er geen nieuwe halsters op het lijstje, geen fysio of osteopaat bezoekjes.
In principe heb ik mijn paard dus heel 'basic' gehouden.


Wat heb ik niet meegenomen in dit lijstje
Wat er niet instaat zijn de benzine kosten die ik maak om op stal te komen. Vjesta staat 14km verderop. Dit rij ik 2x per dag (1x heen en 1x terug). Met een gemiddelde van 4x in de week naar m'n paard, in een auto die 1 op 28 rijdt en een gemiddelde dieselprijs van €1,40 per liter dit jaar zou dat dus nog een kostenpost van €291,20 zijn.

Als ik dat nog meereken in het totaal komt het op €4.224,29, gemiddeld €352,02 per maand.


En dit is het geldverslindende monster:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn mooie meid die iedere cent meer dan waard is. Op naar 2014!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-04-23 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek link toegevoegd in modopmerking

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:39

Ik wacht nog met de balans opmaken, verwacht nog de rekening van de dierenarts en ik heb het vage vermoeden dat er een kwart bij opkomt bij wat ik in een gezond jaar kwijt ben.
Maar max 1500 à 1600 ben ik nu kwijt (incl schatting da kosten). Verwacht niet dat de rekening hoger is dan 500 euro, of beter; ik hoop niet dat het duurder is :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-12-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:40

Leuk dat je dit hebt bijgehouden!!! Mooi uitgebreid ook!!!

Ik zal het wel niet kunnen, maar ik kan ook wel eens gaan kijken wat mijn hobby me kost vs. oplevert in het komende jaar. Gelukkig heb ik geen eigen paard! :D

Maar dan moet ik toch nog even een agenda scoren _O-

Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:41

vuurneon schreef:
Ik wacht nog met de balans opmaken, verwacht nog de rekening van de dierenarts en ik heb het vage vermoeden dat er een kwart bij opkomt bij wat ik in een gezond jaar kwijt ben.
Maar max 1500 à 1600 ben ik nu kwijt (incl schatting da kosten). Verwacht niet dat de rekening hoger is dan 500 euro, of beter; ik hoop niet dat het duurder is :')


Ik hóóp dat ik dit jaar niets meer hoef toe te voegen aan deze balans :P. Hoewel je het natuurlijk nooit weet en ze best in 6 dagen iets geks kunnen doen...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:42

Vjestagirl schreef:
vuurneon schreef:
Ik wacht nog met de balans opmaken, verwacht nog de rekening van de dierenarts en ik heb het vage vermoeden dat er een kwart bij opkomt bij wat ik in een gezond jaar kwijt ben.
Maar max 1500 à 1600 ben ik nu kwijt (incl schatting da kosten). Verwacht niet dat de rekening hoger is dan 500 euro, of beter; ik hoop niet dat het duurder is :')


Ik hóóp dat ik dit jaar niets meer hoef toe te voegen aan deze balans :P. Hoewel je het natuurlijk nooit weet en ze best in 6 dagen iets geks kunnen doen...


Precies :=
Dat vind ik zelf de kosten die altijd zo hard gaan! Heb 4 keer de dierenarts op bezoek gehad (waarvan 1 keer op zondag, kassa!) incl medicatie dus ik vrees het ergste :o
Maar ja, paard is wel eindelijk echt goed aan het herstellen dus het is het zeker waard! Maar goed, hopen dat het onder de 500 euro blijft maar :o
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-12-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:42

Doe je goed! Ik wil niet weten wat ik uitgegeven heb.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig!

Met stalling die al flink meer kost, rondom op ijzers, elke week les, elke week op pad met de trailer, stal op 35 km afstand enkele reis en elke dag er naar toe. Gelukkig geen gekke dierenartskosten maar wel elke 4 maanden een klinische keuring (voor 1 paard) inenting en ontwormen.

Oh, ik stop met erover nadenken.... :o

IngeK
Berichten: 852
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:42

Haha, op basis van je titel dacht ik: "Oh, weer zo'n topic..." Niet dus :D

Enneh, geldverslindend? Ik denk dat je het heel bescheiden heb gehouden! Ik kom zowel aan maandelijkse als incidentele kosten véél hoger uit vermoed ik :)

Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:43

vuurneon schreef:
Precies :=
Dat vind ik zelf de kosten die altijd zo hard gaan! Heb 4 keer de dierenarts op bezoek gehad incl medicatie dus ik vrees het ergste :o


Ik maar 1x, maar ik vond het al weer duur zat!

Kosten gaan sowieso snel. Ik zie dat ik, als ik mijn benzine meereken op €120,- bovenop het stalgeld per maand uitkom. Dat is toch wel heel veel geld...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:44

Zooist schreef:
Doe je goed! Ik wil niet weten wat ik uitgegeven heb.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig!

Met stalling die al flink meer kost, rondom op ijzers, elke week les, elke week op pad met de trailer, stal op 35 km afstand enkele reis en elke dag er naar toe. Gelukkig geen gekke dierenartskosten maar wel elke 4 maanden een klinische keuring (voor 1 paard) inenting en ontwormen.

Oh, ik stop met erover nadenken.... :o


Gelukkig kan je je hobby gerelateerde opbrengsten aan de andere kant van de balans zetten :D

Dat kan niet iedereen ;)

moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:46

Tja wat is realistisch.
Jou kostenplaatje ben ik dit jaar al kwijt aan dierenartskosten en dan is het paard nog niet eens genezen en word ze binnenkort geopeerd a 3000 euro.
En heb dus nog geen stalling 250 euro, hoefsmid, wormenkuurtje ed meegerekend.
Een paard kopen vind ik altijd een risico en je weet nooit of je het altijd betalen kunt.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:46

Dat is alleen voor de vos. De andere twee staan niet op het bedrijf :D

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:48

Wat handig dat je dit hebt bijgehouden.
Dat ga ik komend jaar ook doen vanaf januari. Vind het wel erg interessant om te zien waar mijn geld voor knollie nu precies aan op gaat. Is achteraf ook wel handig om te zien wat je nu precies voor je paard gekocht hebt.

Dit is inderdaad een erg realistisch beeld! Super handig, Denk dat erg veel mensen die eraan denken om een paard te kopen hier wat aan kunnen hebben ;)

Nyko

Berichten: 36
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:50

Heel interessant dit! Ik denk dat de meeste nu wel beseffen dat het wel erg veel kost. Helaas beseft dit overzicht me dat een paard aanschaffen geen probleem is, maar wat daarna komt wel...

Don't be a Crow

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:51

Zooist schreef:
Dat is alleen voor de vos. De andere twee staan niet op het bedrijf :D


Ik bedoelde niet zozeer het terugvorderen van BTW... Maar gewoon voor jezelf bekijken wat je uitgeeft aan je hobby. En de opbrengsten van je bedrijfsmatige dingen niet zien als inkomsten, maar gewoon wat je verdient aan je hobby.

Ik verdien ook een klein zakcentje aan mijn hobby, waarmee ik een hoop dingen ook weer bekostig. Die zet ik aan de andere kant van de balans. Als ik het volhoud om in 2014 alles bij te houden _O-

Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:51

BrechjeB schreef:
Heel interessant dit! Ik denk dat de meeste nu wel beseffen dat het wel erg veel kost. Helaas beseft dit overzicht me dat een paard aanschaffen geen probleem is, maar wat daarna komt wel...


Beter dat je het nu beseft dan als je het paard al hebt :). Vjesta was in de aanschaf véél goedkoper dan wat ik er nu per jaar aan uitgeef. En ze is het waard hoor, maar je moet het wel hebben. Ik laat er heel veel voor.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:53

Ik ga er ook niet aan beginnen, dan stop ik acuut met de beestenbende ;) Maar weet iig wel dat het al een stuk minder is dan vorig jaar *\o/* En voor komend jaar zie ik het ook positiever in aangezien we nu niet meer fokken (kost een hoop) maar begonnen zijn met pony's beleren en verkopen.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:53

Leuk, ik ga dat voor mij zelf ook even berekenen

/\\\

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:54

Veelste veel dat weet ik zo uit mijn hoofd... ;)

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:58

Tjeempie!
Dat je dit allemaal hebt bijgehouden dit jaar..!
Ik probeer juist zo snel mogelijk alle kosten te vergeten... :o

Ook niet slim eigenlijk, want het kost nu eenmaal veel geld om een paard te onderhouden, laat staan 2.
Maandelijkse/jaarlijkse/kwartaal kosten, onverwachte kosten, het hoort er allemaal bij...

Hmm, misschien toch maar eens gaan doen miv 2014. :=

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:01

Heb dat laatst ook gedaan in een topic toen iemand het vroeg.
Maar je wilt helemaal niet weten wat ze kosten, want dan schrik je je te barsten.
Zal die berekening zo even opzoeken. (en niet te lang en te goed naar kijken)

Gevonden.
Sta bij boer, geen bak ter beschikking, incl. kuil, stro/vlas en soort van uitmesten[/i], qua omschrijving, de regio randstad.


Even voor 1 paard neergezet.

Betaal in de zomer 200 per maand in de winter 175
Lidmaatschap vereniging om te kunnen rijden 350 euro (2 menlessen per maand of 2 rijlessen per week)
Heb dan beschikking over 20 x 60 binnen en buiten bak, met die lidmaatschap en dus die lessen.
Privéles 15 euro per keer (2 x per maand les)
Hoefsmid bekappen 25 per keer (4 x per jaar)
Enting 50 per keer
Wormen (controle/kuren) ca 100 per jaar
Paardentandarts 80 per keer
Wedstrijd 20 euro voor 2 proeven ex. benzine kosten, 1 x per maand.
Startkaart onder het zadel 85 euro
Menstartkaart 50 euro
Te grote auto om paarden te kunnen trekken (dus dagelijks verbruik ook hoger en belasting hoger).
Materialen, dit jaar 1 halster + touw, 3 touwen, 1 regen deken, 1 bit, 1 zweep, 2 paar handschoenen, 1 paar winter rijlaarzen. Totaal ca 250 euro
Krachtvoer 2 zakken granen mix en 1 zak sportmuesli per maand 36 euro.
Lekkernijen (wortels, slobber, appels) ca 5 euro per maand.
Trailer stallen 75 per jaar
Menwagen stallen 75 per jaar.

Stalling 1900
Voer 492
Medisch (dierenarts/tandarts/smid) 330
vereniging/lessen 610
wedstrijden (ex auto kosten) 255
parkeren materialen 150
materialen vervangen 250

3987 euro per jaar / 12 = 332.25 per maand per paard. + 50 euro per maand verzekering = oeps... 382.25 euro p.m.

Geen kosten voor de te grote auto gerekend (km prijs en belasting en diesel, geen trailer onderhoud en aanschaf gerekend, evenzo als geen zadel/ mentuig/ menwagen gerekend, dus eigenlijk nog duurder)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 25-12-13 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Vjestagirl

Berichten: 26627
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 17:05

Het is echt een eye opener geweest om dit bij te houden. Ik ging er ook vanuit dat mijn paard me het stalgeld kostte, en 'nog een beetje extra af en toe'. Dat het zo veel was had ik nooit verwacht. Is niet erg trouwens, maar wel goed om te weten, in de toekomst kan ik het veel realistischer meenemen in mijn plannen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:11

Kosten overzicht paard 2013
Paard zelf: 3150 euro, een tink gekocht in 2013.
Stalling: 2100 euro valt mij mee. Kuil, strooisel en wormen kür zitten bij de stalling in.
Voer: 372 euro incl. supplement.
Hoefsmid: 80 euro alleen bekappen.
Dierenarts: 300 euro, een paar inentingen en een keertje flinke mok tussen door.
Tandarts: 30 euro voor het jaarlijkse checken.
Overige gezondheid: 50 euro voor mok zalf, uierzalf
Les: 120 euro
Trailer huur: Niks we hebben gelukkig een eigen trailer.
Overige: +/- 2000 euro, hoe dat? Een nieuw zadel, hoofdstel, halster, dekens, logeerhulp, kaptoom en pad. +nog een keer laten scheren.

Wat heb ik mee genomen:
Zoveel mogelijk, gelukkig waren er geen bezoekjes aan de fysio nodig en heb ik geen nieuwe rijkleding hoeven kopen. We hebben ook geen onnodige extra’s aangeschaft omdat we het dit jaar niet zo breed hebben voor dat soort dingen.
Wat heb ik niet mee genomen:
Ik heb ov kosten niet mee genomen

totaal: 8202 euro, auw dat doet best pijn.

/\\\

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:17

Zie bij: what my parents think I do...

Afbeelding

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:22

Leuk dit ga ik in 2014 ook eens doen!
Mooi overzicht!

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:22

Ik ga even stippen, heb het niet bijgehouden, maar heb best een geordende administratie, dus misschien kan ik nog wel terug kijken hoe en wat ongeveer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NinaZ, Paardengek81 en 9 bezoekers