Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:34

Soms vraag ik mij dat soort dingen ook voor mijzelf af hoor! Zeker als ik het allemaal op een rijtje zet. En helemaal als ik naar het jaaroverzicht kijk :=

Jaaroverzicht moet ik nog maken. Maar heb wel even de DA kosten op een rijtje gezet en heb dit jaar een heel goedkoop jaar :+ Ik mag in mijn handjes knijpen dat ik dit jaar onder de 2000 aan DA kosten blijf *klopt af* Moet nog wel een rekening van mijn shet krijgen (antibiotica ingespoten en 5 dagen sulfatrim) maar die schat ik op 250 en blijf ik er onder *klopt nog meer af*

De jaren ervoor waren minder grappig. 2017 bijna E 3000 aan DA kosten en 2016 E 4500. Achteraf denk ik; hoe dan???? Helemaal als je bedenkt dat dit puur de DA kosten waren en niet de stalling, hoefsmid, voer, supplementen etc etc etc -O-

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:38

Hier ook moeite met het plaatsen van het jaaroverzicht, vanwege de afbetaling van onze grote wei. :o
Dat heeft samen ruim 11.000 gekost, dus maakt het totaalplaatje ook gelijk extreem.
Terwijl het iets is wat eenmalig is en volgend jaar dus volledig wegvalt.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:38

ik ken dat gevoel. Als ik het uitreken per paard ben ik vrij "weinig" geld kwijt.
(en 200 euro per paard voor stal, voeders, DA, hoefsmid, ontworming, osteo en mijtenspul).
Maar als ik het allemaal op een rijtje zet, zit ik nu aan bijna 600 euro voor 2 paarden stalgeld + hooi, en voeders en medische kosten + lessen voor de drie.

Als die kleine er straks bijkomt zal ik kwa verzorging alleen al tussen de 600 en 800 per maand uitkomen, en dat is gewoon heel erg veel geld ...

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:39

November

Stal : 270,-
Smid : 80,-
Tandarts : 75,-
Zadelmaker : 85,-
Dekjes : 140,-

Totaal : 650 ,-

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:43

Heel eerlijk, ik gebruik dit topic op dit moment als motivatie om géén paard te nemen, ondanks dat ik ze hier gewoon aan huis zou kunnen houden. Iedere keer als het begint te kriebelen dan kijk ik hier weer toevallig en denk ik, nee. Nu nog even niet.

Ik weet hoeveel werk en tijd erin gaat zitten. En dankzij jullie krijg ik ook de reality check dat het voor mij op dit moment financieel niet wenselijk is (kan het wel betalen, maar nog teveel andere plannen).

Dus dank jullie wel voor het open en eerlijk delen van de daadwerkelijke kosten! Ik denk dat een hoop mensen, vooral jongeren gok ik, zich erop verkijken hoeveel een paard nu echt kost.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:49

Anoniem schreef:
Hier ook moeite met het plaatsen van het jaaroverzicht, vanwege de afbetaling van onze grote wei. :o
Dat heeft samen ruim 11.000 gekost, dus maakt het totaalplaatje ook gelijk extreem.
Terwijl het iets is wat eenmalig is en volgend jaar dus volledig wegvalt.

Ik vind het juist heel goed dat mensen hier zo eerlijk in zijn. Veel mensen verkijken zich totaal op de kosten die je aan een paard/pony kan hebben, vooral dierenartskosten wordt vaak behoorlijk onderschat heb ik het idee. Maar ook tuigage dat vervangen moet worden of waarbij je wat nieuws wilt kopen en wat gewoon geld kost, vaak veel geld.

Het totaalplaatje in jouw geval is inderdaad hoger dan gemiddeld denk ik maar je investeert hiermee wel in de toekomst met paarden aan huis. Voor mensen die dat ook willen is het heel reeel om met zulke bedragen rekening te houden denk ik.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:49

Ik werk er iedere maand hard voor Prairy :+

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:54

PinkPrincess schreef:
Ik werk er iedere maand hard voor Prairy :+

Dat geloof ik graag! Maar ik denk dat als je zo elke maand je uitgaven bij houdt, dat je er dan ook wat bewuster aan begonnen bent als iemand die in een opwelling en paard koopt. En dat kan ik alleen maar toe juichen :) kan een hele hoop ellende voorkomen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:57

idd wel echt een eyeopener dit topic. Iemand vroeg laatst of ik op een rij wilde zetten wat een paard kostte. Ik heb diegene verwezen naar dit topic en een laatste DA rekening (simpele verkoudheid) meegestuurd. Er werd toen gezegd; "ja maar het paard dat ik in mijn hoofd heb heeft nog nooit iets gehad". Terwijl dat helemaal niets zegt natuurlijk. Mijn paard had, op een verwonding na, ook nooit wat gehad toen ik haar kocht (verzorgde haar al een aantal jaren). De ellende begon daarna pas :')

Mensen vergeten soms dat een 'simpele' verkoudheid met antibiotica al snel 400+ euro kost. Zo'n spuit antibiotica is 25 euro of iets, en als je een groot paard hebt moet hij 1.5 spuit per keer, 2x daags, een week lang. Katjing!! En die hoefsmidkosten die toch laag blijven omdat je ze niet op ijzers wilt..... Poef. daar kwam een blessure en was er beslag nodig. Ook niet iets om tegen te houden.

Dan is zon topic wel een eye opener. Het kan meevallen. Maar je kan ook pech hebben :)

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:08

Anoniem schreef:
Hier ook moeite met het plaatsen van het jaaroverzicht, vanwege de afbetaling van onze grote wei. :o
Dat heeft samen ruim 11.000 gekost, dus maakt het totaalplaatje ook gelijk extreem.
Terwijl het iets is wat eenmalig is en volgend jaar dus volledig wegvalt.


Maar echt weg is die 11.000 niet. Je geld zit nu in een weiland i.p.v. op de bank, maar je hebt het nog wel in zekere zin. Eigenlijk zou je het dus niet bij kosten hoeven te zetten. Land is meestal een goede investering 8-)

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:22

Dat is absoluut waar.
En we hadden die wei ook niet persé hoeven kopen, dus het is hoe dan ook een keuze die je maakt.

Moet wel zeggen dat we het liever investeren in bijvoorbeeld een wei dan kwijt zijn aan medische kosten voor zieke paarden.
Helaas ben je afhankelijk van het lot en inderdaad, ik denk dat met name dierenartskosten heel erg onderschat worden.
Je kunt 10 jaar amper dierenartskosten aan je paard hebben, maar ook zo in 1 jaar duizend(en) euro's kwijt zijn.

Dus de kosten zijn deels keuzes die je maakt en deels wat je overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:30

Dan hierbij maar ons jaaroverzicht. :o
Vanaf nu ga ik het ook in dit documentje bijhouden. :j

Afbeelding

En een vergelijking met vorig jaar.
Dus toch een positief verschil ondanks een ongeveer gelijk jaar totaal.

Afbeelding

Deze maand als het goed is geen kosten meer.
We hebben een zadel gekocht, vandaar de hoge kosten deze maand.

In het jaartotaal zitten onder andere meerdere keren merries scannen (voor de zekerheid, gelukkig achteraf onnodig) + een castratie.
Het is berekend op 4 paarden in 2018.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:35

Is die 210 gemiddeld per paard per maand? Moet eerlijk zeggen dat me dat nog best mee valt.

De wei is inderdaad gewoon een hele goede investering. Grond wordt nooit echt minder waard want er is maar beperkt van beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:40

Gemiddeld per maand per paard zónder afbetaling wei inderdaad. :j
Kosten van de wei zijn er volgend jaar dus gelukkig niet meer.
Dan valt het inderdaad erg mee.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:22

Een jaar om snel te vergeten..

Afbeelding

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:57

Afbeelding

Makkelijk jaartje :P Ik heb dan ook een 2,5 jarige. Van de zomer stond ze in de opfok en inmiddels op een stal. Ga in het voorjaar/zomer waarschijnlijk verhuizen naar een plek met meer faciliteiten dus dan zal de stalling iets van 250 incl brok worden.
Aanschaf paard heb ik er even af gehaald. Heb nog wel wat spullen gekocht maar weet niet meer precies wat t heeft gekost en een hoop had ik al zelf. Wel de aanschaf van springzadel voor het inrijden staat erop. Geluk gehad met de prijs :P

Jullie maken me wel een beetje bang hoor :P

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:42

Tineke, wat een vrolijk overzicht met alle kleurtjes zo.

Ik hou mijn uitgaven gedetailleerd bij, en kom uit op ongeveer €700 per maand voor 2 paarden. Ik zal eens kijken of ik de grootste kostenposten inzichtelijk kan maken :j - naast uiteraard stalling.

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:51

Toch iets vrolijks om naar te kijken in de moeilijkere maanden, haha!

Leuk om alle (jaar)overzichten zo te zien.
Het blijkt toch redelijk mee te vallen, zeker als ik onze kosten deel door 4, dus per paard. :j

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:55

Mijn overzicht komt einde van demand maar is wel wat duurder voor mijn doen ivm enting en hooi

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 01:23

Volgens mij heb ik het goed gedaan. Één gedeelte van de kosten is wat onoverzichtelijk omdat het meerdere dingen inhield, oa hooi, enten en ontwormen en ik betaalde het contant.

Voor meer info en datacheck zie topic in mn onderschrift :')


Afbeelding


Ik begon het jaar met 3 pony's op 2 locaties en nu 2 pony's op 1 locatie.


Edit; hmm ik zie dat ik nog een DArekening mis. Er komt nog 145 euro bij.

Dus ik nu 13-12-2018 op €6594,21
Dat is nog excl hooi voor de maand december en ik denk nog een hoefsmidbezoek.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:39

Ik ga vanaf 1 januari ook maar weer eens mijn kosten bijhouden.
Dat had ik een paar jaar gelden ook een jaar gedaan, maar achteraf schrok ik toch wel van hoeveel
er per maand naar 1 paard en 1 shetlander uitgaat.
Afgelopen jaar moet ik maar snel vergeten, had mijn oude haflinger (28jaar) terug genomen.
En die heb ik samen met mijn shetlander in moeten laten slapen.
Extra voer, stalling en dierenarts kosten.
Nu weer alleen een paard en een mini, beide grasmaaiers.
Voor mini moest er natuurlijk ook van alles worden aangeschaft ivm niets passen van de shetlander.

Heeft er iemand een excelbestand om mijn kosten in te noteren?

Marielllee

Berichten: 64
Geregistreerd: 15-01-18

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:17

Inderdaad dit topic is een hele eyeopener. Ik zou dol graag een eigen paard willen, maar intussen weet ik wel hoeveel geld en tijd er in gaat zitten. Intussen verzorg ik al 1,5 jaar een hele knappe en toffe tinker. En ben hier toch wel zo'n 3 dagen in de week te vinden, maar een eigen paard blijft toch wel een droom. Gewoon lekker kunnen doen wat je wilt en op buitenrit wanneer je wilt. <3

Handig ook om te zien hoe iedereen het in bepaalde schema's bij houd!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:28

Ik vind dit inderdaad als paardeneigenaar ook pittig om naar te kijken haha.

Ik heb al jaren paarden, maar ik heb pas sinds een paar maanden een paard waarbij ik verantwoordelijk ben voor de kosten. (eerder een gezinspaard). Nu snap ik pas echt dat het een dure hobby is :+

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:24

Mijn doelstelling was om gemiddeld onder de 350,- Euro per maand te blijven met één paard. Dat is ruimschoots gelukt maar heb ook paar maanden geen paard gehad _O-
Maar afgezien daarvan is het me gemiddeld ook gelukt :7

Deze maand is het 230,- Euro stalling
70,- Euro enting + haren trekken voor PSSM test en verklaring schrijven
40,- Euro PSSM test
89,- Euro diverse kruiden
Totaal deze maand 429,- Euro.

Ook voor komend jaar hoop ik onder de 350,- Euro gemiddeld te blijven. Maar dan moet ik wel voor een leuk bedrag mijn oude tuig en zadel kunnen verkopen want ik wil wel een nieuw tuig [o] <<)

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:18

Mijn jaaroverzicht heb ik bijgehouden vanaf juli.
Ik heb mijn fjord sinds april.
Ik verwacht in 2019 meer geld per maand aan lessen kwijt te zijn gezien het feit dat ik hem voor de zomer wil gaan inrijden!

Afbeelding

Wat een geld als je het allemaal bij elkaar optelt, maar zou mijn paardje voor geen goud willen missen <3