Veel (diepe) modder...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zespri
Berichten: 43
Geregistreerd: 08-08-10

Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 17:28

Goedemiddag,

Ten eerste voor iedereen fijne kerstdagen! {:)

Meestal lees is alleen mee op bokt, maar nu zit ik met een vraag waar ik via de zoekmachine niet echt een antwoord op kan vinden, dus dan stel ik hem zelf maar.

Mijn paard staat bij mensen aan huis die een kleinschalige pensionstal hebben. Mijn paard staat samen met nog een ander pensionpaardje en een aantal paardjes van de stalhouders zelf. De mensen zijn erg goed voor de paarden, ze krijgen onbeperkt hooi en hebben altijd water, als er wat is wordt je altijd geïnformeerd en ze letten goed op. Over veel dingen valt ook goed te overleggen.

Helaas is het momenteel erg nat is in de wei. Nu is dat met zoveel regen niet zo gek, maar als ik het vergelijk met het land van de buren of de plek waar ik eerder heb gestaan is dit wel erg nat. De plek waar de paarden eten is verhard, maar om er te komen moeten ze door een stuk modder wat toch wel tot op de voorknieen diep is.

Mijn vraag is, moet ik me hier zorgen over maken? Dan denk ik aan dingen als mok en eventuele blessure's die ze kunnen oplopen, of vermenselijk ik het gebeuren en is het helemaal niet zo erg, gezien ze dus bij het eten droog staan en elders in de wei ook droog kunnen liggen?

Ik heb het hier ook al eens met het stalgenootje wiens paard er ook bij loopt over gehad, die heeft dezelfde twijfels. Het liefste zouden wij zien dat ze gewoon droge voeten (of klein laagje nat, OK) kunnen hebben in de wei, maar op het moment dat wij erover beginnen bij onze stalhouders schieten ze snel in de verdediging en hun eigen paard leven al jaren zo en dat gaat altijd goed. Lastig dus...

Wat denkt bokt hierover?


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:10

Wat is het alternatief? Is er een paddock? Moeten ze op stal?
Ik heb pony's op eigen land staan en het is zo verschrikkelijk nat nu dat je die prut niet kan tegengaan.
Ik heb geen paddock die droog te houden is dus ik heb het ermee te doen. Alternatief is 24/7 op stal, dat zou ook gelden voor pony's van een ander en daar is de prijs ook naar dan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:13

Goh, als er droge stukken zijn waarop ze kunnen dan is het nog wel te doen denk ik.
Hoeven moeten toch aantal uur droog zijn..
Staan ze 24/24 buiten? Kunnen ze eventueel binnen voor de nacht? Dat alles kan opdrogen.

Ik denk vooral aan mok bij zulk slijk als gevaar. Maar sommige kunnen er perfect tegen.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:17

Wij hebbeb ook hele erge natte paddocks. Beton met laag zand erover dus er zijn plekken waar een dunne laag modder ligt waar ze dus gewoon droog kunnen staan. Helaas staan ze liever in het diepe gedeelte.. ik weet niet wat beter is. Ze kunnen droog staan maar staan ook vaak modderig.
Lijkt me verstandiger dan enkel pp stal. Maak me er ook niet druk om. Mok behandel ik gewoon als ze dat krijgen. Kan er helaas niks aan doen..


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:50

Ik zelf wil ze niet in diepe modder hebben. nat land is afhankelijk van ligging en bodemtype. kapotlopen van het gebruik...

Ze hebben de voerplek al aangepakt. Is er geen mogelijkheid het natste deel modder aan te pakken door de ergste modder af te graven en daar een dikke laag zand te storten? Het kost wel wat dus bied eventueel aan samen met je stalgenootje een bepaald bedrag bij te willen dragen aan een goede oplossing...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:01

Zo lang er ERGENS een droge plek is, zoals een verhoogd stuk in de weide, waar er nog min of meer droog gelegen en gerust kan worden, en paarden dit buitenleven gewend zijn (en evtl een deken op hebben) is er niets aan de hand. Een groot stuk graswewide wat deels blubber is maar ook nog nette graszode heeft is dus geschikt, zo lang ze maar niet veroordeeld zijn tot permanent in de blub te moeten staan of lopen, want dat kan echt niet.
Staan ze wel in de blubber? Dan is er ook niets aan de hand als ze bijv. in de nacht op stal gaan, of een schuilhok hebben met droge bodem, al dan niet onderhouden qua droog stro, al die uren op stal kunnen de benen weer drogen en kunnen de paarden droog liggen en rusten.

Het gevaar op iets als "mok" wordt zwaar overschat: dat kan namelijk ook optreden in een hete warme zomer, en is niet per se gebonden aan een natte situatie

De Wet geeft niet aan dat paarden of ponies niet in de modder mogen staan, wel wordt aangegeven dat ze niet PERMANENT (zonder andere keuze) daarin mogen staan. Er moet dus keuze zijn voor een hoger of droger stuk, stal, heuvel, andere weide met graszode, oid.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:13

Klopt. Maar diepe modder waar ze doorheen moeten om te kunnen eten terwijl ze al wel mok hebben is wel risicovol. Dan kun je het niet goed schoon en droog houden en werken de zalfjes ook niet goed meer.

Verder geeft kniediepe modder verhoogde risico's op blessures. modder is instabiel het trekt aan de voeten en pezen (en ijzers als je paard die heeft) en bij hobbelig opvriezen kan het ronduit gevaarlijk worden!

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:18

Mijn paarden lopen een heuvelweide van 6 hectare beneden aan door al het water wat naar beneden loopt kunnen ze zwemmen in de modder bijna ik sta er tot boven mijn enkels in en de shetlander tot aan zijn knieen,
we kunnen er niks aan doen, ze gaan snachts op stal zodat alles kan drogen er zijn welheel veel "droge" plekken in de weide!

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:26

Het is helaas niet anders met dat regenweer vrees ik :( Zolang ze nog droge plekken hebben om op te staan, vind ik het geen probleem, maar ik begrijp helemaal dat je je er niet fijn bij voelt!

Wij hebben voorlopig nog geen verhard stuk voor de stal (moeten wel klinkers komen). Paarden lopen heel de dag naar believen in en uit de stal, en moeten door het kleine paddockje om bij het (droge, op de ingang na) weiland te komen. Vanochtend weer eens een paar uur in de weer geweest met de bulldozer om de ergste laag modder er af te scheppen. Zo'n 20 cm ben ik gezakt, dan bij de stallen aangevuld met zavel zodat ze geen opstapje hebben naar de stal maar het gewoon wat schuin oploopt. Ga toch blij zijn als de klinkers er ooit eens liggen… :(

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:02

TS zegt nergens dat die paarden mok hebben, of daartegen zalfjes nodig hebben Voor zo ver ik uit het bericht kan opmaken is dat ook niet het geval. Een stukkie door de modder baggeren om vervolgens op een droger stuk terecht te komen gaat geen enkel paard wat van krijgen.
Paarden die ijzers dragen lopen natuurlijk inderdaad wel het risico dat de zuigkracht de ijzers lostrekt, dat zal echter heus wel loslopen als het maar een meter of wat is dat beijzerde paarden zich even door wat blub heen moeten ploegen.
Blessure-risico vind ik geregeld zwaar overdreven worden, in meerdere topics trouwens, die in deze richting gaan, althans bij paarden die het buitenlopen in de herfst en winter (regen, sneeuw) gewend zijn.
Dat zie ik dan eerder gebeuren bij paarden die dit normaal gesproken niet gewend zijn buiten te lopen, en dus de veranderende hoedanigheden van bodem en land niet kennen.
Een paard vertraagt sowieso de gangmatigheid als de bodem zwaar wordt, dus zie ik niet zo snel juist op zo'n plek rare bokkensprongen te gaan maken.
Als mokpreventie (als die angst eventueel zou bestaan) is een goed middel om de onderbenen met een dun laagje olie in te smeren, dat kan simpele zonnebloemolie zijn. Daar dringt geen water doorheen, terwijl aan zalfjes juist ieder soort van modder zou blijven vastplakken.

De paarden zijn ook niet van TS, en gaan naar diens zeggen al jaren zo zonder problemen het stukje land op.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:24

Ik had dit probleem ook met mijn ponies uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om van het weilandje een mega paddock te maken en een klein stukje grasland. Daarna geen last meer gehad van de modder maar onze grond was ook heel zwak...

Owie En Flashie *\%/*

Rust Zacht Daimie En Layla Y;(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:30

Mijn bijrijdpaard staat ook overdag in een land waar de helft super modderig van is en hij best diep wegzakt. Er is ook een droger stuk maar daar gaat meneer niet staan. :+ Dus ik spuit elke keer zijn benen af als ik hem eruit haal en hij staat 's nachts op stal. Ik let wel goed op of hij mok krijgt maar tot nu toe niet. Vanaf jan gaat hij naar een ander landje en daar is het een stuk beter te doen. Maar ze lopen het gewoon kapot. Het ergste is bij het draadje...ik moest zelf ook door de modder ploegen want denk maar niet dat hij naar mij toe kwam. := Ja, toen ik zelf al 5 meter door de blub was gelopen. >;)

Maar goed, het is niet anders nu. Heel veel weides zijn enorm modderig. Gewoon opletten voor mok en verder kan je niets...

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:02

Terpentijn, de dingen die ik opnoem zijn niet theorie maar praktische ervaring. Helaas.

Heb mijn pony van stal moeten verandeten vanwege mokproblemen diebin de zomer ontstaan waren maar niet onder controle te krijgen waren door 20 cm diepe modder waar hoj elke dag door heen moedt in en uit de wei bij verzorgen. Boj nieuwe stal voor de nacht op stal en drogere zandgrond en toen lukte het wel. ijzers aftrappen ook ervaring mee. speciaal beslag. anders had ik het er af gelaten. bleesures ook. door rennen om snel door de modder te komen. paard van vriendin. en eigen paard opspelende oude peesblessure door te zachte ongelijke bodem.

Het hoeft geen probleem te zijn maar je loopt wel meer risico op problemen. Dat moet je maar willen. ik dus niet meer.

tinkerplein

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:22

Hier is het net zo,de paarden zijn het gewend,om de hooiruif staan ze op beton(uiteraard met een laagje modder,verderop in het land kunnen ze droog staan en chillen.
Bij vorst mogen ze op een ander stuk land,kunnen ze dan toch niet stuklopen.
In de winter is het dus doorbijten.
Daar staat tegenover dat ze dus in de zomer voldoende gras hebben,hoeven dus geen hooi bijgevoerd en dat scheelt weer in de portemonnee van onze pensiongasten.
De mensen die dat echt niet willen kunnen hun paard op stal zetten,degenen die voor 24/7 buiten kiezen nemen de modder voor lief.
Onze eigen paarden lopen al jaren op deze manier buiten,verder geen problemen,zelden mok.
Mijn ervaring is dat als je mensen een ander alternatief biedt,wat duurder is,ze toch daar niet voor kiezen....

veenmosveen
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: oosthoven

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:53

bij mij lopen ze 24/24 buiten met een grote schuilstal , rond die stal is het één grote prut maar in de stal en een beetje verderop kunnen ze mooi opdrogen , ik heb er al veel erger zien staan en maak me daarom ook geen zorgen

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:00

Ik heb aan stalhouder toch gevraagd voor een oplossing, hooi kregen ze op een grote betonplaat, maar als ze wilden drinken moesten ze toch door een dikke laag modder, er waren nog wel hardere plekken in het land, maar ja met hooi eten moeten ze ook drinken of naar hardere plakken lopen.

Voor die van mij werd dat te zwaar, is niet de jongste meer, zal hier en daar wat atrose hebben etc. maar ze ging echt heel moeilijk tot kreupel lopen. Nu staat ze in een box en wordt ze s'morgens buiten gezet en weer binnengehaald een perfecte oplossing want ze is nu zelfs niet echt meer stijf, ook wat gebruikelijk was. 24u door de zware modder ploegen was dus te zwaar voor der.

Heb der wel 2e kerstdag moeten scheren, want haar was zo dik als van een ijsbeer en dat was te warm voor op stal en makkelijker met rijden.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 27-12-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:01

Mijn weiland ziet er momenteel ook triest uit. Ik heb drie stukken land, waarvan ze altijd op een stuk lopen. In de zomer ideaal, in de winter is de klei zo nat en blubberig. Vroeger kregen ze in de winter het hele land en viel het erg mee met de natte stukken, enkel bij de hekken was het blubberig. Echter werden ze bevangen en nu lopen ze dus maar op een stuk. We hebben wel een stuk verhard en ze hebben twee stallen, dus ze kunnen ten alle tijden droog staan en liggen. Ik laat ze regelmatig even de benen strekken en wat grazen op de drogere weide, dus ze kunnen hun energie ook wel kwijt. Zo is het een beetje behelpen in de winter. Even afkloppen, maar hier nog nooit last gehad van mok of rotstraal.

Helaas is het niet onze eigen grond, anders had ik een stuk gedrainneerd en zand gestort, zodat ze nog meer droge plekken hebben. Nu is het niet 100% optimaal, maar ze kunnen wel altijd naar buiten toe en toch droog staan.

Zespri
Berichten: 43
Geregistreerd: 08-08-10

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 14:30

Bedankt voor alle antwoorden. Zoals ik het hier lees moet ik me niet al teveel zorgen maken; de kans dat ploeterend naar het verharde moeten tot blessure's leidt is niet zo groot en zolang ze maar droog kunnen staan/liggen is modder niet erg. Moet wel zeggen dat de hoeven altijd nat zijn en ze permanent een laag modder op de benen hebben, dat kan dus ook geen kwaad? Ik hou de hoeven goed in de gaten, dat ziet er niet vervelend uit, mok controle is wat lastiger helaas.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:10

TS: zo lang ze dagdelen droog kunnen staan (bijv. op een niet kapotgetrapt stuk land, of op een hoger stuk, dan wel een stuk waar nog oeen onvertrapte graszode ligt, ofwel ze in de nachtelijke uren op stal gaan) is er niet veel aan de hand.
Dan droogt die modder op de onderbenen ook wel op.
Wat NIET kan is een situatie waarin paard geen enkele andere optie heeft dan in de blub te blijven staan, zonder enige mogelijkheid om daaruit weg te geraken.

Waarom is Mok-controle lastiger trouwens?

Dat kan evengoed op bemodderde benen uitgevoerd worden. Dat doe ik namelijk zelf ook?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Veel (diepe) modder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:17

Hier ook ervaring met stukken modder in de weides. Voor mijn eerste paard is dat nooit een probleem geweest, die heeft jaren in een kudde gelopen die altijd buiten liep. Wel met een schuilstal en droge plekken waar ze ook altijd naar toe konden lopen. Hooi werd in de schuilstal gegeven zodat het droog en schoon bleef.

Waar ik nu sta met mijn huidige paard is er ook hier en daar wat modder in de weide. Als ze er maar niet permanent in hoeven te staan. De meeste paarden lopen gewoon door de modder naar de droge stukken. Hier is het ook geen probleem.

Aan de studie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers