Van stalling wisselen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Van stalling wisselen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 23:44

Hallo allemaal :D

Ik zit een beetje met een dilemma.. Ik ben aan het twijfelen of ik zal veranderen van stalling.

Ik heb nu samen met mijn moeder twee mini's en een fjord en op dit moment sta ik bij een boer op het erf, een paar honderd meter bij mijn huis vandaan. De fjord is eigenlijk de enige waar ik echt iets mee heb, de andere twee zijn gezelschap. Ik heb beschikking tot een schuurtje (met twee ruime stallen, een redelijk groot opberghok en een zadelkamer met twee zadelkasten), een redelijk groot stuk weiland en een bak (zonder verlichting) met vrij zwaar zand die we voornamelijk als paddock gebruiken. We hebben hier ook 13 kippen lopen. Ik sta op dit stuk helemaal alleen en moet hier vrijwel alles zelf doen, we betalen hiervoor 90 euro, exclusief voer/stalbedekking en andere benodigdheden, maar inclusief bemesten en mestafvoer. In totaal zijn we per maand gemiddeld 175 euro kwijt, exclusief dierenarts en hoefsmid, alleen stalling, voer en kosten als kippenvoer en kunstmest.

Ik heb het hier best naar mijn zin, maar de laatste tijd helpt mijn moeder me veel minder wegens omstandigheden, en haar mini staat ook al te koop. Zij stopt dus definitief met pony's houden (ze blijft wel meebetalen). Nu komen er steeds meer verantwoordelijkheden op mijn schouders terecht en hierdoor heb ik er veel minder plezier in. Even een overzichtje met de redenen:

1.
Een stuk van het weiland (denk aan bijna de helft) staat vol met kruiskruid, en dan op sommige stukken zelfs bijna meer kruiskruid dan gras. Dit komt doordat de berm naast onze weide helemaal volgeplant is hiermee en die berm werd een paar jaar telkens niet gemaaid, nu zitten wij er dus mee.. In de zomer ben ik gewoon heel lang bezig met het trekken en uitsteken van al die planten, en als ik hier dan mee klaar ben, heb ik gewoon geen puf meer om lekker met mijn pony aan de gang te gaan.

2.
Al het onderhoud aan de heiningen vergt ook erg veel tijd. Een van de mini's gaat heel vaak gewoon dwars door de heiningen heen als er iets minder stroom op staat door bijv. takken of gras tegen de draad, en dan ben ik weer heel lang bezig met repareren en kijken waar de knelpunten zitten.

3.
Bijna elke winter hebben we wel problemen met het geleverde voer, maar zo erg als dit jaar hebben we het nog nooit gehad.. We hebben een gehele baal voordroog weg kunnen gooien omdat hij helemaal verrot was, andere balen kunnen we ook veel van weggooien. Nu is dit eigenlijk al opgelost, want we hebben besloten om voortaan gewoon hooi te voeren i.p.v. voordroog. Voor dit jaar hebben we nieuwe, betere balen gekregen.

4.
Ik ga het straks nog veel drukker krijgen met school. Ik zit nu in 5 vwo, volgend jaar is mijn examenjaar en daarna ga ik studeren (waarschijnlijk kan ik gewoon thuis blijven wonen), en dan ben ik bang dat ik in de winter problemen ga krijgen, aangezien je dan nog wel eens erg lange dagen moet maken. Ik heb dan geen tijd om 3 keer te gaan voeren, 's avonds is het te donker om de bak nog uit te mesten. Nu kan ik eigenlijk doordeweeks gewoon helemaal niet rijden, omdat ik in de lichte uren bezig ben met de klusjes en in het donker kan ik niet rijden.

Nu is er in de buurt een pensionstal op ongeveer 5 minuten fietsen van mijn huis (voor de mensen in de omgeving van Bennekom/Ede: ik heb het over Klein Heukelum) die niet al te duur is als je halfpension staat. Hier moet je eens per week de paarden voeren en de wei/paddock uitmesten met een groepje en eens per maand de paarden buiten en binnen zetten. Met 5 minuutjes zit je in het bos, nu doe ik daar 40 minuten over, en ze beschikken over een binnenbak. De paarden staan ook vaak buiten in vergelijking met andere pensionstallen in de buurt. Dit zijn trouwens dingen die mij een tijdje geleden door een pensionklant van hun verteld zijn, het kan zijn dat dingen nu anders zijn of dat ik iets over het hoofd zie.

Het klinkt als een hele goede oplossing, maar ik heb nog nooit ergens anders gestaan, en ik ben bang dat ik de vrijheid ga missen, de rust en het feit dat ik alles zelf kan bepalen. Ook zullen dan allebei de mini’s weg moeten, hier heb ik echter geen probleem mee, want ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel mee. Het probleem wordt juist het verkopen. Ook zullen alle kippen dan weg moeten, waar we die heen moeten doen, weten we ook niet.. Het zijn al redelijk oude kippen allemaal. In totaal zou het zo’n 15 euro per maand duurder zijn heb ik uitgerekend, maar dit valt nog wel te overbruggen.

Kortom, ik ben dus zo druk nu met alles eromheen (en school) dat ik gewoon niet meer kan genieten van mijn paardje :( . Nu gaat het nog wel, maar ik wil (en moet) meer mee gaan betalen, dus ik ga een bijbaantje zoeken. Hierdoor zal er nog minder tijd overblijven. Ik heb op het moment een thuissituatie die ook erg veel energie inneemt, en ik ben bang dat alles straks gewoon teveel gaat worden.. Mijn paardje is echt mijn uitlaatklep, ik wil hem echt niet kwijt.. En ik ben bang dat dat wel gaat gebeuren als ik straks door het studeren te weinig tijd voor hem heb.. (Is wel een verre vooruitblik, maar ik zit er nu wel al over in).

Ik wil dus wel van stal wisselen, maar ik ben gewoon zo bang dat ik spijt ga krijgen.. Wat zouden jullie doen?

Respect als je dit allemaal gelezen hebt haha.

Groetjes Daniëlle :)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Van stalling wisselen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:15

Ik denk dat je alles al goed overdacht hebt. Hoe is de sfeer verder op die stal en is er een box vrij? Als de mini's op korte termijn verkocht kunnen worden, dan klinkt het als een goede oplossing.

Daantje_1996
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 00:22

Het is iets waar ik al regelmatig over nagedacht heb inderdaad, de twijfel speelt nu al sinds vorig jaar. Naar verwachting zullen er pas rond de zomer plekken vrijkomen, maar aangezien er nog genoeg te regelen valt verder zou dat geen probleem zijn. Een van de mini's staat nu sowieso al te koop, al twee maanden denk ik. Dit is een merrietje van 16 jaar, wel met een mooi kleurtje, maar die raak je op het moment niet zo makkelijk kwijt.. De ander is een ruin van 6 jaar, erg mooi om te zien, dus ik denk dat we die sneller kwijt zouden zijn, maar dat kan je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen :P

Er staan trouwens foto's van ze in mijn profiel

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Re: Van stalling wisselen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:34

En is het geen oplossing dat je er iemand anders bij zoekt met een pony wanneer je de 2 mini's verkoopt zodat jullie samen de taken kunnen verdelen?

ggk dekhengst VENCO, NSvT en Z2-dressuur startgerechtigd, staat ter dekking bij Stal de Zwanepol in Kamperveen
info: staldezwanepol@gmail.com

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:35



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 79 bezoekers