Fjorden manen knippen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 18:21

Hoe knippen jullie de manen van je Fjord? Vandaag weer een poging tot gedaan, maar eerlijk gezegd, het ziet er níét uit :+ . En daarbij vallen ze ook nog eens om, oeps :roll:

Dus hebben jullie tips of handige maniertjes, hoe ik dit het beste kan doen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:25

Nat maken schijnt het makkelijkst te gaan. Maar bij de fjord van mijn kennissen vallen ze ook naar rechts en knip ik ze dus korter dan een handbreedte omdat het anders echt niet rechtop blijft. Is natuurlijk ook al een 35+ paardje

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:26

Als ze omvallen betekend het dat de manen te 'lang' zijn. Je kan ze dan beter nog korter knippen.

Heb je een foto van hoe het er nu uitziet? Waar woon je? Misschien kan ik je helpen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:31

MaricoGraphy schreef:
Nat maken schijnt het makkelijkst te gaan. Maar bij de fjord van mijn kennissen vallen ze ook naar rechts en knip ik ze dus korter dan een handbreedte omdat het anders echt niet rechtop blijft. Is natuurlijk ook al een 35+ paardje


Dit ga ik onthouden :P

Ik knip altijd het 'dunne' randje weg van de nieuwe manen. Is bij vera heel goed te zien.. Soms wat te goed als je foto's wilt maken maar geen zin heb om een uur te staan knippen :')

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:32

Wij maakte ze ook altijd nat. De eerste keer was ik zo lang bezig met alle hapjes bijknippen dat de pony in kwestie helemaal niets meer over hield :'). Hapjes gewoon laten bijgroeien is mijn advies dus haha.

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:36

Ik vind het ook echt een crime om een mooie boog te knippen. Ik vind het ook echt niet leuk om te doen. Dat stugge haar. :)) (Een goede scherpe schaar maakt het wel makkelijker ;) )
Meestal zie ik, tenminste bij onze fjord, nog een korte lijn zitten. Dus dan weet ik wat ik er af moet knippen. Ik begin in het midden en dan werk ik naar buiten toe tot een boog. Het zwarte laat ik ong een cm langer dan het witte.
Er zijn meer mensen die het lastig vinden want ik ken iemand die het (rond) scheert. Maar dat lijkt net een wc-borstel. :)) :D

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:40

Ik dacht altijd dat je, als je de manen rechtop wil hebben, de manen eerst helemaal weg moet scheren en weer terug moet laten groeien, zodat ze beter rechtop blijven staan. Weet niet in hoeverre dat klopt!

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:42

Ik scheer bij mijn fjord de manen. Maar dat is meer omdat ik met een schaar er niet een boog erin kan krijgen.
Met het scheren maak ik het niet nat. Ik scheer het wel heel kort. Misschien maar 5 cm hoog in het midden. Anders valt het bij haar naar links toe.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:47

Ik deed bij mijn fjord altijd eerst goed wassen met teershampoo, dan als het nog nat is
knippen. Eerst het witte gedeelte in een mooie boog, en daarna het zwarte er een cm of 2 bovenuit.

http://i1167.photobucket.com/albums/q63 ... FB51EC.jpg

Scheren en heel kort vind ik persoonlijk echt heel zonde :o Een mooie strakke boog kan
je paard echt zo ophalen.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:51

Ik maakte ze altijd iets nat, en deed het met een mensenkammetje om het mooi omhoog te krijgen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:53

Als het eenmaal valt, wil het sowieso moeilijker overeind blijven staan. Wat veel mensen dan doen is helemaal afscheren, zodat het weer rechtop terug groeit en zodra het kan in een net boogje knippen.

Ik heb het de eerste keer door een andere Fjordeneigenaar laten doen, die heel goed was in knippen. Bij de mijne was het zwarte toen ik haar kocht eerst ook even lang als het witte. Die 'ervaren Fjordenkapper' heeft t toen voor mij netjes in model geknipt en daar heb ik nog steeds plezier van! (Inmiddels 6 jaar geleden!)

Na verloop van tijd groeit er nl een 'randje' in het witte. Zo zie je precies hoe je de vorige keer hebt geknipt. Knip dit randje dan overal netjes af (dit zijn altijd alleen de bovenste cm; het gedeelte wat erbij is gegroeid sinds de vorige knipbeurt).
Daarna is het alleen nog een kwestie van de zwarte manen in het midden af te knippen tot een paar cm boven het wit.

Ik knip elke 4 - 5 weken bij en hiermee blijft het netjes!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:59

Iemand ook een voorbeeld van dat "randje" in de witte manen want dit heb ik nooit gemerkt bij Mylord

Vorige zomer zag het er zo uit bij Mylord. Zelfs zo kort zie je het meer naar rechts vallen. Langer gaat bij hem echt niet want dan hangen ze echt volledig naar rechts.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-05-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:02

Ik maak het altijd eerst nat met een plantenspuit, dan even doorborstelen en dan knippen met een scherpe schaar :)
Toevallig pas nog een filmpje van gemaakt

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:03

Ik maak het altijd nat dat werkt voor mij het beste ik doe vaak alllees oo gelijke lengte ( het zwart witte van de manen dus) heb gisteren weer eena geknipt met zwart er boven uit.
Mijn andere fjorden hebben lange manen die bleven ook niet staan bij 1 want die had een hele dunne zwart en bleef niet mooi

Paarddopette

Berichten: 337
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 19:09

Bedankt voor alle reacties :D Nat maken is inderdaad wel een goede! Ben helaas niet in het bezit van een scheer apparaat zelf.. Heb geen foto, zal die binnenkort eens maken, maar het is echt erg :o

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:12

Ik maak ze dus nooit nat.
Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. ik vind namelijk als je ze nat maakt dat ze aan elkaar gaan zitten en dan krijg je het randje niet helemaal strak.
Als ze omvallen dan betekend dat dat ze inderdaad te lang zijn.

Zortin heeft hele fijne manen om te knippen , niet te veel wit en niet te veel zwart.
Ik gebruik ook weleens een mal om weer de juiste boog erin te krijgen als ik het model een beetje kwijt ben.
Ik knip altijd eerst de linkerkant het wit, daarna de rechterkant het wit en kijk ondertussen of ze aan beide kanten gelijk blijven, daarna pas het zwart.

ik gebruik altijd een echte kappersschaar , deze zorgen ervoor dat de haren niet wegschieten.
ik gebruik een klein manenkammetje om de manen recht te houden.

Maar het is nog steeds, oefening baart kunst. en een voordeel, mis knipt, het groeit weer aan.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:14

@alcootje: Hoe ziet jouw mal eruit? (Foto?)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:19

Alcootje, een mal? Heb je die zelf gemaakt? Sinds een jaar hebben we een fjord in bruikleen. Manen knippen
vind ik echt een straf. Doe het nu met de tondeuse. Met de schaar krijg ik het niet echt mooi.
De volgende keer ga ik het eens met de plantenspuit en een schaaf proberen en dan lekker kort, want ook hier
kiepen de manen om.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:19

Ik heb hem niet bij de hand.
Ik zal morgen even een foto maken en dan zal ik hem plaatsen. inc een foto van hoe je hem gebruikt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:35

Alcootje, de fjord waaf ik de manen van knip, die zijn manen gaan zelfs nu al hangen. Vooral de voorkant en dat is maar een 10 cm hoog vermoed ik. Puur uit ouderdom of doordat ze eens te lang zijn geweest?

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:41


Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:42

xApple schreef:
Scheren en heel kort vind ik persoonlijk echt heel zonde :o Een mooie strakke boog kan
je paard echt zo ophalen.


Bij mijn paard gaat het ander heel erg hangen, in combinatie met haar eczeemdeken. Dan heb ik het liever wat korter en dat het mooi overeind staat. En om eerlijk te zijn, het mis staat haar niet. Vind haar het beter staan dan een hogere boog.
Maar ik moet het wel na 3 weken weer bij scheren. Ik heb eerst een simpele tondeuse gebruikt die ik bij de kruidvat kon komen. Deze is helaas niet meer beschikbaar. Nu heb ik een paardentondeuse. Werkt op zich ook goed. Het is er alleen niet echt voor gemaakt dus de mesjes zijn nu na een jaar een beetje bot aan het worden.

Maar een goede schaar aanschaffen om te knippen is wel erg zinvol om te doen. Anders is het echt niet te doen. En als ze omvallen wil het inderdaad helpen om ze even helemaal tot aan de manenkam kort te knippen en ze dan te laten groeien.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:43

Ik laat ze in de winter kan groeien en scheer begin de lente alles af. Vanaf dat moment goed bij houden. Ik kan nu redelijk knippen, maar dat heeft heeeeel veel oefenen gekost. Bij ons staan dan ook 12 fjorden, dus dat wil wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:50

Ik he 2 scharen. 1 heeft licht gebogen messen en 1 rechte schaar. De rechte schaar is wel het scherpst en werkt het snelste.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Fjorden manen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:01

Het blijft oefenen, daarnaast zou je ook een knipcursus kunnen volgen, die zijn er regelmatig. Een scherpe schaar is een must, veel fjordeneigenaren gebruiken een Fiskars schaar (in ieder geval te koop bij Ikea). Afhankelijk van de dikte van de manen maak ik de buitenste rand nat. Bij mijn eigen fjorden knip ik 2 dames nat en 1 droog.
Maak het jezelf ook wat makkelijker door in het begin gewoon alles op 1 lengte te knippen. De boog an sich erin knippen vraagt al oefening genoeg.