de werking van slowfeeders

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

unihorses

de werking van slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 18:43

:wave:
voor school moest ik een onderzoek doen met een werkstuk, hierbij heb ik dus slowfeeders genomen. Nu heb ik deze resultaten, en zou ik ze toch met jullie willen delen.
let wel! de proef is in duplo uitgevoerd, dit is maar 2 maal. Ander onderzoek kan natuurlijk afwijken.
ik heb de eettijd, het aantal kauwen , de speeksel productie, de energie opname en de behoefte van de maag aan speeksel (om te bufferen ) berekend. nu bleek de speekselproductie en behoefte prima in orde, als het paard meer eet dan een 3 uur op een dag.
Bij mijn berekeningen van de energie opname heb ik gerekend met een paard welke 15 uur op een dag eet.
bij deze dus de resultaten :

De voornaamste reden van een slowfeeder is toch wel de vertraging van de eet tijd. Men wil de zelfde hoeveelheid hooi voeren, maar het paard hier langer mee laten doen. Moet met meer hooi voeren zal het paard te veel binnenkrijgen, en dikker worden. Bij het onderzoek is gebleken dat een paard bij los hooi gemiddeld 30 minuten over een kilo hooi doet. Als deze zelfde kilo wordt gevoerd in het fijnmazige hooi net doet het paard hier een gemiddeld 1 uur en 25 minuten over. Gevoerd uit het grofmazige gaas doet het paard over een kilo gemiddeld 50 minuten.

De energie consumptie van het paard wordt drastisch verminderd als het paard gevoerd wordt vanuit een slowfeeder. Waar de behoefte aan EWPa slechts 5,00 is per dag , krijgt een paard bij 15 uur eten gemiddeld 15,00 EWPa wat dus 3x meer dan het paard nodig heeft. Bij het voeren uit het net kwam dit uit op 5,50 EWPa en bij het voeren uit het gaas kwam dit uit op 9,50 EWPa. De behoefte aan VREp is ongeveer 365 gram per dag. Bij het voeren van los hooi krijgt een paard gemiddeld 1150 gram VREp per dag. Bij het voeren uit een net is dit 380 gram VREp per dag en bij het voeren uit het gaas kwam dit neer op 660 gram VREp per dag. Een slowfeeder kan dus zeker bijdragen aan het dieet van een paard, en de dikkere paarden helpen afslanken.

bij de energie behoefte, is gerekend voor een paard van 600 gram, aangezien het proefpaard dit ook was. bij de behoeften is gerekend met de gegevens uit het tabellenboekje veevoeder 2007. Voor de energie waarde van het hooi heb ik gerekend met de waarde van gemiddeld hooi.

het aantal kauw bewegingen, bij het voeren van los hooi zaten het aantal kauwen per minuut rond de 60. Bij het fijnmazige net zaten het aantal kauwen rond de 45 kauwen per minuut. Als beste kwam het grof gemaasde gaas uit te de test, deze haalde rond de 80 kauw bewegingen per minuut.
dit "beste " valt nog te betwijfelen,maar gegeven is hoe meer kauwen hoe meer speeksel. Opmerkelijk was dat bij het fijnmazige net het paard veel meer bezig was met klein beetje voer eruit plukken en doorslikken ( gefrustreerd ) dan met het gaas en los hooi. hier pakten de paarden een pluk om deze ontspannend rondturend op te knabbelen.

een best verhaal :) maar toont wel aan dat het daadwerkelijk werkt. Voor het gehele onderzoek pb :)
ik plaats dit topic omdat ik toch best wel vaak twijfel hoor over het gebruik van een slowfeeder.

Het grofgemaasde gaas was 5x5 cm en het fijnmazige net was een 3,5x 3,5 cm .
:)

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

lauwie

Re: de werking van slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:50

Leuk onderzoek, er staan volgens mij wel een paar typfouten in ik weet niet of dit is wat je inleverd? Er staat bijv een paard van 600 gram.

<3 Milan 12-10-2017 <3

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:51

Maar hoeveel kg. zou je dan moeten voeren per paard (600-700kg) per dag in een slowfeeder als je wilt dat ze op gewicht blijven?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

unihorses

Re: de werking van slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 19:04

ow jeetje, ik bedoel kilo gram :D nee, dit is niet wat ik inlever :)
fraya6: dat ligt niet echt vast, ieder hooi heeft weer een andere waarden.
als het paard aan arbeid doet moet er bij een uur bijvoorbeeld bij zijn behoefte al 20 VREp bij. ik moet eerlijk zeggen dat ik de werking van deze vezels en eiwitten niet helemaal heb uitgediept, maar ik neem aan dat deze behoefte overschrijden betekend dat het paard dan dikker wordt.
bij gemiddeld hooi is het : 0,53 EWPa per kilo en 37 gram VREp per kilo ( bron:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer )
in een slowfeeder of niet, het paard zal even veel hooi moeten hebben. Enkel kan (mijn ) paard in 15 uur ongeveer 30 kilo hooi verorberen als het los gevoerd wordt. met een hooi net is dit nog maar een kilo of 10.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie