Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 12:18

Hoi,

Ik heb al eerder een topic geopend over zand en ophogen, echter hebben we de plannen iets gewijzigd.
We gaan een stuk modderpaddock ophogen met zand. De paarden staan nu eigenlijk alleen maar op de verharding en in de inloopschuur, vanwege de gigantische blubber die naast de verharding ligt. Nu willen we dus die blubber aanpakken in de hoop dat de paarden daar wat meer gaan staan.
Het betreft een stuk van 12 bij 12 meter (ongeveer), we zitten op kleigrond dus de blubber is heeel erg :') Echt zo erg dat je wel 10 centimeter wegzakt op sommige stukken. Nu is mijn vraag, hoeveel centimeter moeten we dit gaan ophogen? Het ene bedrijf zegt 10, de ander 15, ik lees op bokt 20 tot 30 centimeter..

We zijn enigszins beperkt qua financiele middelen, dus 10 centimeter zou voor ons de beste oplossing zijn :D Echter zou het jammer zijn dat het toch weinig toevoegt, dan kunnen we zo nog een vrachtwagen laten voorrijden..
Ik heb wat rondgevraagd, als ik zand wil laten storten op 140m2 zal ik zo'n 14 a 15 kuub nodig hebben om een laag van 10 centimeter te krijgen. Dit kost me zo rond de 300 - 350euro incl bezorgen. Dat is nog te overzien. Maar heeft 10 cm wel nut, of moet ik echt minimaal voor 15 cm gaan?

Vind het superlastig, niemand van ons op stal heeft verstand hiervan (allemaal meiden :') ) dus in feite doen we maar wat. Feit is wel dat het erg fijn zou zijn voor de paarden als het wat beter begaanbaar is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:27

Ik volg mee zijn het zelfde van plan ook kleigrond maar ik graaf die vieze laag uit en dan gaan we er 20/30cm zand op zetten. Langs het zand aan de boorden komt er nog een uitgegraven riggel van 30/40cm met steentjes in met daar op terug treinbilzen.

Wij wachten tot het hard genoeg vriest voor een vrachtwagen over te laten rijden in de tuin of het voorjaar, voor het goede moet er nog een laag af.

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:10

Ik denk dat je er verstandig er aandoet eerst het zand/ blubber weg te halen en een stuk stevig wegendoek onder te plaatsen.
Daarover zou ik het nieuwe zand storten. Verstandig is om minimaal 20cm zand te storten.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:15

Drainage erin en zand erop, dat werkt super. Zit hier ook op kleigrond, maar door de drainage is het water snel weg en is de paddock mooi droog.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 14:53

Het lastige is.. We hebben geen geld hiervoor. Ik sta in pension, en de stalbazen pachten het stuk weer van iemand anders. Dus niemand ziet het zitten om echt duizenden euro's te investeren.
Enkele honderden euro's is te overzien, dus we hopen daarmee iets te kunnen doen.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:44

Drainage erin hoeft helemaal niet zo duur te zijn... Ik denk dat als je alleen zand op de huidige drap gooit het op den duur weer drap wordt. Dus dan zal je er steeds weer zand op moeten doen. Kan je het beter goed aanpakken, maar dat is natuurlijk lastig als het niet om eigen land gaat.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 16:03

it_is_me schreef:
Drainage erin hoeft helemaal niet zo duur te zijn... Ik denk dat als je alleen zand op de huidige drap gooit het op den duur weer drap wordt. Dus dan zal je er steeds weer zand op moeten doen. Kan je het beter goed aanpakken, maar dat is natuurlijk lastig als het niet om eigen land gaat.


Mee eens, maar de stalbazen moeten dit wel willen. Wat je zegt, het is niet eigen land, ze hebben een jaarcontract, voor hetzelfde geld mogen ze over een half jaar weer weg daar (gaan we niet vanuit, maar je weet het niet).

Wat voor drainage heb jij gebruikt, en wat was je ongeveer kwijt voor de drainage?

Levant
Berichten: 160
Geregistreerd: 19-01-07

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:07

Ik heb ook zand gestort op een stuk modder, het is wel handig al het eerst goed droog is, dan uitvlakken en daarna zand erop. Tot nu toe gaat het prima en mengt het zand nog niet met de onderlaag. Mijn paard zakte er ook wel 10/15 cm in weg al het nat was. Er ligt ongeveer 10cm zand op.

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:11

Je kunt ook zelf "goedkope" drainage maken. Vrij simpel maar kost je wel wat werk!

Je graaft de bodem van de paddock een stuk uit (dus de aarde onder de paddock). Zo'n 30 cm weg halen. Daar doe je heel grof puin opstorten (een laag van zo'n 15 cm). Daaroverheen leg je worteldoek.
En daarover je zand.

Zo zijn de paddocks hier aangelegd, en zolang het zandniveau hoog genoeg blijft (ieder jaar een paar kuub bij laten storten) heb je een kurkdroge paddock. :j

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:21

puin is nog duurder dan zand en mag je niet overal storten, dan heb je kans dat je het weer af moet laten graven. Zand ploeg je makkelijker weer onder of je verspreid het over het land en dan merkt niemand er meer wat van. puin wil je met landbouwmachines niet tegen komen, dan heb je de boel stuk.

ik heb bij mijn oude paddock ook een deel gewoon opgehoogd met (woud)zand. 10cm trapten ze zo doorheen, het deel met 20 cm voldeed goed mits ze niet gingen graven.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:31

Ligt er wel een sloot naast? anders kun je geen drainage leggen. En anders, slootjes er om heen graven, de modder zo vlak mogelijk maken, 20 cm zand erop. En dan rond leggen zodat het water de slootjes inloopt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:46

Ophogen alleen lijkt mij geen oplossing.
Het is waarschijnlijk nat naast de verharding, omdat het water afloopt naar een kant. Ik zou dus bedenken hoe je het water vanaf daar weg kunt krijgen naar een plaats waar het wel mag zijn (bijv. sloot).
Een drainage kan, mits verstandig aangelegd, het probleem oplossen. Met een laag grind en een drainageslang kom je een heel eind. Daarop wat zand, en klaar..

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Happinez

Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:00

Focussed schreef:
Je kunt ook zelf "goedkope" drainage maken. Vrij simpel maar kost je wel wat werk!

Je graaft de bodem van de paddock een stuk uit (dus de aarde onder de paddock). Zo'n 30 cm weg halen. Daar doe je heel grof puin opstorten (een laag van zo'n 15 cm). Daaroverheen leg je worteldoek.
En daarover je zand.

Zo zijn de paddocks hier aangelegd, en zolang het zandniveau hoog genoeg blijft (ieder jaar een paar kuub bij laten storten) heb je een kurkdroge paddock. :j


Wat joyce eigenlijk ook al zegt , zou ik niet zo blij zijn met overal puin in de paddock en zeker niet als dit geen eigen land is.

Drainage kan wel zonder sloot er naast maar dan moet je met een put gaan werken en een pomp.
Al met al denk ik dat het hele drainage verhaal een te duur plaatje gaat worden als het low budget moet.

Aller eerst zou ik sowieso zorgen dat de blubberlaag weg is, anders is je zand sowieso snel weg.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je op een of andere manier de bovenlaag los krijgt en houd ( wat in paddocks lastig is omdat paarden het zo aanlopen ) zodat het water de mogelijkheid krijgt om weg te zakken de grond in.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:31

"Overal puin in de paddock" ? Je merkt niks van dat puin hoor, dat ligt veilig onder 20 cm zand en worteldoek :D
Je kunt ook een hele grove kiezel gebruiken. Als het maar iets is wat t water snel af kan voeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:16

Zelf heb ik ook zo zand op modder gegooid. Zo'n 20 cm sowieso.
Ik moet eerlijk zeggen dat dat net lijkt te gaan.
Zelf zou ik dus het zekere voor het onzekere nemen en er 20 op gooien.

Houd je er wel rekening mee dat je het volgend jaar misschien moet aanvullen?
Het kan ook gaan stuiven, dus een beetje beplanting (of een soort dijkje) rond je paddock aanleggen is misschien handig, anders waait het in droge periodes allemaal weg.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:21

Focussed schreef:
"Overal puin in de paddock" ? Je merkt niks van dat puin hoor, dat ligt veilig onder 20 cm zand en worteldoek :D
Je kunt ook een hele grove kiezel gebruiken. Als het maar iets is wat t water snel af kan voeren.

Fijn voor diegenen die hierna het land gaat huren en er diep door wil ploegen, komt hij puin tegen.

Ik denk dat je nu laat bent, zoals eerder aangeven, als het droog is vlak trekken en dan een laag erop.
Nu het al modderig is zal het sneller mengen.

Wij hebben onze rijbak dit jaar door laten trekken met een diepwoeler en dat heeft enorm veel effect gehad.
Maar of jullie daar plek voor hebben en of dat nog kan als het al modder is?

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:26

Ik heb hier hetzelfde probleem, het gedeelte voor de (verharde) inloopstal is altijd nat en zompig.
Zou het niet werken om eerst een laag houtsnippers te storten, daarop een worteldoek en daarop een laag zand van 10 a 15 cm? Of zouden de houtnippers ook niet lang meegaan?

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:26

Nog niet zolang geleden was er een bokker die hooi wat niet meer geschikt was om te voeren in de modder liet "lopen" en dat hielp ook goed tegen de drap. Het werd een stevige massa waar ze niet in weg zakten. Kan het topic niet zo snel vinden maar ze was er erg enthousiast over. Het is in elk geval goedkoper en je kunt het proberen.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:27

Echt ja?
Ik vind juist waar ik hooi voer het een rottende vieze drab bende worden :)
Ik hark elke week zoveel mogelijk weg.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Happinez

Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:28

Focussed schreef:
"Overal puin in de paddock" ? Je merkt niks van dat puin hoor, dat ligt veilig onder 20 cm zand en worteldoek :D
Je kunt ook een hele grove kiezel gebruiken. Als het maar iets is wat t water snel af kan voeren.

Puin ga je vroeg of laat wel weer tegenkomen ;)

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:32

little_king schreef:
Echt ja?
Ik vind juist waar ik hooi voer het een rottende vieze drab bende worden :)
Ik hark elke week zoveel mogelijk weg.


Ze deed wel veel hoor. Jammer dat ik het niet terug kan vinden. Nou ja misschien reageert ze zelf wel.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:35

Zou misschien ook kunnen werken ja, vooral als je er daarna nog zand overheen stort.
Ik vraag me wel af in hoeverre het lang goed blijft.

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:06

hooi en stro op maisland wat modderig is werkt in elk geval niet om een stevige laag te krijgen en houden...

Hooi op (wit)zand in de bak-paddock heb ik ook geen goede ervaringen mee. Ook vieze bende. Droogt moeilijker op dan puur zand.

Houtsnippers/gehakseld snoeihout rot ook snel weg in natte grond. Tuinpaadjes van het najaar gedan is nu al voor de helft weg en wordt alleen af en toe door ons op gelopen. Het houd ook vocht vast, dus droogt langzamer dan zand, wat het water juist door laat.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:09

Een laag zand storten is in ieder geval beter dan het nu is. Uiteindelijk zal het wel weer wat blubberig worden. Je kunt ook met een (palen) boor gaten draaien en daar grof kiezel in doen en bovenste laag het nieuw zand.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:30

wij zijn momenteel ook bezig met bestraten. 20 cm zand erop (a 15 euro de kuub) en 90 euro per vracht vervoerskosten.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Tess1 en 42 bezoekers