Wanneer deken op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:29

Hoi!

Ik heb een welsh pony, waar ik een 200 grams winterdeken voor heb aangeschaft..
Ik vroeg me alleen af wanneer hij de deken ongeveer op moet ;)

Hij staat 24/7 in de wei zonder schuilstal, en begint al een soort 'dons' vachtje aan te maken.
De jaren hiervoor stond hij zonder deken op de wei.
Dit leek niet echt een probleem, maar hij bleef erg lang nat na het rijden, en het is toch wel erg koud buiten :brr:


Iemand een idee? Alvast bedankt! :)

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:32

Nu pas een deken op doen? Nee daar had je eerder mee moeten beginnen, je zou nu moeten kiezen tussen scheren of geen deken.

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:34

Zijn baas vond eerder te warm voor de deken..
Ik heb verder geen 'dekenervaring' dus ik wacht even af :)

Bedankt voor je reactie!

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:35

Je bent wel erg laat voor een deken nu pas op te doen! Ook zou ik niet gelijk met een 200 Gr. Beginnen maar met 100 of ongevoerde regendeken ofzo. Volgende keer eerder met de deken beginnen. Hij zal nu toch in zijn vacht gaan doorschieten.

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:36

Okee... misschien met een regendeken inderdaad beginnen!

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:39

Ik zelf bouw dekens altijd op, dus vrij vroeg beginnen (zodra het weer slecht word) met alleen een regendeken, dan als het onder de 10 graden overdag word een 150 gr. op enz... Je zou nu nog wel een regendeken op kunnen leggen en dan als het gaat vriezen 's nachts, dan pas een dikker dek, maar zou niet ineens een 200 grams opdoen... Of inderdaad scheren... Maar dan heb je aan 200 grams niet genoeg. :)

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:41

ArGieVai schreef:
Ik zelf bouw dekens altijd op, dus vrij vroeg beginnen (zodra het weer slecht word) met alleen een regendeken, dan als het onder de 10 graden overdag word een 150 gr. op enz... Je zou nu nog wel een regendeken op kunnen leggen en dan als het gaat vriezen 's nachts, dan pas een dikker dek, maar zou niet ineens een 200 grams opdoen... Of inderdaad scheren... Maar dan heb je aan 200 grams niet genoeg. :)


Scheren wordt het sowieso denk ik niet, maar die regendeken ga ik nu zeker wel aanschaffen :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:16

Misschien beter volgende herfst beginnen, je moet sowieso overwegen of je het echt wel wil met een pony die 24/7 buiten staat. Ik hanteer zelf het volgende; regenachtig weer en continu onder de 15 graden = ongevoerde deken, continu onder de 10 graden = 100gr., continu onder de 5 graden = 220 gr. Ik heb een paard met enige wintervacht, ik scheer niet. Paard staat op stal en een paar uur in de paddock.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:20

Je bent er inderdaad wel een beetje laat mee haha, mijn verzorgpony staat denk ik al minstens een maand onder 200 gram! :) Als je per se nog dekens wilt gaan gebruiken zou ik inderdaad met een regendeken beginnen, en vanuit daar opbouwen, een beetje de pony in de gaten houden of hij het warm of koud heeft. Hij heeft nu natuurlijk al wel een dikkere vacht dan de gemiddelde pony die nu met een 200g deken op staat, dus 200g zal op dit moment nog niet nodig zijn. Moet wel zeggen dat ik er persoonlijk nu niet meer aan zou beginnen. Ik zou volgend jaar gewoon op tijd beginnen :)
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 03-12-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:22

Denk dat je beter een goede wollen deken kan kopen zodat hij na het rijden sneller droog is. Nu nog met dekens beginnen en ook nog moeten kopen is wat zonde van je geld en heeft ook niet zoveel zin meer.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:25

Ik zou inderdaad ook gaan voor een zweetdeken, gewoon een half uur na het rijden op houden en daarna weer af doen.
In principe begin je al met dekens (een dunne deken dan wel te verstaan) als de dagen korter worden. Dus in september al.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:26

Je schrijft dat hij snel zweet, en je schrijft dat je het nu wel koud vind.

Als je een deken gebruikt om een wintervacht te voorkomen ben je inderdaad te laat.
Maar als je een deken gaat gebruiken omdat het koud is.... Nee, dan hoef je hem helemaal niet te gebruiken.
Wij hebben het al snel koud maar onze trouwe viervoeters echt niet hoor.
En je geeft aan altijd 24/7 buiten zonder schuilstal. Die verzorg pony van jou kan echt wel tegen een dikke winter hoor :D
En hij is blijer zonder deken als met deken.

Ik zou er helemaal niet aan beginnen. Gewoon na het rijden een zweetdeken (een goede cooler) op doen.

LiannePuthzy

Berichten: 6978
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:30

gewoon geen deken gebruiken, al helemaal niet als de eigenaar dat niet wil, je kan wel een zweet of uitstap deken kopen en die gebruiken

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:01

Mijn fjord heeft een mega dikke vacht, haal hem soms lichtelijk bezweet uit de wei. Het is nog helemaal niet zo koud.

Na het rijden goed uitstappen, laten rollen en even op een tocht vrije plek neerzetten.
Je zult dan zelfs zien dat het vocht bovenop de vacht gaat liggen....rara wat doet dat nog meer: een deken. Dus dekentje niet nodig.

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 19:15

Okee.. bedankt voor jullie reactie's!
Heb er veel aan :)