Schoonmaken verharde paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:31

ach joh, ik doe het op 4x 4 met 2 paarden in het donker... paarden aan de knabbel en jij aan de sneeuwschuif... (wat echt het makkelijkste is )
echt niet zo moeilijk hoor :+
en gewoon iedere x met voeren even het op een bult schuiven, en 1x in de dag/ 2 dagen het opruimen.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:36

Martje70 schreef:
Is er niemand die het gemotoriseerd doet?


Wij doen het met de kniklader met voorop een mestschuif, ideaal, binnen een half uurtje mest van 30 paarden de mesthoop in geschoven. Maar een kniklader is een serieuze investering, lijkt me voor een particulier niet haalbaar.
Misschien is dit wat voor je? http://www.bbt-europa.nl/Schneeschieber-Einachser-auf-Raedern-gruen

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:33


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:40


_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:42

Ik schep elke dag alle mest uit land paddock en verharde paddock.
ik schep het verharde stuk met de sneeuwschuiver..werkt perfect

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:30

Ik doe het 2 x per dag met een mestboy en een normale tuinhark. Soms met een sneeuwschep alles op 1 hoop en dan in kruiwagen scheppen
Ik heb voor als het donker is een hoofdlampje, en mijn bak is alleen al 60 x 20 war ze overdag oplopen, en dan nog een keer bijna hetzelfde oppervlak paddock en flink stuk betegeld. Zo groot is jouw oppervlakte niet dus goed te doen om elke dag bij te houden
per keer is het hier 1 kruiwagen van 4 paardjes, 2 kruiwagens per dag dus
Ik voer uit netten in de schuilstallen dus geen hooi om op te ruimen, alles eten ze op

Ik zag de link van jou, ik denk niet dat dit gaat en hoe snel denk je dat die vlol zit? Kun je die ook achter slot en grendel zetten ivm diefstal, 1200 is genoeg geld namelijk om kwijt te raken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 24-11-13 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:33

Lynn_Nikita schreef:
Ik doe het 22 x per dag met een mestboy en een normale tuinhark. Soms met een sneeuwschep alles op 1 hoop en dan in kruiwagen scheppen


Per dag??? :wow:

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:36

Ik doe het ook vrijwel iedere dag, dan is het een kwartiertje/30 minuten werk. Nu is mijn verharde stuk niet zo groot, maar in de zomer ben ik ook best snel klaar met de kale wei uit te mesten als je het dagelijks doet. In de winter gewoon een hoofdlamp om doen, dan zie je genoeg en heb je je handen vrij. Ik gebruik overigens gewoon een grote schep.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 24-11-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:36

LiVetime schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik doe het 22 x per dag met een mestboy en een normale tuinhark. Soms met een sneeuwschep alles op 1 hoop en dan in kruiwagen scheppen


Per dag??? :wow:



oeps, 2 keer is vaak genoeg hihi

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:38

En als je het nou wel elke dag naar één plek veegt? En dan die drie keer per week opschept en naar de mesthoop doet?
Dan hoeven de paarden niet in de mest te staan en het kost denk ik ook niet zo veel tijd.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:39

Een stal mest je normaal gesproken ook iedere dag uit. Als je het dan beperkt tot 2x per week krijg je ook een giga drek aan werk dat je in 1x moet verrichten.
Een stalhulp aanstellen lijkt me een minder dure optie dan een gemotoriseerd iets.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:47

dat lijkt mij ook...

Hier hebben we verlichting rondom de stal maar werken ook wel met hoofdlampje. Vooral in de paddock waaar minder licht is, is dat een uitkomst. Handen vrij, schijnen waar je kijkt en met de mestboy uitmesten.

De stallen en de stenen doen we ook wel met zo'n lichte plastic sneeuwschep. Het ijzeren randje is zo kapot, maar de schep voldoet dan nog prima en je krijgt er minder last van je polsen en armen van dan met een mestboy.

Met 5 paarden halen we op een dag al snel 3 tot 4 kruiwagens mest weg uit de stal en paddock (wij mesten 3x per dag uit normaal gesproken), zou dat echt niet 3 dagen willen laten liggen... Dat wordt een rotklus en vieze bende op de stenen!

Je zou het vegen wel makkelijker kunnen maken met een veegmachine, en voor zand en mestschuiven er een sneeuwschuif voor monteren. Een veegmachine is vanaf ongeveer 500 euro nieuw te koop volgens mij.
Ik zelf vind het met de hand makkelijker en sneller werken, vooral met allerlei hoeken, omheining en rond het gebouw.

loisbr96

Berichten: 1133
Geregistreerd: 28-11-10

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:02

ongeveer 2 keer per week vegen wij het verharde stuk met een veegmachine.
Vanwege de modder en zand dat ze meenemen wordt het erg smerig en zwaar.
Maar ja, ook daar zit een prijskaartje aan..

Wat je ook kan doen(niet bij vorst) is met een hoge druk spuit en de vieze plekken wegspuiten.

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:31

Wintermaanden mesten wij s'morgens voor dat ze de wei en paddock op gaan en zomermaanden s'avonds nadat ze de paddock of op stal gaan. Wij mesten elke dag gewoon met een mest boy. Wij hebben 2 paarden lopen en halen elke dag 1 kruiwagen mest op.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:08

Met een metalen sneeuwschep.

Snel en makkelijk Ik maak wel iedere dag schoon

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:15

Normaal doen wij het hier gewoon met de schop op scheppen. Maar laatste keer mijn paard moest op ijzers en is nogal een kluns en het was nat en ik had al een boel geschept maar werkte niet echt dus heeft iemand het met de bob cat gedaan. Goh was in een half uurtje helemaal schoon. En ik maar moeilijk doen met me schop en kruiwagen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 07:08

ik doe het elke ochtend (net twee kruiwagens) en in de avond na het voergeven. Beiden keren na het voer geven want dan lopen zij mij niet in de weg. in de avond drie kruiwagens. Dit is dan van vier paarden.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 09:52

loisbr96 schreef:
ongeveer 2 keer per week vegen wij het verharde stuk met een veegmachine.
Vanwege de modder en zand dat ze meenemen wordt het erg smerig en zwaar.
Maar ja, ook daar zit een prijskaartje aan..

Wat je ook kan doen(niet bij vorst) is met een hoge druk spuit en de vieze plekken wegspuiten.


@Loisbr96: wat voor veegmachine hebben jullie? Eentje met 1 rol aan de voorkant, of eentje met twee afzonderlijk ronddraaiende borstels? Of misschien nog wel wat anders? Lopen jullie erachter, of zitten jullie erop?

Op zich heb ik daar ook naar gekeken, maar weet niet of die dingen sterk genoeg zijn om poep te kunnen opvegen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:43

voor opvegen moet je er een opvang bak op hebben. Maar denk niet dat dat werkt met dikke hopen. Dat borstelt niet lekker weg zeg maar... Dan kun je beter alles bij elkaar schuiven met sneeuwschuif en opscheppen of minishoveltje met kiepschuif/bakje er voor. Het vegen (met veegmachine) is dan voor de restjes en de nette afwerking...

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:46

Zoals al gezegd, elke dag mest scheppen. Ik doe het ook elke dag en haal er dan 1 kruiwagen met kop erop uit en ben dan max. een half uurtje bezig, dus ik wil eigenlijk niet weten wat jij nu 2x per week eruit moet halen en hoe lang je bezig bent.
Wat ik zelf doe is een hoofdlampje opzetten, dan kun je het prima zien. Ze zijn volgens mij verkrijgbaar bij bouwmarkten voor een euro of 5.

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:50

En in de ochtend even doen? Geen optie?

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:50

Ik ben ook altijd na werk bij mijn paard. Dat is 5x per week na 19u. Gelukkig hebben we hier wel wat lampen aan de loopstallen hangen. Je kunt toch gewoon een bouwlamp aan je kruiwagen hangen? Zo een die automonteurs gebruiken, die geven heel veel loicht, maar niet van dat licht wat pijn doet an je ogen als je erin kijkt.

Dus ik doe het ook bijna dagelijks savonds. Mijn draver staat met 2shets en een Cpony op een betonnen paddock met 2loopstallen.

loisbr96

Berichten: 1133
Geregistreerd: 28-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:23

Martje70 schreef:
loisbr96 schreef:
ongeveer 2 keer per week vegen wij het verharde stuk met een veegmachine.
Vanwege de modder en zand dat ze meenemen wordt het erg smerig en zwaar.
Maar ja, ook daar zit een prijskaartje aan..

Wat je ook kan doen(niet bij vorst) is met een hoge druk spuit en de vieze plekken wegspuiten.


@Loisbr96: wat voor veegmachine hebben jullie? Eentje met 1 rol aan de voorkant, of eentje met twee afzonderlijk ronddraaiende borstels? Of misschien nog wel wat anders? Lopen jullie erachter, of zitten jullie erop?

Op zich heb ik daar ook naar gekeken, maar weet niet of die dingen sterk genoeg zijn om poep te kunnen opvegen.


Niet precies dit merk maar wel zo'n type veegmachine. De poep scheppen wij wel weg, dit is met name modder etc. Dit type veeg je in banen(heen en weer). Je loopt hier gewoon achter aan. Af en toe is het wel wat zwaar omdat je tegendruk moet geven. Maar lang niet zo zwaar als handmatig. Het pad wordt ook echt schoner dus daarom hoef je het niet dagelijks te doen.

Misschien moet trouwens iedereen niet erop blijven hameren dat ze dit dagelijks moet doen. TS zegt dat het voor haar niet haalbaar is dus voorstellen dat ze om 22.00 nog naar de paard moet gaan heeft geen zin...

Afbeelding

Anoniem

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:29

Hier staan 5 paarden op een verhard stuk van gok 4 x 25 m? (betonpad grenst aan de paddock, ze hebben dus veel meer ruimte maar die zijn de afmetingen van het verharde stuk). Stalhouder heeft een bobcat met veegopzetstuk. Ook een trekker met zo'n voorlader-bak schuift het pad zo schoon. Eitje voor de trekker.

Maar heel eerlijk, dagelijks even vegen en scheppen zodat het schoon blijft is net zo makkelijk. Zorgt er voor dat het verharde stuk ook echt lekker schoon blijft en ze daar echt droog kunnen staan en kunnen eten.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:36

Op mijn pensionstalling wordt de verharde paddock ook gemotoriseerd geveegd. Enige wat handmatig gebeurd is de mest die dicht bij de rand ligt wat naar het midden vegen, zodat die ook meegeveegd kan worden. Alleen bij hele heftige regen (als alle mest een grote drab wordt) werkt het niet.

Gebeurd met een soort bobcat met veegstuk (ik zal vanavond even naar merk kijken en dat posten). Vegen, als de bak vol is heffen boven de mestcontainer, bak openen en klaar!