Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:33

De ingang van ons weiland is de afgelopen jaren een behoorlijk stukje verzakt (50 cm lager geworden) en een enorme blubberbende. Afgelopen jaar zijn we begonnen met het op te hogen met de mest (vlas-stallen en 1 stro-stal) omdat we er niet meer doorheen komen. Nu is die mest van de winter gedurende het voorjaar en de zomer natuurlijk geheel verteerd, en is het met dit weer weer een enorme blubberbende waar je bijna tot aan je knieen in wegzakt.

Graag zouden we dit willen verharden, maar is dat mogelijk in het najaar/ winter of moeten we dan wachten tot de zomer?
Wat zijn de voordeligste manieren om het land te verharden en wat moet hiervoor gebeuren?

Het gaat alleen om het eerste gedeelte bij het hek. Ik vermoed dat het een stuk is van 15 x 25 meter.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:46

Steengruis of klinkers. Wij beginnen er begin volgend jaar ook aan.
Let wel op, want officieel mag dat zeker niet. Toch hier in BE niet.

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:48

Bestraten?

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:49

heb je geen vergunning nodig?
en misschien beton platen?

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:49

Wij gaan het volgende week ook doen. Want wat een modderbende! Wij gaan door een loonwerker een stuk af laten graven, zand erover en vervolgens bestraten met 2ehands klinkers en b-keus banden.

Anoniem

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:54

Voor het verharden bij de ingang van een weiland heb je naar mijn weten geen vergunning nodig. Wil je gaan verharden om op te bouwen o.i.d. is het natuurlijk een ander verhaal, dan zit je met bestemmingsplan e.d..

Anoniem

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:55

Ben je niet bang dat de klinkers gaan verzakken? Hoeveel laten jullie afgraven en hoe dik wordt de zandlaag?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:56

Ik *kuch, de mannen* heb het zeker 40 cm afgegraven (zware klei), dat volgestort met zand en dan zware tegels erop. Alleen voor het zand kostte geld, tegels hebben wij gratis afgehaald :)

Je moet alles wel goed laten rusten :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-11-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:17

We laten 25 cm afgraven. We zitten al op zandgrond. Maar jij misschien ook wel? Als je klei of veen hebt moet je waarschijnlijk veel meer afgraven. Dus er komt 25 cm straatzand op (145 vierkante meter 44kuub) We gaan het zand aantrillen, dan betonklinkers er op die worden opgesloten met zware banden en daarna wordt het boeltje nog een keer aangetrilt. Ben daarom niet bang dat het gaat verzakken.

cindybijl

Berichten: 2584
Geregistreerd: 11-03-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:46

let wel op dat je voordat je zand stort op klei, je er worteldoek onder neerlegt!

Dus afgraven, worteldoek, zand en bestrating.

Zorg er ook voor dat het het hoogste punt blijft, anders staat het alsnog blank..

Linsey93

Berichten: 273
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:50

ik heb kennissen en die gooien puin zand eronder gooien daarover een heel klein laagje vruchtbare grond misschien maar 3 cm en dat zaaien ze in. als het gras daar op gaat groeien word het een stevig gazon en kunnen ze er de hele winter blubbervrij lopen op een mooi stukje gras!

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:51

Stelconplaat? Tweedehands voor rond de 50 Euro (wel ex. transport) voor een plaat van 2x2.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:21

Veen kan je hier niet afgraven,alles moet er op, zodra je graaft zit je in water.

Wij hebben ingangen en paden met laag houtsnippers en daarover rubber matten, oude transport banden, werkt super.

Mogen hier niet zomaar zand op leggen en bestraten nl.

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

Wij hebben ecorasters op de blubber gelegd en opgevuld met grond. Dat is legaal, niet zo duur (15 euro/m2) en je kan het doen zonder hulp van sterke mannen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:16

Hier kost een stuk afgraven en ophogen heel erg duur,de loonwerker zei dat ik dan rond de 800,- kwijt zou zijn.Dat vind ik té duur! En ik moest ook nog eerst bij de gemeente vragen of er daar geen buizen of kabels lopen.
Voor je gaat afgraven zal je wel moeten weten of er niets onder de grond loopt.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:18

Ik heb het vorige week laten afgraven en ophogen door een loonwerker. Was totaal 450 euro kwijt.

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Ingang weiland verharden, hoe en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:12

Ik stort er elk jaar gewoon houtsnippers op, ben je er ook vanaf maar verteerd dus wel elk jaar...dit ligt ook op mijn paddock