Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 00:49

Aangezien de bouw van de nieuwe stal nu in volle gang is, zou ik straks graag een gedeelte van de paddock + de inloop naar de stal toe willen verharden/betegelen. Daarvoor ligt hier al een behoorlijke tijd een enorme stapel 60x40 grindtegels.

Ik heb wel eens gehoord dat men de grindtegels 'omgekeerd' legt, dus met de grindzijde naar beneden. Dit had dacht ik te maken met het (te snel) slijten v/d hoeven en evt. met gladheid/moeilijker vegen.

Wat is jullie visie en ervaring hier mee? Ik wil niet téveel betegelen; ik heb hier 2 shetten die vrijwel niets doen dus best wel wat hoef mogen 'slijten', maar mijn Welsh A merrie loopt intensief blootsvoets voor de wagen (ook veel over asfalt) en dat gaat tot nu toe nog altijd heel goed zonder ijzers. Ik wil echter niet dat zij haar hoeven téveel slijt op de verharding v/d paddock. Zou het qua slijten van de hoeven dan schelen als ik de grindtegels omgekeerd zou leggen, met grindzijde naar beneden?

En maakt het veel uit voor gladheid? Zijn de stenen juist gladder met grindzijde naar boven of zijn ze juist omgekeerd gelegd gladder?

Hoe kun je zoveel mogelijk voorkomen dat de tegels verzakken? De paddock wordt nog weer opnieuw opgehoogd met 'vulzand'. Begin december (1e week) zal de stal naar verwachting klaar zijn, het liefst zou ik dan meteen beginnen met betegelen, maar dan moet het wel droog zijn denk ik?


Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:29

Ik zou ze met grint naar beneden leggen, heb ik ook gedaan.
Dit omdat bij nat weer de grint zijde erg glad kan worden.
Qau slijten van de hoeven maak beide zijde niet zoveel uit!

Tegen verzakking, veel vulzand op de juiste hoogte aanbrengen met de afloop richting wei en aantrillen met een triller daarna goed zand in vegen! Tegen verzakking van de tegels die aan de randen komen te liggen omsluiten met stoepbandjes! En vooral alles aantrillen en goed invegen!!

Mijn broer is aardbol bekleder (stratenmaker) Hij heeft mijn paddock ook betegeld.
Ben er helemaal blij mee!

❤️❤️ Shetlander ruintje Diggle ❤️❤️

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 01:32

Hmm.... aantrillen wel over gelezen, maar weet niet of dat zomaar geregeld kan worden (dan moet je dus zo'n trilding hebben/huren, toch?). Ken wel iemand die in wegenbouw werkt, maar weet niet of hij daarin wat kan betekenen voor mij.
Mijn vader zal het betegelen op zich nemen :j

Grind zijde kan dus glad worden bij nattigheid? Ik neigde er zelf ook naar om ze omgekeerd te leggen, maar ben wel benieuwd naar meer ervaringen :)

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:57

Wij hebben ze jaren lang omgekeerd gehad :j
Als je de grind zijde boven hebt kan het heel erg glad worden en het is een stuk moeilijker schoon te krijgen. Wij hadden ze eerst zo liggen en toen na een maand omgekeerd omdat het echt niet fijn werkte. Voor de hoeven maakt het niet uit :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:46

Het is niet alleen veel beter ze ongekeerd te leggen maar ook mooier!

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:55

Ook ik zou ze ondersteboven leggen, ik weet uit ervaring dat grindtegels redelijk glibberig kunnen zijn.
Zeker ook met het schoonmaken is het een stuk prettiger.

Het aantrillen zou ik je wel met klem willen adviseren ivm met verzakken en stuikel gevaar.
Zo'n ding kun je huren voor een dag http://www.borent.nl/materialen/groep/grondverzet
Kost niet eens een godvermogen, heb alleen de voorwaarden en de eventueel bijkomende kosten niet gelezen...
Er zit wel een vestiging in Deventer.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:02

Zo'n trilding kan je bij de karwei of gamma
gewoon huren. Even bellen.

Ik zou de stenen met het grintdeel naar benden leggen. En vooral goed opletten hoe je tegelt

Als je zelf gaat leggen. Goed inlezen. Het is het halve werk als je tegels goed gelegd zijn.

[o]
Een paard ruikt beter. Een paard hoort beter. Een paard springt beter. En toch zijn wij de baas.
Het paard vindt het best. Dat noem je, met recht, een edel dier .

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:08

JoyCiej007 schreef:
Hmm.... aantrillen wel over gelezen, maar weet niet of dat zomaar geregeld kan worden (dan moet je dus zo'n trilding hebben/huren, toch?). Ken wel iemand die in wegenbouw werkt, maar weet niet of hij daarin wat kan betekenen voor mij.
Mijn vader zal het betegelen op zich nemen :j

Grind zijde kan dus glad worden bij nattigheid? Ik neigde er zelf ook naar om ze omgekeerd te leggen, maar ben wel benieuwd naar meer ervaringen :)


Goed aanslaan met een rubber hamer kan ook hoor, dan hoef je niet zo'n trilplaat te huren. Nadeel met aantrillen is dat je tegels ook kunnen breken.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Sabbientje

Berichten: 4680
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:12

gewoon omgekeerd leggen, dan krijg je een gewoon straattegel effect.
Je ziet het vaker hoor. Ook wel in tuinen. Als mensen de grindtegels zat zijn. Onderzijde is ook makkelijker schoon te maken dan de grindzijde.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:13

Omgekeerd leggen, de grindkant is echt gevaarlijk, met name als je paard hoefijzers heeft.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:16

Wij hebben grindtegels liggen met de 'normale' kant naar boven. Gaat prima! Hoefijzers hebben ze niet. Glad wordt het alleen bij vorst, maar daar heb je met bijna alle tegels last van denk ik. Wij vegen ze overigens niet schoon, maar doen dat met zo'n sneeuwschuif, wellicht als je ze grondig schoonveegt dat ze wel gladder zijn.
Wit zand eronder is wel aan te raden, wij hebben een deel gewoon zonder zand neergelegd en dat gaat echt heel erg verzakken. Het stuk waar we wit zand eronder hebben hebben we ook langs de randen tegels verticaal de grond ingezet als een soort rand eromheen, ligt al een jaar lang echt als een huis! Wij hebben het ook inderdaad met een rubberen hamer goed aangeslagen, zoals Jibbel hierboven aangeeft.
Succes!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:09

Bedankt voor alle tips en adviezen, denk dat het dan toch idd omgekeerd leggen gaat worden, met de grindzijde naar beneden. Op het moment lopen alle 3 zonder ijzers, maar ja, je weet nooit hé; tot nu toe gaat het prima zonder ijzers maar mijn shetmerrie bijv. heeft een paar jaar geleden wel een half jaar op ijzers gelopen omdat zij tekort was bekapt door een 'bekapper' (die hier nu natuurlijk al helemaal niet meer komt).

Zelf ga ik ze niet leggen, vind ik niet echt een karwei voor mij :o Verder hebben we hier nog wat bouwlui lopen die de nieuwe stal aan het bouwen zijn, misschien dat zij nog tips hebben of zelfs meehelpen. En denk dat mijn vader er ook wel aardig 'verstand' van heeft :j

Verder werkt een vriend van mij in de wegenbouw, weet niet of hij ook verstand heeft van betegelen maar kan hem ook altijd om advies vragen, en wie weet heeft m'n vader nog wel connecties waar hij zo'n trilding kan 'lenen'.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:14

Denk idd dat ondersteboven sowieso mooier is :D

Qua slijtage van hoeven zal het allemaal niet zoveel uitmaken denk ik. Gladheid denk ik inderdaad wel, die grind dingen zijn altijd spekglad.

Wel leuk, helemaal nieuw stalletje enzo!!

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 13:46

De oude (schuil)stal was ruim 50 jaar oud en gewoon zonder ondergrond op de kale grond gezet, begon te lekken maar was nog wel heel erg stevig, en lag lager dan de opgehoogde paddock en het weiland. Dus bij ieder klein regenbuitje stond de stal blank; bodembedekking had ook geen zin, want de ondergrond werd toch wel drassig, en ik had een flinke gleuf voor de stal gegraven zodat daar alle regenwater zoveel mogelijk in zou lopen ipv. in de stal.
Dus stond ik vaak 's nachts 20 emmers uit die gleuf te scheppen na een regenbui en stond m'n stal alsnog blank......

Ben er echt wel heel erg blij mee, alleen het tijdstip/seizoen vind ik gewoon belachelijk............ :(
Wordt straks mooi geisoleerd, en wordt nu gebouwd op een flink hoge betonnen plateau. Incl. bergingsruimte, die ik eerder niet had.

Het betreft nl. een stal die op de grens van 2 weilanden is gebouwd en door 2en is gedeeld, dus 'gezamenlijk' zeg maar.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:55

Voel voor de zekerheid aan de onderkant van de stenen of ze niet 'scherp' zijn. Normaal gesproken zeg ik ook met het grind naar beneden. Maar pas hadden wij ergens een lading stenen opgehaald, ook om voor de stal te leggen. Die onderkanten zaten vol met scherpe puntjes. Ze liggen nu dus met het grind naar boven. De eerste dagen waren ze wat glad, maar met alle mest, stro en bladresten was dat snel over.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Grindtegels: omgekeerd leggen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:32

hier al 2 jaar grindtegels op zn kop. paarden lopen er heel veel op. is niet aangetrilt. grond is wel aangereden door een graafmachien en daarna nog door trekker zodat het niet meer zou verzakken.
goed invegen en opsluiten. vind het ideaal. is amper verzakt. zorg wel dat het schuin afloopt zodat het water altijd weg kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ElCid, YandexBot en 38 bezoekers