"Doet" jouw paard wat op de paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

"Doet" jouw paard wat op de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 23:15

Mijn paard staat met nat weer met name op stal, maar ik zet hem zoveel mogelijk op de paddock (met zn vriendin). Nu valt het mij op dat mijn paard meestal niet beweegt (zn vriendin ook niet). Hij gaat gewoon een beetje om zich heen staan kijken, en vind het wel prima. Ik zie dat ook bij andere paarden. Dan denk ik wel eens; al dat 'gezeur' over je moet je paarden niet te lang op stal hebben, ze moeten op zn minst in de paddock, tja, als ze daar ook neit veel uitspoken heeft dat dan zoveel meerwaarde eigenlijk? Ik ben er ook geen voorstander van dat paarden zoveel op stal staan hoor, maar in de paddock heeft volgens mij niet eens zoveel meer toegevoegde waarde. Of zie ik dat verkeerd? Mijn paard is een superrelaxed paard van 14 jaar oud. De meerwaarde die ht voor mij persoonlijk heeft is de frisse lucht, en het sociale contact met zijn vriendin. Maar om nou te zeggen voor de beweging? Ik denk dat hij net zo goed stalpoten creeert op de paddock als op de stal :D


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:17

Mijn paard kan wel even uit d'r stekker gaan als ze net buiten komt maar daarna wordt ze meestal weer rustig en gaat wat rond scharrelen of rolt eens over. Vind het gewoon ook mentaal belangrijk dat ze zo veel mogelijk buiten kan. Is goed voor het koppie én het lichaam :)
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 02-11-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:18

Het helpt wellicht als je het voer op verschillende plekken legt, en het water ook elders.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:18

Mijn paard slenterd, staat stil en gaat weer 3 meter verderop staan. Toch beweegt hij best wat als je er een paar uur naar gaat staan kijken, in ieder geval een hoop meer als op stal. Bovendien in de frisse buitenlucht goed voor hem, net als het contact met zijn maatje (wat je al aangeeft).

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Claudia1993_
Berichten: 977
Geregistreerd: 24-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:19

Mijn pony doet niet heel veel in de paddock, verschilt ook een beetje per dag.
Zie hem soms een beetje in een hoekje staan, en even later gaat hij weer op zoek naar z'n vriendje om te spelen.
Echt rennen zie ik hem niet zo heel vaak doen.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:20

Mijne speelt wat met de andere paarden, maar staat voornamelijk ook gewoon voor zich uit te kijken.
Die kleine is wel de hele dag de boel aan het terroriseren

Enjoy the little things in life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:21

Als ik mijn paard in de paddock zet, rolt hij altijd gelijk (met veel gekreun :D) en gaat daarna een beetje scharrelen. Heel soms komt er een sprintje uit.Vaak liggen er wilgentakken, daar is hij wel de hele tijd mee bezig.
Als ik hem met een ander paard loszet, is hij ook. Jet de hele tijd aan het lopen. Dan draven ze wel wat stukken en kroelen samen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:23

Bij ons viel het me ook op hoor.
Mijne was leider van de kudde, deed soms zijn oren is naar achter als er 1 in zijn ogen te dichtbij kwam, soms wilde hij juist wel kriebelen of lekker bekvechten maar echt even de benen strekken deed hij niet. In het land kon dat wel anders zijn trouwens.
Ach, het belangrijkste vond ik dat hij de keuze had. Als ik hem wel binnen liet ramde hij de deur er zowat uit. :D

Jorienn, maar heb jij jouw paard dan de hele dag buiten of alleen als je er bent?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 02-11-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:24

Ik zie in Kim's paddock steeds vaste rituelen, zij staat met ongeveer 20 andere paarden in de paddock.
S'ochtends staan ze allemaal rustig in groepjes te eten en een paar liggen dan.
Richting de middag zijn er (vaak dezelfde) pony's die met elkaar gaan spelen bij de waterkuil.
Je ziet ze dan schijnbewegingen maken en elkaar uitdagen en achter elkaar aanrennen, in de benen happen, erg leuk!
Rond 2 uur doen ze een middagdutje met z'n allen en de paarden die niet gaan liggen, slapen staand.
Daarna is het heel verschillend, het ene paard staat een tijd te eten, de ander loopt lekker rond in de paddock.

Ik denk ook dat paarden elkaar heel erg kunnen motiveren om te bewegen. :j
Als er eentje lekker gaat rennen, volgen er vanzelf meer.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:26

Maartje1990 schreef:
Het helpt wellicht als je het voer op verschillende plekken legt, en het water ook elders.

Op een doorsnee stal waar de paarden alleen overdag en paar uur buiten staan hebben ze meestal geen voer en drinken.

Mijn paard doet ook weinig buiten, beetje stro knabbelen of buiten chillen, buurvrouw pesten of de andere ponies die op de paddock staan (ze staat 24/7)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 02-11-13 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:26

8 van de 10 keer bewegen mijn paarden ook nauwelijks in de paddock, al helemaal niet als ze alleen staan. Er moet dan echt een aanleiding zijn zoals even kriebelen met een buurvrouw, rollen en na het opstaan even wat bokkesprongen maken, of losse blaadjes eten.

Toch vind ik het wel lekker dat ze buiten staan ook al doen ze niks. Ze horen en ruiken van alles, en staan lekker met hun kop in de wind. Ze blijven goed gewend aan buitengeluiden en onverwachtse dingen.
Ik ga ze ook niet opjutten, doen ze niks ook prima, maar ik zet ze wel buiten om te 'luchten'. Zelfs als het regent! :D

Love - language - leadership

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:28

Mijn pony doet ook niet zo heel veel in de paddock, even rollen vindt hij wel fijn, beetje rondslenteren. Paard van m'n zus moet toch echt wel af en toe even haar benen kunnen strekken en doet dit ook zeker in de paddock. Toch vind ik het voor beiden paarden even belangrijk om veel buiten te zijn. Ze kunnen zichzelf zijn, kiezen wat ze willen doen, staan lekker buiten, met vriendjes. Dus ja, ook al doet Flavio niet zo veel, de paddock heeft toch echt wel een meerwaarde en hij laat het ook wel blijken als hij vindt dat hij te lang op stal staat.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:29

ligt eraan, als hij met twee merries naar buiten gaat, gebeurt er niet veel. Staan een beetje. Maar als hij met twee ruinen staat, spelen ze wel degelijk.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:30

IMJ schreef:
Bij ons viel het me ook op hoor.
Mijne was leider van de kudde, deed soms zijn oren is naar achter als er 1 in zijn ogen te dichtbij kwam, soms wilde hij juist wel kriebelen of lekker bekvechten maar echt even de benen strekken deed hij niet. In het land kon dat wel anders zijn trouwens.
Ach, het belangrijkste vond ik dat hij de keuze had. Als ik hem wel binnen liet ramde hij de deur er zowat uit. :D

Jorienn, maar heb jij jouw paard dan de hele dag buiten of alleen als je er bent?

Alleen als ik er ben of 2 andere meiden. En die zien ook precies hetzelfde.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 23:31

O begrijp me niet verkeerd hoor, naar buiten gaat ie, of ie wil of niet, maar ik zie wel een enorm verschil met het weiland. Als ik hem daarin zet, vliegt ie gelijk weg als zn halster afgaat, al schetenlatend bokkend en gek. Maar op de paddock, nee daar niet. Dus ik vraag mij werkelijk wel eens af, of paddock/stal nu zo'n wezenlijk verschil is....

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:31

Maar naast bewegen heeft een paddock toch ook een functie van sociaal contact, frisse lucht. En ben je er wel eens een hele dag bij gaan zotten dat je dat zo zeker weet?
Dan zou ik gewoon wat veranderen aan de paddock, eten/ drinken op verschillende plekken idd, of een speelbal erbij ofzo.

First love never dies ღ
P & K ღ

_Marjolein
Berichten: 1388
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Schoonrewoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:32

De mijne doet gaten graven, zoveel mogelijk ennn zo diep mogelijk :Y)
Nu we 2 gevulde hooinetten erin hangen gaat het beter, maar zodra die op zijn begint het weer :')

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:32

Ze staan er voor hun lol, niet voor de beweging :D

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 23:32

O ja, en op de wei gaat hij meestal binnen 2 minuten rollen, dat doet hij op de paddock ook veel minder snel.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 23:35

Esmeej333 schreef:
Maar naast bewegen heeft een paddock toch ook een functie van sociaal contact, frisse lucht. En ben je er wel eens een hele dag bij gaan zotten dat je dat zo zeker weet?
Dan zou ik gewoon wat veranderen aan de paddock, eten/ drinken op verschillende plekken idd, of een speelbal erbij ofzo.


Ja, precies de reden waarom ik ze evengoed gewoon buiten zet natuurlijk; sociaal contact en frisse lucht. Nee ik zit er niet de hele tijd bij, maar ik ken mn paard redelijk goed. Maar ook al leg je op verschillende plekken eten neer, ze zullen dan daar een tijd blivjen staan, dan eventjes naar de volgende plek lopen en daar weer lang blijven staan. Niet echt grazen zoals op een weiland natuurlijk, waarbij vele kilometers worden afgelegd. Maar kan ik wel stellen dat het qua bewegen eigenlijk niet veel uitmaakt met stalpaarden? Want dat is wel waar veel mensen mee schermen....

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:36

Paddock geeft wel de mogelijkheid tot even benen strekken. Vooral de frisse lucht, afleiding van dingen die buiten gebeuren, en samen staan met eventueel vriendje vind ik belangrijk.
Mijn paard doet ook niet enorm veel in de paddock. Iig niet in de trand van rondjes lopen en rennen of iets. Nee, ze eet lekker, staat weer even te soezen, gaat weer eten, soest weer even, gaat even mutsen met de buurvrouw, valt de shetlander lastig, gaat weer eten, doet liggend een dutje in het zonnetje en tussendoor houdt ze de boel in de gaten wat er op het erf gebeurd. In stal zou ze hetzelfde doen, behalve dan met shetlander mutsen, lekker in het zonnetje liggen, en in stal kan ze alleen haar kont keren en is het uitzicht 100x minder, evenals de frisse lucht.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: "Doet" jouw paard wat op de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:37

Daarom vroeg ik het jorienn, je ziet een wezenlijk verschil bij paarden die de hele dag buiten staan tov paarden die steeds even buiten worden gezet.
Als het bij ons 's winters te hard was en de paarden even de bak in gingen, deden ze wel even idioot en rollen etc.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Re: "Doet" jouw paard wat op de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:39

Dat heeft hij ook gestaan, en hij deed precies hetzelfde.. Hij doet echt wel eens idioot in de paddock, maar dat komt niet vaak voor.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:43

Hij heeft iig meer ruimte om zich te kunnen bewegen als hij echt zou willen bewegen. Paddock is soort luchtruimte voor ''gedetineerden''. Begrijp het niet verkeerd. Die worden ook gelucht en de een gaat zich druk staan opdrukken, rondjes rennen, de ander zit relaxed een sigaretje te roken. Ieder zijn eigen keuze, maar wel de keuze om even wat anders te doen (of niet) dan in een hok van min 3x3, waar ze vaak naast het eten in hun eigen uitwerpselen staan als je een smeerkees hebt. Ook zijn veel paddock paarden niet zo slim dat ze zich wel weten te vermaken. Ik bedoel, wat zijn er nu voor prikkels in een lege en afgesloten zandbak. Hoe moet je je dan vermaken als paard zijnde? Gooi er een keer een pion in, wilgentak, een bal, een flos, stuk zeil, container of verzin iets ter afleiding om je paard te motiveren. Speel of snackbal. Er zijn genoeg dingen te verzinnen en anders plaats je een oproepje hier voor suggesties op de paddock? Denk dat er genoeg paarden blij mee zouden zijn als ze dan toch geen eten krijgen. Daarnaast is niet elke paddock zo aangelegd dat er veel te zien is, inspiratieloze omgeving. Wissel het af met een rondje lopen, wat bermgrasjes eten of wat dan ook. Hoe het zo veel mogelijk interessant voor je paard.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:43

Mijn 3,5 jarige wil nog wel eens rennen en vliegen door de paddock.. :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Witje2, YandexBot en 83 bezoekers