Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:54

Onze twee hectare klei/veengrond staat blank. Ik heb het nog nooit zo nat gezien. Er zwemmen eenden in. *zucht* Ik had twee jonge paarden dag en nacht buiten bij de schuilstal, maar het hele land is kapot gelopen en ze stonden de hele dag in de nattigheid (blijven doodleuk in de modder staan i.p.v. hooi eten op stal), dus ik heb het toch om gegooid. Nu staan de zadelmakke paarden 12 uur buiten in de gedraineerde paddock en 12 uur op stal. De jonge paarden staan 12 uur op stal en 12 uur op een geïmproviseerd stukje om de paddock, incl. de longeercirkel. Die is goed gedraineerd en daar kunnen ze lekker rollen. Er omheen staat gras. Dat moet ik altijd zelf maaien, dus nu mogen zij het kaal eten en stuk lopen, dat maakt daar toch niet uit. Ze zijn enorm aan het groeien en moeten eigenlijk zoveel mogelijk bewegen, maar ik vond het echt niet meer verantwoord in de blubber.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:05

Hier kunnen ze al een maand niet meer op de wei. Ze staan gewoon lekker buiten op de paddock. De wei is wel fijner voor ze, maar als het zo nat is vinden ze het gras niet lekker en lopen ze het alleen maar kapot.
Dat het winter wordt vind ik niet zo erg, ik zou het vooral fijn vinden als het een beetje droogt blijft allemaal.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:11

Hier is het waterniveau al weer redelijk aan het zakken.
Het is nog wel modderig, maar de grote plassen zijn gelukkig weg.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:59

hier veengrond en de lage helft al erg nat en ook zacht/drassig aan het worden.
De paarden lopen nog een uurtje of 4 op de droogste stukken wei, heb nog veeel te veel gras, dus moet zoveel mogelijk op laten eten voor het echt niet meer te doen is met nattigheid. Van 10:30/11 tot 15:00/15:30 ongeveer en de rest van de tijd staan ze in en rond de inloopstallen met verharding en zandpaddock. Met veel regen is het zand nat met plassen maar dat droogt bij droge perioden meestal wel weer deels op binnen een aantal uur.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:32

Het is bij ons ook erg drassig.
Pech voor ze, ik probeer wel zoveel mogelijk met haar te wandelen maar uitglijden lijkt me ook niet zo'n tof plan :(:)

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:39

Ojajoh schreef:
Peuk schreef:
Mijn paard loopt alleen helaas, dus die doet ook niet zo snel gekke dingen. Ik probeer haar zo vroeg mogelijk op de wei te zetten, dan wilt ook vroeger naar binnen waardoor ik haar niet in het donker binnen hoef te zetten. Vind dat niks.
Heb jammer genoeg een irritante vader die denkt dat z'n wei aan gort wordt gelopen (beesie loopt alleen te vreten), waardoor ze er vaak rond 1 uur nog niet op staat als ik haar niet buiten zet. |o Kan daar zo kwaad om worden, maar goed.. zal de frustraties achterwege laten. :')

zijn er wel soortgenoten die zij kan zien? Ik vind alleen echt zielig voor een kuddedier

Hier staan ze de hele dag in de bak, het weiland is helaas veen en je zakt meteen weg

Ja vind ik ook, maar helaas ben ik hier niet de baas. Alleen in de winter staat ze alleen, maar daar wordt aan gewerkt want we bieden stalling aan. :j Dus het valt op zich nog wel mee hoor.

Each day's a gift, not a given right

Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:51

Hier regio Amsterdam staan de paarden nog hele dagen op het land. Het land is nat en er staan plassen in maar nog niet stuk gelopen. Is ook erg groot la d voor nu maar twee paarden. Meestal zijn ze vrij rustig. Vandaag toevallig een paar flinke sprinten. Volgens mij is die van mij hengstig geworden :D

pien_2010

Berichten: 43128
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:04

Akke_sSpring schreef:
Onze paarden zijn sinds afgelopen weekend van de wei af en staan nu, van 9:00 tot het donker wordt, in paddocks met houtsnippers.


Kun je ongeveer aangeven hoe groot je paddock is en hoeveel kuub houtsnippers (of kruiwagens) jullie gebruikt hebben? En is de paddock aanzienlijk droger of redelijk?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:01

Hier zijn ze maandag de paddocks in gegaan, toen stond de wei inmiddels praktisch helemaal onder water en konden ze alleen maar pootje baden en grond stuk lopen...

De paddocks zijn van de zomer losgetrokken, dus die waren iets minder nat.
Maar omdat het plakkerige boerderijgrond is (jarenlang koeien en schapen erop) is de grond snel verzadigd en weer doornat, zo ook de bak helaas...
Gelukkig bleven de paddocks van de week aardig te doen, en hebben ze toch wel elke dag van een uur of 9 tot een uur of 5 buiten gestaan.
Wel fijn, want erg veel doen kun je niet als je 's avonds komt en alles staat blank...

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:05

tis blub bij ons maar de paarden lopen op stal gewoon de hele dag buiten. Voor de inloopstallen zit een stuk steen en ze kunnen zelf weten waar ze gaan staan dus al willen ze in de blub staan hou ik ze niet tegen :+

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:11

Ik zet ze eigenlijk het hele jaar door buiten, ook met regen en sneeuw. Mijn pas vernieuwde bodem in de paddock houdt zich prima, ook met zware regenval. *\o/* En daarbij komen ze ook elke dag een paar uur op de wei. ('s nachts op stal vanaf een uur of 18.00/19.00)

Zinzi_jewel

Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:57

joyce B schreef:
hier veengrond en de lage helft al erg nat en ook zacht/drassig aan het worden.
De paarden lopen nog een uurtje of 4 op de droogste stukken wei, heb nog veeel te veel gras, dus moet zoveel mogelijk op laten eten voor het echt niet meer te doen is met nattigheid. Van 10:30/11 tot 15:00/15:30 ongeveer en de rest van de tijd staan ze in en rond de inloopstallen met verharding en zandpaddock. Met veel regen is het zand nat met plassen maar dat droogt bij droge perioden meestal wel weer deels op binnen een aantal uur.


Je mag mijn kudde wel lenen voor het grazen mij. Gras groeide niet en.nu is het echt op...

Chasing Dreams

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:20

Ben bang dat het dan ook gelijk een omgeploegde akker is geworden ;( denk dat een groep schapen een veiligere optie zal zijn.... :D

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 07:32

Onze paarden staan nu nog van 9:30 uur tot 16:00 uur buiten. Eind deze maand gaan ze ongeveer 3 uurtjes per dag naar buiten en komen dan in de paddock om de weilanden weer aan te laten sterken voor de maand april

Goede vrienden zijn net sterren, je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er altijd voor je zijn

Zinzi_jewel

Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Zoveel regen... Weidegang of paddock, hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 08:32

Mijn club loopt 24/7 buiten met mogelijkheden tot.schuilen.
Ze dragen wel dekens en worden bijgevoerd met hooi

Chasing Dreams

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:37

Hier hele dag naar buiten, ongeacht het weer. Heb matten achterin, waar ze droog kan staan & eten. Al gaat ze tijdens het 'slapen' altijd in de diepste plassen staan *zucht* Als het heel nat is, of veel regent gaat ze vroeg naar binnen (eind middag/ begin avond) en anders tegen 22 uur. En als het straks (ooit... misschien... hopelijk) weer wat droger is, en ze droog kan liggen buiten, blijft ze snachts ook in de paddock.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, jazzejam, Rijsa en 83 bezoekers