gemaaid gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-01 12:25

Mogen paarden gemaait gras?
Ik zeg altijd, liever niet omdat er olie in kan zitten.
Nu kun je wel zeggen, hooi is toch ook gemaait gras? Das waar, maar een maaimachine en een grasmaaier zijn volgens mij wel verschillend.
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 12:35

Neeeeeeeeeeeen! nooit gemaaid gras geven. Niet omdat er olie in kan zitten , maar omdat mechanisch afgemaaid gras na een tijdje begint te gisten, waardoor het brand van de hitte. als en paard dat in zjn maag krijgt, verbrand die a.h.w. . wij hebben een schaapje gehad dat op sterven lag omdat de buren hun grasmaaier hadden leeggemaakt in de wei. Het heeft het gelukkig overleefd, maar het scheelde niet veel en de DA is mogen komen. Frusty

Hooi wordt eerst 4 dagen gedroogd en staat 3 maanden stil tot al het gisten weg is en eventuele boterbloemen hun gif vervlogen is.

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 13:16

Hoi,

Niet geven want paarden kunnen ervan dood gaan.
Want het gras wordt door de grasmaaier kleiner gaart maakt en daarvan kunnen ze verstoppingen van krijgen.
Dus echt niet voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 13:16


Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 14:07

Gemaaid gras kan nog planten bevatten die giftig zijn voor het paard. Zoals een boterbloem. Die staan gewoon op het weiland, dan eet het paard ze niet op. Maar ga je dat gras nou maaien, dan verdwijnt de geur/smaak van zo'n plantje (dat wat maakt dat het paard het anders laat staan), en dus eet het paard het gewoon op en dan is het mis. Hooi heeft weer lang genoeg liggen drogen als het goed is, en dat is bijv. de boterbloem niet alleen zijn afstotende geur/smaak verloren, maar ook zijn giftige stoffen. Dat levert dan geen gevaar meer op.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 15:12

Citaat:
Op 2001-08-20 13:25, schreef Alice:

Nu kun je wel zeggen, hooi is toch ook gemaait gras? Das waar, maar een maaimachine en een grasmaaier zijn volgens mij wel verschillend.
-Alice-



Nou, volgens mij zijn ze precies hetzelfde, alleen is de een wat groter uitgevoerd dan de ander.

carina

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:05

Carina en de shetten krijgen altijd gemaaid gras en er zijn nog nooit problemen mee geweest. ze zijn er dol op en het enige wat nog wel eens mis wil gaan is dat er de grootste ruzie komt in de wei... Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 19:20

ik heb het ook nog nooit gegeven, ik heb lang geleden gelezen dat ze er koliek van kunnen krijgen....en als je nu geen boterbloemen op het gras hebt staan en je laat het gras 3 dagen liggen voordat je het geeft, en dan Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 22:10

Voel zelf maar eens aan het gras dat uit de grasmaaier komt na een half uurtje!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 23:42

Lciht er aan.

Gemaaid gras kun je zo zonder probs geven, zolang: het maar geen gazon gras is, en het niet geel is, en het mag niet langer dan 2 dagen liggen.

Krijgen de ezels van mij ook. Alleen deed me pa het met de zeis, en ik denk dat het niets uit maakt, of het nou met de grasmaaier of met iets anders is, alhoewel., berm gras of wat dan ook, moeilijker te maaien is met een grasmaaier *LOL*

gr LAra

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:44

Wat is het verschil tussen gazongras en ander gras? Ja, de samenstelling, maar wij deden vroeger (toen 'de paardenmeststoffen' nog niet uitgevonden waren) altijd gazonmestkorrels op de weides, omdat dat minder eiwitten bevat dan gewone 'koeienweidekorrels'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 18:33

Bij ons krijgen de paarden snijgras bijgevoerd. Dus lang gras, wat vers gemaaid wordt. Nog nooit koliek oid door ontstaan.

Jet

Berichten: 11913
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:41

Sonja, wordt dat met een maaimachine gemaaid of met een zeis? Met een zeis gemaaid lang gras kan nl. geen kwaad, met een grasmaaier of kleine machine ( dus korter gras) is wel slecht voor paarden. Ook weet je niet wat voor bladafval er in zit, van welke bomen en in tuinen staan veel giftige struiken, planten en bomen. Als daar blad van tussen het gemaaide gras komt en dat wordt gevoerd kan dat ook heel gevaarlijk zijn voor paarden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 06:27

gemaaid gras is niet slecht je kunt het zelfs kopen alleen zit er verschil tussen gazon gras en weide gras of gras wat aan de kant van de weggroeit.
Ten eerste is gazongras meestal al kort (te kort) waardoor je slokdarm verstoppig zou kunnen krijgen( daar geloof ik wat minder in maar okee.)
Gazongras is nog van een andere samenstelling vaak zit er het 1 of ander bij zodat je van dat mooie dunnegras krijgt wat ook nog een beetje gimt.
Dat zo ook niet goed zijn voor paarden.
De belangrijkste reden is nog wel dat gras vrijwel meteen naar het maaien gaat gisten/drogen.
maai 's morgens maar het gras en kijk een uur later maar eens. de bovenkant is al aardig aan het uitdrogen terwijl het in de hoopjes al warm aan het worden is.
dat is ook de reden dat je boeren na het maaien het gras altijd ziet opschudden.Niet voor niets mag je hooi pas na een aantal weken voeren.

snijgras wordt meestal direct afgeneden en naar de boer gebracht.
De eerste dag krijgen de paarden er wel van mee de 2de dag geven wij het alleen de koeien.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

toppers
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:38

hoi,
Vooral niet geven! Gemaaid gras met de gazonmaaier mag je echt niet geven! De paarden krijgen er koliek van omdat het gaat gisten. Je mag het paard wel gemaaid gras geven dat met een bosmaaier is gemaaid(doen we zelf ook) dan is het
nl. niet klein gemaakt en in contact gekomen met de moter! Kan het dus ook niet gaan gisten. Ook gras dat met de zeis of met een maaibalk is gemaaid mag je geven als je het maar niet te lang laat liggen!
Kwijl

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:53

hey toppers sommige bokkkers hebben toch al hun ervaring gezegd en dat ging goed, dus dubbel op hoeft niet, wijsneus Frusty

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo en 24 bezoekers