Advies gevraagd: veulen kopen? (met fotootje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:02

Wat een ontzettend leuk beestje, alleen al hoe hij op die foto's staat!

Ben het eigenlijk wel eens met alle reacties, en volgens mij ben jij het daar ook mee eens Haha!
Het kost nu misschien dan ook wel wat geld, maar als het uiteindelijk niet veel meer is als de aanschaf van een volwassen beleerde pony....dan heb je er later vast nog veel meer plezier aan! Je kent die pony dan door en door, geeft vast veel voordelen als je een pony hebt die je zijn hele leven al kent! Lachen

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:34

Ik heb net met een kennis gepraat die ook in de IJslanders zit. Hij heeft me dezelfde raad gegeven die mijn vader ook gegeven heeft: NIET DOEN! Zet elke maand 60 euro op een spaarrekening en koop over 4 jaar gewoon een volwassen ingereden ijslander. Je weet nooit of het veulen van nu ook het rijpaard wordt wat je zoekt... Hij heeft helemaal gelijk natuurlijk, maar ja.. Hij zei ook dat het heel moeilijk is om een paard dat je al zo lang hebt te verkopen als hij qua rijden niet bij me blijkt te passen. Op het moment dat hij het zegt denk ik: ja, hij heeft gelijk, ik koop hem niet! Maar aan de andere kant...

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:31

Als je het echt wil.. je best wel veel tijd hebt en het er voor over hebt een paar jaar te wachten voor je er echt mee aan de gang kan zou ik het doen!! ik heb nu een shetlanderhengstveulen gekocht (omdattie anders naar de slacht ging, anders had ik m ook niet gekocht) en hij kost me best wel heel erg veel tijd enzo, maar ik heb er zeker geen spijt van! Hij is heel lief en hij staat nog best wat uurtjes per dag alleen en hij ziet mij echt als een soort van moeder lijkt wel. Lovers Hij komt altijd gelijk naar me toe als ik kom, hij hinnikt als ik kom en wegga en alles. Ben er echt heel blij mee en ik ga m ook echt niet wegdoen Ik vind het heel leuk omdat je hem helemaal op kunt zien groeien. Als ik nu de foto s zie van hoe hij eruit zag toen ik hem kreeg, word ik gelijk vrolijk Cool Toen wassie zo n klein mager... dingetje... en nu issie gewoon een brede al veel grotere stoere shetlander Tong uitsteken Ik ben er ook al steeds een beetje van aan het dromen dattik met m ga mennen en alles en VD doen, maar dat duurt nog wel een paar ja, maar toch, het is wel leuk om aan te denken.. *LOL* *LOL* *LOL*

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:48

Ja, dat is een moeilijke keuze! Je bent sowieso veel geld kwijt: of je nu een veulen koopt óf een volwassen ijslander... Veel suc6 met het maken van de keuze Knipoog Aan Humli hebt je (later) in ieder geval een leuk paard, denk ik!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:23

wat ik zelf ook moeilijk zou vinden het risico dat er iets mis gaat tijdens de groei. mijn eerste paard was ook vrij jong toen ik hem kreeg. laten keuren maar toch mis later. volgens de da iets misgegaan in de groei de ene kreupelheid na de andere. dus ik persoonlijk durf niet meer aan een jong dier te beginnen. ik koop liever een 6 a 7 jarige 'kant en klare" en die uitvoerig laten keuren. maar ja aan de andere kant je kan het altijd slecht treffen en keuren geeft geen garanties. gewoon je gevoel volgen en kijken wat jij wil en als je al veliefd bent bedenk wel er zijn zat paarden op de wereld dus neem de tijd voordat je beslist

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:37

Keuren zegt idd niks. Ik ken iemand die een paard gekocht had en helemaal had laten keuren. Niks aan de hand, kerngezond. Binnen een jaar had ik staar aan 1 oog (nu blind) en hoefkatrol aan alle 4 de benen. Keuren is natuurlijk altijd verstandig bij een volwassen paard, maar het geeft geen garanties. Ik vind het dus niet echt een argument om een veulen te laten staan, maar ik begrijp gouda wel.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:42

die beslissing moet je zelf nemen maar ik denk dat een paard die je zomaar na 3 of 4 jaar in een kudde te laten lopen helemaal verwilderd is. daar kun je niets meer mee beginnen of het zal jaren duren voor je er deftig kan mee omgaan

als je er wekelijks kunt naartoe gaan op even aan de stalband te nemen en gewend maken aan poetsen en zo vind ik het wel een goed idee.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:36

zet alle voor en nadelen(risico's) op papier van het kopen en opgroeien van een veulen op papier en alle voor en nadelen van het kopen van een volwassen paard kijk wat voor jou belangrijker is, ik heb nog een lijstje liggen als je voorbeeld of andere visie wil, of kijken wat een ander er van brouwt, pb maar

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:09

nathalieke schreef:
die beslissing moet je zelf nemen maar ik denk dat een paard die je zomaar na 3 of 4 jaar in een kudde te laten lopen helemaal verwilderd is. daar kun je niets meer mee beginnen of het zal jaren duren voor je er deftig kan mee omgaan

als je er wekelijks kunt naartoe gaan op even aan de stalband te nemen en gewend maken aan poetsen en zo vind ik het wel een goed idee.


Valt wel mee hoor in een kudde. Ze voeden elkaar wel op, en als ze regelmatig mensen zien worden ze echt niet mensenschuw..
Mijn veulen staat nu met 2 andere veulens dag en nacht buiten, ze kunnen naar binnen als ze willen, maar krijgen wel elke dag mensen te zien dmv het voeren. En in het weekend ga ik altijd zelf nog even kijken, dus opzich valt dat verwilderen nog wel mee..

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 16:13

inderdaad, bovendien zien ze regelmatig de hoefsmid en zijn ze om andere redenen ook wel in handen. Hij is al halster en trailermak. Ik heb ervaring met IJslanders die een paar jaar in de opfok hebben gestaan en daarbij moet je inderdaad een stukje herhalen, maar ik vind het belangrijker dat ze in 'vrijheid' oprgoeien met leeftijdgenootjes!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:21

Meid ik heb 5 jaar geleden een fjordenveulen op de markt gekocht.
Ik heb er hoogstens 10 minuten naar gekeken en heb hem toen betaald.

Hij is inmiddels 5,5 jaar. En ik heb er nog steeds geen spijt van.
Het is een schat van een dier, braaf en eerlijk.

Ik reed zo op hem weg, en afgelopen zomer is hij beleerd voor de wagen.

Het is zo leuk om je eigen paard zien op te groeien, je kunt hem geheel naar je hand zetten, je weet zijn verleden en beter nog de tijd vliegt om.

De enige gok is idd zal hij lekker rijden, maar als hij nu al tolt laat zien zal het niet zo moeilijk gaan.

Ik zou zeggen gewoon doen.
Of je nou nu 60 euro betaald in de maand of dat je het opspaart voor over 3 a 4 jaar, volgens mij maakt het niet veel uit.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:08

Ja, moeilijk he?
Het enige nadeel lijkt mij, dat je nu niet weet wat voor paard ht uiteindelijk gaat worden. Dat blijft altijd een gok.

Maar er zitten ook zoveel voordelen aan! En die tijd gaat zo om hoor!
Veel succes met je keuze