[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:02

Stal 1. Helemaal als ze wat schrikachtig is varen ze vaak goed op een schema waarbij ze iedere dag naar binnen gaan voor eten.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:37

Ik zou ook voor stal 1 gaan. Rijbak van de buren is lastig, wat als zij plots niet meer willen dat je hem gebruikt? Regelmaat is denk ik ook belangrijk voor zo'n paard.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

horseXs

Berichten: 1
Geregistreerd: 23-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:47

ik zou ook voor stal 1 gaan! :)

frodoquin
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-05-18
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:19

Alhoewel ik het rond beweging echt beter vindt om niet in een stal te staan lijkt stal 1 toch net iets beter te passen. Aangenomen dat ze dan bij een paard staat waar ze mee klikt en die wat rustiger in het hoofd is.

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:13

Oke ik kom ook even jullie mening vragen.
Ik lease momenteel een paard voor ik deze straks daadwerkelijk ga kopen maar deze staat met haar jaarling en 2 pensionpaarden in een kudde op ongeveer 8000 m2 met schuilstal. Er is hier geen toezicht. Wel rij ik er elke dag heen om hooi en water te geven en om de wei schoon te maken want de eigenaresse en pensionklant komen vrij weinig. Ik rij ongeveer 30 min met de auto. Ik betaal alleen voor t leasen maar omdat ik naast mn werk elke keer bezig ben met voeren/weide schoonhouden blijft er vrij weinig tijd over om een goede band op te bouwen met mn toekomstige paardje. Ik had een stal in de buurt gereserveerd maar een week voor de verhuizing zei de boer t af omdat hij er toch geen paarden meer bij wilt ivm zijn gezondheid en leeftijd. Nu heb ik dus maar 3 opties voor andere stalling in de buurt.

Stal 1:
Bij particulier aan huis. Ze willen er 3 paarden in pension zetten want zelf hebben ze geen eigen paarden meer. 2 paarden hebben 1 grote schuilstal met paddock en wei. Die van mij zou er dan naast staan met een wat kleinere schuilstal en wat kleinere paddock en daaraan grenzend een wei van ongeveer 1500-2000 m2. (beetje moeilijk schatten). Verder zelf alles regelen en inkopen. en de prijs zou voor mij dan 125 aan stalling zijn. Geen rijbak maar mag in de wei rijden. Er zijn ook geen rijbakken in de buurt om af te huren.

Stal 2: Samen met een ander paard een schuilstal en paddock en aangrenzend een wei. Ze staan dus op de paddock en wei met zn 2e. In de winter mogen ze niet op de wei ivm groeien van het gras. Ik heb morgen een afspraak om te kijken. Als ik er langs rij kan ik de paddocks zien maar van een afstand dus het is moeilijk in te schatten hoe groot het precies is. Zelf alles bijhouden en inkopen voor 140 euro stalling. Hier is wel een rijbak. 5 min rijden met de auto. Hier is toezicht.

Stal 3: Anderhalve hectare weiland met 2 schuilstallen. Er staan nu 4 pony's dus zouden ze met zn 5e staan. Ik mag ook de helft afzetten maar dan staat mijn paardje alleen. Ze kan ze dan wel zien want het is dan met een stroomdraadje ertussen. Alles zelf regelen en inkopen. Geen rijbak maar je mag in de wei een rijbak afzetten. 20 minuten rijden met de auto en er is geen toezicht. Prijs weet ik nog niet want ze is niet zo snel met antwoorden.

Stal 1 en 2 zijn vlakbij het bos. Ik maak daar voorlopig nog geen gebruik van want ze moet eerst weer opgepakt worden na 1.5 jaar stilstaan dus wil eerst een goede band opbouwen, grondwerk, schriktraining enz... gaan doen.
Stal 2 is ong 15 a 20 min stappen voor je in t bos bent.

Wie kan mij advies geven?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 06:16

Stal 2 i.v.m de rijbak en omdat je eerst graag wil grondwerken enz. Je weet jet hoe een wei zich houdt in de winter, tevens bos dichtbij waar je ook heerlijk zou kunnen gaan wandelen met je paard en daar kun je evt. Ook wel.wat oefeningen doen onderweg aan het touwtje.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 06:17

Op het eerste zicht lijkt stal 2 de betere optie. Als je alles zelf moet doen en dus heel vaak moet gaan is 20 minuten rijden echt wel te ver imo. Bij stal 1 zou je paard alleen staan, wat ik persoonlijk niet zou willen. Van wie is het 2de paard bij stal 2? Aangezien jullie alles zelf moeten regelen lijkt het me essentieel dat beide eigenaars op dezelfde golflengte zitten rond al dan niet onbeperkt hooi voeren, hoe vaak paddock uitmesten, enz.

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:49

Eilandje schreef:
Op het eerste zicht lijkt stal 2 de betere optie. Als je alles zelf moet doen en dus heel vaak moet gaan is 20 minuten rijden echt wel te ver imo. Bij stal 1 zou je paard alleen staan, wat ik persoonlijk niet zou willen. Van wie is het 2de paard bij stal 2? Aangezien jullie alles zelf moeten regelen lijkt het me essentieel dat beide eigenaars op dezelfde golflengte zitten rond al dan niet onbeperkt hooi voeren, hoe vaak paddock uitmesten, enz.


Ik ken diegene niet van wie het paardje er al staat. Het is een haflinger merrie, dat had de stalhouders al wel laten weten. Ze hebben op die stal 5 paddocks met wei en per paddock/wei sta je per 2. degene wie bij die haflinger stond is weggegaan dus daarom zoeken ze een nieuwe erbij. Ik zal het straks allemaal wel horen. Ik hoop ook dat die andere eigenaar er is want het zou idd fijn zijn om ook met haar kennis te maken en idd wat dingen te vragen voor ik besluit of ik mijn paardje erbij ga zetten

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:40

Het paard is nu nog je leasepaardje en eigenlijk loop je al tegen het probleem van 'niet altijd genoeg tijd' aan. Ik zou dan niet kiezen voor een volledige doe-het-zelfstal.

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:58

Ik heb wel genoeg tijd hoor voor een doe het zelf stal...heb ik jaren lang gedaan. Maar deze stal was 10 min rijden bij mij vandaan en daar hielpen je weidemaatjes mee. Nu rij ik 30 min naar stal en sta ik elke dag bijna 1 hectare te mesten omdat de eigenaresse en weidemaatje bijna niks doen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:59

Wat heb je een boel keuze van buitenstallen! In welke regio zit jij?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:58

Chubby schreef:
Wat heb je een boel keuze van buitenstallen! In welke regio zit jij?


Bergen op Zoom

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:02

Stal 2, ik begrijp dat je paard daar ook daadwerkelijk bij een ander paard staat. Het is dichtbij, er is een rijbak en toezicht. Deze stal zou voor mij het meest ideaal klinken.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:56

Misschien iets om ook nog na te gaan: als je alles zelf moet regelen en inkopen, heb je fatsoenlijke opslag voor je hooi etc?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

fensy79
Berichten: 122
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:08

GamblersCup schreef:
Misschien iets om ook nog na te gaan: als je alles zelf moet regelen en inkopen, heb je fatsoenlijke opslag voor je hooi etc?


Ja dat is er gelukkig allemaal.

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:21

Ik zou ook voor stal 2 gaan :) Ze heeft in winter een paddock + schuilmogelijkheid en daarnaast altijd een maatje. In lente/zomer weiland. Klinkt als een hele goeie optie!

Mijn toppertje Amy! (L)
Lisa 04-05-1994 19-11-2016

Karlijnxxx
Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:12

Keuze stress!

Ik heb 3 stallen:

1 (huidige)
600 of 625 chf pm
Buitenbaan
Stapmolen (tegen 60 chf extra pm)
Supplementen worden gevoerd
4x4 stal + 4x5 uitloop overdekt
Paarden in seizoen van 9/10-4/5 uur buiten
In hoog zomer ivm vliegen 6-10/12 buiten
Indien natte weiden niet buiten
Bos om 1-2u ritje te maken op 5/10 minuten stappen
Staat alleen of met maatje in weide
Slecht gras op weide (kaal, veel onkruid)
25 min fietsen, in zomer leuk stuk, in winter saai
Zelf mesten

Stal 2 active stal 850pm
Paarden lopen 7-10km pd
Hebben terrein groot genoeg voor rondlopen
Kan worden bijgevoerd met hooi indien nodig
Krijgt krachtvoer met machine gevoerd
Soms een stukje gras
Buitenbak
Geen eigen stal Snachts maar 3 ligstukken voor alle paarden +- 14
Op 1 stuk zeer ongelijk terrein
Altijd buiten, dus ook met flinke sneeuw. Heb er wel sneeuw flappen in de ijzers in de winter en wat looppassen worden schoongeveegd.
Bos om 1-2u ritje te maken op 10/15 minuten stappen
20 min fietsen, saai stuk
Geen klusjes behalve zelf sups voeren

Stal 3 880pm
Stal min4x4
Achterin de schuur, geen uitloop
Buitenbaan onverlicht
Binnenbaan (39x18) verlicht en gereserveerd in de avond voor pension
Paarden winter in paddock (postzegel) maar mag wel volledige dag eruit
Zomer redelijk volle weide maar wel klein (kan niet ff lkkr sprintje trekken)
Bos op loopafstand waar je uren kan rijden
Rustige kleine stal (12-14p Max waarvan 8 in pension)
Sups worden gevoerd
5 min fietsen van mijn huis

Mijn paard wordt alweer 19 dit jaar en heeft artrose maar dit is in al deze type stallen wel prima onder controle.
Wat ik wil: meer buiten voor mijn paard, zeker in winter periode, maar ik wil ook dichterbij huis. Ik wil het liefste niet verminderen in het feit dat mijn paard nu een flink sprintje kan trekken in de weide (doet ze eigenlijk ook maar zelden), maar de weiden zijn nu ook niet heel best.

Waar zouden jullie voor kiezen?

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:49

Ik kan me geen goed beeld vormen van de prijzen? Wat is dat in €?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Karlijnxxx
Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:20

Iris82 schreef:
Ik kan me geen goed beeld vormen van de prijzen? Wat is dat in €?


Ongeveer hetzelfde

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:47

Stal 3 valt af want dat is geen vooruitgang. Waarom twijfel je over stal 2?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:50

Ik ging voor stal 2, nog de beste optie voor je paard.

Karlijnxxx
Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:14

Chubby schreef:
Stal 3 valt af want dat is geen vooruitgang. Waarom twijfel je over stal 2?


De afstand, zeker in winter in de avond (temperaturen van -10 en flinke sneeuw is normaal). Ik heb echt geen zin om dan dagelijks met de auto te gaan, maar fietsen is dan ook niet zo goed een optie.

Verder zijn de voermachines echt behoorlijk krap en dat zie ik mijn paard dit niet zo snel doen. Ik krijg haar al met moeite een opvoelbox in. Als laatste is achterop het terrein een erg ongelijk stuk en als ze daarop wordt weggejaagd ben ik bang voor ongelukken.

Als laatste betekent het dat ik dus de sups dagelijks zelf moet voeren. Dan win ik er niets op dat ik niet meer dagelijks langs hoef (zoals nu ook het geval is) incl de reistijd.

Ik ben het er niet mee eens dat stal 3 enkel achteruitgang is. Ze kan dan wel dagelijks eruit in de winter, dat lukt nu vaak niet. Ik kan hier niet hetzelfde verwachten van een paddock als in NL. Daar is het hier te heuvelig voor. Verder kan ik even ‘snel’ langs en kan ik meer met daglicht in de winter doen (bc tijdens lunch uurtje buiten rijden) wat ik nu niet red.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 14-05-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:16

Ik vind ze alledrie wel nadelen hebben, maar stal 1 nog het beste klinken, dus ik zou blijven staan.
Stal 1 kan hij tenminste naar binnen als hij wil, die hele dag buiten op een postzegel is niks. Tuurlijk, hij staat dan langer buiten, maar of dat in die omstandigheden daadwerkelijk zijn welzijn verhoogd lijkt me sterk de vraag.
Ik ben voorstander voor veel buiten ( die van mij staat 24/7 buiten) maar dan wel met de juiste omstandigheden.

Stal 2 vind ik ook twijfelachtig met ongelijk terrein en een paar ligstukken voor 14 paarden. Of dat moet echt ruim zat zijn? Mijn ervaring is dat paarden lager in rang er vaak niet terecht kunnen als het niet ruim genoeg is.
Als je paard stal is gewend dan kon dat nog wel eens flink tegenvallen. En die stal is nauwelijks dichterbij. Zo'n stal is beter als je helemaal geen ijzers doet. Hele dag in sneeuw met ijzers is een ellende, ook met sneeuwflappen of wat dan ook.
Ik lees nu over die krappe voerstations. Nog een minpunt voor stal 2 dan.

This is my design

Karlijnxxx
Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:22

Temeraire schreef:
Ik vind ze alledrie wel nadelen hebben, maar stal 1 nog het beste klinken, dus ik zou blijven staan.
Stal 1 kan hij tenminste naar binnen als hij wil, die hele dag buiten op een postzegel is niks. Tuurlijk, hij staat dan langer buiten, maar of dat in die omstandigheden daadwerkelijk zijn welzijn verhoogd lijkt me sterk de vraag.
Ik ben voorstander voor veel buiten ( die van mij staat 24/7 buiten) maar dan wel met de juiste omstandigheden.

Stal 2 vind ik ook twijfelachtig met ongelijk terrein en een paar ligstukken voor 14 paarden. Of dat moet echt ruim zat zijn? Mijn ervaring is dat paarden lager in rang er vaak niet terecht kunnen als het niet ruim genoeg is.
Als je paard stal is gewend dan kon dat nog wel eens flink tegenvallen. En die stal is nauwelijks dichterbij. Zo'n stal is beter als je helemaal geen ijzers doet. Hele dag in sneeuw met ijzers is een ellende, ook met sneeuwflappen of wat dan ook.
Ik lees nu over die krappe voerstations. Nog een minpunt voor stal 2 dan.


Misschien goed om te verduidelijken: uitloop is op beton in een stal gebouw. Dus niet echt ‘buiten’. Ook sneeuwt haar stal in als het hard waait (maar dat is overal in die stal). En regent het met wind haar uitloop in (dit is wel alleen haar uitloop). En in de zomer staat ze volledige middag in de zon (vrij warm (soms +35 graden) maar dat vind ze niet zo’n probleem). Ze staat dus aan de zijkant dus wel voldoende frisse lucht en veel te zien. En staat regelmatig lekker te suffen met hoofd in de zon.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:59

Vraag bij stal 2:
Ik lees 'kan worden bijgevoerd met hooi indien nodig' en 'soms een stukje gras'. Dit begrijp ik niet zo heel goed? Ofwel staat een paard op een weiland met voldoende gras ofwel staat een paard op een kaler stukje/zandpaddock en moet er structureel dagelijks hooi gevoerd worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 27 bezoekers