[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:30

Ik sta nu op stal A en twijfel of ik naar stal B moet gaan. Situatieschets:

Stal A

* Onwijs aardige staleigenaren. Zijn erg begaan en geinteresseerd. Het voelt er als 'thuis'.
* Weinig pensionklanten, het is er altijd rustig en met de paarden en mensen die er staan kunnen paard en ik zeer goed overweg.
* Van voorjaar tot najaar 24/7 weidegang mogelijk
* De winters heb ik mij op verkeken. Mij was beloofd dat paard veel buiten zou komen. Dat blijkt nu niet het geval waar ik mij heel schuldig over voel. Als ik er ben laat ik paard met vriendjes in de grote bak , maar paard mag niet in de bak blijven staan omdat hij hierin gaat graven. Voer geven in de bak mag niet. Kortom hij komt er i.m.o. veel te weinig uit nu.
* Er is 1 paddock maar ondanks dat er niet veel paarden staan is dat toch te weinig en komt die van mij bijna nooit in de paddock.
* Iedere week 1 dagdeel paarden verzorgen en uitmesten. Echter komt het erop neer dat ik de dagen dat ik er ben bijna altijd mijn eigen stal nog bijwerk omdat er naar mijn mening niet goed uitgemest wordt. Ik vind de stallen smerig en er hangt vaak een ammoniaklucht.
* Vrij donkere stallen door kleine raampjes.
* Paard wordt beleerd voor de kar alleen de stal ligt aan een weg met blokkades waardoor ik alleen in de bak en het land kan mennen terwijl ik juist graag kilometers wil maken buiten. Met de kar bij stal weg rijden kan dus niet.
* Afstand tot stal vergelijkbaar met stal B.
* Op jaarbasis +- 400 euro duurder dan stal B.

Stal B
* Ook een zeer kleinschalige stal. Nog kleinschaliger dan stal A zelfs.
* Eigenaren ken ik nu nog niet goed maar lijken totaal andere mensen dan bij stal A. Meer van het stuggere, boerentype. :+ Veel minder hartelijk.
* Paard kan hier 's winters de hele dag met vriendjes in een kleine binnenbak.
*'s Zomers weidegang. Er is naar rato per paard gerekend veel meer land, maar dit wordt tevens gebruikt om te hooien. Paarden mogen er pas op als er gehooid is. Wanneer dit precies is weet ik niet, ik weet niet of ze van alle land t/m de tweede snede wachten bijvoorbeeld. Ik weet niet of ze 's zomers snachts ook buiten mogen blijven, volgens mij niet.
* Er is een buitenbak maar deze is kleiner dan op stal A.
* Goede uitrijmogelijkheden met de kar.
* Brandschone stallen met eergrote ramen, dus heel licht.
* Geen verzorgings of uitmestbeurten, alles wordt verzorgd.
* Op jaarbasis +- 400 euro goedkoper dan stal A.
* Afstand tot stal vergelijkbaar met stal A.

Ik hoor graag jullie mening.


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:54

Ik zou op dit moment nog niet verhuizen, maar de ongemakken die je op je huidige stal ervaart, aankaarten bij de staleigenaren.
Er is een paddock zeg je, maar je paard komt er toch te weinig uit. Hoe kan dit? Moet je het paard zelf in die paddock zetten en heb je daar de tijd niet voor? Stal uitmesten is iets wat ik altijd graag zelf in handen heb gehouden. Als de stal dan eens vuiler is dan ik zou willen, kan ik alleen maar mezelf de schuld geven. Maar ook dit probleem zou ik bespreken. Waar loopt het precies mis? Niet vaak genoeg, niet grondig genoeg, te weinig strooisel, extreem vies paard dat wat meer arbeid vraagt om alles netjes te houden,...?

Ik heb het belang van begripvolle, meedenkende staleigenaars mogen ervaren en persoonlijk zou ik dit niet te snel opgeven.

Bij stal B vind ik het buitengaan in de winter nou ook niet zo wauw. Met zijn allen in een kleine binnenbak. Ik weet niet, ik denk dat het dan meer tussen de oren van de eigenaar zit van 'he, mijn paard komt lekker buiten in de winter, dan dat het paard het gevoel van vrijheid heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:59

Paard komt niet veel in de paddock omdat er andere paarden zijn die voornamelijk gebruik maken van de paddock. Dit omdat deze paarden bijv. niet samen met andere paarden kunnen en er toch uit moeten komen. Die van mij kan samen met een ander paard overdag in een wat ruimere stal waar ze wat in rond kunnen lopen. De eigenaren vinden dat mijn paard dus eigenlijk de hele dag al in een paddock staat. Daar ben ik het niet mee eens...

Uitmesten, daar hebben we gewoon andere ideeën over. Ik wil een stal schoon hebben en haal al het vieze eruit. De staleigenaren halen alleen iets eruit als het echt zeiknat en rood is. Alles wat nog een béétje kan opnemen, blijft liggen. Als ik in de stal sta hoor ik gewoon zompige geluiden.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:04

Hoe zit het met het ruwvoer Wuis?
Maar 1 paddock klinkt niet zo handig zo, net als een smerige natte stal..

Anoniem

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:57

Ruwvoer is bij beide plekken goed geregeld en van goede kwaliteit.

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:11

De vieze stallen en het niet het erf af kunnen met de kar zouden voor mij wel grote nadelen zijn.
Ook het in de winter weinig buiten komen, maar dat vind ik van stal twee niet heel veel beter.
Ik zou niet gauw weggaan naar iets wat niet veel beter is.
Ik zou eerst nog wat verdere informatie willen hebben over stal B (bijvoorbeeld over de weidegang)

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:57

Ik vind stal B in veel opzichten beter dus zou daar denk ik toch voor gaan.
Die binnenbak lijkt me juist wel handig, toch een beetje beweging maar geen ellende met natte bodem en weersinvloeden.

This is my design

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:37

Ik wil hier geen apart topic voor opening dus vraag ik het maar hier.

Ondervinden jullie ook dat het moeilijker is om stalling te vinden in winter?

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:13

FatCat schreef:
Ik wil hier geen apart topic voor opening dus vraag ik het maar hier.

Ondervinden jullie ook dat het moeilijker is om stalling te vinden in winter?


Nee niet echt last van gehad meer stalling vinden in het algemeen dus hele jaar door :+

Ik ben niet eigenwijs... Mijn manier is gewoon beter.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:23

Ik zou lekker een stal C zoeken als ik het allemaal zo lees eerlijk gezegd. :o Klinkt in mijn oren allebei niet optimaal voor het paard, maar wellicht heb je die keuze niet.
Van deze 2 klinkt stal B het beste op de mensen na.
De vraag is denk ik vooral "Hoe boers zijn ze?".
Staan ze open voor kritiek en kan je er terecht als je ergens mee zit of ontevreden over bent zonder dat je gelijk je portemonnee moet trekken? Je hoeft er geen beste vrienden mee te worden uiteraard, maar de zorg voor je paard moet wel normaal besproken kunnen worden natuurlijk. (Ik weet -helaas- uit ervaring hoe lastig dat kán zijn met boeren, dus wellicht goed om dat vooraf te polsen bij de andere pensionklanten.)

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 06:31

FatCat schreef:
Ik wil hier geen apart topic voor opening dus vraag ik het maar hier.

Ondervinden jullie ook dat het moeilijker is om stalling te vinden in winter?

Nee, geen probleem eigenlijk ik ben afgelopen 30 dec verhuisd :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 07:02

Oké, vraagje. Ik ga al met mijn paard vanaf 1 februari verhuizen. Maar heb toch jullie mening nodig. Mijn 23 jarige heeft veel beweging nodig. Ze staat nu op een stal waar ze een uitloop heeft. (Stond helaas wel de afgelopen dagen dicht door de wind... En ze konden haar blijkbaar niet op de paddocks zetten.) Dus dan staat ze de hele dag stil op stal. De stal waar ze nu heengaat gaat ze elke dag de wei op. Wat ik echt heel fijn vind. Alleen, mijn probleem is dat aan het einde van de dag ze wel weer op stal terecht komt... (6 uur in de winter op de wei) het is wel een vooruitgang want ze komt nu behalve haar uitloop niet buiten totdat ik er ben. Maar ik ben bang dat ze wie weet wel erg stijf uit stal zal kunnen komen na een nachtje stal... wat denken jullie?

[o]

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:22

Komt ze nu ook stijf van stal?
Ik denk dat je er nu op vooruit gaat en dat het waarschijnlijk meevalt met de stijfheid.
Als jij zorgt dat jij buiten die zes uur wei nog iets met haar doet, staat ze nog wat minder lang achter elkaar op stal.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:03

Nikass schreef:
Komt ze nu ook stijf van stal?
Ik denk dat je er nu op vooruit gaat en dat het waarschijnlijk meevalt met de stijfheid.
Als jij zorgt dat jij buiten die zes uur wei nog iets met haar doet, staat ze nog wat minder lang achter elkaar op stal.


Ja nu komt ze er ook stijf vandaan

[o]

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:34

Ze is wel wat ouder natuurlijk, misschien is het in de winter ook wat erger dan in de zomer?
In beweging houden is wel belangrijk, en eventueel iets als cortaflex of glucosamine geven?

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:16

Nikass schreef:
Ze is wel wat ouder natuurlijk, misschien is het in de winter ook wat erger dan in de zomer?
In beweging houden is wel belangrijk, en eventueel iets als cortaflex of glucosamine geven?


Ze krijgt nu selenium en vit e+. Heeft cortaflex of glucosamine een betere werking denk je?

[o]

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 07:17

Dat durf ik niet te zeggen, dat zou ik even overleggen met je da

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:09

Ik heb een beetje een dilemma!
Ik sta nu op een volpension stalling. Maar als ik iets zeg tegen de staleigenaren doen ze het een keer, en de volgende dag is het alweer hetzelfde als ervoor. Even een situatieschets van de werking van de stalling:
Paarden krijgen tegen 9-10 uur brokken (vind ik persoonlijk laat)
Ze gaan hierna op de weide. Echter zijn ze de weides aan het bemesten (gewoon met de mest van de mesthoop met ook stro ertussen dus, heb gelezen dat dit allesbehalve goed is). Hij had een grote weide, maar deze is dus nu bemest en nu moest hij verhuizen naar weides waar hij eerder had gestaan. Echter, is hij hier door onbekende reden zeer onrustig en is hij er al vaker uitgebroken. Hij stond een keer nat van het zweet te ijsberen in die weides (zegt genoeg toch). Ze hebben nu dus eigenlijk te weinig weides voor het aantal paarden die er staan. Vaak wordt er ook geen hooi op de kale weiden gegeven, al heb ik dit minimaal 10 keer aan bod gebracht.
De paarden gaan binnen rond 5 uur.
De stal is nooit 100% proper. Er liggen altijd nog wel wat mesthopen en hij wordt ook niet genoeg opgestrooid. Ook worden ze NOOIT volledig uitgemest. Het water is al herhaaldelijk vergeten bijgevuld te worden (vind ik absoluut niet kunnen)
Naar mijn mening krijgt mijn paard niet genoeg hooi, maar de staleigenaar vindt dat er veel te veel hooiverbruik is. Ik betaal al een hoge prijs voor het hooi, dus dit bepaal ik toch wel zelf vind ik!!
Als ik dan speciaal een hooizak koop, wordt deze maar half gevuld.
Er is een halfverlichte buitenpiste met springmateriaal, maar bij regen of vriesweer is deze onberijdbaar. Zelfs in optimale omstandigheden ligt deze nooit goed.
Voordelen: ze worden buiten- en binnengezet, ‘gemest’ en er is op 100 meter een prachtig bos, ik kan hun 1,5 paards trailer huren aan een gunstig tarief
Nadeel: buiten de bovenstaande opgesomde nadelen/ struikelblokken is het 20 km van thuis, en de JEEP verbruikt enorm veel.

Ik heb al veel gezocht naar stallingen in de buurt. Maar ik had hier telkens geen goed gevoel bij. Morgen ga ik kijken bij een doe-het-zelfstal (op 2km!) en als dit geen optie is, is er nog één stalling waar ik eventueel kan gaan kijken. Wat als ik beide niks vind? Ik ben momenteel niet gerust als ik niet één keer per dag naar mijn paard kan, wat ik eigenlijk niet kan met de huidige afstand. Zeker nadat ik 4 dagen op vakantie was, terugkwam en paardlief een behoorlijke wonde had en een ijzer af zonder dat ik hiervan op de hoogte was gebracht. Dit lijkt me niet te horen…

Nikass

Berichten: 16530
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:49

welkom in de wereld van de pensionstallen -O- Wegwezen daar!!

Welke regio zit je? Misschien kunnen mensen meedenken.
Hopelijk is die doe het zelf stal dichtbij een betere optie voor je paard!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:47

Nikass schreef:
welkom in de wereld van de pensionstallen -O- Wegwezen daar!!

Welke regio zit je? Misschien kunnen mensen meedenken.
Hopelijk is die doe het zelf stal dichtbij een betere optie voor je paard!

Het 'erge' is dat er 'maar' 16 paarden staan waaronder 3 van hun. Op een uur zijn ze klaar met alles stallen... Als ze nu net iets meer werk erin zouden steken zou het er prima kunnen zijn. Maar zij vinden dit blijkbaar dus niet nodig..

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:59

Ik zou niet meteen opnieuw verhuizen, maar eerlijk gezegd vind ik stal B leuker klinken.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:10

Heb je dit wel nagevraagd toen je er kwam? Voerbeurten is echt iets in de basis dat moet je checken voor je ergens gaat staan. Net als hoe een bak erbij ligt. Ik zou altijd in de winter verhuizen. In de zomer kan het er nog zo goed uit zien, de meeste problemen worden in de winter pas zichtbaar.

Als ik het goed begrijp krijgen ze alleen om 5 uur hooi en niet 's ochtends en 's avonds laat? Zijn alle paarden dan niet vel over been?

Een stal nooit volledig uitmesten zie ik geen problemen in, een paar hopen laten liggen ook niet, binnen 10 minuten leggen ze er toch weer wat bij. Als het maar enigszins schoon en droog is.

Maar voldoende ruwvoer vind ik echt cruciaal en zou voor mij een reden zijn om te maken dat ik weg kwam.
Is het geen optie om de hooizak zelf te vullen? Sommige mensen snappen gewoon niet wat vol en een beetje aanstampen is. Dat heb ik ook meegemaakt met verzorgers en op pension. Geen slechte wil maar gewoon geen inzicht.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:37

@_suus19_ : wat heb ik gevraagd toen ik er kwam? En inderdaad ze krijgen hooi op stal wanneer ze binnengaan. Dit is gelukkig wel een hele ruime portie en ik heb ook een hooizak gekocht. In de ochtend zit hier soms nog wat in dus hij heeft s'nachts zeker genoeg. Dit was ook niet altijd zo, maar na overleg krijgt hij dan toch eindelijk voldoende. Ze krijgen s'morgens ook op de weide dus daar kan ik nu niet meer over klagen. Ik heb gisteren een groot papier 'halster uit op de weide aub' op zijn stal gehangen, dus ik hoop dat dit nu nietmeer 'wordt vergeten'.
Mijn paardje staat prima nu, zou iets meer bespiering mogen hebben. Alle paarden zien er goed uit, op uitzondering van een waarvan de eigenaar zelden komt...

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:38

Ik ben dus gaan kijken bij de stalling 2km van mijn thuis. Voor mij pure luxe, prachtige gedraineerde pak, prachtige stallen. Maar de stalhoudster vond het vreemd dat ik vroeg of de paarden ook in de winter buiten mochten, laat dan maar! Dan kies ik toch voor 0,0 luxe voor mij, maar wel beweging genoeg voor mijn paard!

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:38

Eline_S_S schreef:
Hoi, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe stalling. Ik heb er inmiddels twee waarover ik zit te twijfelen.
De eerste stal bedraagt 185,- per maand. Dit is inclusief:
- verlichte buitenbak
- binnen/buiten zetten ('s nachts op stal overdag weide)
- beschikking over een zadelkast met ruimte voor twee zadels
- longeercirkel
- springmateriaal: 4 staanders en 4 balken
- onbeperkt hooi op stal, en (als je wilt) elke ochtend en avond biks.

Ook heb ik een stal gevonden wat 250,- per maand bedraagt. Dit is een stuk meer, maar dit is wel inclusief:
- Verlichte binnen en buiten bak (allebei ontzettend groot)
- binnen/buiten zetten ('s nachts op stal overdag weide)
- longeercirkel
- stapmolen
- enorm veel (verschillende) balken/staanders etc.
- onbeperkt hooi, en (als je wilt) elke ochtend en avond (biks/muesli etc.) voeren
- een wasplaats met warm en koud water
- 2 uur per week (groeps)les (v. Jan Zweep). Er is elke zaterdag een uur dressuur, en het uur daarna een uur springen. Springen bedraagt 4 euro per les.
Ik weet niet hoe het bij deze stalling qua opbergruimte zit. Wel zijn de bakken en de weides (en ik geloof ook de stallen, maar niet zeker van) een stuk groter als de andere, goedkopere stalling.

Nou heb ik het liefst de laatste stalling. Maar is dit het waard? Of is dit ontzettend duur? Of kan ik dan toch beter voor het goedkopere gaan?

Ik weet dat prijzen voor een stalling per regio verschillen, dus meld ik er even bij dat het om de regio Groningen gaat :)
dit is het zeker waard! ik bedoel maar, de luxe van de tweede heb je maar bij weinig stallen. ik zou het zeker doen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Merel___, mukkes, pretty en 36 bezoekers